Mortonki,
Kun nyt tuollainen mankka tuli hommattua niin laitetaan tänne vähän kokemuksia. Itse olin täysin untuvikko Futaban kanssa, joten jouduin vähän selvittelemään perusteita jotka varmaan muitakin hyödyttää. Ensinnäkin en ole ollenkaan varma että onko tämä nyt se oikeasti hyvä radio. Pidin Futabaa itseasiasssa vähän vanhahtavata ja jopa kuolevana merkkinä kilpailun nostaessa tasoa telemetrian ynnä muiden uutuuksien kanssa. Kuitenkin tutustumisen jälkeen vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta.
Perusjutut16SZ on hyvin pitkälle samanlainen kuin 18SZ. 18SZ on kyllä todella paljon hienomman näköinen, mutta kuoret ja namiskat ja softa ovat käytännössä sama. Esimerkiksi Extran ohjelma tuli 18SZ:sta ja sen pystyi kopsaamaan suoraan 16SZ:aan. Alla video eroista näiden mankkojen välillä. 14SG versioon verrattuna ohjelmointi tapahtuu kosketusnäytön avulla kun 14SG:ssä sillä tunnottomalla rullalla. En yhtään pidä siitä rullasta, joten se yksinään rajasi 14SG:n pois. Tosin ei 16SZ:n kosketusnäyttö mikään hyvä ole, sillä siitä ei saa mitään auringonvalossa ja se on tunnoton käyttää.
16SZ vs 18SZ:
Muuten ohjelmointi on kyllä suoraviivaista noin ison näytön kanssa ja nopeampaa. Tossa löytyy todella paljon näprättää kaiken mailman liidokeille miljoonilla servoilla ja erlaisilla peräsimillä. Kaikki miksaukset valmiina konetyypin mukaan. Suurin osa kopteristille siis hyödyttömiä. Päänäytössä on päävalikot, josta en kyllä vieläkään muista minkä alla on mitäkin valikoita. "System Menu", "Linkage menu", "Model menu" ja lentävän laitteen kuva ovat kaikki päävalikot. No ajanmittaan niihinkin varmaan tottuu.
Namiskat on nyt vihdoin sellaisilla paikoilla että Idle namiskan ja sen takana olevan nimiskan väliin mahtuu sormi. Tärkeää jos lentää pinch otteella. Ei yhtä hyvä kuin Spekussa, mutta pystyn varmaan elämään sen kanssa. Itse Gimbaaleja en saanut ihan niin löysälle kuin halusin. 18SZ:ssa on ilmeisesti paremmat gimbaalit, joten saattaa olla vain 16SZ:n ongelma. Pidän tosin aika löysistä tikuista. No katsotaan miltä tuntuu kunhan see kopterin ilmaan tällä.
SBUS:Tämä on väyläjärjestelmä joka mahdollistaa pienet vastarit isoissakin monen servon systeemeissä. Idea on siis että SBUS servo ohjelmoidaan radiolla ja sen jälkeen servot voidaan haaroittaa yhdestä vastarin tökkelistä ivan vaan hubeilla. Lisäksi servoon voi ohjelmoida nollakohdan dead bandin yms. Vaatii kuitenkin sen Sbus servon jota itselläni ei ole. Normi servot toimivat kuten ennenkin kunhan katsoo että vastarissa on riittävästi portteja. Gyrot toimivat tällä Sbus väylässä, joten usean kaapelin vetäminen vastarin ja gyrtsan välille on turhaa.
SBUS 2:SBUS2 on päivitetty väyläprotokolla jota käytetään telemetriatietojen välittämiseen ja myös joidenkin SBUS2 servojen käyttöön. SBUS laitteita (kuten servoja) ei saa laittaa SBUS2 väylään, mutta SBUS2 laitteet kuten SBUS2 servot toimivat myös SBUS väylässä. Futaban uusi 760R Gyro jota Wilikki testaa paraikaa toimii molemmissa SBUS ja SBUS2 järjeslmissä. Noiden gyrojen integrointi ei ole ihan samalla tasolla kuin esim Jetin kanssa, jossa pystyt suoraan mankan valikoista konffamaan brainia. Futaballa tarvitsee erillisen ohjelmointilaitteen joka kytketään radioon kaapelilla. Ohjelmointilaite käyttää sitten SBUS väylää konffaukseen eli ihan ilmassa pystyy kuitenkin muutoksia tekemään.
