Tämän keskustelun otiskko päivittyy nyt muotoon "Gaui EP200 V2 FES & V-bar Mini"
.
Vaihdoin uskollisesti palvelleen Gyrobotin toisen sukupolven siniseen V-Bar miniin. Perusteluna oli yksinomaan tyyliseikat. Sininen vain on niin kaunis väri
. Ensilento uuden contollerin kanssa oli tänään Röylässä.
Kaikki ei todellakaan sujunut ihan suunnitelmien mukaan mutta tonttaukselta onneksi vältyttiin. Ensimmäinen yllätys tuli ensimmäisen lennon jälkeen. Lensin yhden akullisen EP255:llä ja yhden EP200:lla. Sen jälkeen lähettimessä (kohta kaksi vuotta vanha Spektrum DX6i) tapahtui jotain kummallista... Se ei muodostanut enää yhteyttä kumpaankaan kopteriin vaan jouduin bindaamaan molemmat vastaanottimet uudestaan. Onneksi mukana oli Vbarin Control Panel, jolla tämäkin operaatio onnistui ilman tietokoneen apua.
Seuraavalla lennolla heti uudelleenbindaamisen jälkeen kopterin perä alkoi hakata hallitsemattomasti aivan kuin gainia olisi roimasti liikaa. Onnistuin laskeutumaan joten kuten ja tarkastin lähettimestä gyron gainit. Molempien lähettimen muistissa olevien modelien gainit olivat nollautuneet 50% oletusarvoon, vaikka tiedän varmasti asettaneen molemmille gaineiksi 28% (mode 0) ja 37% (mode 1). Tarkastin saman tien kaikki muutkin asetukset (dual ratet, expot, lapa- ja kaasukäyrät). Myös dual ratet olivat sekaisin mutta muuten kaikki näytti olevan kunnossa. Todella omituista
! Minulle ei koskaan ole sattunut vastaavaa.
Kun sain radion toimimaan, alkoikin sitten mekaniikka temppuilemaan. Swashlockin alumiinikierteet ovat hiljalleen antaneet periksi ja nyt viimein tuli se päivä etteivät ruuvit enää pitäneet vaan swashlock pääsi kiertymään pääakselin ympäri. Jokaisen lennon jälkeen swashlock oli noin 30 astetta vinossa vaikka yritin kiristää ruuveja ja käänsin osan aina lentojen välissä suoraksi. Harjoittelin inverted-funneleita ja olin yllättynyt, että kopteri ylipäätään pysyi ilmassa ja lensi niinkin hyvin vaikka rotor phasing oli ilmiselvästi pahasti pielessä. Vaakakierteistä tosin tuli rumia ja ne päättyivät outoon pomppuun. Se johtunee varmaan samaisesta swash lockin kietymisestä. Nyt kulunut osa on vaihdettu uuteen ja seuraava koelento on toivottavasti lauantai-aamuna.
Ongelmista huolimatta V-Barista jäi positiivinen kuva. Kopteri tuntui hyvin vakaalta. Mitenköhän vakaa siitä tulee kun mekaaniset ongelmat on korjattu?
Kuvassa vielä uusi setup. Sijoitin V-Barin rungon pohjalevylle kopterin nokkaan. Se mahtuu nippa nappa runkolevyjen väliin niin, että molemmille sivuille jää noin 1,5 mm ilmarako. Toista runkolevyä piti hieman viilata, jotta satelliittivastaanottime
n liittimelle sai tilaa. V-Barin liitinten sijoittelu hieman ärsyttää. Liittimiä on kolmella sivulla, mikä vaikeutaa asennuspaikkojen löytämistä. Toinen potentiaalien sijoituspaikka olisi main shaftin alla ylösalaisin. mutta joutuisin poraamaan usb- ja control panelin liittimiä varten reijät kopterin pohjalevyyn.