Kirjoittaja Aihe: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar  (Luettu 84475 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« : 08 Joulukuu, 2008, 23:39:27 »
Syksyn Trex 250-huuman keskellä ajattelin esitellä toisen pienen uutukaisen: Gaui EP200 V2 FES (Flybarless Electronic Stabilization). Kopterin mukana tulee kolmiakselinen gyro GU 365, joka korvaa perinteisen mekaanisen stabiloinnin ja säätää myös pyrstöä.

Ostin omani Flying Hobbysta Light Combo - pakettina, johon kuului kopteri, moottori, nopeudensäädin, GU-365 flybarless stabilization system,  kaksi 850 mAh akkua sekä neljä Maxwellin digiservoa. Hinta -349 USD - oli mielestäni varsin kohtuullinen radiota vaille valmiista paketista Erikseen ostettuna kopterille (sis. esc  ja moottori) ja Gu-365 gyrolle olisi tullut hintaa yli 400 USD. Servot ja akut tulivat siis 'kaupan päälle'. Kopterissa on iso liuta V1:n jälken uusittuja osia, mm. akunpidike, tukevampi laskuteline, paksummasta materiaalista tehty pääratas, uusi pyrstöroottorin mekanismi ja suuremmat servot mahdollistava runko joitain mainitakseni. On makuasia, ovatko kaikki uudistukset tarpeen. Edellinen versiohan oli jo varsin toimiva kokonaisuus.

Heti ekaksi kannattaa ehkä todeta, että tämä ei ole se oikea valinta ekaksi kopteriksi. Lentoon säätäminen oli nimitäin alkuun aika kinkkistä. Kaikki kaapelointi viedään GU 356:n kautta vastaanottimelle, mistä johtuen kaapeleita on kaksinkertainen määrä normaaliin nähden. Kaapelit pitäisi tietenkin kytkeä oikein päin oikeisiin liittimiin ja johdotukset pitää vetää niin, ettei mikään ylimääräinen pääse koskettamaan herkkää gyroa. Kytkin johtoja muutaman kerran väärin päin vaikka kuinka yritin tulkita manuaallia (asennusohjeen kuvat ovat vielä pienemmät kuin itse laite) ??? ??? ???. Sähköjen säätäminen vie tavallista enemmän aikaa sillä GU-365 täytyy aina resetoida jos esimerkiksi swash mixiä tai servojen liikeratoja säätää. Gyro on myös herkkä tärinälle. Alkuun yritin ilmaan aivan liian suurella aileron & elevator gainilla - seurauksena oli hillitön kolmiakselinen tutina ja ravistus. Gainin pudottaminen noin 25%:een auttoi asiaa ja nyt lentäminen sujuu jo pehmeästi. Täydellisten säätöjen hakeminen on vielä heiman kesken (mm. lapakulmia täytyy vielä säätää), mutta uskon että tästä vielä hyvä tulee!

Lentoonlähtö on hyvin erilainen kokemus kuin vanhalla EP200:lla. GU 365 gyrolla on taipumus kipata kopteri kyljellen, nokalleen tai perälleen lentoonlähdössä. Alkuun torppasin kolmesti kyljelleen ennen kuin sain edes jalkset kunnolla irti maasta. Onneksi kopterin nuppi on todella yksinkertainen ja ilmeisen kestävä. Torppauksista selvittiin ilman varaosia vaikka ne näyttivät ja kuulostivat pahalta!

Ulkomaisilla saiteilla neuvotaan pomppauttamaan kopteri lentoonlähdössä nopeasti 70-80cm leijuntakorkeuteen, mutta em. kivuliaiden kokemusten kautta opin että täysin päinvastainen lähestymistapa toimii paljon paremmin. Kun moottorin kierrokset lähestyvät leijuntanopeutta, täytyy vain tarkkailla mihin suuntaan kopteri on kallistumassa ja kompensoida varovasti päinvastaiseen suuntaan samalla kun vetää rauhallisesti ylös. Nousuunlähdön kippaustaipumus johtunee gyroon jalasten kautta välittyvästä tärinästä.

