Kirjoittaja Aihe: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar  (Luettu 84405 kertaa)

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #100 : 16 Tammikuu, 2010, 21:24:09 »
Linkin pettäminen varmistui. Ihmettelen, että miten linkin pää ylipäätään on voinut olla paikoillaan, kun se kerran kuitenkin oli oikean mittainen. Pää on selvästi ollut vain hyvin vähän kierteillä. tarkkana, tarkkana! :) Katse peiliin.

Swashin koeluonteisesti ensin painoin sisään ihmetellen, miten sinne saa pikaliimaa väliin ja että ehtii painaa kiinni. Harkitsin vähän aikaa epoksiakin, kunnes tajusin, että swash painui kiinni niin tukevasti, etten saisi sitä ilman voimakeinoja irti. Olkoon siellä, leijutellaan huomenna rauhallisesti ja seurataan tilannetta.

Sähköt lähti kaikki toimimaan kuivuttuaan moitteettomasti.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #101 : 16 Tammikuu, 2010, 22:59:20 »
Teräsmutteria jenkatessa kierteelle, niin "viisaat" sanovat että kolme kierteen nousua riittäisi muka kierteen vetomurtolujuuden riittämiseen. Voipi olla että on joku urbaani legenda... Jos joku haluaa tehdä matemaattisia laskuja, niin siitä vain... :)
Muoviin uskon, että tanko kun menee linkkiin sisälle 2x halkaisija, niin uskoisin olevan ehdoton minimi-mitta..., loput on mielestäni pelkkää plussaa.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #102 : 17 Tammikuu, 2010, 10:00:42 »
Linkin pettäminen varmistui. Ihmettelen, että miten linkin pää ylipäätään on voinut olla paikoillaan, kun se kerran kuitenkin oli oikean mittainen. Pää on selvästi ollut vain hyvin vähän kierteillä. tarkkana, tarkkana! :) Katse peiliin.

Voisit avata servoilta swashille meneviä linkkitankoja kaksi kierrosta niin saat swashilta lavanpitimiin meneviin linkkeihin kaksi kierrosta lisää. Paljon enempää ei voi tehdä koska kohta sen jälkeentulee  kierteen pää vastaan servojen linkkitangoissa.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #103 : 17 Tammikuu, 2010, 10:37:06 »
Otin sitä linkin toista päätä ulos ja nyt se kierretanko on tasaisesti molemmissa päissä kiinni. Mittasin tönärillä varmuuden vuoksi ja nyt tuntuu tukevalta. Ainakin kesti hallissa kaksi akullista.

Pieniä pulmia hallissa tuli ja eniten meni aikaa siihen, että koneen saa ilmaan. Pieniä ihmeellisiä ongelmia oli, mutta ratkaisutkin oli sitten selkeitä. Isoimman ihmettelyn aiheutti pääakselilla oleva hihnaratas, joka pääsi luistamaan hiukan. Luulin ensin perässä olevan mekaanista häikkää ja onneksi sitäkin tarkastelin, sillä pari tehdasasenteista ruuvia oli vähän löystynyt. Tiedän, ne kaikki pitäisi heti alkuun varmistaa, mutta tein vain pistokoeluonteisia tarkistuksia koottaessa. Koko peräkasetti pääsi yhden pyörähdyksen aikana kääntymään n. 45°. Lisäksi landarien taempi kaari katkesi, jonka lastoittaminen macGyver-tyyliin otti aikansa. Olis pitäny ottaa mukaan, kun niitä kerran on.

Kuitenkin - toisen akullisen sain puhtaasti leijuteltua ja määrittelen sen avulla vähän lentoaikoja. Tarkistan ruuvit yms ennen seuraavaa kertaa. Perän gain on nyt vain 20! Servoarmia pitäisi lyhentää, että sen saisi korkeammaksi, mutta se on jo nyt lyhyimmillään. Ja jos idleen isommilla kierroksilla pitää olla pienempi gain, niin sitten menee kyllä jo tosi alas. :o Swashplate pysyi hyvin koossa.

Onneksi oli Walkera 4#3 mukana, niin sai reilusti lennättääkin :) Sillä meni funnelkin muutaman kierroksen oikein mallikkaasti, harmi ettei kukaan ollut silloin näkemässä ;) Ja takaperin kaarteluakin opettelin; välillä meni hyvin ja enimmäkseen vähän huonommin.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #104 : 17 Tammikuu, 2010, 11:40:16 »
Kuitenkin - toisen akullisen sain puhtaasti leijuteltua ja määrittelen sen avulla vähän lentoaikoja. Tarkistan ruuvit yms ennen seuraavaa kertaa. Perän gain on nyt vain 20! Servoarmia pitäisi lyhentää, että sen saisi korkeammaksi, mutta se on jo nyt lyhyimmillään. Ja jos idleen isommilla kierroksilla pitää olla pienempi gain, niin sitten menee kyllä jo tosi alas. :o Swashplate pysyi hyvin koossa.

