Morjens!
Omistan kaksi XK K110 pientä ja sievää kopua, joista molemmat ovat ajan mittaan saannet jos jonkinlaista osumaa ja hittiä.
Toiseen on kumminkin tullut ja jäänyt häiritsevä pystysuuntainen wägäys mikä näkyy selvästi takaropelista, jonka liike on noin sentti pari suuntaansa tasaisella kaasulla.
Se saattaa toisinaan loppua kun kierroksia lisää tai laskee.. Akselit ja lavat vaihdettu eikä mitään vaikutusta, gyro kalibroitu eikä mitään eroa..
Auttakkee
No juu...täällä alko kans perä vispaan XK K110:llä mut vaakasuuntaan...muutaman sentin liikettä tekee ja loppuu välillä...se ei sinällään ongelma...mutta...nyt tullaan tonttiin
Eli akku parikikin voi mennä hyvin mut sit yllättäen repäsee tonttia kohti vauhdilla. Tehnyt nyt kolme kertaa...kahdesti tonttiin ja kerran pelastettu eli pätkäisy on todella nopea ja lyhytaikainen. Mielestäni veto ei sammu vaan suunta muuttuu...viimeksikin ihan leijunnasta alas. Mut onneks toi XK K110 kestävää hyvin nää "torpit" ja homma jatkuu. Vaikea sanoo mitä tossa oikeasti tapahtuu mut kiusallinen vika.
Onko ollu XK K110 kanssa sähkö/elektroniikan kans ongelmia?
Sain hankittua nämä alussa mainitut kaksi XK 110 microkopteria "varaosiksi". Lähempi tarkastelu osoitti, että toisessa on elev. servo saanut kipeää ja aiheutti ajoittaista nykimistä. Toinen oli jo saanut sittemmin enemmän osumaa, eli oikaisin pääakselin ja vaihdoin lapapitimen akselin. Tässä vaiheessa tajusin miksi Super CP´n akseli kesti niin hyvin, sillä se on 2,5mm hiilikuitua! ja XK 110´n pääakseli on terästä ja taittuu herkästi akselin keskeltä holkin lukitusreijän kohdalta. Tässäkin siirryn käyttämään 2,5mm hiilikuitutankoa! (löytyy Madpilotilta)! Tästä yksilöstä paljastui myös emolevyvaurio, sillä kopteri alkoi ajoittain huojumaan tuntuvasti. Pienellä näpertelyllä sai yhden hienosti toimivan ilmaan ja toinen jäi varaosiksi odottamaan uutta servoa ja piirikorttia (Alilta kuluineen vain 17,81€/kp). On puolta halvempaa kuin Walkeran varaosat (Super CP), eli ei ihme että Super CP katosi markkinoilta.
Walkeran Super CP´n jälkeen tämä hyvin toimiva XK 110 on saanut minut innostumaan uudelleen koptereista. Jopa niin, että hommasin tähän microheliprojektiin monipuolisemman Futaba T6K mankan, koska siinä on kopterin käyttämä S-FHSS koodi. XK oma X6 lähetin toki toimii, mutta Futaballa sain gyron ym. säädöt käteen sopivaksi (F.mode kytkimen taakse jne.) Tähän kun tottuu, niin haastetta taas piisaa, - on se sen verran vikkelä ja notkea härpäkkä. Ulkona on kivempaa kun on tilaa, joten jalostin XK´n syysviileisiin keleihin. Superia tuplasti pidempi lentoaika johtuu isommasta 450-550 kokoisista akuista, jonka kiinnitystelineen ympärille mahtuu myös lämpöeriste. Laukussa akut pysyy lämpimänä akkutoimisen kädenlämmittäjän kyljessä. Lennon jälkeen akut tuntuu kädessä lämpimiltä, niin että virtaa riittää pikkupakkasillakin. Huokoisen ja ryhdikkään lämpöeristeen sain hengitysmaskista leikkaamalla suikaleet, jotka kiedoin akkutelineen ympärille ja teippi päälle. Leikkasin kuitenkin lämpöeristeen auki escin fettien kohdalta, etteivät kärhähdä ylimääräisen eristeen takia.
Lennätysten myötä pieni lennätyslaukku jalostui ihan toimivaksi. Akut latautuu kätevästi laukussa vaikka matkan varrella ja pysyy lämpimänä mainitun akkutoimisen "kädenlämmittäjän" kyljessä. Microkokoisia koptereita ei huolleta ulkosalla, joten kaksi identtistä on hyvä olla matkassa. Kun lähetinhupussa on vielä "ilmalämmitys"(pieni hiustenkuivaajan puhallus), niin paljain sormin säilyy hyvä näppituntuma pakkasillakin (eikä kylmähuurtumisen/kosteuden haittaa).
Tämä XK 110 on tosi kiva RC-harrastusksen piriste näin "syyspimeän" aikaan...