Heti kun jalakset irtoavat maasta, EP200 FES muuttuu erittäin vakaaksi ja lentää muutaman ensilennon perusteella hyvin. Ohjauskomennot välittyvät roottoriin todella nopeasti ja hyvin pienistä servon liikkeistä. Minulla oli edellisen EP200:n kanssa swash mix 75% ja expoa 15%. Uudessa kopterissa swash mix on 30% (75% pitch 30% ele & ail) ja expoa on 30%. Ohjaus on näilläkin säädöillä selvästi nopeampi kuin vanhassa EP200:ssa vaikka uuden kopterin servot ovat edellistä hitaammat. Nyt vasta tajuaa miten paljon Bell-Hillier - nuppi hidastaa roottoriin välittyviä komentoja.

Miinuspuolena on todettava, että EP200 V2 on jonkun verran edeltäjäänsä painavampi. Oma kopterini painaa lentokunnossa akkuineen 295 g kun vastaava luku edellisellä EP200 SD:llä oli 275g. Suurin syy on painavissa servoissa. Maxwellin digiservot painavat 12.8g/kpl mikä on kaksinkertainen paino vanhan kopterin servoihin verrattuna. Vaihdan lähinaikoina 9g digiservoihin ja teen pari muuta kevennystä, joten uskon että liikagrammoista vielä päästään.









« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu, 2008, 21:04:11 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #1 : 11 Joulukuu, 2008, 22:55:36 »
No niin!

Vaihdoin Flying Hobbyn pakettiin kuuluneiden Maxwellin digiservojen tilalle Inno-Lab HG-D202HB digiservot ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti! Servojen vaihdon myötä lentoonlähtöpaino paino keveni 10 grammaa (~285g). Uudet servot ovat alkuperäisiä kevyemmät (9.3g) ja nopeammat (0.1s/60 astetta) mutta ennen kaikkea ne keskittävät hyvin ja liikkuvat aivan huomattavan tasaisesti Maxwelleihin verrattuna. Kun stabilointi hoidetaan sähköisesti, kannattaa hyviin servoihin ehdottomasti panostaa!


Nyt Gaui lentää todella sulavasti ja vakaasti! Vaikka jo edellinen EP200SD lensi hyvin, niin tämä lentää vielä sulavammin! Valitettavasti olen päässyt toistaiseksi lentämään vain sisällä. On mielenkiintoista nähdä, miten uutukainen selviää ulkona puuskaisessa tuulessa. Kopteri on myös edellistä selvästi hiljaisempi mikä on sisälennätyksessä plussaa sekin.

Laitoin laskutelineiden ja rungon väliin Walkera 4#3:sta jääneet pienet O-renkaat vähentämään rungosta gyroon välittyvää tärinää. Kippaustaipumus lentoonlähdössä lieveni o-renkaiden myötä jonkin verran eikä se oikeastaan enää paljon haittaa kun siihen osaa varautua ja muistaa vetää kopterin ylös riittävän varovasti. Heti kun jalasten alla on ilmaa pari senttiä, toimii kaikki kuten mekaanisesti sabiloidussa sisarmallissa. Laskutelineisiin on tilauksessa xtreme productionsin 'landing skid rubber nuts' ja uskon, että niiden avulla kallistelu lentoonlähdössä vähenee entuudestaan.

Nyt kun kopteri alkaa olla suurin piirtein säädöissä, olen jo aika vakuuttunut, etten tulevaisuudessa enää hanki mekaanisesti stabiloitua! Särkyviä osia paljon vähemmän kuin perinteisessä nupissa, ojaus tuntuu varsin hyvältä ja meteli on vähentynyt. Pelkistetty nuppi myös näyttää coolilta, vaikka tässä suhteessa mielipiteet varmaan jakautuvat.

Gyron säätö voisi toki olla helpompaa (dippikytkimet - 8kpl - ovat ovat mikroskooppisen pienet ja niiden kääntely sujuu parhaiten nuppineulalla) mutta toisen asennuskerran jäkeen niidenkin käyttö alkaa sujua paremmin. Hintaan suhteutettuna en kuitenkaan voi valittaa. Tämän edullisemmin ei tällä hetkellä varmaan pääse kiinni sähköiseen stabilointiin.

« Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu, 2008, 12:38:07 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #2 : 15 Joulukuu, 2008, 12:37:03 »
Reilu kymmenen akullista lennetty ja ensimmäiset ulkolennätykset takana.

Kopteri ei ollut ulkona tuulessa niin vakaa kuin olin toivonut. Tuntuma oli jonkin verran kiikkerämpi kuin vanhalla EP200:lla (muistaakseni). Puuskat tuntuvat keikuttavan uutta kopteria kovemmin kuin mekaanisesti stabiloitua. Käytän tällä hetkellä aika matalaa headspeediä ja voi olla, että kierrosten kasvattaminen parantaa tilannetta.