Onneksi oli Walkera 4#3 mukana, niin sai reilusti lennättääkin :) Sillä meni funnelkin muutaman kierroksen oikein mallikkaasti, harmi ettei kukaan ollut silloin näkemässä ;) Ja takaperin kaarteluakin opettelin; välillä meni hyvin ja enimmäkseen vähän huonommin.

GU-365:n perägyro ei ole kaksinen. Oma GU365 toimi tyydyttävästi vain lyhyllä servoarmeilla ja hyvin kapealla gain-arvoilla. Paras suorituskyky tuli kun gain oli 61-62%. Perä oli spagettia jos gain oli yhtään alle 60% ja yli 65% aiheutti "wag of death"-ilmiön. Pyrstöroottorin lapakulmat kannattaa myös säätää maltillisiksi. Neutral point on noin 6 asteen kulmilla. Aaksimit toiseen suuntaan noin 32-33 astetta ja toiseen suuntaan noin 10astetta. Mikä peräservo sinulla on?

Ekana kannattaa katsoa, että perän mekaniikka on kunnossa. Kaikki välykset kannattaa ottaa pois ja kiristää bellcrankin ruuvi lukitteen kanssa niin, että bellcrank ja tail pitch sliderin yläpuolinen ohjauspinni kääntyvät koko ajan tiukasti samassa linjassa. tail pitch sliderin yläpuolinen ohjauspinni saattaa olla myös liian ylhäällä niin että se pääsee heilumaan urassaan. Silloin sitä kannattaa painaa milli pari alemmas. Tailpitch sliderin  uläpinnassa olevaa uraa voi myös varovasti painaa kärkipihdeillä kapeammaksi jos pinnin ja uran välissä on liian paljon ilmaa.

4#3B on toisaan hauska peli 4G3:n vastarin kanssa. Ja perä pitää vauhdikkaassakin takaperinlennossa hämmästyttävän hyvin! A
« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2010, 11:46:53 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #105 : 17 Tammikuu, 2010, 14:33:41 »
Pakkaslumi ei yleensä paljon haittaa koska se ehtii varisemaan pois ennen kuin sulaa. Jos tarpeeksi suurta kantavaa alustaa ei ole talvisaikaan saatavilla, laskeudun napsauttamalla holdin päälle noin 20-30 cm korkeudessa ja annan kopterin vain pudota hankeen. Silloin on pienempi ristki, että koperi kaatuisi täysilläkierroksilla kun toinen jalas uppoaa hankeen on paljon pienempi.
Hmmm... Pudotuslasku pehmeään hankeen ei sitten ollutkaan niin nerokas ajatus  :-\. Tänään tein pari sellaista ja puolessa välissä kolmatta akullista Gyrobot pimeni totaalisesti kesken lennon. Napsautin holdin päälle kun tajusin, että ohjaus ei enää toimi ja Gaui putosi noin 6-7 metrin korkeudelta hankeen. Kopteri selvisi täysin ilman vaurioita mutta kaikki servot olivat mykkänä. Ainoastaan kaasukanava toimi. Kotiin palattuani sähköt toimivat hetken mutta sitten Gyrobot pimeni taas. Nyt täytyykin kuivata perusteellisesti ja tarkistaa kaikki liittimet.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #106 : 17 Tammikuu, 2010, 14:48:09 »
Lainaus käyttäjältä: Picofly
Pyrstöroottorin lapakulmat kannattaa myös säätää maltillisiksi. Neutral point on noin 6 asteen kulmilla. Aaksimit toiseen suuntaan noin 32-33 astetta ja toiseen suuntaan noin 10astetta. Mikä peräservo sinulla on?
Servo on gauin oma. Kulmat säädin tosiaan aika maltilla ja arvioiden on tuota luokkaa, en ole mitannut.
Lainaus käyttäjältä: Picofly
Ekana kannattaa katsoa, että perän mekaniikka on kunnossa.
Aion tosiaan tarkistaa kaikki ruuvit. Muuten tuntuu, että ainakin näin uutena perä on mekaanisesti ihan hyvän tuntuinen. Ehkä joskus lisää alumiinia..
Lainaus käyttäjältä: Picofly
4#3B on toisaan hauska peli 4G3:n vastarin kanssa. Ja perä pitää vauhdikkaassakin takaperinlennossa hämmästyttävän hyvin! A
Tuolla vastarilla mäkin lentelen. Sohvalta käsin saa hyvää leijuttelutreenausta. Hallissa tuli vaan välillä toisten koptereista etäältäkin sen verran ilmavirtaa, että tuntuu :) Mutta siinä on hyvää se, ettei tarvitse jännittää - ei saa suurta tuhoa aikaiseksi muihin ja on itsekin kestävä. Aika harvoin sitä nykyään torppaa, mutta tänään pitkästä aikaa tultiin aika hyvässä nopeudessa nurmelle loivassa kulmassa (tais juuri ilmavirrat viedä alaspäin). Ei muuta kuin jaloilleen ja heti uudestaan ilmaan eikä torpista tietoakaan. Melkein vaatis isompaan tilaan eri säädöt kuin olohuoneeseen.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #107 : 23 Tammikuu, 2010, 22:27:49 »
No jopas nyt on ongelmia sähköjen kanssa.

