Vaikuttaa tässä vaiheessa siltä että kerhot / yhdistykset voivat jatkaa nykyistä toimintaansa 30.6.2022 asti ylimenokauden loppuun.
Tentti tulee kaikille, olit kerhon / yhdistyksen jäsen tai et. Vaikuttaa siltä että kerhoille / yhdistyksille tulee hieman hallinnollisia töitä kuten turvallisuudenhallintajä rjestelmä (SMS). Käytännössä kerhojen / yhdistysten tulee kuvata kirjallisesti oma toimintamallinsa, perehdyttää jäsenet lupaehtoihin, valvoa ja ohjata toimintaa ja reagoida poikkeamiin jne. Oletettavinta on että koska Traficomkaan ei halua että kukin taho auditoi omansa tulisi SIL ottamaan roolia tässä kerhojen "kattotahona".
Kuten huomataan niin paljon "ehkä" ja "oletettavasti"-sanoja, syy on yksinkertainen eli Traficom ei ole vielä mitään varmaa sanonut. Samoin uusi ilmailulaki on tuolla Arkadianmäellä pyörityksessä. Periaatteessa tentti tulisi olla 1.7.2020 mahdollista tehdä / olla tehtynä, saa nähdä miten Traficom tuon hoitaa ja millä aikataululla.
Tilanne on tosiaan hieman jännä, jotain tapahtuu 1.7.2020 mutta viranomainenkaan ei ole täysin lausunut että mitä, eli me(kin) vain odotamme.
Kävi tässä niin tai näin niin lennokkien lennätyspaikoilla pörräilevän kopteristin osalta ei käytännössä tapahdu muuta kuin tuo tentti, itse lennättäminen kuten ennenkin joten sen osalta voimme olla huolettomia. Kerhoille ja yhdistyksille tulee hieman hallinnollista pureskeltavaa.
Luin läpi juuri eu projut ja suomen lakiluonnokset...
01.07.2020 alkaen:
Vaikka eu antaa mahdollisuuden kerhoille hoitaa itse rekisteröinnin ja sivistämisen, suomessa halutaan trafin hoitavan kaiken. Eli pakko rekisteröityä ja suorittaa perus nettikoe. Rekisteröinti maksaisi 30 - 110 euroa ( 1, 3 tai 5 vuotta voimassa ) Peruskoe ilmainen rekisteröitäessä, myöhemmin 30 tai 40 euroa.
Kopumme kuuluvat luokkaan A3 ( itserakennettu 250g - 25kg ) ja lennätyksen tapahduttava alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa. Mitään teknisiä rajoituksia ei ole 25 kg painorajaan asti.
Kerhot ja kentät pysyisivät samoin ehdoin kuin nytkin 01.07.2022 asti
Vakuutus pakollinen yli 20kg vehkeille. Ajatuksia myös muiden pakollisesta vakuuttamisesta viljelty mutta näyttää siltä että meidän touhuihin pakollisuutta ei tule.
01.07.2022 jälkeen:
Kopumme kuuluvat EDELLEEN luokkaan A3 ja lennätyksen tapahduttava alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa. Mitään teknisiä rajoituksia ei ole 25 kg painorajaan asti.
Kerhon PITÄÄ hakea luvat jos haluaa pitää virallisen statuksen ja mahdolliset korko ym erillisvapaudet.
Kerhon kentällä voi toki jatkaa lennättämistä sen jälkeenkin ilman lupia, mutta alle 120 metrissä jos lupia ei halua/pysty hakea. Virallinen status vain katoaa. Kenttä on tällöin aivan kuin mikätahansa pelto ym alue.
... eli perseestä mutta ei maailmanloppu.
p.s. meidän koput=
’yksityisesti rakennetulla miehittämättömällä ilma-alusjärjestelmällä’ tarkoitetaan miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää, joka on
koottu tai valmistettu rakentajan omaan käyttöön, lukuun ottamatta sellaisia miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä,
jotka on koottu valmistajan markkinoille yhtenä rakennussarjana saattamista osista
UAS.OPEN.040 Toiminta miehittämättömillä ilma-alusjärjestelmillä alakategoriassa A3
Miehittämättömillä ilma-alusjärjestelmillä alakategoriassa A3 harjoitettavan toiminnan on oltava seuraavien edellytysten
mukaista:
1) toiminta suoritetaan alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa miehittämättömän ilma-aluksen lennätysalueella koko sinä aikana, kun miehittämättömällä ilmaalusjärjestelmällä harjoitetaan toimintaa;
2) toiminta suoritetaan turvallisella vaakasuoralla etäisyydellä, joka on vähintään 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- tai
virkistysalueilta;
3) toiminnan harjoittajana on kauko-ohjaaja, joka on suorittanut verkkokoulutuksen ja läpäissyt UAS.OPEN.020 kohdan
4 alakohdan b alakohdan mukaisen verkossa tehtävän teoriakokeen;
4) toimintaa harjoitetaan miehittämättömällä ilma-aluksella,
a) jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa hyötykuorman kanssa on alle 25 kg, kun kyseessä on yksityisesti
rakennettu miehittämätön ilma-alusjärjestelmä