Kirjoittaja Aihe: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar  (Luettu 84415 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #75 : 03 Joulukuu, 2009, 17:20:19 »
Lainaus
Luulen, että keke tuossa tarkoitti sitä, että jos ei ole osannut säätää korjaussuuntia oikein, niin kopteri kaatuu välittömästi kun lavoissa on nostetta (sama efekti kuin väärinpäin korjaavalla HH gyrolla).

Tarkka kaveri selviää FBL kopterista oli se sitten eka tai vika, mutta ongelmat ovat  toisenlaisia kuin FB kopteristi osaa heti kuvitella. Jos on paljon lentänyt FB kopteria, ja kokeilee FBL:ää niin 50% varmasti kopteri kaatuu ennenkuin on ilmassa ellei ole puhuttu, että "siinä maassa ei sitten passaa ohjailla yhtään", mistäköhän tiedän :)

Liikkeellelähtö saattaa olla flybarless-gyron mallista riippuen hieman erilainen kuin mekaanisen stabbarin kanssa mutta ei kopteri oikeasti kaadu vaikka vähän maassa ohjailee. Esimerikiksi Gyrobotin asetusvalikossa voi säätää miten nopeasti swashplate palautuu vaakasuoraan ohjauskomennon jälkeen (=aileron &ele feedback). Oletusasetuksella 10 swash palautuu vaakatasoon melkein heti ja itse käyttämälläni asetuksella 5 se tapahtuu ehkä 4-5 sekunnin kuluttua. Liikkeellelähtö ei siis tunnu juurikaan erilaiselta kuin stabbarin kanssa. Tarkastan swashin toimivuuden ennen jokaista lentokertaa (= pyörittelen oikeaa tikkua maassa ennen liikkeellelähtöä) eikä kopteri koskaan kaadu vaan lähtee ihan nätisti ylöspäin.

GU-365:llä swashplaten viive on noin 30 sekuntia eikä sitä voi itse säätää.  Myös GU-365:n kanssa voi -tai oikeastaan pitää tarkastaa swashin toimivuus ennen lentoa koska laite ei ole 100% luotettava. Koska GU-365 ohjaa swashplatea samaan tapaan kuin HH-gyro ohjaa perää, pitää kaasua lisätä hitaasti ja pääroottori täytyy oikaista oikean tikun vastaliikkeellä ellei halua odottaa 30 sekuntia että swashplate oikenee itsekseen. Stabbariin tottuneelle kuskille fiilis on alkuun varmasti outo, mutta erilaiseen liikkeellelähtöön tottuu nopeasti ja muutaman kerran jälkeen koko juttua tuskin huomaa.
« Viimeksi muokattu: 03 Joulukuu, 2009, 17:22:56 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #76 : 03 Joulukuu, 2009, 17:42:38 »
fbl:ää siis ilmeisimmin suositellaan..

onko se sitte vain makuasia hankkiiko gauin vai reksän?

Pitkälle makuasia varmaan. Samanlaisilla servoilla ja gyrolla varustettuna molemmat koput lentävät varmaan yhtä hyvin.

