Kirjoittaja Aihe: Protos akku setupit  (Luettu 14027 kertaa)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Protos akku setupit
« : 16 Joulukuu, 2008, 09:50:22 »
Minkälaisia akku setuppeja teillä on Protokseen.

Eli mitä käytätte:
- Li-Po vai Li-Fe
- Kuinka monta kennoa S4 - S7 ja mikä pinjoni, mikä Headspeed
- Mitä lentoaikoja olette saaneet, leijutus, kevyt tai HC 3D:)

Itsellä on vain 3x Li-Fe S6 paketteja.
Yhden paketin latauksen alussa Bantam BC8 näyttää actual S5 Charge S6 joten yks kenno on huonossa hapessa, oli jo ostettaessa, kun mittasin niiden jännitteet ennen ekaa latausta, Latauksen jälkeen kaikissa kennoissa on tuo 3.61v

Miten tuon huonon nyt sitten löydän tuosta paketista, purkamatta koko pakettia?
Oma pinjoni on tuo vakio 18T ja toki nuo T15 ja T17 löytyy pakista mutta en ole vielä kokeillut.
Headspeed on 2360rpm Jazz 40 Throttle asetuksella 75% joka mulla on Normal ja Idle1 modeissa ja Idle2 85% Lentoaika on noin 6min joka pitäs saada hilattua tuonne 10min kieppeille, mutta mitähän se vaatisi?

- Samppa
 

Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #1 : 16 Joulukuu, 2008, 10:51:07 »
Haa taidan sitten tilailla 4 uutta kennoa, jotta saan tuohon yhteen pakettiin 2 uutta kennoa ja muihin 1 lisää S7 pakkaan. 15T pinjoni kehiin.

Tuo S6 +T18 pinjoni Jazz 75% 2300rpm setuppi ei kyllä ole mikään katoaa horisonttiin silmänräpäyksessä:) HS:n olen yrittänyt pitää tuossa 2300rpm senkin takia että tuossa olis jotain "POPia" kun tuo ail rolli on niin hidas. Painot stabbarilta pois, T15 ja kennoa kehin. 8)

Jälleenlatauksessa on mennyt noin 2100mAh ja 17min 7A latauksella

Jiri / Keke / Macchina mitä latureita käytätte ja millanen on teidän balansointi sydeemi?

Ei kannata mitään vetää muistista, BC8 lataa ja balansoi S8 asti ;D mutta vain yhtä pakettia kerralla. http://www.verticalhobby.com/kauppa/images/BC8img2.gif Eipä tartte ostaa kun uudet balansointi johdot :)
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2008, 12:46:14 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #2 : 16 Joulukuu, 2008, 11:43:59 »
Mullahan on tämä vielä ihan alkumetreillä joten en headspeedejä ole vielä ihmeemmin kerinnyt funtsia (halpa takometri on kyllä hommattu), mutta 6S Lipolla ja 15 piikkisellä  lähdetään liikkeelle. Ajattelin myös Li-Feen siirtyä, mutta 6S lipoakkujen hinta tuntuu syöksyvän hyvää vauhtia joten taidan vielä lykätä.  Pikalautaus ei ole enää niin tärkeää jos on repullinen akkuja :)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #3 : 16 Joulukuu, 2008, 17:08:19 »
Sjo1, Onko niillä akuilla lennetty jo paljonkin? Mulla ainakin oli silleen että ekoilla latauksilla kennot ei olleet läheskään tasapainossa, mutta aikaa myöten ne jotenkin sovittuu toisiinsa tms ja balansoinnin tarve vähenee.

Akkuina mulla 4kpl 7S A123 ja laturina Hyperion eos 1210i + 2kpl LBA10net balansereita. Toinen balansoi 4S ja toinen 3S pakasta.
Balanserit yhdessä piuhalla joten kaikki kennot tasataan samaan jännitteeseen. ...Ja paketti kerrallaan, max 7-8A latausvirtaa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #4 : 16 Joulukuu, 2008, 18:44:42 »
Ei noilla ole lennetty kun jotain 20 lentoa per akku, tuo yks paketti on keljuillut koko ajan.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #5 : 17 Joulukuu, 2008, 22:05:41 »
Nyt on kolvi lämpimänä ja alan tehdä tuota S6 -> S7 päivitystä.

