Kirjoittaja Aihe: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon  (Luettu 5789 kertaa)

Poissa allu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • Ilmakuvausta dronella - jopa 4K-laadulla | Dronekuvat
Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« : 11 Huhtikuu, 2020, 17:39:18 »
Nyt tarvitsisin apuja hankkimani 450-luokan kopterin kanssa.

Eli kun yritän lähteä lentoon, annan kaasua kopteri kellahtaa kumoon jokaisella yrittämällä oikealle puolelle.

THR. CUT napin merkitys tuli mieleeni, olisiko tuo pitänyt olla käännettynä itseeni päin eli päälle ?
Muistaakseni lueskelin, että lentoon lähdössä ja laskeutuessa pitäisi olla päällä.

Kaikki namiskat oli siis käännettynä itsestäni pois päin.


Kiitoksia jo etukäteen vastanneille !

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2020, 18:44:28 »
Tarkemmin. Mikä kopteri? Mikä radio?
Nada

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2020, 18:55:12 »
Jos FB kopu niin kato onko swashplate kallellaan oikeelle ku annat kaasua....
Ota moottorin 2 johtoo irti (muista järjestys,merkkaa ja kato ettei liittimet osu toisiinsa) anna kaasua niin näät miltä swassi näyttää,pitäis olla vaateris alhaalta ylös jos ei niin säätöhommiin,,,
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2020, 19:47:48 »
Nyt tarvitsisin apuja hankkimani 450-luokan kopterin kanssa.

Eli kun yritän lähteä lentoon, annan kaasua kopteri kellahtaa kumoon jokaisella yrittämällä oikealle puolelle.

THR. CUT napin merkitys tuli mieleeni, olisiko tuo pitänyt olla käännettynä itseeni päin eli päälle ?
Muistaakseni lueskelin, että lentoon lähdössä ja laskeutuessa pitäisi olla päällä.

Kaikki namiskat oli siis käännettynä itsestäni pois päin.


Kiitoksia jo etukäteen vastanneille !

thr cut on siis throttle cut, eli kaasun katkaisu. Se toki pitää olla pois päältä kun haluaa että moottori alkaa pyöriä lentoon lähtiessä ja taas päällä kun haluaa laskeutuessaan sammuttaa moottorin.

Kellahdus johtuu jostain muusta. Tarvitaan vähän lisätietoja jotta osataan autaa. Esim Onko kyseessä flybarless gyrolla varustettu kopteri? Jos on niin gyron korjaussuuntien ja ohjaimen ohjaussuuntien tarkistus kannattaa ensimmäisenä tehdä.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa allu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • Ilmakuvausta dronella - jopa 4K-laadulla | Dronekuvat
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #4 : 12 Huhtikuu, 2020, 12:05:38 »
Tarkemmin. Mikä kopteri? Mikä radio?

Kopterina on HK 450 SE V2 flybarilla ja radiona Turnigy 9XR Pro.

Jos FB kopu niin kato onko swashplate kallellaan oikeelle ku annat kaasua....
Ota moottorin 2 johtoo irti (muista järjestys,merkkaa ja kato ettei liittimet osu toisiinsa) anna kaasua niin näät miltä swassi näyttää,pitäis olla vaateris alhaalta ylös jos ei niin säätöhommiin,,,

Tsekkaan tuon swashplaten asennon, kun kerkiän. Ei ole nyt käsillä kopteria, joten kyselen hieman tarkemmin, mitä tehdä että tiedän paikanpäällä.
Ovatko nuo moottorin kaksi johtoa yleensä pinnassa ja ainoat moottorin johdot vai onko useampia johtoja, jotka tulevat moottorilta ?
Mitenkäs tuo säätöhomma toimii, säädetäänkö fyysisesti kopterista vai radion puolelta ?