Gauin etu on siinä, että flybarless-nupin saa vakiona eikä tarvitse ryhtyä modaamaan. Nettikeskusteluiden perusteella Gauin runko on myös hieman tilavampi ja sähköt on sen vuoksi helpompi saada sopimaan (tämä on siis toisen käden tietoa!). Esimerkiksi Flying Hobby myy Gauia tuon tuostakin 24 tunnin tarjouksena hintaan 145$ (sis. mottori ja ESC). Sen halvemmalla tuskin saa valmiiksi toimivaa flybarless-runkoa.
« Viimeksi muokattu: 03 Joulukuu, 2009, 17:44:42 kirjoittanut Picofly »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #77 : 03 Joulukuu, 2009, 17:44:09 »
Tästä on vain muutama viikko aikaan kun kokenut lennättäjä Maikko kokeili ensimmäistä kertaa Markuksen FBL Outragea. Kopteria ei Maikko saanut edes ilmaan kun se oli jo kaatunut ja lavat sitä myöten entiset ;D Syy oli ilmeisesti se että testipilotille ei muistettu sanoa että oikeean tikkuun ei saa koskea maassa juuri ennen nousua.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #78 : 03 Joulukuu, 2009, 17:57:11 »
Liikkeellelähtö saattaa olla flybarless-gyron mallista riippuen hieman erilainen kuin mekaanisen stabbarin kanssa mutta ei kopteri oikeasti kaadu vaikka vähän maassa ohjailee. Esimerikiksi Gyrobotin asetusvalikossa voi säätää miten nopeasti swashplate palautuu vaakasuoraan ohjauskomennon jälkeen (=aileron &ele feedback). Oletusasetuksella 10 swash palautuu vaakatasoon melkein heti ja itse käyttämälläni asetuksella 5 se tapahtuu ehkä 4-5 sekunnin kuluttua. Liikkeellelähtö ei siis tunnu juurikaan erilaiselta kuin stabbarin kanssa. Tarkastan swashin toimivuuden ennen jokaista lentokertaa (= pyörittelen oikeaa tikkua maassa ennen liikkeellelähtöä) eikä kopteri koskaan kaadu vaan lähtee ihan nätisti ylöspäin.
Tuon kaatumisen (ja sen et cycliciin ei maassa saa koskea, isot punaset rivit Gyrobotin manuaalissa) on oman käsitykseni mukaan ideana HH gyromainen käyttäytyminen silloin, kun nupissa on jo kunnolla kierroksia. Eli jos vaikka pyörität täysillä kiekoilla 0-kulmilla konetta maassa ja lykkäät cycliciä johonkin suuntaan, niin se Gyrobotti on sen jälkeen sitä mieltä, että ohjaaja haluaa kopteria siihen suuntaan kääntää. Nyt kun ollaan maassa niin kone ei käännykään, joten se pistää lisää kulmaa niin kauan ku kääntyy -> kopteri kaatuu. Ellet sitten tee vastakkaista ohjausliikettä. Jostain syystähän ne on useaan kertaan asiasta manuaalissakin maininneet :).

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #79 : 03 Joulukuu, 2009, 18:47:38 »
Tuon kaatumisen (ja sen et cycliciin ei maassa saa koskea, isot punaset rivit Gyrobotin manuaalissa) on oman käsitykseni mukaan ideana HH gyromainen käyttäytyminen silloin, kun nupissa on jo kunnolla kierroksia. Eli jos vaikka pyörität täysillä kiekoilla 0-kulmilla konetta maassa ja lykkäät cycliciä johonkin suuntaan, niin se Gyrobotti on sen jälkeen sitä mieltä, että ohjaaja haluaa kopteria siihen suuntaan kääntää. Nyt kun ollaan maassa niin kone ei käännykään, joten se pistää lisää kulmaa niin kauan ku kääntyy -> kopteri kaatuu. Ellet sitten tee vastakkaista ohjausliikettä. Jostain syystähän ne on useaan kertaan asiasta manuaalissakin maininneet :).
Tästähän tuli vilkas keskustelu ;)!

Yritin äsken sanoa, että flybarless-kopteri käyttäytyy (gyron asetuksista riippuen) liikkeellelähdössä hieman eri tavalla kuin mekaanisella stabbarilla varustettu mutta se on viime kädessä tottumiskysymys. Muutaman lentokerran jälkeen koko asiaan ei kiinnitä mitään huomiota. Kopteri voi siis periaatteessa kaatua, jos reagoi samalla tavoin kuin stabbarilla varustetun nupin kanssa mutta tottuneempi FBL pilotti ei kaada kopteria vaikka heiman maassa ohjailisikin. Itselläni likkeellelähtö on jo niin reflekseissä, etten oikeastaan noteeraa mitään eroa stabbarilliseen kopteriin verrattuna. Molemmat nousevat ilmaan yhtä hyvin.