Katsotaan mitä noista balansoinneista tulee:)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #6 : 26 Joulukuu, 2008, 18:23:15 »
Hyvinhän tuo pakan lisäkennotus meni, lisäsin siis S6 pakkoihin yhden kennon ja muutin johdotusta hieman.

Potkua noissa tuntuu olevan ihan kivaasti, mutta lentoaika ei kyllä ole kasvanut.
Pudotin kaasu käyrää 75% -> 60%.

Syy tuon yhden paketin keljuiluunkin selvis, kun mittasin kaikkien kennojen jännitteet.
Kennossa oli täynä 3.50V kun muissa oli 3.61V, no latasin kennon samalle jännitteelle ja lopuksi balansoin pakettina ja nyt toimii hyvin.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #7 : 31 Joulukuu, 2008, 17:56:38 »
Vähän mietityttä nuo painopisteasiat. Miten LiFe kuskit ovat hoitaneet painopisteen kun LiFe 7s akkuläjät painaa parisataa grammaa enemmän kuin esim 2.2Ah 6s Lipot joita tuossa yleisesti kait käytetään.
Minusta tuntuu että kun laitan noin 400g akkua nokalle niin painopiste on perfetto. Vai onko se niin ettei mitään ongelmaa ole painopisteen kanssa 550g LiFe pakalla?

Onkos tilanne muuten nyt niin että kaikki suomessa (paitsi minä) lentää Protosta LiFellä? Vai onko varjoissa joku joka lentää esim jollain +3Ah:n 6s Lipolla?



Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #8 : 31 Joulukuu, 2008, 18:16:33 »
Aika painaviahan nuo kennot on, mutta.. mulla se pakka on niin ylhäällä kuin vain olla voi.
Spartanissa on se teräslätkä kiinni ja peräfinit on omatekoisia joten perässäkin lienee vähän lisäpainoa.

En ole vähään aikaan tarkastanut miten tuo on tasapainossa, mutta kohtuu lähellä se ainakin on.

Eikö Macchinalla ollu Lipot aluksi kopussa kiinni?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #9 : 04 Tammikuu, 2009, 09:34:01 »
Alan tehdä neljättä S7 pakkaa ja tälläkertaa yritän tehdä sen mahdollisimman kevyeksi, laittamalla minimi määräärän kuumaliimaa johtoa ja tinaa:)

Saas nähdä, tuleeko paljon alle tuon 580gr mitä nuo muut 3 pakkaa ovat.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #10 : 04 Tammikuu, 2009, 11:03:07 »
Lainaus
Mutta kopteri leijuu vakaammiin lifet-kyydissä: enemmän painoa -> vakaampi ja helpompi aloittelijalle
Tämän innoittamana tilasin juuri hobbykingiltä 585 grammaa huonolaatuista zippy-akkua 6s 4000mAh, hintaan 74$
Leijuttelutreeneihin ja kevyeen ajeluun. Jos akku on susi kopteriin niin sähköistän sillä vaikka potkulaudan prkl :)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #11 : 05 Tammikuu, 2009, 17:16:04 »
Meneekö tuolla S6 4000mAh akulla koppa vielä päälle.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #12 : 05 Tammikuu, 2009, 17:34:38 »
Akku on vielä matkalla joten en ole sata varma. Aika tarkalle se varamastikin menee, mutta jos myyjän ilmoittama 147x52x39mm pitää kutinsa niin kyljelleen pitäisi mennä. Saako sen sitten painopistemielessä tarpeeksi ylös, ans kattoo.
Ja voihan sitä tehdä koppaan vähän modailuja jos siitä kanittaa. Läpinäkyvä   Valkoinen koppa 14,90 jp:llä hyllyssä. Pala pois ja oranssi maali sisälle pintaan, avot.
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2009, 17:42:18 kirjoittanut keke »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #13 : 06 Tammikuu, 2009, 00:57:22 »
No katsotaan, itse sain just neljännen S7 A123 LiFe pakan valmiiksi ja jos tuo pakkanen tuosta vaikka huomiseks laskis, niin vois käydä taas vähän lentämässä. Aurinkoista on kyllä ollut, mutta tuo -18C pakkasta ei kyllä lämmitä yhtään.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #14 : 14 Tammikuu, 2009, 19:01:03 »
Lainaus
Meneekö tuolla S6 4000mAh akulla koppa vielä päälle
6s 4Ah saapui ja se mahtuu oikein hyvin kyljelleen. Ajattelin silti kyllä tilata uuden kopan ja avartaa sitä vähän ylälaidasta että saa akun pystympään ja taaemmas/ylemmäs (joku pikku kiila siihen alle pitää nävertää).