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #5 : 12 Huhtikuu, 2020, 12:50:09 »

Tsekkaan tuon swashplaten asennon, kun kerkiän. Ei ole nyt käsillä kopteria, joten kyselen hieman tarkemmin, mitä tehdä että tiedän paikanpäällä.
Ovatko nuo moottorin kaksi johtoa yleensä pinnassa ja ainoat moottorin johdot vai onko useampia johtoja, jotka tulevat moottorilta ?
Mitenkäs tuo säätöhomma toimii, säädetäänkö fyysisesti kopterista vai radion puolelta ?
Moottorin ja nopeudensäätimen välissä on 3 johtoo ja 2 johtoo kannattaa aina ottaa irti ku säädät kopukkaa(ei väliä mikkä 2 otat irti ku muistat järjestyksen eikä liittimet ota toisiinsa)
Jos haluut kunnolla säätää(suosittelen) niin pitää alottaa servonvarsista/swashplate/nuppi ja säädetään fyysisesti/radiosta sekä tarvit työkaluja ja voi aluks tuntua hankalalta,mut tulee kerralla tehtyä hyvin.
Toki sinnepäinkin silmämääräsesti onnistuu ja lentää,,,,
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #6 : 12 Huhtikuu, 2020, 19:41:49 »
Swash plate olis hyvä säätää eka mekaanisesti mahdollisimman suoraksi, eli servoarmit niin lähelle 90 asteen kulmaa ku menee, ja swashin linkit oikeaan pituuteen. Sit loput trimmaillaan radiosta. Swash plate leveling toolilla (tämmönen: https://www.aliexpress.com/i/32815893265.html?spm=2114.12057483.0.0.62c27d47HCZkpk ) saa hierottua viimesen päälle suoraks. FBL koneet saat silmämääräisestikin ihan suht hyväks, en oo varma onko tankonupillinen tarkempi tän suhteen.
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #7 : 12 Huhtikuu, 2020, 21:08:28 »
Kyllä. Tuolainen työkalu on aivan loistava, jos sitä osaa käyttää, eli tarkoittaa myös osaamista lähettimen näpyttelynä.
2009 mulle opetettiin tuon työkalun juju, ja tuo onkin tarpeellinen, jos haluaa fanaattisiin lopputuloksiin säädöissä. Jos haluat leijuttaa, tai vaikka ajella "kasia", niin tuota työkalua et tarvitse.

Kun nuppi on säädetty, niin peränkin pitää olla säädetty, koska jos perä ei toimi, niin kopukaan ei toimi, vaikka nuppi olisi säädetty täydellisesti.

Sen jälkeen näpyttelet perän gainit lähettimeen, ja kaasukäyrät, ja käyt näyttämässä aikaansaannostasi osaavalle kopterisille, joka tekee ensilennon. Jos ensilento sujuu, niin tuleva kopteristi tekee sitten se ensitorpin, joka tapahtuu enemmin tai myöhemmin, siis tarkoittaa ennemmin. ;D

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2020, 21:15:08 »
FBL koneet saat silmämääräisestikin ihan suht hyväks, en oo varma onko tankonupillinen tarkempi tän suhteen.
On se vähän tarkempi, mutta tankokopterin ilmaan-nosto vaatii minusta aina vähän ajamista myös oikealla kepillä. Jos siis swash on silmämääräisesti suorassa eikä selkeää ongelmaa muuten löydy niin voi olla ihan ominaisuuskin jota voi sitten ihan radion trimmillä koittaa rauhoittaa, tai "ajaa" kopteria.
Super vakaaksi ei pientä tankokopteria oikein voi saada. Aina se jonnekin vähän kampeaa.

Onko Allulla aiempaa kokemusta FB-kopterista?

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #9 : 13 Huhtikuu, 2020, 11:06:09 »
Jos oot ostanu kopun käytettynä niin vahva suositus et käyt koko kopun läpi lukitteella,ainakin sit ite varma et kaikissa paikoissa on lukitetta(minne kuuluu laittaa) eikä sit lennos tuu oho juttuja (esim. perän linkku muutamalla kierteellä kii ja lennos irti).

Helpoin omasta mielestä on ottaa perä putkineen/perän tuet irti runkosta niin on 2 osaa erikseen säädellä ja säätäny servot/nupin kokonaan valmiiks lentokuntoon (lapakulmat kans). Sit vaan nuppi irti päärattaineen ja lukitetta runkoon sinne mihkä kuuluu,runkon lukitteen kuivues nupin kimppuun lukitteen kans ei raivolla ruuvit kii vaan iisisti et kaikki liikkuu smootisti ja voi samalla linkit laittaa manuskan ohjeen pitusiks ja herkistellä linkkien päät.Ite oon täs vaihees  laittanu pääakselin/päärattaan kii ja lukinnu pääakselin collarilla ja samalla säätäny moottorin pinjonin ja päärattaan välyksen hyväks.
Täs vaihees ois hyvä olla servon varret/servoilta lähtevät linkit säädettynä ja Swashplate paikoillaan niin saa säädettyä Swassin suoruuden ala/keski/ylä asennois swasin säätötyökalulla sen jälkeen loppu nuppi paikoilleen ja sen säätö.

