Kopterin lennätys ei ole helppoa, eikä sen pidäkään olla. Kai sulla on tasakierrokset. Eli kytkimestä moottoriin kierroksia, ei tikusta. Se on ihan mahdoton lentää, jos kierrokset vaihtuu lapakulmien mukana. Eli siis laitat moottorin kytkimen taakse ja noin 80% kierroksia. Enemmän kierroksia = enemmän nostetta = enemmän tuhoa torpatessa. Se on lajin luonne. Simulaattori on ihan asiallinen hankinta. Joku pieni kopu vois olla kans hyvä. XK K110 oli ilmeisesti foorumilla hyväksynnän saanu.
Tarkoitatko Throttle cut -kytkintä vai jotakin muuta ? Eli tuo kytkin, josta puhut laitetaan pois päin itsestä ja sen jälkeen tikusta kaasua ?
Mistä näen, onko käytössä tasakierrokset ?
Ku tiedossa ei nyt ilmeisesti ole onko kopterissa ohjelmoituna toimiva soft start moottorille (eli kaasua saadessaan spoolaa kierrokset ylös hitaasti) ei voi laittaa holdin varaan. Tuohon kannattaa tuturstua ja se voi myöhemmin pelastaa monta oho eiku tilannetta kun haluat alaspäin ja moottori sammuu collectivea laskettaessa.
Minä laittaisin siis kaasu ja pitch käyrät seuraavanlaisesti ihan aloittelevalle. Sanotaan että ne on vaikka 5 pisteiset käyrät
kaasu
0-80-80-80-80 Vasen tikku alhaalla on siis moottori paikallaan ja sitä tikkua nostettaessa moottori siirtyy ns vakikierroksille. Noita prosentteja voi muuttaa välitysten mukaan mutta mitä enemmän kierroksia sen vakaampi ja hallittavampi se kone on. Tuhoakin tulee toki enemmän kun lähtee lapasesta.
Pitch käyrän pitäisin suorana. Ei ole mitään järkeä tehdä mitään jojoilevia v kurveja koska alkuun tarttee tasasen ja selkeän vasteen tikusta.
olettaen että kone on mekaanisesti säädetty niin että kulmia on ylös ja alas yhtä paljon ja esim noin 12 astetta joka on hyvin tyypillinen vois laittaa pitch käppyrän vaikka näin.
10-30-50-70-90 Tämä antaa tasaisen vasteen ja nollakulmat on keskellä tikkua. Kun moottori on pois päältä puhaltaa kone aika vahvasti alaspäin tappaen myös roottorin kierrokset nopeasti pois. moottoria spoolatessa voit nostaa tikun keskelle asti jolloin kone ei halua mihinkään suuntaan. Vasta keskikohdan yli nostaminen alkaa tuottaa nostetta.
Näiden käppyröiden yhteisvaikutuksesta konetta saa tuotua tuulisena päivänä alaskin päin koska saat negatiivisiakin kulmia ilman että moottori sammuu. Muistat vaan ettet vedä sitä vasenta tikkua ihan alas koska sillon se sammuu. Toisaalta jos lähtee lapasesta niin tuo myös jarruttaa roottorin nopeasti ja vähentää mahdollisesti tuhoja.
Pahin vaihtoehto on mitä joskus tapaa suositeltavan että kaasukärä on esim tämmönen
0-40-60-70-80
Tuossa kun lentelet kampeaa perä kokoajan johonkin suuntaan kun moottori joko kiihdyttää tai jarruttaa vasemman tikun asennon mukaan. Koneesta tulee aivan hirveä hallita.
Mistä näen, onko toimiva soft start käytössä ja miten tarvittaessa sellainen tehdään ?
Mistäköhän nuo kaasu ja pitch käyrät löytyy ?
Löysin tuollaiset käyrät valikosta "model setup" → "curves"
Käyrät olivat tuollaiset:
CV1 -100 - 0 - 50 - 70 - 90
CV2 80 - 70 - 60 - 70 - 100
CV3 100 - 90 - 80 - 90 - 100
CV4 -25 - -10 - 7 - 26 - 40
CV5 ja CV6 -100 - -50 - 0 - 50 - 100
CV7:sta CV19:aan 0 - 0 - 0 - 0 - 0
Eli laittamasi esimerkki käyrät 0-80-80-80-80 ja pitch käyrä suoraan. Oliko antamasi käyrä 10-30-50-70-90 esimerkki vai olisiko hyvä käyttää tässä tilanteessa ?
Onko nämä käyrät valittavissa jollakin tapaa profiilien eli id:n avulla ? Omassa radiossani näyttäisi olevan id kytkimet väliltä ID0 - top position, ID1 – mid position ja ID2 – bottom position.
Swassi näyttäisi olevan suorassa ja kääntyvän sinne, minne tikkua kääntää.