Kirjoittaja Aihe: Caliber XP 400  (Luettu 7878 kertaa)

Poissa Eki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Caliber XP 400
« : 12 Elokuu, 2007, 12:30:05 »
 Onkos kenelläkään tietoa tuon masiinan varaosista lähinnä saatavuuden suhteen. Tuntuu olevan niin ettei ilmeisesti suomessa kukaan pidä mitään varastossa, vaan tilataan ruotsista Kyosholta. Eikä tunnu sielläkään mitenkään kattavaa valikoimaa olevan. Elikä jos on jostain putiikista tietoa, voisi tänne vinkata lisää.

E. Salonen

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #1 : 13 Elokuu, 2007, 14:33:16 »
Eipä taida olla suomessa varastoa, tosin helsingissä hobbypoint taisi pitää joitain osia varastossa. Osat tulee (ainakin tuli ennen) melko nopeesti.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Eki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Käyttökokemuksia
« Vastaus #2 : 28 Elokuu, 2007, 21:13:34 »
 Tässäpä joitakin havaintoja XP 400:sta. Alkuperäispaketistaan kasattuna linkistö on uskomattoman nahkea toiminnoiltaan ja samalla toivottoman väljä. Siiveke ja korkeusperäsintoiminta vielä jotenkin toimi leijutuksessa,
mutta lapakulmien säädössä olikin jo sitten käytettävä kaikki mahdollinen parissakymmenessä vuodessa hankittu taito.
Ostin pieniä laakereita, kooltaan 5x2.5x2 mm, 12 kpl ja vaihdoin nupin holkit niihin.
Tämän jälkeen lento-omituisuudet muuttuivat lento-ominaisuuksiksi. Kopterihan oli aivan erinomainen lentää,
puhtiakin oli mukavasti ja 3D-räiskintään kääntyvyyttä mainiosti.
Joitakin lentoja ajettuani seurasi pieni tekninen ongelma. Normaalilentotilasta vaihto idle 1:een,
tehot n. 65 %-> 100 %:iin 0.6 sek. viiveellä, jonka jälkeen pari sekuntia täysillä kaarrossa. Tämän jälkeen
hirmu parkaisu kopterista ja vedot loppui siihen paikkaan eikä roottorissa juurikaan inertiaa ole käytettävissä, joten kopteri turvalleen maahan. Ensimmäinen ajatus oli päärattaan tai rattaiden pettäminen. Pikainen tutkimus osoitti rattaiden olevan ehyet. Nuppi pyörii laakereillaan molempiin suuntiin ilman perän mukana pyörimistä. Sehän selvä, silloinhan on yksisuuntalaakeri pettänyt.
Nupin purku osoitti em. laakerinkin olevan ehyt :o  Jatkotutkimukset paljastivat pääakselin katkenneen ilmassa kohdasta, johon on porattu 2 mm reikä. Kyseinen reikä on pääakselille tulevan holkin kiinnitykseen tarvittavan  tapin vuoksi.
 Kyseisessä kohdassa on melkoisen vähän enää ainetta jäljellä. Näköjään tämänkokoisessakin vimpaimessa on tehoja sen verran, että jaksaa tuon katkaista. Konetta ei ollut aiemmin torpattu tai muutoinkaan kolhittu.
Kuten tuossa ylempänä noita varaosia jo kyselinkin, eikä ole tietoutta niiden saannista tullut. Nyt voin vastata tuohon kohtaan ettei niitä saa Suomesta, Ruotsista eikä kovin laajat valikoimat tunnu olevan tuolla euroopan markkinoillakaan. Ilmoittavat niiden olevan hankintatuote.  Tästä on helppo päätellä tuon kopterin tulevaisuus.  En voi kehua mitenkään järkeväksi kohdaltani tuota ostosta, mutta tulin uskoneeksi kauppiaan vakuuttelua varaosien nopeasta saatavuudesta. Tätä ei nyt pidä ajatella kyseisen kauppiaan vikana, vaan
mielestäni tässä katse kohdistuu valmistajan suuntaan, no ehkä kauppiaankaan ei pitäisi olla yliluottavainen.
Otin yhteyksiä Tukholman suuntaan erääseen jälleenmyyjään ja sain välittömästi kehotuksen kysellä osia esim.saksan markkinoilta. Heillä oli kopallinen erilaisia osia, muttei tuota pääakselia ja epäili ettei järkevässä ajassa saakaan. Tästä pisteet tälle myyjälle, tiedosti heti ongelman. 
Hieman myöhemmin sain tietää joitakin vastaavia tilanteita tapahtuneen muillekin ja korjaustoimenpiteenä
on ollut uuden akselin omavalmistus. Mielenkiintoinen jyrsäistä akseliin se ura  :)
Jos jotakuta kiinnostaa moinen renkula, tulee myyntiin ilman sähköjä ja akselia ;D lähihetkinä.