Tänään moottori pysähtyi äkisti kuudennen akullisen puolessa välissä ja Gaui putosi noin kuudesta metristä hankeen. Kun pääsin kopterin luo, nousi canopyn alta sininen savu jota säesti äänekäs ritinä ja sihinä. Nopeudensäädin oli hajonnut kesken lennon ja oikosulki samalla 1100 mAh Hyperion G3 akun. Onneksi se ei kuitenkaan syttynyt tuleen vaan päästi vain savut ulos. Uutta nopeudensäädintä odotellessa joudun turvautumaan Vertical Hobbyn halpisnoppariin, jossa ei ole soft starttia. Toivottavasti rattaat ja yksisuuntalaakeri kestää.

Kuvassa turvonnut akku.
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2010, 22:30:27 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #108 : 24 Tammikuu, 2010, 11:03:07 »
Uutta nopeudensäädintä odotellessa joudun turvautumaan Vertical Hobbyn halpisnoppariin, jossa ei ole soft starttia.


Mulla olis tuossa käyttämätön Turnigyn 18A:n nopari. Siinä ei kyllä ole mitään liittimiä kiinni (on ihan koskematon), mutta soft start olisi. Voin lainata sitä, käyttösuunnitelmat sille on hamassa tulevaisuudessa ehkä kesäksi.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #109 : 24 Tammikuu, 2010, 20:10:31 »
Mulla olis tuossa käyttämätön Turnigyn 18A:n nopari. Siinä ei kyllä ole mitään liittimiä kiinni (on ihan koskematon), mutta soft start olisi. Voin lainata sitä, käyttösuunnitelmat sille on hamassa tulevaisuudessa ehkä kesäksi.
Lensin Vertical Hobbyn nopparilla tänään useamman akullisen ja luulen että pärjään sen kanssa. Ainoa ongelma on startti mutta varovaisuudella sekin onnistuu. Uusi Gauin 18A noppari on tilauksessa ja saapuu varmaan viikon sisään.

Hassu juttu, mutta voisin vaikka vannoa, että kopterissani oli tänään enemmän tehoa kuin miesmuistiin. Tuntui että roottori ei bogannut isoilla lapakulmilla juuri ollenkaan. Eilen kärähtäneessä nopeudensäätimessä taisi olla jotain vikaa jo pidemmän aikaa. Toisaalta, voitelin Gauin kaikki laakerit viikonloppuna ensimmäistä kertaa. Tähän saakka olen ajanut kuivilla laakereilla. Kitkan vähentyminenkin saattoi parantaa suorituskykyä. Roottori pyörii nyt todella kevyesti.

Miten muuten sinun flybarless-projektisi jaksaa? Saitko kopterin tänä viikonloppuna ilmaan?
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2010, 09:51:50 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #110 : 24 Tammikuu, 2010, 21:31:14 »
Hallissa oltiin aamulla säätämässä ja 6 akullista kulutettua. Saldona jonkun verran kokemusta ja yksi hätälasku.

Vaihdoin peräservon ja peräputken tuet ja painopistettä olin kanssa saanut paremmaksi. Alkuun säädin ele ja ail -gaineja ja koitin saada perää kiinteämmäksi. Pieni heijaus ja vatkaus on vaivannut. Pari ruuvia on tupannut ruuvilukitteesta huolimatta löystyä. Mm. toinen perälavanpidin oli löystynyt. Hätälaskun syynä oli se, että jo toisen kerran multa löysty etummainen perähihnan ratas, siis pääakselilla oleva. Miten sulla on kiinni? Minä olen vain kiristänyt tiukalle sinisen lukitteen kanssa. Parissa metrissä alko yhtäkki pirottaan ja tajusin onneksi laittaa melkein heti holdin päälle. Laskeutuminen tuli ihan jaloilleen, joskin oli hiukan raju. Mutta mitään ei mennyt siinä rikki  ;D Eväät oli pienimuotoiseen tuhoonkin olemassa.

Perän takia lisäsin vähän kierroksiakin ja tein kaikenlaista, muttei se kokonaan rauhoittunut. Vähän siinä koitin rauhassa sitten eestaas leijutella normal modella, kun ei täysin luottoa vielä kopteriin ole. Sen verran koitin, että tehoa varmaan mulle on riittävästi  :P Seuraavalla kerralla pääsen toivottavasti säätämään vähän idleä. Luulen nimittäin löytäneeni syyt perän heiluntaan. Taka-akseli oli ihan inasen vääntynyt. Ehkä viime sunnuntaisen raskaan maahantulon jäljiltä, jolloin hajos landarin kaarikin. Perä sai silloin muistaakseni pienen osuman. Vaihdoin sinne sen lähettämäsi. Toinen mikä varmaan vaikutti oli ehkä hieman paikkaansa sopimaton servoarm. Servoa siirsin myös hieman tämänpäiväsen lennättelyn jälkeen. Perän gain oli aamulla jossain alle 20 %:n kohdalla! Oli aavistuksen kumimainen, mutta vähän isommalla alko väpättään. Ehkä nämä pienet korjaukset auttavat nostamaan sitä.

