Kirjoittaja Aihe: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar  (Luettu 84853 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #25 : 13 Toukokuu, 2009, 14:36:43 »
Aika paljon luvattu tuolla GyroBotin mainostekstissä: " Also a perfect tail Gyro is included." ;D

Joidenkin mielestä Gyrobotin tail gyro on samaa luokkaa kuin Spartan. En uskalla väitettä kommentoida kun en ole koskaan Spartania kokeillut.

Tässä on linkki yhteen Gyrobot 700 setup-threadiin:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=137050

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #26 : 13 Toukokuu, 2009, 14:50:19 »
Lainaus
Tässä on linkki yhteen Gyrobot 700 setup-threadiin:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=137050

Kiitos!

Picofly: Oisko mahiksia lainata USB piuhaa jossakin välissä ja ehkä saada vinkkejä säätämiseen, jos oma kaapeli ei ehdi tulla siihen mennessä kun kopukka oilisi muuten kuosissa?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #27 : 13 Toukokuu, 2009, 15:16:35 »
Lainaus
Tässä on linkki yhteen Gyrobot 700 setup-threadiin:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=137050

Kiitos!

Picofly: Oisko mahiksia lainata USB piuhaa jossakin välissä ja ehkä saada vinkkejä säätämiseen, jos oma kaapeli ei ehdi tulla siihen mennessä kun kopukka oilisi muuten kuosissa?

Kyllä varmasti. Oman Gyrobotin säädöt on varsin hyvin kohdallaan, joten voin hyvin lainata kaapelia muutaman viikon ajaksi

tuupola

  • Vieras
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #28 : 13 Toukokuu, 2009, 15:23:11 »
Sportsmotossa on myös:

http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/LF_Technik_products.html

Verkkokauppa on kehno, mutta palvelu loistava.


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #30 : 17 Kesäkuu, 2009, 11:25:18 »
No niin, nyt on pikkunen mullakin! Innostuin oikeastaan tuosta Picoflyn vähäkuluisesta tonttailusta :) ja siksi tämmönen FES tuli eilen ja pitihän sitä melkein kahteen yöllä kasata. Kokeilemaan lähdetään ihan GAUI:n omalla GU-365:lla. Lentopaino paketissa mukana tulleilla kamppeilla (FH 3D combo) on 296 grammaa. Tänään vielä lapakulmien ja tuon gyropaketin säätö ja sitten testilentoa. Saapa nähdä millanen härveli tuo on...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #31 : 17 Kesäkuu, 2009, 13:11:02 »
No niin, nyt on pikkunen mullakin! Innostuin oikeastaan tuosta Picoflyn vähäkuluisesta tonttailusta :) ja siksi tämmönen FES tuli eilen ja pitihän sitä melkein kahteen yöllä kasata. Kokeilemaan lähdetään ihan GAUI:n omalla GU-365:lla. Lentopaino paketissa mukana tulleilla kamppeilla (FH 3D combo) on 296 grammaa. Tänään vielä lapakulmien ja tuon gyropaketin säätö ja sitten testilentoa. Saapa nähdä millanen härveli tuo on...

Onnea uudelle ostokselle, vaikka hankintaperusteet ovatkin kyseenalaiset ;D. Kopteri itsessään on aivan mainio peli, kunhan vain saat GU-365:n toimimaan luotettavasti.

Kannttaa liimata GU-365:n päälle suosista pieni lisäpaino, jotta tärinät eivät välity gyroon. Itselläni lisäpainona oli noin 6,5 gramman painoinen K-raudasta ostettu aluslevy, jonka länttäsin silikonilla kiinni GU-365 pohjaan. Gyroteippiä kannattaa laittaa vain pienet (6x6mm) palat GU-365 nurkkiin ja huolehtia siitä, että kaikkissa gyroon menevissä johdotuksissa on löysää. Lähettimen subtrimmejä ei kannata käyttää jos vain suinkin mahdollista. Ja kannattaa käyttää mahdollisimman lyhyitä servonvarsia. Minulla etäisyys servon akselista linkkipalloon on 7 mm, mikä vaati elevator-servon kanssa pientä kikkailua.