Lentokokeet saa odottaa hetken koska akkuhan oli saapuessaan aika tyhjä, ja minä urvelo olin olettanut voivani ladatakin sen. Omistamassani Swallow acdc2:ssa ei sitten ollutkaan tuki kuin viidelle Lipo kennolle, assumption is mother of all fuckups

Laturin ostoon tästä...

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #15 : 14 Tammikuu, 2009, 19:13:21 »
Hih, Just sain oman BC8:n kaupaksi ja huomenna "uus" BC8DX laturi kotiin:D
Sit pitäs vielä virtalähde soursata jostakin... rxtx-tuote.fi myis jotain 40A säädettävää virtalähdettä melkein ilmaiseks;)
Vanha PC:n 465W virtalähde antaa 32A ja tuntuu riittävän ihan hyvin.

Tein itse, säästin ;D
 
-Samppa
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2009, 16:44:24 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #16 : 14 Helmikuu, 2009, 10:17:39 »
Ensi leijuttelu 4Ah akulla takana.. kyllästyin 12 minuutin kohdalla, jännitteet kennoissa ~3.68 
Katotaan montako Ah:ta iCharger tunkee sisälle... [edit] 3450mAh meni

Melkonen kestävyysakku, oli tuossa kyllä maaefekti jonkun verran mukana.
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2009, 18:33:52 kirjoittanut keke »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #17 : 04 Toukokuu, 2009, 23:37:47 »
Aika palata akkuasiaan.

Tänään sain viimein lennettyä loggerin kanssa (Kiitos SJo1:n ehtymättömän varaosavaraston) Toistaiseksi ei ehtinyt viritellä antureita joten loggasin vain virtaa ja jännitettä.
Lensin kolmella el-cheapo akulla, eli  Zippyt 4000mAh, 3600mAh ja 2650mAh. Kaikkien kolmen virranantokyvyksi on ilmoitettu itämaisen suurpiirteisesti 20-30C

Joka lennolla, yritin alussa muutamia kertoa käyttää kaiken energian mitä on tarjolla. Repimällä taivaalla looppeja molemmat kepit laidassa, poistumalla ylös 5-6 sekuntia  ns. "täysii" etc... mukana myös perus lentelyä ja leijuttelua.

Kaikilla akuilla maksimitehot olivat 1.2kW tuntumassa mikä oli hienoinen yllätys. Olin ajatellut etten saa kiinanakuilla kaikkea MSH nopari/motti yhdistelmästä irti, mutta taitaa olla moottorin vaihto edessä jos enempi kaipaa runtua.
Vai onko raadilla tarjota muita selittäviä tekijöitä?

Positiivistä on se, että iCharger latauksessa ilmoitti tunkeneensa akkuun lähes täsmälleen sen mitä eagletree väittää akusta kulutetun

Ohessa vielä vähän käppyröitä. 15 pinjoni, noparina MSH:n 80A ja vakiomotti. Govi päällä, isoimmat virtapiikit otettu 90% kaasu-suoralla.

« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2009, 23:45:13 kirjoittanut keke »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #18 : 05 Toukokuu, 2009, 09:16:13 »
Kokeile jotain Outrage tai Neu moottoria;) Helifreakissä ja MSH protos owner groupissa (RC-groups) juttua enemmälti, Mahbouni on kokeillut kaikenlaisia moottoreita Lifellä ja asustelee muistaakseni UK:ssa.

Pitäsköhän sitä omakin loggeri laittaa kiinni, mutta mihin;)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #19 : 08 Toukokuu, 2009, 09:44:06 »
Eli vaikuttaa siltä että noiden halpisakkujen virranantokyky piisaa, kestävyydestä ei vielä taida olla kokemusta?