Sitten pitäs vielä miettiä tarkemmin noita kierroslukuja, että millasia haluan. Mutta koitetaan se idle edes jotenkin saada ensin käyttöön.

Swashissa on pientä eloa sen edellisen irtoamisen jälkeen. Tänään otin sitäkin sitten auki ja laitoin vähän ruuvilukitetta, mutta se tuskin vaikuttaa mitenkään. Harkitsen täysalumiiniswashin vaihtamista tähän siitä vanhasta kopterista. 8)

Melkein lähdin työpaikalle kokeilemaan vielä iltapäivällä, mutta totesin, että sinne joutuu huomennakin. Ehkä jonain päivänä viikolla koitan jos muut harrastukset antaa myöten. Muuten projekti jatkuu vasta seuraavana viikonloppuna.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #111 : 25 Tammikuu, 2010, 10:19:13 »
20% gaini kuulostaa matalalta. Tuli mieleen - oletko kokeillut napsauttaa GU365:n digital/analog-dippikytkintä eri asentoihin? Nikasuta se avaikka kerran analog-asentoon ja sitten takaisin digitalille. GU365:n dipit on mikroskooppisen pieniä eikä aina voi olla täysin varma ovatko ne oikeassa asennossa.

Mittaan tänään, miten pitkä servoarmi minulla on. Luulen, että peräservon linkkipallo on noin 9 mm päässä servoarmin keskipisteestä mitattuna mutta tarkistan sen vielä.

Etumainen hihnapyörä on minullakin kahdella kiinnitysruuvilla & ruuvilukitteella kiinni. Se ei ole koskaan auennut kesken kaiken. Tail boom on tainnut pari kertaa löystyä, mutta hihnapyörä ei. Kannattaa vilkaista ovatko hihnapyörän kiinnytsruuvit oikeilla kierteillä. Ne voivat mennä alumiiniholkiin vähän vinossa. Silloin ruuvi tuntuu tiukalta vaikka se ei ole todellisuudessa kiristynyt loppuun saakka. Minulla on joskus käynyt niin main shaft collarin kanssa. Ruuvien tiukkuuden voi tarkistaa pitämällä päärätasta paikoillaan ja kiertämällä roottoria samalla vastapäivään. Sen ei saisi antaa yhtään periksi.

Punainen tai vihreä ruuvilukite voi pitää swashin kasassa. Paras on varmaan se sama vihreä, jolla pinjonit kiinnitetään moottorin akselille.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #112 : 25 Tammikuu, 2010, 11:14:10 »
En ole sitä dippiä eestaas laitellut. Vain kääntänyt digiasentoon. Pitää kokeilla.

Servoarm on minulla n. 7 mm:n mittainen. Ja eikös se mene niin päin, että lyhentämällä armia gain pitäisi saada suuremmaksi? Tätä ei viitsisi enää lyhentää.

Hihnapyörien ruuvien kanssa olen eräiden kokemusten takia ollut tarkkana, että menee oikeille kierteille. Ne kun pilaa helposti.

Kyllä mulla hyvä tuntu on tästä kopterista, kunhan saa tuon perän varmaksi :)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #113 : 25 Tammikuu, 2010, 20:05:15 »
En ole sitä dippiä eestaas laitellut. Vain kääntänyt digiasentoon. Pitää kokeilla.

Servoarm on minulla n. 7 mm:n mittainen. Ja eikös se mene niin päin, että lyhentämällä armia gain pitäisi saada suuremmaksi? Tätä ei viitsisi enää lyhentää.

Hihnapyörien ruuvien kanssa olen eräiden kokemusten takia ollut tarkkana, että menee oikeille kierteille. Ne kun pilaa helposti.

Kyllä mulla hyvä tuntu on tästä kopterista, kunhan saa tuon perän varmaksi :)
No joo, 7mm se oli täälläkin.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #114 : 22 Helmikuu, 2010, 22:22:32 »
Muutamat EP200 FES:n omistajat ovat rustanneet kopteriinsa uuden nupin Trex 450:n tail rotor hubista. Kokosin omaani samanlaisen virityksen. Nupin keskiöksi tuli Trex 450 XL:n  ruostumaton tail rotor hub ja lavanpitimiksi MicroHelin flybarless blade holders. Lisäksi tarvittiin 2 kpl messinkiholkkeja lavanpitimien ulompien laakerien tueksi sekä parin millin korkuiset korokepalat hubin ja lavanpitimien väliin. Juuri sopivat messinkiholkit löytyivät sopivasti varaosapussista. Ne olivat tulleet aikanaan Gauin osan 203586 (muovinen bellcrank) mukana. Sopivat korokepalat sain aikaan poraamalla tavallisiin 2mm muttereihin 3mm reijät.