Gyrobotin feedback-ominaisuus toimii samalla tavalla vaikka nupissa olisi kovat kierrokset. Jos annat feedbackille arvoksi esim. 50, swashplate oikenee vajaassa sekunnissa vaikka pitäisit kopteria paikallaan niin että se ei pääse kääntymään mihinkään suuntaan. Jos feedbackin arvo on 1 niin swashplate oikenee noin 10 sekunnin kuluttua. Nuppiin ei kummassakaan tapauksessa tule lisää kulmia vaikka kopteri ei pääsisi kääntymään, mutta asetuksista riippuen swashin palautuminen vaaka-asentoon voi kestää reilusti pidempään kuin stabbarillisella nupilla. Siis mitä matalampi feedback, sitä nopeammin korjaava ohjausliike täytyy vielä maassa ollessa tehdä, tai edessä on lapojen vaihto. Isompi feedback-arvo taas vastaa tuntumaltaan enemmän mekaanista stabbaria. Vastaava ominaisuus löytyy varmaankin myös Mikadon V-Barista mutta puuttuu GU-365:sta.

Edit: Juuri kun pääsin kehuskelemaan Gauin hinnalla - Flying Hobby myy tänään 24 tunnin tarjouksessa Trex 250 comboa hintaan 169$ servoineen. Eli yhtä halpoja molemmat...
« Viimeksi muokattu: 03 Joulukuu, 2009, 19:42:46 kirjoittanut Picofly »

Jalzu

  • Vieras
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #80 : 04 Joulukuu, 2009, 12:14:47 »
Pitääpä alkaa kyttää flying hobbya, jos sinne tulis soppeli tarjous.
Gyrobot 700 sopivin kaveriksi?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #81 : 04 Joulukuu, 2009, 13:40:46 »
Pitääpä alkaa kyttää flying hobbya, jos sinne tulis soppeli tarjous.
Gyrobot 700 sopivin kaveriksi?

Gyrobot 700 tai Mikado V-Bar mini. Flying Hobby myy myös V-bar miniä joten molemmat voi saada kätevästi samasta puodista.

V-bar Ministä minulla ei ole kokemuksia, mutta sen pitäisi mittojensa puolesta sopia paremmin Gauin runkolevyjen sisään. Spektrumin satelliittivastaanottime n kanssa kaapeloinnin saisi myös tosi siististi ja setupista tulisi välikaapeleiden verran kevyempi (8g).

Gyrobot 700:n ohjelmointi on varsinkin Cockpit Sport-boxin kanssa nopeaaja  yksinkertaista. Laite myös sietää hyvin tärinää, mutta kotelon muoto ja liitinten asettelu on V-baria kömpelömpi.


Jalzu

  • Vieras
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #82 : 05 Joulukuu, 2009, 19:46:25 »
entä yhteensopivuus mekaration kans?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #83 : 05 Joulukuu, 2009, 21:14:28 »
entä yhteensopivuus mekaration kans?

Kaikki 6/7 kanavaiset radiot käy. Mitä pienempi vastari, sitä helpompaa on sijoittaa sähköt sisään. Mikä radio sinulla on?

Flying Hobbyllä näyttää olevan taas Gaui EP200 FES 24-tunnin tarjouksessa hintaan 145$.

EDIT: täsmennyksenä edelliseen - periaatteessa vastarin kuin vastarin saa naaras-naaras servovälikaapeleilla kiinni Gyrobottiin tai Mikado V-Bariin. Välikaapeleita tarvitaan setupista riippuen 4-5 kpl. Jos haluaa välttää johtomyttyä, niin V-Bar mini ja Spektrum AR 6200:n satelliittivastaanotin on paras vaihtoehto. Silloin välikaapeleita ei tarvita.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2009, 09:20:23 kirjoittanut Picofly »

Jalzu

  • Vieras
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #84 : 07 Joulukuu, 2009, 08:33:35 »
7 kanavainen JR löytyy.

Poissa ataski

  • Mainostajat
  • *
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #85 : 20 Joulukuu, 2009, 14:50:28 »
 ;)

Morjens,

GAUIn oman nuppikonversion saa alle kolmenkympin hintaan....ja
GU-365 gyron mukana nupin muunnoksen saa lähes kaupan päälle :D.

GAUIn 365 gyron mukana tulee hyvä suomenkielinen ohjekirja, joka on A4 kokoinen. Näin kaikissa Gaui-tuotteissa suomessa.

Koska tässä gyrossa on tärkeää, että tarpeettomia värinöitä ei johdu gyroon laitan liitteeksi manuaalin viimeisen sivun, jossa tätä asiaa käsitellään.
Gyro toimii moitteetta kun kopteri on kunnossa. Tontattua kopteria, jossa on melkein hyviä osia ei FES-käyttöön voi ottaa. (gyrot sekoaa...sorry!)