Toinen moite liittyy gyron herkkyyteen. Rudder gyrossa on gain tällä hetkellä 60% ja suurempi gain saa pyrstön väpättämään. Vanhassa EP200:ssa minulla oli Gauin GU-210 gyro jossa oli 95% gain. Vanhan kopterin pyrstö kääntyi silkinpehmeästi mutta uusi kääntyy välillä hieman pykältäen. Täytyy tutkia löytyisikö siihen jokin lääke. Helifreakin ja RCGroupsin viestien perusteella monilla tuntuu olevan ongelmia GU-365:n tärinäherkkyyden vuoksi. Kopterin ohjekirja neuvoo käyttämään vähemmän asennusteippiä (vain pienet palaset gyron nurkissa). Kokeilen onko siitä apua.
« Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu, 2008, 12:44:39 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar -ensimmäinen torppaus
« Vastaus #3 : 18 Joulukuu, 2008, 21:38:17 »
Opin tänään, että GU-365 stabilaattorin kanssa ei kannata päästää akkua tyhjäksi...

Kävin tänään Lippuliavassa lentämässä. Ensimmäisellä akullisella, noin 5 minuutin lentelyn jälkeen kopterini kippasi äkisti kyljelleen kesken hyvin loivan kaarron ja putosi 1,5 metristä suoraan betonilattiaan. Syynä akun loppuminen. Salissa oli useita koptereita ilmassa samaan aikaan enkä kuullut roottorin kierrosten laskevan. Viimeisenä toimenaan ennen ohjauksen mykistymistä GU-365 komensi aileron-servon yläasentoon, eikä siihen ollut pilotilla juuri sanomista.

Vauriot: vääntynyt main shaft.

Auttavaisten lennätyskavereiden pakeista löytyi  onneksi  uusi main shaft ja työkalut, joten pääsin vielä muutaman akullisen ajaksi ilmaan. Varaosan vaihdon oli sopiva hetki opetella lähettimen "munakellon" käyttöä. Tästä lähtien laitan kellon piippaamaan 5 minuutin lennon jälkeen koska GU-365 todellakin mykistyy kun akusta loppuu virta ja silloin tullaan alas kuin kivi.

Totesin tämän vielä toiseen kertaan saman iltana. Olin ottanut vahingossa yhden melkein tyhjäksi lennetyn akun mukaan. Kun yritin nousta ilmaan, tapahtui sama ilmiö: virran ehtyessä GU-365 nykäisi aileron-servon ylös ja sen jälkeen swashplatea ei enää voinut ohjata. Onneksi en ehtinyt tyhjän akun kanssa ilmaan eikä mitään vahinkoa syntynyt. Vaarallista silti...
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu, 2008, 21:39:57 kirjoittanut Picofly »

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #4 : 19 Joulukuu, 2008, 22:40:28 »
kuulostaa ihan kelvolliselta kapistukselta. Itsekkun 200SE:n omistajana olen tuota katsellut...
Ilmeisesti se multihypergyro imee vähän reilummin virtaa? => vai syökö ne servot siinä normaalia enempi?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #5 : 27 Joulukuu, 2008, 21:06:44 »
kuulostaa ihan kelvolliselta kapistukselta. Itsekkun 200SE:n omistajana olen tuota katsellut...
Ilmeisesti se multihypergyro imee vähän reilummin virtaa? => vai syökö ne servot siinä normaalia enempi?

En ole varma, luultavasti digiservot imevät enemmän virtaa kuin analogiset. Mahtoiko mennä failsafeen?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #6 : 16 Tammikuu, 2009, 22:16:23 »
Minulla on ollut viimeaikoina ongelmia sähköisen stabiloinnin kanssa. Kopteri saattaa lentää hyvin 5-6 akullista mutta sitten aivan yllättäen GU-365 ottaa häiröitä jostain ja alkaa tehdä omia ohjausliikkeitä (kallistaa kopteria johonkin suuntaan). Olen lentänyt melko pienessä sisätilassa ja seurauksena on ollut neljä torppausta. Perä ei ole missään vaiheessa kääntynyt täysin pehmeästi vaan hiuksenhienosti pykältäen ja gaini on täytynyt pitää noin 60% - 62% tietämissä.