Erkki Salonen

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #3 : 28 Elokuu, 2007, 22:17:48 »
Sepä on juurikin tuota Kyosholla, jälleenmyyjillä on mielenkiintoisia käsityksiä varaosasaatavuudesta. Eräskin kauppa kirjoitteli mainoksessaan että tilaa varaosat nopeasti, vain viikon viiveellä...
Toisaalta taas eräs S:llä alkava nelikirjaiminen nimeltämainitsematon suomalaispulju pahoittelee viivettä jos paketti saapuu vasta 2vrk kuluttua tilauksesta...  ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Käyttökokemuksia
« Vastaus #4 : 01 Syyskuu, 2007, 18:21:50 »
Siiveke ja korkeusperäsintoiminta vielä jotenkin toimi leijutuksessa,
mutta lapakulmien säädössä olikin jo sitten käytettävä kaikki mahdollinen parissakymmenessä vuodessa hankittu taito.
Erkki Salonen
Täytyy olla kyllä taitava myyjä että pystyy noin pitkään harrastaneelle myymään katiskan jolla ei saa edes kalaa.......
Omat kokemukset kyoshon kepakoiden säädöistä ja lennättämisestä lähinnä puistattaa.

marpet

  • Vieras
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #5 : 01 Syyskuu, 2007, 18:49:36 »
No itesellä myös ollut satta vuotta sitten kyseisen valmistajan himmeli :D
KUKKA edusta himmeleitä Suomessa ;D ;D tiedän tähän itsekin vastauksen :D :D, koskaaaaaaan en tule oleeeemaaan kyseisen firman kanssa missäään tekemisessä. :D :D
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2007, 20:08:52 kirjoittanut marpet »

Poissa Eki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #6 : 01 Syyskuu, 2007, 19:33:56 »
 Joskus ammuisina aikoina olen testaillut kyseisen valmistajan kopperoita ja ne oli kyllä järjestään
syvältä pepusta. Tämä XP-malli on kyllä ihan oikeasti pätevä vehje lentämään noiden virityksien jäljiltä ja
verrattuna aikaisempiin Kyoshon leluihin.
Mutta tätä tämän putiikin toimintaa ei voi ymmärtää mitenkään ajateltuna. Kun Kyosho Suomi, eikä Ruotsi vastannut kyselyihini pistin ajatukseni ja kokemukseni suoraan valmistajalle tiedoksi. Josko jotain asialle tekisivät, minun kohdaltani loppui pelleily Kyoshon kanssa tähän.
Enkä voi kyseistä vehjettä kenellekään suositella, vaikka mikä olisi. Tästä taitaa joku joku jälleenmyyjä ottaa pultit, mutta vilkaiskoot peiliin ja päätelkööt itse menikö jotain pieleen.
E.Salonen
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2009, 22:30:06 kirjoittanut Eki »

veksi

  • Vieras
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #7 : 14 Syyskuu, 2007, 00:56:43 »
Kyoshon osia saa Midlandhelicoptersista.
Näytti olevan Caliber 400 akseli 6,25 puntaa ja jopa hyllyssä. ::)
Caliber 400 osat on piilotettu Caliber sarjan polttisversioiden sekaan. :P

iso_G

  • Vieras
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #8 : 14 Syyskuu, 2007, 21:37:56 »
Jep