T. Antti

« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2009, 18:08:02 kirjoittanut ataski »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #86 : 09 Tammikuu, 2010, 22:54:54 »

Flying Hobbyllä näyttää olevan taas Gaui EP200 FES 24-tunnin tarjouksessa hintaan 145$.

EDIT: täsmennyksenä edelliseen - periaatteessa vastarin kuin vastarin saa naaras-naaras servovälikaapeleilla kiinni Gyrobottiin tai Mikado V-Bariin. Välikaapeleita tarvitaan setupista riippuen 4-5 kpl. Jos haluaa välttää johtomyttyä, niin V-Bar mini ja Spektrum AR 6200:n satelliittivastaanotin on paras vaihtoehto. Silloin välikaapeleita ei tarvita.

Olikos toi setti varmaan mekaniikka + moottori ja nopari? Olen kanssa tuolta nyt kytännyt tarjouksia. Mutta tuskin laskee hinta tuosta 365 taalasta tällä setillä. Pitää varmaan tilata kun on jo pitempään poltellut. Ihan uteliaisuuttani aion katsoa fes-version tosiaan tuolla valmiilla kokoonpanolla. Kai se kunnossa ollessaan hyvin toimii? Ehkä pitää hakea vielä ne pienen alignin peräputken tuet, josta tässäkin ketjussa mainittiin. Eihän tuolla Gauin omalla flybarless-järjestelmällä tarvitse mitään välikaapeleita? Että onko oikeesti lentoon valmis paketti?

Toisaalta 255:kin on ihan kiinnostava uutuus, muttei löydy suoraan valmista fes-pakettia eikä nyt jaksais alkaa rohmuamaan tavaraa monesta suunnasta ja siihen meniskin sitten huomattavasti enemmän ruplia.

Rahalla saa ja gyrobotilla lentää, mutta varmaan tuolla gauin GU-365:kin. Jos Maxwellin servot ei toimi niin hyvin kuin pitää, niin jotkut Futaban servot siihen löytyy sitten kiinni.

Monenkohan C:n akkuja noi paketissa olevat on ja minkälaisia immeiset on tavanneet käyttää? 20C riittäis? Onko 15 liian vähän?
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa ataski

  • Mainostajat
  • *
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #87 : 10 Tammikuu, 2010, 10:29:15 »
20C akut on hyvä valinta. 15C voi olla pullistumaan päin helpostikin :D

Antti

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #88 : 10 Tammikuu, 2010, 12:15:46 »

Olikos toi setti varmaan mekaniikka + moottori ja nopari? Olen kanssa tuolta nyt kytännyt tarjouksia. Mutta tuskin laskee hinta tuosta 365 taalasta tällä setillä. Pitää varmaan tilata kun on jo pitempään poltellut. Ihan uteliaisuuttani aion katsoa fes-version tosiaan tuolla valmiilla kokoonpanolla. Kai se kunnossa ollessaan hyvin toimii? Ehkä pitää hakea vielä ne pienen alignin peräputken tuet, josta tässäkin ketjussa mainittiin. Eihän tuolla Gauin omalla flybarless-järjestelmällä tarvitse mitään välikaapeleita? Että onko oikeesti lentoon valmis paketti?

Monenkohan C:n akkuja noi paketissa olevat on ja minkälaisia immeiset on tavanneet käyttää? 20C riittäis? Onko 15 liian vähän?
Minulla oli alkuun juuri tuo paketti. Se on periaatteessa lentovalmis mutta...

