Hieman omia mietteitä reissusta.
Kisat ja demotKävin 2010 3D Mastersseissa joka oli silloin mahtava kokemus. Nyt kuitenkin lennättäjien taso oli mielestäni tasaisempi ja lennätys oli muuttunut entistä hurjemmaksi. Set Manouvers liikkeet oli silloinkin vaikeita ja monimutkaisia, mutta pikkasen niihinkin oli tullut monimutkaisuutta lisää. Paljon oli piro pohjaisia liikkeitä eri muodoissaan. Kisailijat olivat todella nuoria (tyyliin yli 20v alkoi olla jo nestori). Kaukoidän lennättäjien invaasio oli tapahtunut lajiin ja varikolla puhuttiinkin hurjista treenimääristä. Kuulin jopa 80 lentoa päivässä, mutta siinä taisi olla jo vähän lapinlisää
.
Varsinainen iso muutos oli tullut sitten Flight to Music:ssa ja Freestylessä. Taitotaso oli niin hurja ja kaikki vetivät aivan pinnassa. Taitavia lennättäjiä jotka saivat haukkomaan henkeä oli todella paljon. Jos joku ei vetänyt limiitillä niin ei mitään jäänyt mieleen. Mutta tästä huolimatta lennätys oli kuitenkin varsin monipuolista eikä Tareq tyylistä smackkia. Parhaat lennättäjät pystyivät pitämään nopeuden yllä (esim. Kenny Ko) jolloin pitkätkin liikkeet kuten vaakierre ympyrät tms menivät läpi todella nopeasti ja mielenkiinto pysyi yllä. Todella nättiä katseltavaa. Nuppikierrokset tuntuivat olevan kaikilla korkealla (2200+) jolloin kulkua kyllä oli riittämiin. Lentoja katsellessa kolme päivää tuli kyllä aikamoinen inflaatio. Korkeista kierroksista johtuen tuli sitten Samin mainitsema ongelma että akut eivät tahtoneet riittää edes 3min lentoa!! Ja kyllähän sen myös huomasi että he puskivat kopterit rajoille. Lauantaina tuli kyllä useampia torppeja.
Mukana oli myös Speed kisaajat, mutta mittaustekniikka oli kyllä todella huonossa jamassa joten kunnon aikoja ei saatu juuri kenellekkään. Söi kyllä sen kisan uskottavuutta kovasti. Kovaa ne kyllä vetivät tästä huolimatta.
Demolennot kisojen välissä olivat aivan tölkutonta pommitusta jatkuvalla syötöllä. Pari kertaa tuli törmäys ilmassa. Yksi nättii tapahtuma oli kun Goblinin lapa käytännössä katkaisi XL powerin Specterin kokonaan halki. Goblin laskeutui omin voimin sillä ainoastaan lapa osui. Yksi kaveri ajoi demossa Specterillä 2600rpm nupissa 15 asteen kulmilla. Voin sanoa että se oli jo hieman pelottavaa istua sen verkon takana. Käsittämätöntä kyllä niin kyllä se sen rääkkäyksen tuntui kestävän.
KopteritMyös koptereita oli paikalla ja tässä hieman omia mietteitä eri merkeiltä.
MikadoEdelleen vahva edustus kisaan. Käytännössä kaikki kisailijan lennättivät Vbarilla. Mikadolla on lisäksi tosi iso panostus tiimiin ja kisailuun. Kaikki tiimikuskit ajoivat Logo 700:lla. Masters luokan voitto tuli Mikadolle. Ei uusia tuotejulkistuksia vaan kauppasivat siellä Vbar Controllia ja näytillä kisailijoiden kopterit.
SABSaabillahan ei ole aiemmin ollut juurikaan kisailijoita näissä karkeloissa. Tänä vuonna tilanne oli selvästi muuttumassa, sillä Krakenilla lensi jo muutama Pilotti ja he myöskin parjäsivät hyvin. Kyle Stacy osallistui myös ekaa kertaa kisoihin Krekenilla ja sijoittautui mielestäni kunnioitettavasti 5:ksi. Ei jakoa oikeasti voittoon, mutta Freestyle oli kyllä huippu veto. Pari kertaa tuhosi Krakeninsa. Alemman luokan voitto tuli oikeutetusti Sabin pilotille. Kaveri oli teknisesti tosi hyvä ja vaikka Freestyle ei ollutkaan ehkä kaikista hurjin niin Set Manouvers ja Musiikkilennot olivat tosi kovia. Julkaisi keltaisen upgrade osat Krekenista. Stefano sanoi että 200g tiputtaa painoa Krakenista.
XL PowerIsoin yllätys itselle ja varmaan aika monelle muullekkin. Uusi merkki, mutta todella vahva edustus kisoissa ja myös demoissa (tämähän osti MSH:n kopterit). Olin pitänyt merkkiä jotain halpakopiona, mutta näitä värkkejä revittiin aivan tajuttoman kovaa eikä ne kyllä taipuneet yhtään. Specter 700 vaikuttaakin todella kovalta vekottimelta. Kevyen oloinen perus design, mutta vahva oikeista paikoista. Juttelin suunnittelijan/omistajan kanssa ja hän sanoi että ovat testanneet 2500rpm ja 17 asteen kulmilla kopteria.
. Kenny Ko oli toinen ja Can Poonnoi (tms) oli kolmas. Molemmat Specterillä.
Miniature AircraftLuulin että he olivat jo lopettaneet, mutta demolennoissa vahva osallistuminen. Heillä on parannettu versio Whiplash kopterista, jonka saa sähköllä, nitrolla tai gasserilla. Gasserin suorituskyky oli kyllä yllättävän hyvä (no gasseriksi).
CompassChronos SRS oli hyvin elegantin oloinen. Alemmassa luokassa oli yksi kaveri joka oli todella hyvä Freestyle lennättäjä. Hän ajoi myös paivän demot. Jenkaa nupissa aivan törkeästi ja hienosti veti. Compassi ilmeisesti haluaa takaisin markkinoille.
GauiGaui tuntuu myös olevan mukana aktiivisesti. Demoissa lensi R5 spiidi kopterilla. Lisäksi kisassa moni lennätti X7:aa. Julkaisivat uuden kopterin, joka näytti aluksi hieman hämärältä, akut mm päälekkäin edessä. Se olikin itseassa sähkö ja nitrokopteri samassa. KÄytännössä ihan muutamaa pulikkaa vaihtamalla sai nitrosta sähkön ja päinvastoin.
Tuossa mitä jäi mieleen. Hyvä tapahtuma. Hienosti järjestetty. Hyvä seura. Toi omaan harrastamiseen piristysruiskeen.