Tuettuja telemetria käikäleitä on seuraavasti tällähetkellä:
https://www.futabarc.com/accessories/futm0850.htmlSBS-01G GPS Sensor
Displays altitude, distance (surface and slant), speed and rate of climb/descent.
Features built-in atmospheric pressure sensor.
Weight: 0.375 oz (10.7 g).
Speed: 0-311 mph (0-500 kph)
Altitude: -766 to +6015 yd (-700 to +5500 m)
Variometer: -336 to +336 mph (-150 to +150 m/s)
Stock Number: FUTM0850
SBS-01RM Magnetic RPM Sensor
Displays: revolutions per minute
RPM Range: 360-100,000
Weight (w/pickup): 0.166 oz (4.7 g)
Stock Number: FUTM0852
SBS-01RO Optical RPM Sensor
Displays: revolutions per minute.
RPM Range: 360-300,000
Weight: 0.17 oz (4.9 g)
SBS-01RO Manual
Stock Number: FUTM0853
SBS-01T Temperature Sensor
Provides: temperature.
Range: -4 to 392° F (-20 to 200° C)
Weight: 0.16 oz (4.6 g)
Stock Number: FUTM0854
SBS-01V External Voltage Sensor
Measures: receiver battery voltage and the voltage of a second battery or power supply.
External Line Range: 0-~100V
Normal Line Range: 3.5-~8.4V
Weight: 0.2 oz. (6.0 g)
Length: 34.25 in (870 mm)
Stock Number: FUTM0855
SBS-01TE Electric Temperature Sensor
Provides: temperature data for electric models.
Operating Range: 32° to 257° F (0° to 125° C)
Normal Voltage Range: 3.7-7.4V DC
Weight: 0.134 oz (3.8 g)
Length: 13.8 in (350 mm) including connector.
Aluminum tape included.
Stock Number: FUTM0856
SBS-01RB Brushless Motor RPM Sensor
Displays: revolutions per minute.
RPM Range: 360-300,000
Weight: 0.134 oz (3.8 g)
Stock Number: FUTM0857
SBS-01S Servo Sensor
Displays: in-flight current, operating angle and internal temperatures of up to 2 S.Bus2 servos. Also sends an alarm if the servo becomes disconnected, or if you forget to turn off the receiver.
Weight: 0.24 oz (6.9 g)
Length: 10 in (255 mm)
Stock Number: FUTM0858
SBS-02A Atmospheric Pressure Sensor
Provides: Altitude and rate of climb/descent data.
Range: 500-1100hPA or 162.4-16,000
feet (-50 to +5500 meters)
Weight: 0.10 oz. (2.7 g)
Stock Number: FUTM0859
SBS-01C Current Sensor
Compatible with select FASSTest and T-FHSS S.Bus2 systems. Collects real time motor current, battery voltage and capacity used. Set vibration and/or audible alarms for any three of the functions monitored. In addition, use your transmitter's data logging capabilities for more detailed analysis of your power system.
Current Detection: 0A-150A
Voltage Detection: 0V-70V
Consumption Capacity: 0mAh-32750mAh
Weight: 0.81 oz (23 g)
Length: 11.85 in (301 mm)
Stock Number: FUTM0860
Tällähetkellä olen käyttänyt tätä ainoastaan heittoliidokin kanssa.Tilasin siihen tuon korkeusanturin telemetrialle, niin pystyy maasta tietämään heittokorkeudet ja koska nostaa ja koska ei. Pistän raporttia kun saan kokemuksia.