Tän ohjeen mukaan oon nupin ite säätäny alussa (nyt muistaa ilmankin)
https://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.0

Niinku  Dutchman sano jos perä ei oo säädöissään niin ei lennä eli sinne kans kasaus lukitteella ja perän säätö.
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa allu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • Ilmakuvausta dronella - jopa 4K-laadulla | Dronekuvat
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #10 : 16 Huhtikuu, 2020, 18:10:28 »
Moottorin ja nopeudensäätimen välissä on 3 johtoo ja 2 johtoo kannattaa aina ottaa irti ku säädät kopukkaa(ei väliä mikkä 2 otat irti ku muistat järjestyksen eikä liittimet ota toisiinsa)
Jos haluut kunnolla säätää(suosittelen) niin pitää alottaa servonvarsista/swashplate/nuppi ja säädetään fyysisesti/radiosta sekä tarvit työkaluja ja voi aluks tuntua hankalalta,mut tulee kerralla tehtyä hyvin.
Toki sinnepäinkin silmämääräsesti onnistuu ja lentää,,,,

Sain tsekattua swashplaten ja minusta se oli suorassa.

On se vähän tarkempi, mutta tankokopterin ilmaan-nosto vaatii minusta aina vähän ajamista myös oikealla kepillä. Jos siis swash on silmämääräisesti suorassa eikä selkeää ongelmaa muuten löydy niin voi olla ihan ominaisuuskin jota voi sitten ihan radion trimmillä koittaa rauhoittaa, tai "ajaa" kopteria.
Super vakaaksi ei pientä tankokopteria oikein voi saada. Aina se jonnekin vähän kampeaa.

Onko Allulla aiempaa kokemusta FB-kopterista?

Aiempaa kokemusta FB-koptereista ei ole. Flybar oli kuitenkin niin paljon vinossa, että luulen ettei ilmaan-nostossa riitä kovin pieni oikean tikun käyttö. Oikea tikku piti laittaa ääriasentoon, että flybar suoristui juuri ja juuri.
Flybar suoristui vasta, kun kaasua antoi yli puolenvälin.

Huomasin myös, että oikeaa tikkua käyttäessäni oikealle päin liikkui flybar perästä katsottuna vasemmalle ja oikeaa tikkua vasemmalle käännettäessä flybar taas meni oikealle päin.  Mielestäni nuo liikeradat menevät väärinpäin, mutta olenko väärässä ?

Mitäköhän pitäisi säätää seuraavaksi ja millaisilla ohjeilla ?

Tuossa vielä kuva ko tilanteesta:

« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2020, 18:37:22 kirjoittanut allu »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #11 : 16 Huhtikuu, 2020, 19:25:40 »
Lainaus
Aiempaa kokemusta FB-koptereista ei ole. Flybar oli kuitenkin niin paljon vinossa, että luulen ettei ilmaan-nostossa riitä kovin pieni oikean tikun käyttö. Oikea tikku piti laittaa ääriasentoon, että flybar suoristui juuri ja juuri.
Flybar suoristui vasta, kun kaasua antoi yli puolenvälin.

Huomasin myös, että oikeaa tikkua käyttäessäni oikealle päin liikkui flybar perästä katsottuna vasemmalle ja oikeaa tikkua vasemmalle käännettäessä flybar taas meni oikealle päin.  Mielestäni nuo liikeradat menevät väärinpäin, mutta olenko väärässä ?

Mitäköhän pitäisi säätää seuraavaksi ja millaisilla ohjeilla ?