Maxwellin servot ovat tähän kopteriin huono valinta, erityisesti perään mutta myös cyclic servoiksi (hitaat, painavat, epätarkat), samoin nuo A-plus akut menivät aika nopeasti poistoon. Paketin kokonaishinta on silti varsin hyvä jos haluaa yrittää lentämistä nimenomaan GU-365:n kanssa,koska saat nuo servot ja akut ikäänkuin kaupan päälle. Jos aiot hankkia tuon Flying Hobbyn combon, voisin myydä sinulle siihen paremmat servot. Minulla on laatikossa käyttämättömät digiservot jota olen säilyttänyt seuraavaa flybarless-pikkukopteria varten: 3 x MKS480 (cyclic) ja 1 x InnoLab HD201 (perään). Voisin luopua niistä pakettihintaan 50 € (sis. postikulut). Halpisakut kannattaa hankkia HobbyKingin valikoimista. Itse lennän enimmäkseen 1000 mAh 20C Zipyillä jotka maksavat noin 7 USD/kpl. Ne painavat 55g ja anatavat noin minuutin verraan enemmän lentoaikaa kuin 850 mAh akut. MicroHelin tail boom supportit ovat aivan ehdoton hankinta. Ne vähentävät tärinää ja suojaavat pyrstöputkea torpeissa todella hyvin verrattuna alkuperäisiin muovitukiin. Ne eivät myöskään mene rikki millään (kokeiltu on monta kertaa...). Kannattaa myös hankkia CNC tail output shaft http://www.allerc.com/product_info.php?products_id=4669, koska se pyörii alkuperäistä akselia värinättömämmin.

Toisaalta, jos ostaisit pelkän rungon, moottorin & nopparin, niin paremmilla MEMS-sensoreilla varustettuja FLB-boxeja tulee markkinoille koko ajan ja niiden hinnat putoavat. Esim. tämä laite on saman kokoinen kuin Gyrobot 700 ja maksaa ohjelmointiboxin kanssa 330 USD: http://www.heliflightcenter.com/SJGD_FS600_Flybarless_Unit_with_LCD_Pro_box_p/fs600.htm.

Gaui 255:n saa muuten Ruotsista samaan hintaan kuin Flying Hobbystä (215 EUR), eikä tullimaksuja tarvitse pelätä: http://www.pitchup.se/index.php?page=details&prod=465&cat=13&group=11
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2010, 20:27:35 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #89 : 10 Tammikuu, 2010, 20:26:02 »
 ;D Kiitos kun tarjosit noita servoja, mutta tulee kopterin mukana, joka on jo tilattu. Tulevat servot on paremmat kuin maxwellin.

En noita tail boom supportia vielä tilannut, katsotaan ensin gauin omilla. Samaten kuin gauin omalla gu-365:n kanssa mennään. Kai tässä käy kuitenkin niin, että tuohon flybarlessiin ihastuu, niin sitä rahaa saa menemään sitten isommankin kopterin päivitykseen. Toivotaan kuitenkin ettei niin käy ;)

Peräänkin on kotona jo jotain sopivaa alumiinia valmiina, mutta torpataan nyt ensin ja korjataan sitten taas  ::)

Eniten jännittää se, että miten tulee toimeen tuon 365:n kanssa ts. saanko kopterin kaatumaan heti ensimmäisessä lentoonlähtöyrityksessä. Periaatteessa käyttöön saattaminen lienee kuitenkin aika yksinkertaista? Pitää lukea tämä ketju uudestaan alusta asti tarkemmin.

Onko, Picofly, noi sun Zippyt 2- vai 3-kennoisia? Minkä painoisia ne on?
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #90 : 10 Tammikuu, 2010, 20:38:54 »
;D Kiitos kun tarjosit noita servoja, mutta tulee kopterin mukana, joka on jo tilattu. Tulevat servot on paremmat kuin maxwellin.

Eniten jännittää se, että miten tulee toimeen tuon 365:n kanssa ts. saanko kopterin kaatumaan heti ensimmäisessä lentoonlähtöyrityksessä. Periaatteessa käyttöön saattaminen lienee kuitenkin aika yksinkertaista? Pitää lukea tämä ketju uudestaan alusta asti tarkemmin.

Onko, Picofly, noi sun Zippyt 2- vai 3-kennoisia? Minkä painoisia ne on?
Ei väliä, laitan servot Gaui 255:n nuppiin jos vaikka satun ostamaan sellaisen itselleni synttärilahjaksi ;).

Ne tukevammat tail boom supportit kannattaa hankkia. Se on erittäin hyvä päivitysvaikkei kopterissa olisi mitään tärinäongelmia.

Zippyni on 2S. Ne painavat 55 - 58g. Paino vähän vaihtelee sen mukaan millaisilla kaapeleilla ne sattuvat tulemaan.

