Kirjoittaja Aihe: Pyrstö evät  (Luettu 4521 kertaa)

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Pyrstö evät
« : 14 Elokuu, 2007, 08:01:19 »
En tiedä menikö oikeaan paikkaan, mutta menköön nyt.

Eli mitä hyötyä tai haittaa on pyrstö evien "reijittämisestä"? Siis keventää niitä niin että keskeltä lähtee kamaa pois ja vain pari rimaa jäisi reunoille ja keskelle menemää perä putken suunnassa. Sais ainakin siistimmän näkösen perän. 
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pyrstö evät
« Vastaus #1 : 14 Elokuu, 2007, 09:51:50 »
3D ssä niiden merkitys on lähinnä ilmanvastuksen tuojana haittaava mutta käytännössä niillä voidaan kyllä vaikuttaa kopterin lentoominaisuuksiin. Korkeusvakaajalla voidaan hieno säätää koneen asentoa vaakalennossa. Katsokaa kuvia esim F3C kisoista. Sivuvakaajalla saadaan myös pidettyä nopeassa lennossa suunnassa jos on riittävän suuri ohjainpinta. Oikeissa koptereissa sivuvakaajalla voidaan pitää kopteri suunnassa tietyn nopeuden yläpuolella jolloin ei tarvita lainkaan pyrstöroottoria. R22 ohjekirjan mukaan 70 knts nopeudella kopteri pitää suuntansa.

Anssi
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pyrstö evät
« Vastaus #2 : 14 Elokuu, 2007, 11:55:55 »
3D ssä niiden merkitys on lähinnä ilmanvastuksen tuojana haittaava mutta käytännössä niillä voidaan kyllä vaikuttaa kopterin lentoominaisuuksiin. Korkeusvakaajalla voidaan hieno säätää koneen asentoa vaakalennossa. Katsokaa kuvia esim F3C kisoista. Sivuvakaajalla saadaan myös pidettyä nopeassa lennossa suunnassa jos on riittävän suuri ohjainpinta. Oikeissa koptereissa sivuvakaajalla voidaan pitää kopteri suunnassa tietyn nopeuden yläpuolella jolloin ei tarvita lainkaan pyrstöroottoria. R22 ohjekirjan mukaan 70 knts nopeudella kopteri pitää suuntansa.

Anssi

Joo, tsekatkaahan vanha RC kopukka nimeltä Kyosho Hyperfly. Se on suunniteltu toimimaan pelkällä pystyevällä, eikä siinä ole ollenkaan pyrstöroottoria. Evä onkin sitten kopterin isoin osa....
Ko. kone oli aikanaan varmaan monenkin aloittelijan murheenkryyni, mainostettiin että sitä pystyisi ohjaamaan autoradiolla. Samantyyppinen murheenkryyni taitaa nykyään olla Walkera eri malleineen, niissä on myös surkeat radiot! ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Pyrstö evät
« Vastaus #3 : 14 Elokuu, 2007, 19:34:40 »
Joo kiitos vastauksesta.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Pyrstö evät
« Vastaus #4 : 20 Elokuu, 2007, 22:53:18 »
Samantyyppinen murheenkryyni taitaa nykyään olla Walkera eri malleineen, niissä on myös surkeat radiot! ;D

Ihan hyvin niillä alkuun pääsi vaikkei lentomoodeja ollutkaan kuin 2.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa suomka

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Pyrstö evät
« Vastaus #5 : 31 Lokakuu, 2007, 20:17:04 »
Jos edessä on jalakset, niin onko takana sitten jalaka. Ja ei muuta kuin vääntämään lisää evästeitä.

PS. "jorma" taitaa olla jo varattu, vai mitä Jani?.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2820 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Maaliskuu, 2010, 20:10:45
kirjoittanut arin
19 Vastauksia
8058 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2010, 21:32:14
kirjoittanut Mikka