Vibraatioita vähentää myös Micro Heli tail support for Trex 250. Se on (ehkä Z-powerin 5150 kV moottorin ohella) paras ja ainoa päivitysosa, mitä EP200 V2 oikeasti tarvitsee.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2009, 13:49:28 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #32 : 17 Kesäkuu, 2009, 13:24:22 »
Kannttaa liimata GU-365:n päälle suosista pieni lisäpaino, jotta tärinät eivät välity gyroon. Itselläni lisäpainona oli noin 6,5 gramman painoinen K-raudasta ostettu aluslevy, jonka länttäsin silikonilla kiinni GU-365 pohjaan. Gyroteippiä kannattaa laittaa vain pienet (6x6mm) palat GU-365 nurkkiin ja huolehtia siitä, että kaikkissa gyroon menevissä johdotuksissa on löysää. Lähettimen subtrimmejä ei kannata käyttää jos vain suinkin mahdollista. Ja kannattaa käyttää mahdollisimman lyhyitä servonvarsia. Minulla etäisyys servon akselista linkkipalloon on 7 mm, mikä vaati elevator-servon kanssa pientä kikkailua.
Miten sulla oli asennettuna tuo GU-365? Mulla se on niin, että ne trimmerit ja dipit näkyy läpi sieltä pohjalevyssä olevista aukoista. Eli on tavallaan "naamallaan" siellä pohjalevyn päällä. Mukana paketissa tuli jo valmiiksi pieniksi neliöiksi leikattua kunnon "sieniteippiä". Laitoin vain niihin kulmiin palat. Ohjeet asennuksesta oli hieman ristiriitaiset itse GU-365:sen ohjeen ja kopterin ohjeen välillä. Päätin nyt kokeilla tuota asennustyyliä, kun kerran siellä pohjassa niin sopivasti ne aukot on. Tuon gyropaketin mukana tuli myös vastaava metallilevy kuten esim. Spartanissa. Se ei kuitenkaan toimi tuossa asennustyylissä, koska ne dipit ja trimmit tulisi vasten sitä metallilevyä :). Ajattelin kyllä aluksi kokeilla ihan tolla tavalla ja kokeilen sitten sitä lisäpainoa, jos on tarve. Servoarmit mulla taitaa kyllä olla pidemmät ku sulla ja huomasin jo kans et sen elevatorin kanssa lyhentämisestä tulee ongelma.

Yleisesti ottaen hieno laite ja mukava oli kasata vaikka ton 700:sen ruuvailun jälkeen tuntu hieman hankalalta... :). Melkein kaikki ruuvit on ristipäitä, mutta ne ei kuitenkaan tuntunu helposti nylppääntyvän. Nupin hubissa (siis se johon lavanpitimet kiinnittyy) on ylimääräisiä kierteitä käytössä olevien lavanpitimien kiinnitysten vieressä, miksiköhän?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #33 : 17 Kesäkuu, 2009, 13:46:09 »
Minulla oli GU-365 samalla tavalla asennettuna dipit alaspäin, eli liimasin lisäpainon gyron yläpuolelle. Ihan hyvä juttu, että Gaui toimittaa nykyään lisäpainon jo kopteripaketin mukana. Se on oikeasti tarpeen.

Elevator-servon linkkipallon saa tuotua sisemmäs servoarmia korottamalla. Itse laitoin servoarmin keskiöön pienen aluslevyn ja viilasin elevator-servon linkkipallosta "kaulaosan" pois. Minulla on Gauin small washer setistä jääneitä ylimääräisiä aluslevyjä ja linkkipalloja laatikossa. Lähetä YV:llä osoite jos tarvitset.

Main rotor hubia voidaan käyttää sekä 2- että 3-lapaisessa kokoonpanossa. Sen vuoksi hubissa on kaksi ylimääräistä reikää.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2009, 13:48:06 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #34 : 17 Kesäkuu, 2009, 16:37:06 »
Nyt räpelsin hetken sitä 365:sta ja heti törmäsin ongelmaan sen setupissa.