Se flybar kiikkuu ihan vapaasti, eli sen asennosta ei oikein voi mitään päätellä suoraan. Kun kierroksia tulee riittävästi niin flybar kyllä "oikenee", ehkä tossa on nyt vaan liian vähän kierroksia?
Olis kyllä melkein saatava spoolupista video että voisi sanoa juuta tai jaata. (tai olla paikalla)

Flybarin liikeradat on myös vähän epäintuitiiviset.  Niinkuin koko kopterin ohjaus.. jos esim koperia halutaan kallistaa vasemmalle, niin suurin lapakulma on silloin kun lapa on suoraan eteenpäin ja pienin kun taaksepäin. Hyrrävoimat aiheuttaa 90 asteen viiveen liikkeeseen.
Flybar lisää oman sopan kun swash muuttaa flybarin paddlejen kulmia, jotka taas muuttaa lapkulmia bell-hiller systeemillä

Vähemmästäkin tulee pää kipeäksi ;)

Mitenkäs muuten flybarin päässä olevat paddlet (pikkulavat). Onko ne suorassa toisiinsa ja siihen "häkkiin" nähden jossa flybar on kiinni?

Yleensä nää tykkää isoista kierroksista, mutta romuakin tulee sitten tietty isommin. Toisaalta kun setuppia katsoo niin siinä on uutena ehkä 50€ edestä kamaa.. Täysillä vaan!
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2020, 19:28:05 kirjoittanut Jussi. »

Poissa allu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • Ilmakuvausta dronella - jopa 4K-laadulla | Dronekuvat
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #12 : 17 Huhtikuu, 2020, 10:53:12 »
Se flybar kiikkuu ihan vapaasti, eli sen asennosta ei oikein voi mitään päätellä suoraan. Kun kierroksia tulee riittävästi niin flybar kyllä "oikenee", ehkä tossa on nyt vaan liian vähän kierroksia?
Olis kyllä melkein saatava spoolupista video että voisi sanoa juuta tai jaata. (tai olla paikalla)

Flybarin liikeradat on myös vähän epäintuitiiviset.  Niinkuin koko kopterin ohjaus.. jos esim koperia halutaan kallistaa vasemmalle, niin suurin lapakulma on silloin kun lapa on suoraan eteenpäin ja pienin kun taaksepäin. Hyrrävoimat aiheuttaa 90 asteen viiveen liikkeeseen.
Flybar lisää oman sopan kun swash muuttaa flybarin paddlejen kulmia, jotka taas muuttaa lapkulmia bell-hiller systeemillä
Vähemmästäkin tulee pää kipeäksi ;)

Mitenkäs muuten flybarin päässä olevat paddlet (pikkulavat). Onko ne suorassa toisiinsa ja siihen "häkkiin" nähden jossa flybar on kiinni?

Yleensä nää tykkää isoista kierroksista, mutta romuakin tulee sitten tietty isommin. Toisaalta kun setuppia katsoo niin siinä on uutena ehkä 50€ edestä kamaa.. Täysillä vaan!

Eli perjaatteessa tuon pitäisi lähteä lentoon, kun käytän hieman oikeaa tikkua ja reilusti kaasua ?
Muistaakseni paddlet olivat suorassa häkkiin nähden.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #13 : 17 Huhtikuu, 2020, 15:42:45 »
Eli perjaatteessa tuon pitäisi lähteä lentoon, kun käytän hieman oikeaa tikkua ja reilusti kaasua ?
Muistaakseni paddlet olivat suorassa häkkiin nähden.
Siinähän se Jussi asiallisesti selitti flybaarin toimintaa,mut et kyllä kato tota videoo,menee pää ihan soikeeks ;D

Kopu rupee nouseen n.60% kaasulla eli kaasua vaan.Pyöritä eka ilman lapoja niin näät onko kaikki ok(akselin suoruus,swassi kääntyy sinne mihkä tikkukin yms,,)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #14 : 18 Huhtikuu, 2020, 03:39:35 »
Kopterin lennätys ei ole helppoa, eikä sen pidäkään olla. Kai sulla on tasakierrokset. Eli kytkimestä moottoriin kierroksia, ei tikusta. Se on ihan mahdoton lentää, jos kierrokset vaihtuu lapakulmien mukana. Eli siis laitat moottorin kytkimen taakse ja noin 80% kierroksia. Enemmän kierroksia = enemmän nostetta = enemmän tuhoa torpatessa. Se on lajin luonne. Simulaattori on ihan asiallinen hankinta. Joku pieni kopu vois olla kans hyvä. XK K110 oli ilmeisesti foorumilla hyväksynnän saanu.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #15 : 18 Huhtikuu, 2020, 16:28:04 »
Ku tiedossa ei nyt ilmeisesti ole onko kopterissa ohjelmoituna toimiva soft start moottorille (eli kaasua saadessaan spoolaa kierrokset ylös hitaasti) ei voi laittaa holdin varaan. Tuohon kannattaa tuturstua ja se voi myöhemmin pelastaa monta oho eiku tilannetta kun haluat alaspäin ja moottori sammuu collectivea laskettaessa.