Päätin vaihtaa kopteriin joksikin aikaa tavallisen mekaanisesti stabiloidun nupin ja Logitech 2100-gyron. Suureksi yllätyksekseni perä ei toiminut kunnolla edes Logitechin gyron kanssa, vaikkakin pirot olivat nopeampia. En voinut nostaa gainia yli 70% ja perä tuntui muutenkin oudolta joka lennolla.

Parin akullisen jälkeen kokeilin kasvattaa normal moden kaasukäyrää. Kun lisäsin kierroksia, alkoi perä välittömästi vipattaa ja gain piti pudottaa 65% tuntumaan. Pyrstöroottorin mekanismissa tai laakereissa täytyy olla jotain vikaa koska Logitechin pitäisi olla hyvä gyro. Vaihdan pyrstön laakerit ja katson, että kaikki liikkuu niin kuin pitää. Jos perässä on mekaaninen vika, se voisi selittää  salaperäiset häiröt, jotka ajoittain sotkevat GU-365 toiminnan.

Nyt kun olen saanut tuntumaa sekä sähköisestä että mekaanisestä stabiloinnista samassa kopterissa, on sopiva hetki vertailla näiden systeemien eroja:

- sähköisesti stabiloitu EP200 tuntuu selvästi mekaanista vakaammalta. Silloin kun kopteri on tärinätön tai akku ei ole tyhjentymässä se pitää suuntansa kuin juna.
- sähköisesti stabiloidun kopterin ohjaus on jonkin verran mekaanista nopeampi
- sähköisesti stabiloituna kopteri tuntuu selvästi ärhäkkäämmältä kuin mekaanisesti stabiloituna (molemmissa sama moottori, akku ja identtiset kaasu- ja lapakulmakäyrät)
- sähköisesti stabiloitu kopteri on jonkin verran sisarmalliaan hiljaisempi
- lentoonlähtö on sähköisesti sabiloituna hieman hankalampaa. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti.
- GU-365 on erittäin herkkä tärinälle. Luultavasti kalliimmat sähköiset systeemit ovat vähemmän herkkiä tärinän suhteen???
- akun tyhjentymien ja tärinät saattavat harhauttaa GU 365:n tekemään äkillisen ja ohjausvirheen, jota on hyvin vaikea korjata ennen kuin rysähtää. Muutaman häiriöstä johtuvan torppauksen jälkeen usko laitteen luotettavuuteen alkaa kärsiä...
- koska sähköisesti stabiloitu EP200 pitää asentonsa, se "liikkuu liukkaammin" ja kerää vauhtia hyvin nopeasti. Kopterin kanssa pitää olla tarkkana varsinkin pienissä sisätiloissa sillä se haluaa kulkea kovempaa kuin mekaaninen sisarmalli.

Yleisesti ottaen sähköinen stabilointi tuntuu monessa suhteessa paremmalta kuin mekaaninen. Luulen kuitenkin, että etsin GU-365:n tilalle jonkin paremmin tärinää sietävän gyron, esim. Gyrobot 700:n. Harmi vaan, ne ovat melko kalliita. Gyrobot näyttää maksavan 389 €.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2009, 22:47:29 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #7 : 25 Tammikuu, 2009, 19:10:57 »
No nyt tuntuu siltä, että oikeat viritykset ovat viimein löytyneet!

Purkasin ja kasasin perän uudestaan. Sieltä löytyikin pari pientä vikaa: pyrstöroottorin lavat eivät olleet tasapainossa. Roottorin hubissa oleva akselinreikä oli myös noin kymmenen astetta vinossa, mistä johtuen pyrstöroottorin lapaura harotti miten sattui. Uusi hubi ja lapojen tasapainotus korjasi tilanteen. Ärsyttää vain se että akselinreijän vinous ja siitä seurannut vipotus on tehnyt pyrstöroottorin ohjausniveliin reilusti klappia. Olisi pitänyt tajuta tämäkin aikaisemmin >:(.

Korvasin Gauin omat tail boom supportit Microhelin (Trex 250:lle) tekemillä viritysosilla. Microhelin tail supportit ovat todella tukevan tuntuiset ja vähensivät perän värinöitä merkittävästi. Vaihdoin pääroottorin servoihin vielä mahdollisimman lyhyet servo armit ja kasvatin swash mixin 50%:n.