1. Virrat päälle radioon ja sitten kopuun
2. Odotetaan gyron initialisointi ja sitten dippi 3 off
3. Ledi alkaa vilkuttaa punaista
4. Lähettimen elevator tikku ylös
5. Ledin pitäs alkaa 1-2s kuluttua vilkuttaa vihreätä, jollon vapautetaan elevator tikku
6. Dippi 3 on asentoon ja homman pitäs olla kunnossa

Mulla kuitenkaan ei lakannu se ledi vilkkumasta punasena ollenkaan :-[. Oliko sulla, Picofly tommosta ongelmaa? Mulla on JR lähetin ja AR6100e vastari.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #35 : 17 Kesäkuu, 2009, 16:53:35 »
Muistaakseni alkuun taisi olla. Minulla oli lähettimen Elevartor-kanava oli silloin reversellä.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #36 : 17 Kesäkuu, 2009, 17:37:13 »
Muistaakseni alkuun taisi olla. Minulla oli lähettimen Elevartor-kanava oli silloin reversellä.
Mulla taas oli menny se elevator dippi off-asentoon. Huomasin sen ja laitoin takas on-asentoon niin johan toimii. Korjaussuunnatkin näyttäisi menneen kerralla oikein. Swash korjaa nätisti heilahduksia vastaan.

Seuraava ihmettelyn aihe onkin tuon boxin perägyron gainin säätö... laitoin sen alle 50% mutta vihreä ledi ei tipu pois. Sain kuitenkin manuaalista sen käsityksen et se olisi punainen, jos HH ei ole "päällä". Vai olikohan se punainen vain sen gyron ja lähettimen "bindaamisen" jälkeen...? Hassu vekotin :).

Nyt sitten ilmeisesti tämän jälkeen jos muuttaa SWASH MIX valikosta niitä elevator tai aileron liikeratoja niin tuo "bindaus" pitää tehdä uudestaan. Mutta ymmärsin jostain, että noiden kanavien endpointit toimisi määrittämään rollratea kumpaankin suuntaan.

Edit: Eiku olikohan se nyt niin, että tuon gyron "resetin" tai "bindauksen" jälkeen ne swash mix valikon ELE ja AIL vaikuttaakin siihen roll rateen...?

For the CCPM Swahplate,  you may set the proper swashplate Limit by changing “Swash AFR”  values before the FES gyro
   connected,  but after the transmitter data input into the gyro, the “Swash AFR”  AIL and ELE function on transmitter was
   changed into control the moving speed of roll and pitch. You may adjust the moving speed of roll and pitch by the transmitter
   function “ Swash AFR ” or “ D / R ”, do not adjust the “ END Point / Travel Adjust ” of each servos for CCPM after the gyro was
   was set. If it is necessary to change the “ END Point / Travel Adjust ” for every single servo of CCPM swashplate, be sure to
   reset the gyro as Step 6 on page 2.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2009, 19:48:44 kirjoittanut masu »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #37 : 17 Kesäkuu, 2009, 19:19:47 »
Tietääkö joku onko tuo GU-365 mahdollisuus ohittaa jotenkin, että pystyisi korjailemaan mekaanisia säätöjä ilman että se härveli kääntelee swashia jatkuvasti? Oispa ärsyttävä noiden säätöjen takia aina nyppiä johdot 365:sta ja tökkiä suoraan vastariin...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #38 : 17 Kesäkuu, 2009, 20:17:51 »
Tietääkö joku onko tuo GU-365 mahdollisuus ohittaa jotenkin, että pystyisi korjailemaan mekaanisia säätöjä ilman että se härveli kääntelee swashia jatkuvasti? Oispa ärsyttävä noiden säätöjen takia aina nyppiä johdot 365:sta ja tökkiä suoraan vastariin...

Voit ruvata GU-365:n ail & ele gainit nollaan mekaanisten säätöjen ajaksi niin piuhoja ei tarvitse aina irroittaa. Muistat vaan kääntää ne takaisin isommalle ennen kuin nostat kopterin ilmaan.

