Tässäpä joitakin havaintoja XP 400:sta. Alkuperäispaketistaan kasattuna linkistö on uskomattoman nahkea toiminnoiltaan ja samalla toivottoman väljä. Siiveke ja korkeusperäsintoiminta vielä jotenkin toimi leijutuksessa,
mutta lapakulmien säädössä olikin jo sitten käytettävä kaikki mahdollinen parissakymmenessä vuodessa hankittu taito.
Ostin pieniä laakereita, kooltaan 5x2.5x2 mm, 12 kpl ja vaihdoin nupin holkit niihin.
Tämän jälkeen lento-omituisuudet muuttuivat lento-ominaisuuksiksi. Kopterihan oli aivan erinomainen lentää,
puhtiakin oli mukavasti ja 3D-räiskintään kääntyvyyttä mainiosti.
Joitakin lentoja ajettuani seurasi pieni tekninen ongelma. Normaalilentotilasta vaihto idle 1:een,
tehot n. 65 %-> 100 %:iin 0.6 sek. viiveellä, jonka jälkeen pari sekuntia täysillä kaarrossa. Tämän jälkeen
hirmu parkaisu kopterista ja vedot loppui siihen paikkaan eikä roottorissa juurikaan inertiaa ole käytettävissä, joten kopteri turvalleen maahan. Ensimmäinen ajatus oli päärattaan tai rattaiden pettäminen. Pikainen tutkimus osoitti rattaiden olevan ehyet. Nuppi pyörii laakereillaan molempiin suuntiin ilman perän mukana pyörimistä. Sehän selvä, silloinhan on yksisuuntalaakeri pettänyt.
Nupin purku osoitti em. laakerinkin olevan ehyt
Jatkotutkimukset paljastivat pääakselin katkenneen ilmassa kohdasta, johon on porattu 2 mm reikä. Kyseinen reikä on pääakselille tulevan holkin kiinnitykseen tarvittavan tapin vuoksi.
Kyseisessä kohdassa on melkoisen vähän enää ainetta jäljellä. Näköjään tämänkokoisessakin vimpaimessa on tehoja sen verran, että jaksaa tuon katkaista. Konetta ei ollut aiemmin torpattu tai muutoinkaan kolhittu.
Kuten tuossa ylempänä noita varaosia jo kyselinkin, eikä ole tietoutta niiden saannista tullut. Nyt voin vastata tuohon kohtaan ettei niitä saa Suomesta, Ruotsista eikä kovin laajat valikoimat tunnu olevan tuolla euroopan markkinoillakaan. Ilmoittavat niiden olevan hankintatuote. Tästä on helppo päätellä tuon kopterin tulevaisuus. En voi kehua mitenkään järkeväksi kohdaltani tuota ostosta, mutta tulin uskoneeksi kauppiaan vakuuttelua varaosien nopeasta saatavuudesta. Tätä ei nyt pidä ajatella kyseisen kauppiaan vikana, vaan
mielestäni tässä katse kohdistuu valmistajan suuntaan, no ehkä kauppiaankaan ei pitäisi olla yliluottavainen.
Otin yhteyksiä Tukholman suuntaan erääseen jälleenmyyjään ja sain välittömästi kehotuksen kysellä osia esim.saksan markkinoilta. Heillä oli kopallinen erilaisia osia, muttei tuota pääakselia ja epäili ettei järkevässä ajassa saakaan. Tästä pisteet tälle myyjälle, tiedosti heti ongelman.
Hieman myöhemmin sain tietää joitakin vastaavia tilanteita tapahtuneen muillekin ja korjaustoimenpiteenä
on ollut uuden akselin omavalmistus. Mielenkiintoinen jyrsäistä akseliin se ura
Jos jotakuta kiinnostaa moinen renkula, tulee myyntiin ilman sähköjä ja akselia
lähihetkinä.
Erkki Salonen