Onko kardaanin kumipäällysteinen laakeri putken puolessavälissä, ja onko perän case laitettu liian tiukasti ratasta vasten? Kuuluisi olla hieman löysästi ettei tule liian tiukka kontakti hammastuksiin.
Jos kumipäällysteinen laakeri ei ole keskellä, ja perän case on löysästi, niin keskipakovoimat aiheuttaa kardaanin taipumista putken sisäpintaa kohden (kun on kierrosta koneessa), ja hammastuksen kontakti voi lyödä tyhjää koska kardaanin pituus lyhenee taipumisen johdosta.
Muuta ei tule mieleen nyt mistä voisi johtua.
EDIT - Tuli vaan mieleen että voihan se oireilla sisäpuoleltakin, jos ei ole kunnolla painettu kiinni.
Minulla oli aika tiukassa hiilariputken kanssa tuo putken painaminen kopteriin itseensä kiinni, joten suosittelen että mittaat syvyyden putken sivussa olevan uurteen kanssa, ja tarkistat meneekö kunnolla pohjaan asti. Syy voi olla siinäkin että putki on jäänyt vajaaksi ja 'ristipää' kardaani pomppii uristaan em. kardaanin taipumisen johdosta. (kaikki edellä mainittu oireilee siis yhdessä) Kannattaa olla huolellinen noitten kanssa.
Ei kuuluisi nykiä ainakaan mekaaniselta puolelta, tai jotain on pielessä ja pahasti.
EDITEDIT - Kumpaan suuntaan nykii, ja kuinka voimakkaasti? Tuli mieleen että jos nykii oikealle niin luistaa/hyppii ratastus tai tehohävikkiä jotenkin, mutta jos vasemmalle niin sitten gyro temppuilee.. Eikös tehohävikki paina perää oikealle, koska päälapojen vääntö ajaa perää oikealle, ja gyron tehtävä on korjata poikkeama muuttamalla lapakulmia perässä suuremmaksi.. Mutta perän lapojen kevyt rakenne ei jaksa ylläpitää liike energiaa jonka suurempi kulmien muutos edellyttää, eli perä nyhtää laiskasti oikealle. RIGHT? Vai johtaako kyseinen efekti siihen että perä käyttää nopeasti pyörimisenegiansa lapojen nopean muutoksen takia nopeaan vasemmalle suuntautuneeseen liikkeeseen, kunnes perän voimansiirto palautuu ennalleen?
Älä unohda gyron tarkistustakaan, tai muuta mekaanista jumitusta.
Korjatkoon jos joku ymmärsi idean ja on erimieltä. =)