Minulla on laatikossa "Zeal tape" tyyppistä gyromattoa jos haluat kokeilla sitä GU-365:n kanssa. Sen pitäisi vaimentaa tehokkaasti tärinöitä http://www.readyheli.com/ZEAL_Vibration_Absortion_Sheet_p/z8006.htm. Voin postittaa sinulle palasen. Eikä maksa mitään.
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2010, 20:54:35 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #91 : 15 Tammikuu, 2010, 21:13:36 »
Kopteri on nyt kasassa ja kaikki sähköt sisässä ja alustavasti säädetty. Ilmaan en ole vielä nostanut, mutta kierroksia kerätty sen verran, että lähes leijunnan aste saavutettiin. Ei ole sisällä riittävän suurta tilaa ensileijuntaan. Huomenna olis tarkoitus koittaa :)

Vähän askarruttaa se ilmaan nosto, kun on vähän erisuuntaisia kommentteja ollut. Tossa kierroksia kerätessä ja vasemman tikun lähestyessä puoliväliä kallistus vasemmalle alkoi. Pitääkö siis hiukan korjata oikealla tikulla vai nostaa vain reippaasti ylös ja alkaa vasta sitten ilmassa ohjailemaan cyclicciä?

Mitenhän noi d/r ja expoasetukset? Mulla on Futaban lähetin ja Picofly listasi Spektrumin asetuksia, onko niillä hyvä suhde toisiinsa? Jos alustavasti lähtis hakemaan 50%:n dual rates ja -40 expoa? Onko noiden toiminnallisuudessa eroja fbl ja flybarin käytön kanssa? ::)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #92 : 15 Tammikuu, 2010, 22:25:07 »
Tossa kierroksia kerätessä ja vasemman tikun lähestyessä puoliväliä kallistus vasemmalle alkoi. Pitääkö siis hiukan korjata oikealla tikulla vai nostaa vain reippaasti ylös ja alkaa vasta sitten ilmassa ohjailemaan cyclicciä?

Mitenhän noi d/r ja expoasetukset? Mulla on Futaban lähetin ja Picofly listasi Spektrumin asetuksia, onko niillä hyvä suhde toisiinsa? Jos alustavasti lähtis hakemaan 50%:n dual rates ja -40 expoa? Onko noiden toiminnallisuudessa eroja fbl ja flybarin käytön kanssa? ::)
Millaista se kallistelu on?

Jos kopteri nykii agressiivisesti, on syynä luultavasti GU-365:n aistima tärinä. Jos kopteri nykii jo maassa,on lennon ennuste omien kokemusteni perusteella huono :(. Jos kallistelupyrkimys on tasaista vääntöä eikä nykiimistä, voi swashplate olla hieman vinossa vasempaan ja tilanne korjaantuu linkkitankoja säätämällä. Kokeile ensin etumaisten servojen linkkitankojen säätöä ja katso paraneeko tilanne siitä. Swashplaten trimmaus kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan mekaanisesti ilman subtrimmejä.

Itse olen vetänyt aina rauhallisesti ylös ja kompensoinut tarvittaessa varovasti koska nykiminen lentoonlähdössä kertoo, että gyrossa on ongelma, nopeaa nostoa seuraa vain sitäkin nopeampi torppi.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #93 : 15 Tammikuu, 2010, 23:00:04 »
Ei ollut nykimistä, muuta kuin sen huomasin, että perän gain oli liian ylhäällä ja sitä laskin. Vieläkin sais varmaan sitä pudottaa, mutta pitää koittaa ilmassa.

Se oli tosiaan sellainen kevyt ja tasainen kallistumaan lähteminen, ei mitään dramaattista, mutta sellaista että haluaa vetää vastaan. Swash on mun mielestä hyvin vaaterissa. Itse asiassa yllätyin, miten hyvin sain kaikki tarvittavat oikeaan linjaansa.

Mulla oli tosiaan aika vähän tilaa koittaa, joten saatan jopa arvioida tän yläkanttiin.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #94 : 15 Tammikuu, 2010, 23:19:01 »
Ei ollut nykimistä, muuta kuin sen huomasin, että perän gain oli liian ylhäällä ja sitä laskin. Vieläkin sais varmaan sitä pudottaa, mutta pitää koittaa ilmassa.