Pääroottori laskeutui modin myötä noin 5 mm alemmas eli painopiste siirtyi saman verran lähemmäs roottorin kehää. Kääntämällä lavanpitimen ruuvit ylösalaisin saisin laskettua roottoria turvallisesti vielä noin 2mm alemmas mutta tämä riittää ainakin toistaiseksi. Uudessa nupissa lavanpitimen laakerit nojaavat tail hubin akseliin eivätkä M2 ruuviin. Sen vuoksi roottori on nyt superjäykkä verrattuna Gauin omaan nuppiin ja lapojen ääni muuttui nollakulmilla hienoksi suhinaksi. Microhelin lavanpitimissä on erittäin pitkät linkkivarret, joten päätin siirtää servojen linkkipalloja vastaavasti reilusti ulommas. Nyt servolinkkien geometria on pitkästä aikaa ohjekirjan mukainen.

Tein koelennot tänään -10 asteen pakkasessa Länsisataman hyytävässä tuulessa. Vähän jännitti, sillä Gyrobot jäätynyt kevättalven pakkasien aikana jo kolmesti niin, että jokin kanava on mykistynyt. Tyypillisesti gyro on pimentynyt jos akkujen vaihdon välissä on ollut pidempi tauko, esim. jos olen lentänyt toisella kopterilla välissä muutaman lennon ja Gaui on ollut sillä aikaa 20-30 minuuuttia tauolla. Gyron sisään on mahdollisesti kertynyt kondenssivettä ja mahalaskuissa myös lunta, joka ei ole päässyt haihtumaan pois kotelon sisältä. Huonojen kelien vuoksi kopteri oli nyt ehtynyt kuivua patterin päällä viikon verran eikä tällä kertaa ollut ongelmia. Gyrobotin elevator ja aileron I- gaineja piti pudottaa jonkin verran vanhaan setupiin verrattuna mutta muutoin nuppi tuntui toimivan ok. Ylemmäksi siirtyneen painopisteen vuoksi rollien pitäisi nyt kääntyä siistimmin, mutta rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että ainakaan mitään merkittävää muutosta en havainnut. Toisaalta, lento-ominaisuudet eivät myöskään huonontuneet joten modi lienee onnistunut :D. Torppauskestävyyden selvittäminen jäi toiseen kertaan mutta vähän pelkään MicroHelin pehmeän alumiinin puolesta.

Ulkonäkö ainakin parani selvästi  :).

ps. kuvissa näkyy, mitä pakkanen tekee lasikuitucanopylle. Pelkkä canopyn irroittaminen akunvaihdon ajaksi riittää tekemään halkeamat kiinnityskorvakkeiden ympärille.

« Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu, 2010, 09:16:28 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #115 : 27 Helmikuu, 2010, 14:48:37 »
Tänään päästin vasta todella koittamaan. Tän kanssa on pieniä itsestänikin johtuvia murheita vähän ollut. Tänään lennättelin kuusi akullista, viime lennästyskerralla nähdyt pätkimiset olivat historiaa. Yksi korjausjuotokseni pätki aiemmin.

Perä on vähän sleebaavan tuntuinen vielä, pitää ehkä nostella gainia, se on todella alhaalla nyt. Tänään tuli kuitenkin todettua se, että tämän kanssa ei todellakaan pidä ujostella kierrosmäärien kanssa, jos haluaa perään pitoa. Pääasiassa oli mukavan ja rauhallisen tuntuinen, mutta heading hold ei tunnu ihan pitävän joka tilanteessa, pari kertaa kävi niin, että heading muuttui aivan liian liikaa. Elen ja ailin gainit sais muuten olla ehkä vähän korkeammat, mutta wägäämistä ilmaantuu muuten tilanteessa, kun lasken korkeutta leijutuksessa nopeahkosti ja sitten pysäyttää vajoamisen. Perä taas kampeaa hetkeksi sivulle, kun tekee nopean pumppauksen ylöspäin. Ymmärrettävää toisaalta, mutta joka kerta se oikea suunta ei enää löydykään. Noh, parin kaasukäyrän muuttamisen jälkeen en kyllä muistanut säätää gainia uudestaan, joten toivon, että siitä löytyy apua tähän. Perälapojen maksimikulmien säätäminen suuntaan tai toiseen vois myös auttaa, ne on nyt aika maltilliset.