Perjantaina Lippulaivassa olivat mekaaniset säädöt vielä jokseenkin poskellaan. Vasemmalle kääntyessään kopteri kallistui voimakkaasti sivulle päin ja luulin että vika oli Gauin gyrossa. Tosiasiassa yksi linkkitanko oli väärän mittainen ja swash oli pahasti vasemmalle kallellaan :-\ ... Gyro itseasiassa korjasi ison mekaanisen virheen yllättävän hyvin. Leijunnassa kaikki oli vielä näennäisen hyvin mutta vasemmalle kaarrettaessa servon liikeradat yksinkertaisesti loppuivat kesken. Tällaista virhettä ei mekaanisen Flybarin kanssa edes syntymään. Kopteri kaatuisi heti nousussa tonttiin.

Swashplaten oikaisu luonnollisesti auttoi asiaa. Viikonloppuna lentelin kymmenkunta akullista putkeen ilman minkäänlaista häiriötä tai yllättävää käyttäytymistä. Vahinko vain, etten saanut kokoonpanoa kuntoon aikaisemmin. Ehdin nimittäin jo tilaamaan Gyrobot 700:n. No, varmaan on kiinnostavaa vertailla eri systeemejä keskenään vaikka tuleekin vähän kalliiksi.
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2009, 12:05:26 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #8 : 25 Tammikuu, 2009, 19:42:27 »
>> Tosiasiassa yksi linkkitanko oli väärän mittainen
funny... I fixed that problem not too long ago on someone else's EP 200.
Did you buy it preassembled, or is it just coincidence?

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #9 : 25 Tammikuu, 2009, 20:23:20 »
Purkasin ja kasasin perän uudestaan. Sieltä löytyikin pari pientä vikaa: pyrstöroottorin lavat eivät olleet tasapainossa. Roottorin hubissa oleva akselinreikä oli myös noin kymmenen astetta vinossa, mistä johtuen pyrstöroottorin lapaura harotti miten sattui. Uusi hubi ja lapojen tasapainotus korjasi tilanteen. Ärsyttää vain se että akselinreijän vinous ja siitä seurannut vipotus on tehnyt pyrstöroottorin ohjausniveliin reilusti klappia. Olisi pitänyt tajuta tämäkin aikaisemmin >:(.

Laitoin perjantaina taas pikku tilauksen HeliDirectiin kun piti laittaa viimeiset landarit ja nupin ylimmät lyhyet 90 astetta kääntävät muovilinkit kiinni. Muuta ei pikku kolauksessa tuntunut menneen rikki. Samalla tilasin perään tail sliderin. Perän wagaus parani kyllä vähän kun (avasin ja) kiristin ohjausniveliä silti niissä on vielä jonkin verran löysää ja epäilen etteivät ne uutenakaan ole kovin klapittomat. Odottelen vieläkin uutta Hyperion servoa Lindingeriltä - kohta pari viikkoa matkalla ???

Viime viikolla ihmettelin nupin värinäongelmia - ilman perähihnaa ja nuppia. Pääakseli värisee yläpäästään vähän jos vertaa kohtaan ihan laakerin vieressä, kokeilin kolmella akselilla jotka olivat suoria ja vaihdoin myös laakereita mutta en saanut värinää pois. Päärattas on kiero ainakin pystysuunnassa joten epäilen että värinä tuli siitä. Viimeinen vaihtoehto on itse moottori ja sen laakerit, sitä en ottanut irti. Jotenkin värinäongelmat ovat hankalia tutkia, onkohan kukaan kokeillut niinkin hifiä keinoa kuin äänittää kopterin ääntä ja tutkia sen spektriä - siitä voisi ehkä päätellä millä taajuuksilla (pyörimisnopeuksilla) ongelmat ovat - teollisuudessahan menetelmää käytetään mm. laakerien kunnon seuraamiseen. Samalla menetelmällä selviäisi myös nupin kierrokset.
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2009, 21:22:28 kirjoittanut jpietari »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #10 : 25 Tammikuu, 2009, 20:28:33 »
Jos meinaat Hyperionin nopeeta pikku digiä perään, niin sellasia on ollu kolmella kympillä Hobbypeople hyllyssä.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #11 : 25 Tammikuu, 2009, 20:37:22 »
or €24.95 here, I ordered four already: http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=73884&osCsid=cab7500d351722f196214a7e419e7e68
yes, mailing took a while.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #12 : 25 Tammikuu, 2009, 20:52:36 »
>> Tosiasiassa yksi linkkitanko oli väärän mittainen
funny... I fixed that problem not too long ago on someone else's EP 200.
Did you buy it preassembled, or is it just coincidence?