Se oli tosiaan sellainen kevyt ja tasainen kallistumaan lähteminen, ei mitään dramaattista, mutta sellaista että haluaa vetää vastaan. Swash on mun mielestä hyvin vaaterissa. Itse asiassa yllätyin, miten hyvin sain kaikki tarvittavat oikeaan linjaansa.

Mulla oli tosiaan aika vähän tilaa koittaa, joten saatan jopa arvioida tän yläkanttiin.

Veikkaisin, että swashia pitää vielä hieman trimmata oikealle. Huomaat sen kyllä viimeistään koelennolla. Jos kopteri vetää leijunnassa johonkin suuntaan (luultavasti se vetää ilmassakin hiukan vasemmalle), kannattaa silloin tehdä pieni hienosäätö. Oma EP200FES kallisti aikanaan vasemmalle nousussa kunnes trimmasin swashin asentoa hieman. Olin säätänyt swashplaten silmämääräisesti suoraksi mutta se ei sitten oikeasti ollutkaan. Samalla kun säädin linkit, rupesi kopteri pysymään vakaammin paikoillaan myös leijunnassa.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #95 : 15 Tammikuu, 2010, 23:30:17 »
pitääpä aamulla vielä kattua kun laitan uudet akutkin kuntoon. Päivällä mennään pellolle lennättämään roosan kanssa. Huomenna sitten nähdään päästäänkö sunnuntaiaamuna halliin lennättämään :)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #96 : 16 Tammikuu, 2010, 13:23:18 »
Ensilento suoritettu! Ei kallistellut, kun ulkona lumen päältä lähti liikkeelle. Voi olla että kuvittelin tuon aiemmankin. Perän gainin jouduin pudottamaan aika alas, olikohan vähän päälle 40%. Muut asetukset oli aika hyvät, ei tullut mieleen koskeakaan, ohjekirjan mukaisesti laitettu aile ja ele minimiasennosta 90° auki. Normal modelle tuntu aika hyvältä d/r 50 ja expo -30%. Tosin saatan niitä hiukan muuttaa joskus. Erittäin rauhallisen oloinen näillä.

Hieman oli etupainoinen. Parempi kai hakea painopiste oikeasti kohdilleen kuin trimmeillä.

Ensilennot ei kestänyt yhteensä varmaan kuin 1-1,5 min, kun päätin koittaa myös idleä. Saman tien kun kierrokset nousivat, tapahtui jotain. Hallinta menetettiin täysin, koitin siirtää takaisin normal modeen, mutta ei hyötyä. Luulin siinä, että perän gain ei ollut sopiva isommille kierroksille. Kone tuli muutamasta metristä peltoon ja upposi samettisen pehmeään hankeen. Alusta oli niin hyvä, että ei varmasti mitään mekaanista vikaa tullut siinä.

Kierroksien lisääntyessä tapahtui jotain tällaista: Toiseen lavanpitimeen menevän linkin pää irtosi ja myös swash on kahdessa osassa. Ei varsinaisesti rikki, mutta sisus on tullut ulos siitä alimmaisesta kolmion muotoisesta osasta. Taitaa olla alempi laakeri. Pitääkö liimata alaosaan?

Suurin huoli on nyt se, että kopterihan oli sitten ihan täynnä lunta. Tampattua lunta. Kentällä tökin ja puhaltelin pois sen, minkä sain, mutta sormista menee tunto aika pian. Kotona kuivasin paperilla, vanupuikoilla ja puhaltelemalla ja tökkimällä lunta pois sen minkä sain. Aika märäksi meni. Nyt se vehje nojailee kylppärin seinään. Saa nähdä kävikö elektroniikalle mitään.