Kyllä tästä hyvä vielä tulee, kun pääsee vaan lennättämään. Niin juu, tänään mentiin ensimmäisen kerran oikeasti idle päällä tämän kanssa. Oli vähän ahdas paikka (vieressä oli ollu paljon tilaa, mutta siellä tuuli liikaa), mutta ihan kivalta tuntui. Teki lujaa mieli koittaa edes vähän silmukkaa ja flippejä, mutta halusin saada varmemmin ehjänä kotiin eikä olis huvittanu kiivetä niihin kuusiinkaan hakemaan kopteria.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #116 : 27 Helmikuu, 2010, 15:57:39 »

Perä on vähän sleebaavan tuntuinen vielä, pitää ehkä nostella gainia, se on todella alhaalla nyt. Tänään tuli kuitenkin todettua se, että tämän kanssa ei todellakaan pidä ujostella kierrosmäärien kanssa, jos haluaa perään pitoa.

Nämä lentävät sitä paremmin mitä isompi headspeed on. Minulla se on 4500 RPM:n hujakoilla. 100-80-100 on sopiva kaasukäyrä.

Testailin uutta nuppia tänään kuuden akullisen verran ja torppauskestävyyskin tuli testattua. Kolmannella akullisella jäi  silmukka vähän lyhyeksi kovassa myötätuulessa ja torppasin kopterin täydestä vauhdista nokka edellä maahan. Ei vaurioita! Ruuviakaan ei vääntynyt, vaikka lumi oli niin kovaa että se kantoi askelten painon. Puhaltelin ja ravistin vain lumet pois ja jatkoin kolme akullista lisää.

Vaakakierteet ovat tosiaan tiukempia tällä uudella nupilla nyt kun pääsin kunnolla testaamaan. Rollit pysyvät nyt lähempänä kopterin pituusakselia kuin ennen. Pitää ehkä laskea nuppia loput 2 mm ja katsoa paraneeko tilanne vielä lisää. Servojen travelit piti pudottaa uudella nupilla 45% tuntumaan (aikaisemmin oli 50%). Kannattaisi ehkä siirtää cyclic-servojen linkkipallot yhden reijän verran sisäänpäin niin saisi servojen liikeradan täysimääräisesti hyödynnettyä.
« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu, 2010, 16:33:45 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #117 : 27 Helmikuu, 2010, 16:13:55 »

Nämä lentävät sitä paremmin mitä isompi headspeed on. Minulla se on 4500 RPM:n hujakoilla. 100-80-100 on sopiva kaasukäyrä.
Joo, mulla oli myös tuo, mutta nostin keskeltä 85:een. Nyt kun tarkistin, niin täytyy nostaa vielä se 85:n ja 100:n välinen piste vähän ylemmäksi, ei tainnut olla ihan lineaarinen. Tosin kierrokset kuulostavat aika tasaisilta.

Tarkistelin tämän päivän lennätysten jälkeen nyt tuota perää vielä ja pientä klappia sinne oli taas tullut - yksi ruuvi ei tunnu lukitteesta huolimatta pysyvän tiukalla. Jos yleensä koitan ollakin huolellinen, niin nyt huolsin sieltä erityisellä huolellisuudella ;) Peräakselin päässä oleva mutteri oli muuten pudonnut kelkasta! :O Onneksi miljoonalaatikosta löytyi toinen. :) Ehkä taas opittiin jotain.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #118 : 27 Helmikuu, 2010, 19:01:52 »

Perä on vähän sleebaavan tuntuinen vielä, pitää ehkä nostella gainia, se on todella alhaalla nyt. Tänään tuli kuitenkin todettua se, että tämän kanssa ei todellakaan pidä ujostella kierrosmäärien kanssa, jos haluaa perään pitoa. Pääasiassa oli mukavan ja rauhallisen tuntuinen, mutta heading hold ei tunnu ihan pitävän joka tilanteessa, pari kertaa kävi niin, että heading muuttui aivan liian liikaa.

Auttoiko se MKS DS480 yhtään? Olisin kuvitellut, että perän käytös paranisi nopean rudder-servon myötä.

Ennakkotilasin muuten BeastX-flybarless controllerin Freakware.de:stä. Ajattelin sovitella sitä Gauiini jos ja kun laite tulee oikeasti saataville. BeastX tuntuu ainakin hinnan (139 €) ja koon puolesta  sopivalta vaihtoehdolta pikkukopteriin. Sehän on saman hintainen tai jopa edullisempi kuin GU-365.

Nimimerkki Nexgen kirjoittelee eri Gaui-foorumeille ja vaikuttaa tyytyväiseltä GU-365:n toimintaan. Helista magazinen foorumilla on pitkiä tarinoita GU-365 säädöistä. Ehkä niitä löytyisi apuja perän säätöihin: http://helistamagazine.com/forum%20phpbb%203.0.1/viewtopic.php?f=72&t=1091
« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu, 2010, 21:24:15 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #119 : 27 Helmikuu, 2010, 22:42:24 »
Kyllä se servo varmasti hyvä on. Varmaa vertausta en kuitenkaan pysty sanomaan, kun on koko ajan ollut myös jotain muuta pientä muuttujaa, jotka on aiheuttanut isompia huolia kuin servo. Ompahan nyt kuitenkin yksi servo varalla, jos jostain joku laukee. Ja ne perätuet tuntuvat muuten tosi hyviltä ja nyt vaihdoin myös 365:n alle sitä lähettämääsi geelimäistä teippiä. Se tuntuu muuten todella hyvältä, mutta on kyllä aika paksua (n. 2 kertaa paksumpaa kuin gyron mukana tullut). Gyro mahtuu nippanappa pääakselin alle, kun sen päällä on metallipaino ja gyrosta lähtevät johdot on myös vedettävä siitä välistä. Noiden aiemmat pikaliima- ja 2-puolisteippikiinnitykset pettivät, joten paino on nyt kiinni kunnollisella epoksilla ja kaikkien kiinnitykset varmistettu reilusti teipillä. Kuitenkin: tämä uusi materiaali varmasti absorboi värinöitä varmasti paremmin.