Mitenkäs tuon Protosin painopiste, oliko niin että kun akkujen paino on siinä 450g hujakoilla niin silloin on painopiste helpoiten kohdillaan? Zippyn 3000-3300 mAh 20C akut olisivat kyllä halpoja ja jos niillä irtoaa tuota tehoakin tuolla tavoin eivät liene lainkaan pöllömpi valinta.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #20 : 08 Toukokuu, 2009, 13:54:37 »
Mulla on neljää erilaista akku-setuppia nokalla joiden paino on

1kpl Zippy 4000mAh, 608g
1kpl Zippy 3300mAh (juu, muistin tuolla aiemmin väärin 3600), 538g
3kpl Zippy flightmax 2650mAh, 465g
1kpl 2x Rhino 2250 30C 3s  400g

Mitenkään kovin tarkasti en ole painopisteasiaan suhtautunut, mutta laitoin 16g lisäpainoa vaakaperäevään niin 4000mAh:n zippyn kanssa stabbaritangoista nostaessa on peräputki vaaterissa. Tuo Akku täytyy laittaa niin taakse/ylös kuin mahdollista, keveämpiä akkuja kinnitän sitten taas vähän alemmaksi. Rhino-läjä pitää laittaa niin nokalle kuin voi että painopiste on jotekuten tasan.

Ja tosiaan, kaikilla akuilla näyttäisi rajoittavaksi tekijäksi muodostuvan tuo moottori joten minä ainakin jatkan halpisakkujen parissa. 2650mAh Zippyt maksoi $54.34 kpl. 

EDIT: Ehkä syytä kertoa vielä kiinanakuista pari juttua ettei joku innostu liikaa. Yhdestä flightmaxista irtosi virtajohto akun päästä heti kättelyssä. Onneksi kättelyssä, eikä ilmassa. Purin muovit juotin takaisin ja taas toimii. JA kuten nuo minun postaamat käyrät kertovat, en pysty antamaan akuille samanlaista kyytiä kuin 3d pilotit, vaan virrankulutus on enempi piikkiluontoista kuin jatkuvaa. Voipi  siis hyvin olla, että jos esim vispilä lentäisi settinsä näillä, niin akku olisi laakista ilmapallon muotoinen. Ja kestävyydestä ei tosiaan ole vielä hajua, noin 15 sykliä takana näillä. 

Minä en ainakaan laittaisi muuta kuin 6s lipoja tai 7s lifejä, protos on luotu kovaan ajoon eikä kruisailuun :)

« Viimeksi muokattu: 08 Toukokuu, 2009, 17:28:10 kirjoittanut keke »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #21 : 17 Kesäkuu, 2009, 15:37:44 »
Tämä  3700 mAh Rhino sopinee Protokseen? paino on Hobbycityn ilmoituksen mukaan 522g

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7652&Product_Name=Rhino_3700mAh_5S1P_20C_Lipoly_Pack

Uskallanko tilata?

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #22 : 17 Kesäkuu, 2009, 15:51:24 »
Tuon 3700 mAh sopivuudesta en osaa mitään sanoa, mutta itsellä noita 3S 2250 mAh sarvikuonoja on neljä kappaletta ja hyvin on tähän asti toiminut. Tosin mullakaan ei syklejä ole kuin arviolta 40 takana.

Kaardian koelensi yhden akun omalla Titanillaan, kerropa miltä virran annon suhteen vaikutti?
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #23 : 17 Kesäkuu, 2009, 15:52:27 »
Näyttäisi olevan muuten samat mitat kuin tuossa mun zippy 4000:ssa mutta tuo on pidempi ja kevyempi.
Mahtuu siis kyllä, ja uskoisin  että painopisteen saa nippa nappa kohdalleen ilman lisäpainokikkailuja.

Add to cart

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Protos akku setupit
« Vastaus #24 : 17 Kesäkuu, 2009, 17:32:44 »
Jepjep,

Äkkiseltään tuntui varsin tehokkaalta siinä tuulessa. Jos pitää vertailla noihin mun "super sankari" akkuihin niin 20% enemmän paukkua. Enemmän sitä virranantokykyä kuin muun laista.
Mut toinen mututuntuma oli että noi mun Turigneyt on 99% yhtätehokkaita. Tosin ne on syksyllä ostettuja... et jos ne on nykyään eri kun zippy...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
54 Vastauksia
30667 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2008, 21:00:28
kirjoittanut Tuukka
5 Vastauksia
4812 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2009, 21:32:28
kirjoittanut IsoHK
32 Vastauksia
16300 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2013, 01:52:04
kirjoittanut Picea
6 Vastauksia
3939 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2014, 09:49:15
kirjoittanut KL
9 Vastauksia
7828 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2016, 22:47:43
kirjoittanut TeeSCee