It was my own stupid mistake. I removed and re-installed GU-365 and head assembly when I was hunting down vibrations. Length of the servo link was correct but aileron servo was off-centered when I re-installed servo arms. I did not check my configuration with power on and as result of that, I didn't notice my mistake because GU-365 levelled swash during spool up and hovering. A fundamental mistake indeed!

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #13 : 25 Tammikuu, 2009, 21:04:04 »
Purkasin ja kasasin perän uudestaan. Sieltä löytyikin pari pientä vikaa: pyrstöroottorin lavat eivät olleet tasapainossa. Roottorin hubissa oleva akselinreikä oli myös noin kymmenen astetta vinossa, mistä johtuen pyrstöroottorin lapaura harotti miten sattui. Uusi hubi ja lapojen tasapainotus korjasi tilanteen. Ärsyttää vain se että akselinreijän vinous ja siitä seurannut vipotus on tehnyt pyrstöroottorin ohjausniveliin reilusti klappia. Olisi pitänyt tajuta tämäkin aikaisemmin >:(.

Viime viikolla ihmettelin nupin värinäongelmia - ilman perähihnaa ja nuppia. Pääakseli värisee yläpäästään vähän jos vertaa kohtaan ihan laakerin vieressä, kokeilin kolmella akselilla jotka olivat suoria ja vaihdoin myös laakereita mutta en saanut värinää pois. Päärattas on kiero ainakin pystysuunnassa joten epäilen että värinä tuli siitä. Viimeinen vaihtoehto on itse moottori ja sen laakerit, sitä en ottanut irti. Jotenkin värinäongelmat ovat hankalia tutkia, onkohan kukaan kokeillut niinkin hifiä keinoa kuin äänittää kopterin ääntä ja tutkia sen spektriä - siitä voisi ehkä päätellä millä taajuuksilla (pyörimisnopeuksilla) ongelmat ovat - teollisuudessahan menetelmää käytetään mm. laakerien kunnon seuraamiseen. Samalla menetelmällä selviäisi myös nupin kierrokset.

Onneksi mekaanisesti stabiloitu kopteri ei ole yhtä herkkä tärinöille eikä pieni tutina vielä katkaise matkantekoa, kuten GU-365 kanssa. Värinän lähde voi selvitä ottamalla osia pala kerrallan pois jos kärsivällisyys vain riittää. Ensin koko nuppi pois ja kopteri käyntiin pelkkä pääakseli paikallaan niin selviää onko vika päärattaassa vai nupissa. jos vika näyttää olevan nupissa, kannattaa katsoa todennäköisimmät paikat, esimerkiksi flybar voi olla epätasapainossa tai toinen lavanpidin on liikahtanut (laakerit on periaatteessa liimattu mutta ne voivat liikkua lavanpitimen sisällä parikin milliä)

Minun kopterini pääratas (kuten myös edellisen Gauin) viipottaa. Siitä syntyy varmasti hiukan tärinää, mutta isommat tärinän lähteet ovat kyllä jossain muualla. Jos käytän kopteriani ilman nuppia, päärattaan aiheuttamaa tärinää tuskin tuntee, vaikka viipotuksen näkee paljaalla silmällä.

EDIT: Tulipa taas kerran luettua viestit huonosti. Kerroit viestissäsi jo kokeilleesi kopteria ilman nuppia ja hihnaa. Onpa mystistä. Kulunut pinion aiheuttaa myös tärinää mutta Gauisi on melkein uusi eikä pinion voi olla kovin kulunut vielä.
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2009, 22:28:01 kirjoittanut Picofly »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #14 : 25 Tammikuu, 2009, 21:21:51 »
Näköjään Verticalkin myy Hyperionia. Joskus on vähän vaikea löytää mistä mitäkin saa.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #15 : 30 Tammikuu, 2009, 23:04:24 »
Vähitellen on kai pakko uskoa että nyt se siiten toimii.