Jos sää sallii, niin huomenna menen taas ulkoiluttamaan saman setin ja uskon kopterin toimivan taas paremmin kuin tänään. Tänään sain luottamusta tekniikkaan kunnolla takaisin. Hallivuorokin aamulla olisi, mutta nyt näyttää vähän siltä, ettei musta ole aamulla lähtijäksi ;)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #120 : 28 Helmikuu, 2010, 14:15:07 »
JES! Tänään taas kuusi akullista, eikä oikeastaan ongelmia, pientä säätelyä eri gainien kanssa ja pientä expo-säätöä. Tuuli oli välillä aika ikävä, mutta pysyttiin ilmassa.

Tänään mentiin silmukka (jonka puhtaudesta en voi olla ylpeä), jonka jälkitohinoissa etäisyys kasvoi hetkessä aika suureksi, mutta saatiin takaisin näköetäisyydelle. Vauhti tosiaan kiihtyy todella nopeasti ja vähän varkain.

Viimeisellä akullisella uskalsin paksun ja pehmeän hangen yläpuolella koittaa flippiä taaksepäin. Se meni nipinnapin, mutta parin toiston jälkeen sain vähän paremmin tuntumaa niin sekinhän alkoi sujua juuri kun timer alkoi ilmoittamaan, että pitää tuoda kopteri alas. Mutta tosiaan perä piti tänään jo paremmin. Voisi olla hihnankin kiristäminen paikallaan.

Ens kerralla koitetaan jättää selälleen hetkeksi??
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #121 : 01 Maaliskuu, 2010, 21:54:28 »
JES! Tänään taas kuusi akullista, eikä oikeastaan ongelmia, pientä säätelyä eri gainien kanssa ja pientä expo-säätöä. Tuuli oli välillä aika ikävä, mutta pysyttiin ilmassa.

Tänään mentiin silmukka (jonka puhtaudesta en voi olla ylpeä), jonka jälkitohinoissa etäisyys kasvoi hetkessä aika suureksi, mutta saatiin takaisin näköetäisyydelle. Vauhti tosiaan kiihtyy todella nopeasti ja vähän varkain.

Viimeisellä akullisella uskalsin paksun ja pehmeän hangen yläpuolella koittaa flippiä taaksepäin. Se meni nipinnapin, mutta parin toiston jälkeen sain vähän paremmin tuntumaa niin sekinhän alkoi sujua juuri kun timer alkoi ilmoittamaan, että pitää tuoda kopteri alas. Mutta tosiaan perä piti tänään jo paremmin. Voisi olla hihnankin kiristäminen paikallaan.

Ens kerralla koitetaan jättää selälleen hetkeksi??
Hienoa että homma alkaa toimimaan!

Hihnassa on tosiaan niin pienet hampaat, että se löystyy helposti pakkasessa.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #122 : 24 Huhtikuu, 2010, 00:47:59 »
Aiemmin kirjoittelin siitä merkillisestä pätkimisestä. Olin todennut sen johtuvan huonosta johdon korjaustinauksesta. Ehdin sen tekemään jo aika monta kertaa ja pätkimään johtoa (siis noparista fes-yksikköön lähtevä johto). No, joskus loppukeväästä taas pienen ongelmattoman hetken jälkeen se pätkiminen palasi ja kopteri odotti selvitystä telakalla aika kauan lentämättömänä. Aioin koittaa siinä toista noparia (18A turnigyn plush), mutta sepä ei pyörittänytkään moottoria, vaan se vain hieman nyki ja piti todella pahaa kirskuvaa ääntä. Koitin eri timing-asetuksia ja muutenkin ei pitäisi olla säädöistä kiinni. Ei vaan toiminut sillä noparilla.

