Tehdääs tällainen blogi, kun nyt voi puhua koptereista monikossa.
Tässä pieni tarina miten harrastus on omalla kohdallani edennyt:
Vuosia sitten minulla oli vielä joku Esky kopteri, mutta siitä ei oikein tullut mitään. Pisimmät lennot kestivät tyyliin 5 sekuntia. Sitten korjattiin ja sama homma alusta. Myin sen sitten pois ja kopteriharrastus oli jäissä muutamia vuosia. Aioin kuitenkin palata myöhemmin koptereiden pariin, sillä mielestäni jo niiden toimintaperiaate on niin kiehtova, että olisi mahtavaa kyetä lentämään sellaisella.
Muutamien vuosien kuluttua 2016 hommasin sitten kunnon laitteet ja Goblin 380:n. Olin hankkinut myös simulaattorin, jolla opettelin leijuttamaan oikein päin nokka joka suuntaan, ennen kuin lähdin ensilennolle oikealla koneella. Se sujui hyvin ja mitään ei hajonnut. Lentotaidot kehittyivät ja ensimmäinen torppi tuli 55 lennon kohdalla. Peippailin sivuttaisia silmukoita liian ahtaassa tilassa ajoin mäntyyn. Kone meni sen verran soseeksi, että piti tilata uusi kitti.
Korjaustoimenpiteiden jälkeen homma lähti taas rullaamaan, kunnes eräänä talvipäivänä menetin ohjauksen ja kopteri kohtasi maapallon turhan suurella voimalla. Tulin myöhemmin siihen tulokseen, että perähihnan hankaussähkö iski fbl-palikan jollain tapaa rikki. Tässä vaiheessa ajattelin vain, että hankaussähkö aiheutti jonkun häiriön, mutta ei rikkonut mitään. Tässä torpissa ei vauriot olleet kovin mittavia, mutta seuraamukset tulevat olemaan...
Varaosien tilailun jälkeen vahingosta viisastuneena hioin peräputkea, jotta perästä olisi kontakti runkoon. Pääsinkin muutaman lennon onnistuneesti, mutta taas kaikki pimeni ja kopteri putosi kivenä alas. Tässä tilanteessa olin tekemässä sateenkaarta ja sen keskellä menetin ohjauksen ja moottori sammui myös. Alla ollut lumi pehmensi laskua ja vauriot eivät olleet kovin suuret.
Taas mentiin ja muutaman lennon ajan kaikki vaikutti hyvältä, kunnes järven jäällä lentäessäni tapahtui täysi hallinnan menetys. Jälleen kerran ylösalaisin olon jälkeen. Kopteri tuli vauhdilla jäähän (eikä ollut lunta) ja meni kohtuullisen useaan osaan. Pohdin mikä voisi olla syynä näihin ihmeellisiin katkoksiin ja tulin siihen tulokseen, että fbl-purkin täytyi olla syypää.
Keväällä tilailtuani uuden kitin hankin myös uuden fbl-ohjaimen. Tällä kertaa kaikki vaikutti toimivan joten kokeilin käyttää kopteria ylösalaisin. Jalat ja kädet tärisivät, mutta kaikki toimi niinkuin piti ja säästyin torpeilta. Meni kuitenkin noin 50 lentoa, että olin samalla tasolla kuin aiemmin ja sormet eivät tärisseet.
Nyt on tällä viimeisimmällä Goblin kitillä takana yli 200 lentoa onnistuneesti ja kohta täytyy jo vaihtaa kulutusosia.
Hankin äskettäin myös toisen, suuremman kopterin. Valitsin Mikadon Logo 550:n, sillä halusin jotain vähän erilaista ja sellaisen, joka toimii vielä hyvin 6S akuilla.
Logolla on otettu kymmenkunta lentoa ja se lentää upeasti. On kyllä oikea nautinto lentää. Kasaus ei ollut paikoin kovin hauskaa, mutta vaiva palkittiin tässä tapauksessa.