Viimeiset noin kolmekymmentä akullista on mennyt ilman pienintäkään häiriötä ja kopteri on lentänyt varsin mukavasti. Pyrstön nykiminen käännöksissä johtui loppujen lopuksi tail pitch sliderin tahmeasta toiminnasta eikä niinkään gyrosta. GU-365:n häiriöt taas loppuivat kun Microhelin tukevat tail boom suportit poistivat suuren osan pyrstöputken vibraatioista. Toivottavasti onni tällä kertaa kestää...

Viitsinköhän ollenkaan asentaa Gyrobotia kun kerran näikin pärjää vallan hyvin? Ei jaksaisi taas alkaa säätämään...

Yksi asia on ainakin varma: mekaaniseen flybariin ei ole enää paluuta!
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2009, 08:24:21 kirjoittanut Picofly »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #16 : 30 Tammikuu, 2009, 23:11:54 »
Niinpä niin, olin tänään kuulevinani jossain vaiheessa että lavat halkoivat jotain muutakin kun ilmaa!

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #17 : 30 Tammikuu, 2009, 23:21:24 »
Niinpä niin, olin tänään kuulevinani jossain vaiheessa että lavat halkoivat jotain muutakin kun ilmaa!

Joo...

Mitään ei mennyt rikki mutta roottorivirran pyörteissä lepattava matonkulma tosiaan läimäytti kopteriini tänään. Ihan oma moka kun lensin niin matalalla. Pamauksesta huolimatta se ei johtanut edes torppaukseen (tällä kertaa). :)


EDIT:
Ai niin, yksi ongelma vaatii vielä säätämistä. Olen toistaiseksi ajellut melko pienellä headspeedillä koska sähköinen stabilointi ei tarvitse toimiakseen nuppiin niin suuria kierroksia.Lentoajat olivat myös pidentyneet selvästi. Miinuspuolena on, että nykyisillä kierroksilla pyrstöroottori ei anna ihan niin paljon työntöä kuin toivoisin. Säädin pystöroottoriin jo maksimikulmat myötäpäiväisiä käännöksiä varten ja tilanne parani selvästi muttei vieläkään ole paras mahdollinen. Täytyy varmaan lisätä nuppiin lisää kierroksia vaikka lentoajat siitä kärsivätkin.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2009, 08:51:56 kirjoittanut Picofly »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #18 : 01 Helmikuu, 2009, 22:03:45 »
Ellei sitten saa kikkailtua välityksillä. Siihen torgue tube-versioon (tuntuu tyhmältä sano "tube" näin pienen koneen yhteydessä, olisiko torgue stick?) saisi varmaan helposti ratasta vaihtamalla nopeamman perävälityksen, mutta tämä taitaa olla se remmimalli?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP200 V2 FES & Gyrobot 700
« Vastaus #19 : 09 Maaliskuu, 2009, 23:15:33 »
Uusi kolmiakselinen gyro - LF-Technik Gyrobot 700 - tupsahti sitten perille , eikä kestänyt kuin reilut kuusi viikkoa tilauksesta ???. Olin jo melkein unohtanut tilanneeni koko härvelin, mutta pakkohan se oli asentaa, vaikka Gauin GU-365 on toiminut varsin harmittomasti viimeiset pari kuukautta.

Gyrobot on flybarless-gyroksi varsin näppärän kokoinen ja mahtuu Gaui EP200:n canopyn sisään. Ulkomitat ovat 32x32x17mm ja paino ilman kaapeleita 14,5g (viiden lyhyen kaapelin kanssa 21g). Säätömahdollisuuksia on paljon enemmän kuin Gauin GU-365:ssä ja laitteen ohjelmointi tapahtuu joko tietokoneella usb-kaapelin kautta tai erillisellä ohjelmonitiboxilla. En ole varsinainen säätönörtti ja mielestäni GU-365:n manuaaliset säädöt olivat normaalikäyttöön aivan riittävät. Usb-kaapelin kautta ohjelmointi vatii myös sen, että raahaa läppäriä tai ohjelmointiboxia mukaan lennätyspaikalle ainakin asennusvaiheessa.