Noh. Sitten alkuperäinen takaisin ja kävin lennättämässä tuossa pari viikkoa sitten, niin ei mitään pätkimistä! Siis samalla setupilla, joka aiemmin pätki, toimi ongelmattomasti kaksi tai kolme akullista. Nyt vetäisin siitä johtopäätöstä, että jonkinlainen staattinen sähköpurkaus kuivana pakkastalvena sinne aina ilmestyi. Ja kyllähän se menikin niin, että pystyi leijuttelemaan n. 1,5 min ihan ok ja sitten alkoi pätkiminen lähes säännöllisin välein. Putken maadoittaminen kävi kyllä aiemminkin mielessä, muttei tullut tehtyä. Protoksessa sellainen on, eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut. Silti talven muutamat lennätykset oli hyvin lähellä nollaa olevilla säillä ja pari kertaa keinonurmihallissa (kyllä, kuulostaa sähköiseltä paikalta). Pitää nyt koittaa käydä ulkoiluttamassa tuota gauita enemmän, aika vähällä lennolla se on ollut. Tuntui jopa aika omituiselta lennätettävältä viimeksi. En tiedä johtuiko siitä fesistä vai siitä, että D/R ja Expot vaatii kyllä säätämistä. Aioin jopa koittaa laittaa flybarin paikoilleen, kun epäilin virtojen pätkivän siksi, että akku kyykkää kun siitä imetään sähköä niin paljon. Voivoi. Toivottavasti siinä nyt ei ole mitään laitevikaa kuitenkaan piilevänä. Ostosta on jo vierähtänyt aikaa, mutta lentoaikaa ei paljoa ole.

Niin paljonkos muilla oli lentoaika 2S akuilla ja minkä kokoisilla mAh ja kaasukäyrällä?
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #123 : 24 Huhtikuu, 2010, 07:23:51 »
Mulla on timeriin säädetty 4:30 eli lentoaika on noin 4:45. Akkuina on 2S 1000 Mah ja 2S 1100 Mah. Akut vetävät lennon jälkeen keskimäärin 780-880 mAh. Kaasukäyrä on 100-80-100 ja moottori on TonicX 5150 kV.

Kuvaisitko pätkimistä vielä tarkemmin? pätkiikö pelkästään moottori vai pimeneekö ohjaus myös? Vastarin ja GU-365:n väliset johdot ja liittimet kannattaa kaikki tarkistaa koska jossain sielläkin voi olla huono kontakti. Pari kertaa on itsellekin käynyt niin, että yksi AR6100:n ahdettu liitin on puoliksi irti.

Jos myös vastari pimenee,vika voi olla myös akun johdoissa. Heitin juuri roskiin kaksi ulkoisesti täysin ehjää Zippyn patteria, joiden kanssa vastari saattoi pimentyä 2-3 kertaa kun ujutin canopyä paikalleen. Liitokset oli hyvin tinattu ja microDeans-liittimet vaikuttivat ehjältä. En keksi muuta syytä kuin huono kontakti akun sisällä. Muilla akuilla pätkimistä ei ilmene.
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2010, 07:25:24 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Gaui EP200 V2 FES & Virtual Flybar
« Vastaus #124 : 24 Huhtikuu, 2010, 08:15:05 »
Ainakaan vika ei ole akkukohtaista, vaan sitä tapahtuu eri akuilla. Pätkäisy on sellainen, että ainakin kierrokset laskevat hivenen. Sen verran, että korkeussuunnaassa pudotaan maksimissaan n. metrin verran, jopa alle. Mielestäni sinä aikana ei vastaa ohjaukseenkaan. Itse pätkäisy on kyllä sen verran lyhyt, ettei osaa varmasti sanoa. Tuossa metrin pudotuksessahan on myös se toipumisaika, jolloin siis kierroksia on taas niin paljon, että voidaan pysäyttää putoaminen. Se on tullut monta kertaa, mutta ei kertaakaan torpattu sen takia. Asento pysyy aika hyvin samana, mutta kyllä muutama pieni nopea korjausliike pitää tehdä. Perän pito on huono silloin hetken (daa! matalammat kierrokset). :)

Joskus kävi mielessä myös sellainen, että voisko noparin kondensaattori jotenkin kyykätä? En oikein noista sähköhommista tiedä. Mutta oireiden tapahtumaväli on kyllä sellainen, että se voisi johtua siitä, että staattista varausta kerrytetään tietyn ajan ja sitten sitten nopea purku ja sama alusta. Siis akun laittamisesta pitempi aika, jonka jälkeen lyhyemmillä väliajoilla. Joskus sitä oikein koittelin siten, että leijuttelin matalalla pehmeän lumen päällä. Selviytyminen saattoi onnistua jopa siitä alle metrin korkeudesta.

Mulla olis vanhempi gauin oma nopari kans, jota vois muuten koittaa, mutta se on 12A ja se ei varmaan kestäis tätä? Varmaan 365 vie kans jonnin verran virtaa ja moottori on FESissä isommalla kV:lla? Se 12A on ollut ep-100:ssa, jossa on aika peruskokoonpano.
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2010, 08:17:02 kirjoittanut kimce »
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2245 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2009, 11:12:33
kirjoittanut jpietari
0 Vastauksia
2682 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2010, 17:57:33
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
3210 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 16:45:48
kirjoittanut Picofly
2 Vastauksia
5059 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 00:05:09
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
12383 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2012, 13:47:43
kirjoittanut Tumppi T