Swash mixillä voit säätää kontrollien nopeutta. Noin 35% swash mix (ail&ele) on melko turvallinen alkajaisiksi.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #39 : 20 Kesäkuu, 2009, 11:12:51 »
GRRR... Ei ala hyvin FESin taival. Eilen piti testata mut alko satamaan ku olin lähdössä. Tänään rupesin pakkaamaan kopuja autoon niin se pirulainen hyppäs seinähyllyltä alas 450:stä nosteassa. Sain vähän hidastettua tippumista mut tuli alas toinen lavanpidin edellä ja sen ruuvi väänty. Tietty ei oo just oikean mittasta... pitää lyhentää. Sit testaamaan! ::)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #40 : 20 Kesäkuu, 2009, 20:09:33 »
No niin, nyt on ensilennot heitetty! Tonttasin sen kolme kertaa ennenku tajusin et X9303:n gyro menu ei säätäny perän gainia ollenkaan ;D. Sain perän hanskaan kun rupesin käyttämään GEAR kanavan end pointteja (en nyt oikein tajua miten tämä eroaa gyro menun käytöstä, kun sekin käyttää GEAR kanavaa). Kun sain perän hanskaan, niin lisäsin vielä painon gyron päälle ja nyt alko homma toimia paremmin. Kone ei vedä nostaessa, perä toimii (hieman huterasti), mutta ei se kovin hienosti lennä! ;D Nyt kun lentää taivaalla vaakalentoa saattaa keula nousta satunnaisesti ja tämä johtaa outoon kierteeseen. Välillä saanu tehdä ihan tosissaan töitä et on kestäny ilmassa. Ei tosiaan mikään ekaksi kopteriksi sopiva laite. Pitää vielä säätää cyclic gaineja ja katsoa miten ne vaikuttaa. Yllättävän helposti sen sai kuitenkin jonkinlaiseen lentokuntoon.

Lensin kolme akkua tuolla ja sitten testasin 450:stä... ja huh, se tuntu vakaalta ku kallio :D.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #41 : 21 Kesäkuu, 2009, 15:05:19 »
Nyt kun lentää taivaalla vaakalentoa saattaa keula nousta satunnaisesti ja tämä johtaa outoon kierteeseen. Välillä saanu tehdä ihan tosissaan töitä et on kestäny ilmassa. Ei tosiaan mikään ekaksi kopteriksi sopiva laite. Pitää vielä säätää cyclic gaineja ja katsoa miten ne vaikuttaa. Yllättävän helposti sen sai kuitenkin jonkinlaiseen lentokuntoon.

Lensin kolme akkua tuolla ja sitten testasin 450:stä... ja huh, se tuntu vakaalta ku kallio :D.
Keulan satunnainen nostelu ja oudot kierteet kuulostavat siltä, että GU-365 nappaa tärinöitä jostain. Silloin kun kaikki toimii, pitäisi lentoasennon päinvastoin säilyä tuulenpuuskista huolimatta. Suosittelen hankkimaan nämä niin pyrstöstä välittyy vähemmän tärinää gyron suuntaan:
http://www.helidirect.com/microheli-aluminum-tail-boom-support-siver-trex-250-p-9857.hdx

« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2009, 15:32:29 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #42 : 22 Kesäkuu, 2009, 12:11:05 »
Lentelin vielä useamman akun ja säätelin gaini potikoita ja perän gainia. Perästä ei oikein saa tekemälläkään hyvää. Pitäs ehkä olla vaan parempi servo kuin tuo Maxwell. Pitää vielä kokeilla pelata sen servoarmin pituudella lisää. Elevator gaini potikkaa säädin aika paljonkin herkemmälle ja tämä tuntui korjaavan tuota keulan nostelua vaakalennossa. Oikeastaan isoin ongelma on tuon perän kanssa.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #43 : 22 Kesäkuu, 2009, 15:24:30 »
Juuri hieman huonosti toimivan tail gyron vuoksi vaidoin GU-365:n tilalle Gyrobot 700:n. Perän saa GU-365:n kanssa pitämään ihan ok, mutta gyrolla on ärsyttävä taipumus kääntää pyrstöä pienin pykälin.  Ennen gyron vaihtoa jouduin käyttämään oman kopterini pyrstöroottorissa suhteellisen pieniä lapakulmia ja 60% gainia. Välillä perä toimi pehmeästi, välillä taas pykältäen. Millinen ongelma sinulla on perän kanssa?
 