Asennus olisinänsä varsin helppo toimenpide, koska kopterini oli jo valmiiksi hyvissä säädöissä ja koska manuaalista löytyi muutamia LF-technikin omillle koptereiflle tehtyjä esimerkkiasetuksia. Gauini pyrstö toimi jo ensimmäisellä lennolla paremmin kuin GU-365:n kanssa koskaan ja parin koelennon jälkeen myös ail & ele olivat hyvin kohdallaan. Lentotuntoma on hyvin "lukittu" mutta samalla hieman pehmeämpi kuin GU-365:llä. Ail & ele gyrojen P-arvoa kasvattamalla saisin luultavasti vielä napakammat liikkeet, mutta nykyinenkin säätö tuntuu varsin hyvältä. Normaalista tail gyrosta poiketen Gyrobotin gainia ei voi säätää lähettimestä portaattomasti, vaan käytössä on kaksi tai kolme lähettimen valintakytkimellä valittavaa vaihtoehtoista "flying phasea" joilla voi tarvittaessa muuttaa kaikkien kolmen askelin kontrolleja samanaikaisesti. Jos flying phaseja ei ohjelmoi enempää kuin yhden, voi kopteria periaatteessa lennättää viisikanavaisella lähettimellä.

Pidän varmaankin Gyrobotin kun se kerran tuli jo asennettua ja säästän GU-365:n seuraavaan projektiin. Tässä vielä kuva Gyrobotista gaui EP200:n lower frame platelle asennettuna.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2009, 17:39:06 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Gyrobot 700
« Vastaus #20 : 15 Maaliskuu, 2009, 10:36:51 »
Ehdin vihdoin kokeilla Gyrobot 700 & Gaui EP200 -yhdistelmää ulkona. Viikonloppuna kului kymmenkunta akullista meren jäällä Uunisaaren ja Sirpalesaaren välissä. Eilisen tyvenen aamun jälkeen tänään oli puuskainen tuuli, mutta siitä huolimatta Gyrobot selvisi tehtävästään varsin kunniakkaasti. Tuuli työnsi Gauia sivusuunnassa aika paljonkin, mutta kopterin asento pysyi hyvin "lukittuna" puuskista huolimatta. Pyrstö piti myös hyvin suuntansa. Suurin kiusa aiheutui suoraa takaa tulevista terävistä puuskista, jotka pudottivat lentokorkeutta välillä parikin metriä. Kaasutikun kanssa saikin olla tarkkana ettei jään pinta tullut liian nopeasti vastaan. Välillä kaastutikku täytyi pitää parin kolmen sekunnin verran maksimissa, että sai lentokorkeuden säilymään. Lentoonlähdöt olivat myös hieman huteria siihen asti, kun roottorin alla oli noin puoli metriä ilmaa ja Gyrobot otti tilanteen hallintaansa. Alastuloissa en halunnut ottaa riskiä, että puuskat kaatavat kopterin nurin. Laitoin laskeutuessa throttle holdin päälle noin 20-30 cm korkeudessa ja annoin painovoiman hoitaa loput.

Joka tapauksessa ensimmäinen ulkolennätys oli varsin positiivinen kokemus. Kopteri oli yleisesti ottaen paljon vakaampi tuulessa ja puuskissa kuin mekaanisesti stabiloitu EP200 (muistaakseni). Ei erityisen nautittava mutta ihan lennettävä kuitenkin. Mekaanisesti stabiloidun Gauin olisin jättänyt tällä tuulella hyllylle tyynempiä kelejä odottamaan.
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2009, 20:50:27 kirjoittanut Picofly »


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #22 : 13 Toukokuu, 2009, 13:21:53 »
Mistä tilasit tuon GyroBotin, onko vinkkejä mistä saisi hieman nopeammalla ;) toimitusajalla?

Tilasin sen suoraa valmistajalta, www.lf-technik.de/englisch/index.html. Luulen että saatavuus on nyt jo parempi. Maksutavasta  johtuen (IBAN-tilisiirto) tilaukseen tulee parin päivän viive.

Englannissa Gyrobotia myy RealRaptors (näyttää olevan myös varastossa):

http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=index&cPath=510

Ohjelmointiin tarvitaan Gyrobotin oma USB-kaapeli. Cockpit Programming Box ei ole tarpeen jos omistaa läppärin.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #23 : 13 Toukokuu, 2009, 13:27:09 »
Aika paljon luvattu tuolla GyroBotin mainostekstissä: " Also a perfect tail Gyro is included." ;D


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2246 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2009, 11:12:33
kirjoittanut jpietari
0 Vastauksia
2683 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2010, 17:57:33
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
3211 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 16:45:48
kirjoittanut Picofly
2 Vastauksia
5059 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 00:05:09
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
12383 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2012, 13:47:43
kirjoittanut Tumppi T