Muuten on, jos kopterista voi niin sanoa, ihana vehje (jotain mitä ei halua kuulla miesten pukuhuoneessa). :)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #97 : 16 Tammikuu, 2010, 18:59:41 »
Pakkaslumi ei yleensä paljon haittaa koska se ehtii varisemaan pois ennen kuin sulaa. Jos tarpeeksi suurta kantavaa alustaa ei ole talvisaikaan saatavilla, laskeudun napsauttamalla holdin päälle noin 20-30 cm korkeudessa ja annan kopterin vain pudota hankeen. Silloin on pienempi ristki, että koperi kaatuisi täysilläkierroksilla kun toinen jalas uppoaa hankeen on paljon pienempi mutta monesti joka paikka on lumessa  tällaisen laskun jälkeen. Pakkasella pelkkä isompien lumien puhaltelu yleensä riittää. Märkä nuoskalumi on tietysti hankalampaa. Välipäivinä lensin kahteen otteeseen sakeassa lumipyryssä ja molemmilla kerroilla noppari pimeni muutaman lennon jälkeen niin että moottori ei akun vaihdon jälkeen suostunut enää starttaamaan. Lähettimen virtakytkin sai myös osansa eikä lähetin suostunut sammumaan kuin akut poistamalla. Seuraavana päivänä kaikki taas pelasi ok.

Kuvaamasi kontrollin menetys voi johtua joko perägyron liian suuresta gaínista tai sitten GU-365 sekosi tärinästä. Se on erityisen herkkä pyrstön tärinöille ja ne tuppaavat kasvamaan kierrosluvun mukana. Käytäkö lisäpainoa gyron päällä?

Swashin voi liimata pikaliimalla tai vihreällä Locktitella. Torpin jälkeen kannattaa sitten aina tarkistaa onko lavanpitimet samassa linjassa. Monesti se lavanpidin joka ottaa iskun vastaan, taipuu aavistuksen verran taaksepäin ja aiheuttaa roottoriin epätäsapainoa. Pitimen saa takaisin linjaan vääntämällä roottorinlavasta vastakkaiseen suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2010, 20:03:37 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #98 : 16 Tammikuu, 2010, 19:12:10 »
Kuvaamasi kontrollin menetys voi johtua joko perägyron liian suuresta gaínista tai sitten GU-365 sekosi tärinästä. Se on erityisen herkkä pyrstön tärinöille ja ne tuppaavat kasvamaan kierrosluvun mukana. Käytäkö lisäpainoa gyron päällä (suosittelen...)?
Tällä hetkellä uskon täysin siihen, että putoamisen aiheutti tuon linkkipään irtoaminen, kun kierrosten kiihtyminen oli aika raju. Olin joutunut vähän pidentämään jossain vaiheessa tuota linkkiä ja varmaan kävi niin, että pidentyminen tuli vain toisesta päästä eikä tanko ollut päässä riittävän syvällä. Tosin en täysin sulje pois sitä gainiakaan, pitää ehkä vähän pudottaa kaasukäyrää.

Gyron päällä on lisäpainona sellainen ostoskärrypoletti, joka painaa varmasti yli 10 g. Ja tähän putoamiseen mennessä oli kaikki mielestäni oikein hyvin.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #99 : 16 Tammikuu, 2010, 19:24:58 »

Tällä hetkellä uskon täysin siihen, että putoamisen aiheutti tuon linkkipään irtoaminen, kun kierrosten kiihtyminen oli aika raju. Olin joutunut vähän pidentämään jossain vaiheessa tuota linkkiä ja varmaan kävi niin, että pidentyminen tuli vain toisesta päästä eikä tanko ollut päässä riittävän syvällä. Tosin en täysin sulje pois sitä gainiakaan, pitää ehkä vähän pudottaa kaasukäyrää.
Ihan mahdollista. Linkkien varret on flybarless-nuppiin aavistuksen verran liian lyhyet. Muutaman torpin jälkeen niiden kierteet kuluvat sileiksi ja pito vain huononee. Olen nostanut oman kopterin swashia noin 2 mm ylemmäs kuin ohjekirjassa jotta saan kierrettyä linkit syvemmälle. FES:n nupissa siitä ei ole oikeastaan mitään haittaa, koska nupissa ei ole miksereitä tai muita härpäkkeitä jotka voisivat mennä sekaisin.

Kontrolli voi kadota myös jos swash lock on liian löysällä ja pääsee pyörähtämään main shaftin ympäri. Tosin silloin menee linkkitangot kunnon mutkalle.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2010, 20:06:29 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2246 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2009, 11:12:33
kirjoittanut jpietari
0 Vastauksia
2683 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2010, 17:57:33
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
3211 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 16:45:48
kirjoittanut Picofly
2 Vastauksia
5059 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 00:05:09
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
12383 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2012, 13:47:43
kirjoittanut Tumppi T