Maxwell on hieman liian hidas pyrstöservoksi. Kannattaa varmaan päivittää nopeampaan. Minulla on tämä Hyperioni servo pystössä. Hyvin toimiva ja erittäin suosittu valinta: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=1297

ja nämä servot on swashissa. Inno-Lab HG202 HB on nopea ja vääntävä. Se on  luultavasti paras servo mitä FES:n runkoon mahtuu: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=1283

« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2009, 16:26:30 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #44 : 22 Kesäkuu, 2009, 23:53:34 »
Juuri hieman huonosti toimivan tail gyron vuoksi vaidoin GU-365:n tilalle Gyrobot 700:n. Perän saa GU-365:n kanssa pitämään ihan ok, mutta gyrolla on ärsyttävä taipumus kääntää pyrstöä pienin pykälin.  Ennen gyron vaihtoa jouduin käyttämään oman kopterini pyrstöroottorissa suhteellisen pieniä lapakulmia ja 60% gainia. Välillä perä toimi pehmeästi, välillä taas pykältäen. Millinen ongelma sinulla on perän kanssa?
Mulla se perä on "epävakaan" tuntunen. Gainia joutu laittamaan alas, ettei perä wägää ja siitä tuli sen jälkeen kuminauhamainen. Se pitikin kohtuullisesti esim. pitchiä antaessa, mutta silti se tuntuu tosi epätarkalta. Välillä tosiaan pykälti, sitten ku gainia laski niin käänty nätimmin, mutta on muuten löysä ja silti saattaa hieman wägätä välillä. Parempi servo voisi tosiaan auttaa.

Se perällä ollu Maxwell meneekin pakosta nuppiin, kun tänään kokeilin säätää gyron armia lyhyemmäks, että saisin gainia nostettua. Noh, vaikka limitti oli lähes tapissa ei liikealue enää riittäny. Testilennolla tyrkkäsin lapakulmia ylös ja pian perä lähti alta kokonaan... pirottaminen ei sitten loppunutkaan ennen maata ja elevator Maxwell otti siipeensä tontissa.

Ei sattus kellään olemaan rattaita tommoseen Maxwelliin? :)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #45 : 02 Heinäkuu, 2009, 23:51:08 »
Luulin jo, ettei Gyobottia saa tärinällä sekaisin, mutta kyllä sen sitten saakin  ??? ??? ???.

Tänään Gaui syöksyi neljän täysin normaalin lennon jälkeen nousussa keula edellä peltoon. Ensimmäisellä kerralla sain holdin ajoissa päälle eikä vaurioita syntynyt. Syyksi arvelin, irronnutta servon johtoa. Tarkastin kaikki piuhat ja yritin uudelleen ilmaan, mutta sama juttu taas - tiukka syöksy keula edellä maahan heti sen jälkeen kun sain idle upin päälle. Mutkalle meni suurin piirtein kaikki mikä mutkalle vaan voi mennä. Mitättömän näköisestä torpista syntyi pahimmat vauriot puoleen vuoteen  :'(:

Kotona torppauksen syy selvisi. Ylimmän laakeripukin neljästä kiinnitysruuvista kaksi oli pudonnut ja loput kaksi olivat jo puoliksi auki. Main shaft ja sen myötä myös nuppi ja lavat pääsivät heilumaan ja voimakas tärinä sai Gyrobotin sekaisin. Matalammilla Gyrobotin gaineilla kopteri olisi mahdollisesti pysynyt joten kuten ohjauskykyisenä mutta nyt se ei ottanut korjausliikkeitä edes vastaan.

Harmillista. Olin aikanaan tarkastanut ruuvilukitteet pistokokein mutta sen jälkeen ruuvien kireyden säännöllinen tarkastaminen on kyllä jäänyt. Torppauksen jälkeen kävin kaikki ruuvit uudestaan läpi ja rungosta löytyi laakeripukin lisäksi neljä muuta löystynyttä ruuvia.

No, ehkä tästä taas oppii jotain.

« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2009, 09:35:43 kirjoittanut Picofly »

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #46 : 03 Heinäkuu, 2009, 08:56:21 »
No, ehkä tästä taas oppii jotain.

Suomalaiseen luontoon ei kuulu oppiminen...

Mulla itellä meni perästä tuo slideri-härpäke. Nahistaa niin että ei uskalla lennättää tuota pikkasta ollenkaan, pitää oottaa että tilaamat kilkkeet saapuu.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gyrobotin päivitetyt asetukset
« Vastaus #47 : 08 Heinäkuu, 2009, 21:41:00 »
Vaihdoin tail pitch sliderin ja pyrstöroottorin lavanpitimien välissä olevat linkkivarret uusiin. Ilmeisesti uudet linkit toimivat vanhoja liukkaammin, sillä muutoksen myötä Gyrobotin rudder gainit piti puolittaa alkuperäisistä. Kahdeksan akullisen perusteella uudet asetukset tuntuvat toimivan moitteettomasti (tuulta testilennoilla oli 3-5,6 m/s). Koska muillakin näyttää olevan vireillä EP200 FES & Gyrobot 700 - projekteja, ajattelin laittaa tähän yhteenvedon toimivista asetuksista:

Travel adj / expo:
-Aileron 48% travel adjustment, expo 40%
-Elevator 48% travel adjustment, expo 40%
-Pitch 85% travel adjustment
-Rudder 100% travel adjustment, expo 10%

Servot:
- Cyclic servot : Inno-Lab HGD 202 HB
- Peräservo: Hyperion Atlas 09 GMD
- Linkkipallojen etäisyys servoarmin keskipisteestä 7 mm  (kaikki servot)

Gyrobot 700 asetukset:
- Ohjelmistoversio v 1.4
- Tail servo type: ´Futaba S9253/54/57´ (toimii Hyperionin kanssa selkeästi paremmin kun 'standard')
- Rudder min & max: +1000 / -1000
- Rudder P: +175
- Rudder I: +200

- Swash servo type 'high speed'
- Aileron P=+300
- Aileron I=+600
- Aileron Feedback=+0005

- Elevator P=+300
- Elevator I=+550
- Elevator Feedback =+0005
- Piro optimization +0000
- Piro treshold +0000

Kopteri tuntuu varsin vakaalta ja riittävän nopealta näillä asetuksilla. Uskallan nyt ajaa inverted-kahdeksikkoja (vähän kömpelöitä vielä) 3-4 m/s tuulessa illman huolia pikku puuskista. Leijuu tuossa tuulessa nuppi alaspäin "hands off" yllättävänkin pitkään. Satunnaiset, kovassa tuulessa ilmenneet pyrstön häiriöliikkeet, katosivat Rudder I:n puolittamisen myötä.
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2009, 22:49:01 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #48 : 08 Heinäkuu, 2009, 22:24:58 »
Onko Gyrobotin ohjelmistosta tullut uusi versio, sillä minä muistelisin että minulla on 1.3?? Pitänee tarkistaa...
Niin ja kiitos noista asetuksista, pitää katsoa jahka posti kiikuttaa (toivottavasti) tuon Gauin perille asti.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #49 : 08 Heinäkuu, 2009, 22:45:33 »
Onko Gyrobotin ohjelmistosta tullut uusi versio, sillä minä muistelisin että minulla on 1.3?? Pitänee tarkistaa...
Niin ja kiitos noista asetuksista, pitää katsoa jahka posti kiikuttaa (toivottavasti) tuon Gauin perille asti.

Pari viikkoa sitten on tulllut uusi versio. Siinä on uutena ominaisuutena Piro optimization mutta näyttääpä tuo toimivan ilmankin.

v 1.4 firmwaren voi ladata täältä: http://www.lf-technik.de/shop/shoppics/gyrobot700_v1.04.bin

ja uuden manuaalin täältä:
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2009, 10:59:51 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2264 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2009, 11:12:33
kirjoittanut jpietari
0 Vastauksia
2696 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2010, 17:57:33
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
3231 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 16:45:48
kirjoittanut Picofly
2 Vastauksia
5064 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 00:05:09
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
12389 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2012, 13:47:43
kirjoittanut Tumppi T