Minä laittaisin siis kaasu ja pitch käyrät seuraavanlaisesti ihan aloittelevalle. Sanotaan että ne on vaikka 5 pisteiset käyrät

kaasu

0-80-80-80-80 Vasen tikku alhaalla on siis moottori paikallaan ja sitä tikkua nostettaessa moottori siirtyy ns vakikierroksille. Noita prosentteja voi muuttaa välitysten mukaan mutta mitä enemmän kierroksia sen vakaampi ja hallittavampi se kone on. Tuhoakin tulee toki enemmän kun lähtee lapasesta.

Pitch käyrän pitäisin suorana. Ei ole mitään järkeä tehdä mitään jojoilevia v kurveja koska alkuun tarttee tasasen ja selkeän vasteen tikusta.

olettaen että kone on mekaanisesti säädetty niin että kulmia on ylös ja alas yhtä paljon ja esim noin 12 astetta joka on hyvin tyypillinen vois laittaa pitch käppyrän vaikka näin.

10-30-50-70-90 Tämä antaa tasaisen vasteen ja nollakulmat on keskellä tikkua. Kun moottori on pois päältä puhaltaa kone aika vahvasti alaspäin tappaen myös roottorin kierrokset nopeasti pois. moottoria spoolatessa voit nostaa tikun keskelle asti jolloin kone ei halua mihinkään suuntaan. Vasta keskikohdan yli nostaminen alkaa tuottaa nostetta.

Näiden käppyröiden yhteisvaikutuksesta konetta saa tuotua tuulisena päivänä alaskin päin koska saat negatiivisiakin kulmia ilman että moottori sammuu. Muistat vaan ettet vedä sitä vasenta tikkua ihan alas koska sillon se sammuu. Toisaalta jos lähtee lapasesta niin tuo myös jarruttaa roottorin nopeasti ja vähentää mahdollisesti tuhoja.


Pahin vaihtoehto on mitä joskus tapaa suositeltavan että kaasukärä on esim tämmönen
0-40-60-70-80

Tuossa kun lentelet kampeaa perä kokoajan johonkin suuntaan kun moottori joko kiihdyttää tai jarruttaa vasemman tikun asennon mukaan. Koneesta tulee aivan hirveä hallita.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #16 : 19 Huhtikuu, 2020, 09:21:30 »
Tuossa komppaan tohtoria, jos ei ole soft stattia, niin  se rikkoo jotain. Oletusarvona kuitenkin noissa on sof start.

Poissa allu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • Ilmakuvausta dronella - jopa 4K-laadulla | Dronekuvat
Vs: Kopteri kellahtaa kumoon lähdettäessä lentoon
« Vastaus #17 : 27 Huhtikuu, 2020, 11:14:30 »
Kopterin lennätys ei ole helppoa, eikä sen pidäkään olla. Kai sulla on tasakierrokset. Eli kytkimestä moottoriin kierroksia, ei tikusta. Se on ihan mahdoton lentää, jos kierrokset vaihtuu lapakulmien mukana. Eli siis laitat moottorin kytkimen taakse ja noin 80% kierroksia. Enemmän kierroksia = enemmän nostetta = enemmän tuhoa torpatessa. Se on lajin luonne. Simulaattori on ihan asiallinen hankinta. Joku pieni kopu vois olla kans hyvä. XK K110 oli ilmeisesti foorumilla hyväksynnän saanu.

Tarkoitatko Throttle cut -kytkintä vai jotakin muuta ? Eli tuo kytkin, josta puhut laitetaan pois päin itsestä ja sen jälkeen tikusta kaasua ?
Mistä näen, onko käytössä tasakierrokset ?

