Syksyn Trex 250-huuman keskellä ajattelin esitellä toisen pienen uutukaisen: Gaui EP200 V2 FES (Flybarless Electronic Stabilization). Kopterin mukana tulee kolmiakselinen gyro GU 365, joka korvaa perinteisen mekaanisen stabiloinnin ja säätää myös pyrstöä.
Ostin omani Flying Hobbysta Light Combo - pakettina, johon kuului kopteri, moottori, nopeudensäädin, GU-365 flybarless stabilization system, kaksi 850 mAh akkua sekä neljä Maxwellin digiservoa. Hinta -349 USD - oli mielestäni varsin kohtuullinen radiota vaille valmiista paketista Erikseen ostettuna kopterille (sis. esc ja moottori) ja Gu-365 gyrolle olisi tullut hintaa yli 400 USD. Servot ja akut tulivat siis 'kaupan päälle'. Kopterissa on iso liuta V1:n jälken uusittuja osia, mm. akunpidike, tukevampi laskuteline, paksummasta materiaalista tehty pääratas, uusi pyrstöroottorin mekanismi ja suuremmat servot mahdollistava runko joitain mainitakseni. On makuasia, ovatko kaikki uudistukset tarpeen. Edellinen versiohan oli jo varsin toimiva kokonaisuus.
Heti ekaksi kannattaa ehkä todeta, että tämä
ei ole se oikea valinta ekaksi kopteriksi. Lentoon säätäminen oli nimitäin alkuun aika kinkkistä. Kaikki kaapelointi viedään GU 356:n kautta vastaanottimelle, mistä johtuen kaapeleita on kaksinkertainen määrä normaaliin nähden. Kaapelit pitäisi tietenkin kytkeä oikein päin oikeisiin liittimiin ja johdotukset pitää vetää niin, ettei mikään ylimääräinen pääse koskettamaan herkkää gyroa. Kytkin johtoja muutaman kerran väärin päin vaikka kuinka yritin tulkita manuaallia (asennusohjeen kuvat ovat vielä pienemmät kuin itse laite)
. Sähköjen säätäminen vie tavallista enemmän aikaa sillä GU-365 täytyy aina resetoida jos esimerkiksi swash mixiä tai servojen liikeratoja säätää. Gyro on myös herkkä tärinälle. Alkuun yritin ilmaan aivan liian suurella aileron & elevator gainilla - seurauksena oli hillitön kolmiakselinen tutina ja ravistus. Gainin pudottaminen noin 25%:een auttoi asiaa ja nyt lentäminen sujuu jo pehmeästi. Täydellisten säätöjen hakeminen on vielä heiman kesken (mm. lapakulmia täytyy vielä säätää), mutta uskon että tästä vielä hyvä tulee!
Lentoonlähtö on hyvin erilainen kokemus kuin vanhalla EP200:lla. GU 365 gyrolla on taipumus kipata kopteri kyljellen, nokalleen tai perälleen lentoonlähdössä. Alkuun torppasin kolmesti kyljelleen ennen kuin sain edes jalkset kunnolla irti maasta. Onneksi kopterin nuppi on todella yksinkertainen ja ilmeisen kestävä. Torppauksista selvittiin ilman varaosia vaikka ne näyttivät ja kuulostivat pahalta!
Ulkomaisilla saiteilla neuvotaan pomppauttamaan kopteri lentoonlähdössä nopeasti 70-80cm leijuntakorkeuteen, mutta em. kivuliaiden kokemusten kautta opin että täysin päinvastainen lähestymistapa toimii paljon paremmin. Kun moottorin kierrokset lähestyvät leijuntanopeutta, täytyy vain tarkkailla mihin suuntaan kopteri on kallistumassa ja kompensoida varovasti päinvastaiseen suuntaan samalla kun vetää rauhallisesti ylös. Nousuunlähdön kippaustaipumus johtunee gyroon jalasten kautta välittyvästä tärinästä.
Heti kun jalakset irtoavat maasta, EP200 FES muuttuu erittäin vakaaksi ja lentää muutaman ensilennon perusteella hyvin. Ohjauskomennot välittyvät roottoriin todella nopeasti ja hyvin pienistä servon liikkeistä. Minulla oli edellisen EP200:n kanssa swash mix 75% ja expoa 15%. Uudessa kopterissa swash mix on 30% (75% pitch 30% ele & ail) ja expoa on 30%. Ohjaus on näilläkin säädöillä selvästi nopeampi kuin vanhassa EP200:ssa vaikka uuden kopterin servot ovat edellistä hitaammat. Nyt vasta tajuaa miten paljon Bell-Hillier - nuppi hidastaa roottoriin välittyviä komentoja.
Miinuspuolena on todettava, että EP200 V2 on jonkun verran edeltäjäänsä painavampi. Oma kopterini painaa lentokunnossa akkuineen 295 g kun vastaava luku edellisellä EP200 SD:llä oli 275g. Suurin syy on painavissa servoissa. Maxwellin digiservot painavat 12.8g/kpl mikä on kaksinkertainen paino vanhan kopterin servoihin verrattuna. Vaihdan lähinaikoina 9g digiservoihin ja teen pari muuta kevennystä, joten uskon että liikagrammoista vielä päästään.