Olen tilannut saksasta ja englannista osia. Muuten olis kesän 06.00 testilennot loppuneet jo aikoja sitten. Paikallinen maahantuoja ei osia saa nopeesti. EDES ROOTTORIN LAPOJA!!! saati muuta kummallisempaa. Harmi. No kummastakin maasta saa parissa päivässä osat. Keskustelin maahantuojan edustajan kanssa, joka valitteli että olemme niin pieni markkinaalue??? No mä myyn ja huollan ammatikseni macceja (APPLE KONEITA), joten se markkina alueesta ja pienestä "prändistä"... ;) Saa osia jos haluaa sekä maahantuoja ja muutkin. Tosin ei suomesta.
Mutta EM valmitajan kopukkaa ei kyllä kannata ostaa.

Poissa Eki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #9 : 30 Syyskuu, 2007, 16:03:06 »
Liki kolmen kuukauden varaosien odottelun jälkeen, sain vihdoin viimein kopperin jälleen lentokuntoon. Tällä kertaa tämä kromattu
alumiininen pääakseli kesti vaivaiset kolme lentoa ennen katkeamistaan. Murtuminen tapahtui jälleen samasta kohdasta. Katkeamishetkellä
oli tehot täysillä ja kone loivassa kaarroksessa oikealle. Hyvin on osattu mitoittaa akselin vahvuudet kyseisessä kohdassa. Liekö suunnittelija tirsonut lujuusopin tunnilla, kun moista tapahtuu solkenaan. No, joka tapauksessa osaltani tämän valmistajan vimpaimet saavat
olla lopullisesti rauhassa.
 Caliber 400 XP, R.I.P ja tällä kertaa se ei tarkoita sitä totuttua vaan "Rest In Pain" :)

E.S
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2007, 22:07:18 kirjoittanut Eki »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #10 : 30 Syyskuu, 2007, 16:23:33 »
kromattu alumiininen pääakseli
Voi elämä... ihan väärä paikka säästää painossa. Ensinnäkin pääakseli on niin pieni ettei säästöä juuri synny ja toisekseen sen soisi kestävän käyttöä. Kyllä Kyöstillä nuo jutut pitäisi tietää...
-flybarless, sedative stabilized head-

iso_G

  • Vieras
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #11 : 30 Syyskuu, 2007, 22:07:50 »
No just, mulla on toimiva vekotin myynnissä. Pääakseleineen... ;)


G

Poissa Eki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #12 : 07 Lokakuu, 2007, 19:25:52 »
Pistän vielä lopuksi tuohon oheen kuvan katkenneesta akselista. Akselin halkaisija on 5 mm ja poikkipinta-ala
n. 19,6 mm2 ja siitä vähennetään tuon lukitustapin pinta-ala. Jää suunnilleen 4.7 mm2 puolelleen alumiiniä.
En tiedä tässä käytetyn alumiinin koostumusta, mutta melkoisen pehmeää tavaraa on.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Caliber XP 400
« Vastaus #13 : 07 Lokakuu, 2007, 19:31:00 »
Et ole koskaan ajatellut koneistaa uutta akselia esimerkiksi 7075 alumiinista tai vaikkapa jostain kovemmasta aineesta

edit: näköjään on käynyt mielessä kun maltoin lukea nuo aikaisemmat viestit
« Viimeksi muokattu: 07 Lokakuu, 2007, 19:33:17 kirjoittanut Mikaelni »
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3085 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2009, 23:33:41
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1852 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2009, 00:24:25
kirjoittanut TAlho
13 Vastauksia
6968 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2009, 21:02:16
kirjoittanut Jussi Savolainen
Caliber 3 laskuteline

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

2 Vastauksia
2615 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2009, 20:45:23
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
11937 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Tammikuu, 2015, 21:29:49
kirjoittanut omatemä