Ku tiedossa ei nyt ilmeisesti ole onko kopterissa ohjelmoituna toimiva soft start moottorille (eli kaasua saadessaan spoolaa kierrokset ylös hitaasti) ei voi laittaa holdin varaan. Tuohon kannattaa tuturstua ja se voi myöhemmin pelastaa monta oho eiku tilannetta kun haluat alaspäin ja moottori sammuu collectivea laskettaessa.

Minä laittaisin siis kaasu ja pitch käyrät seuraavanlaisesti ihan aloittelevalle. Sanotaan että ne on vaikka 5 pisteiset käyrät

kaasu

0-80-80-80-80 Vasen tikku alhaalla on siis moottori paikallaan ja sitä tikkua nostettaessa moottori siirtyy ns vakikierroksille. Noita prosentteja voi muuttaa välitysten mukaan mutta mitä enemmän kierroksia sen vakaampi ja hallittavampi se kone on. Tuhoakin tulee toki enemmän kun lähtee lapasesta.

Pitch käyrän pitäisin suorana. Ei ole mitään järkeä tehdä mitään jojoilevia v kurveja koska alkuun tarttee tasasen ja selkeän vasteen tikusta.

olettaen että kone on mekaanisesti säädetty niin että kulmia on ylös ja alas yhtä paljon ja esim noin 12 astetta joka on hyvin tyypillinen vois laittaa pitch käppyrän vaikka näin.

10-30-50-70-90 Tämä antaa tasaisen vasteen ja nollakulmat on keskellä tikkua. Kun moottori on pois päältä puhaltaa kone aika vahvasti alaspäin tappaen myös roottorin kierrokset nopeasti pois. moottoria spoolatessa voit nostaa tikun keskelle asti jolloin kone ei halua mihinkään suuntaan. Vasta keskikohdan yli nostaminen alkaa tuottaa nostetta.

Näiden käppyröiden yhteisvaikutuksesta konetta saa tuotua tuulisena päivänä alaskin päin koska saat negatiivisiakin kulmia ilman että moottori sammuu. Muistat vaan ettet vedä sitä vasenta tikkua ihan alas koska sillon se sammuu. Toisaalta jos lähtee lapasesta niin tuo myös jarruttaa roottorin nopeasti ja vähentää mahdollisesti tuhoja.


Pahin vaihtoehto on mitä joskus tapaa suositeltavan että kaasukärä on esim tämmönen
0-40-60-70-80

Tuossa kun lentelet kampeaa perä kokoajan johonkin suuntaan kun moottori joko kiihdyttää tai jarruttaa vasemman tikun asennon mukaan. Koneesta tulee aivan hirveä hallita.

Mistä näen, onko toimiva soft start käytössä ja miten tarvittaessa sellainen tehdään ?
Mistäköhän nuo kaasu ja pitch käyrät löytyy ?
Löysin tuollaiset käyrät valikosta "model setup" → "curves"

Käyrät olivat tuollaiset:
CV1 -100 - 0 - 50 - 70 - 90
CV2 80 - 70 - 60 - 70 - 100
CV3 100 - 90 - 80 - 90 - 100
CV4 -25 - -10 - 7 - 26 - 40
CV5 ja CV6 -100 - -50 - 0 - 50 - 100
CV7:sta CV19:aan 0 - 0 - 0 - 0 - 0

Eli laittamasi esimerkki käyrät 0-80-80-80-80 ja pitch käyrä suoraan. Oliko antamasi käyrä 10-30-50-70-90 esimerkki vai olisiko hyvä käyttää tässä tilanteessa ?
Onko nämä käyrät valittavissa jollakin tapaa profiilien eli id:n avulla ? Omassa radiossani näyttäisi olevan id kytkimet väliltä ID0 - top position, ID1 – mid position ja ID2 – bottom position.

Swassi näyttäisi olevan suorassa ja kääntyvän sinne, minne tikkua kääntää.
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2020, 11:16:07 kirjoittanut allu »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2758 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2009, 12:40:08
kirjoittanut Miku
317 Vastauksia
175256 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2015, 05:07:45
kirjoittanut Parkk1n
11 Vastauksia
5424 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2011, 20:42:54
kirjoittanut kamakaze
10 Vastauksia
5054 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2014, 14:04:37
kirjoittanut Jugi
0 Vastauksia
1840 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2016, 13:35:00
kirjoittanut Tyylimylly