Voi elämän kevät sentään.
HUOM. VAHINGOSSA TÄMÄ VIESTI ON KIRJOITETTU POIKANI TUNNUKSILLA, MINUN TUNNUKSENI ON Mika_k.
Pakko kirjoittaa, vaikka en mielelläni niin teekään.
Timo, oletko ottanut huomioon seuraavia asioita, ennen kuin vertaillaan Suomen tasoa MM-tasoon:
- harjoitus mahdollisuus:
- jossain Espanjassa on syksy, talvi ja kevät mainiota harjoittelu aikaa, kesä saattaa olla liian kuuma ULKONA harjoitteluun vs. meidän Suomen olosuhteet. Siellä voit harjoitella aina sillä kopterilla jolla kisaat, meidän talvessa pitää harjoitella jollain pienemmällä kopterilla sisähallissa.
- sponsorit
- Se on varmasti helpompaa saada sponsori muualla maailmassa, jossa 3D:n harrastajia on enemmän, ovat näkyvillä ulkosalla lennättäessään. Parhaimmassa tapauksessa et tarvitse itse säädellä, maksaa tai koota koptereitasi, senkun lentelet vain.
Niin että nämä Joensuun kaverithan "vain" ostavat omilla rahoillaan kopterinsa, säätävät ja korjaavat itse omat kopterinsa ja siinä sivussa vielä auttavat erittäin paljon muita harrastajia. Joensuun RC-harrastajat ry:n yksi perustamissyitä oli myös, että saatiin vuokrattua yhdistyksen nimiin Kontiolahden urheiluhallia talveksi (1100 m2), että mielestäni Suomen yksi parhaimpia ellei paras 3D-kopteristi Vispilä saisi kunnon harjoittelutilat, tosin tietenkin eri kopterilla kuin kesällä.
Videothan on aina vain videoita, kuka se viitsisi laittaa niitä kaikkia lentojansa, mitä on jollain lennätyskerralla lentänyt laittaa nettiin. Itse en ymmärrä yhtään mitään lajista, olen jo nykyisin siirtynyt lennokkeihin, mutta mitä olen seurannut sivusta mitään ymmärtämättä, joka he***tin kerta, kun pojat nostaa kopterinsa ilmaan, on kieputus ihan yhtä häkkyrää.
Mitä olen henk. koht samaa mieltä, kuin vanha totuus, että ne ihmiset, jotka tietävät kaiken parhaiten ja luulevat osaavansa kaiken parhaiten ja vieläpä ilmaisevat sen, joutavat opettajiksi.
T: Joensuun vähän sinne päin 3D:eetä osaavien kopteristien kaveri ja "valitettavasti joudun vierestä" vielä seuraamaan heidän kehitystään,
Mika Kaltiainen
Jostain kumman syystä ne jotka oikeasti osaa sitä 3D:ä veivata ei äänestä tällä juuri lainkaan. Ne jotka tietää mitä osaa ja miten hommaa pitää veivata ei itke täällä asioista. Mitä se itkeminen täällä hyödyttää? Jos olen jonkun mielestä jossain väärässä, niin so what? Auttaako joidenkin itsestään selvien faktojen jauhaminen täällä jotenkin lajin edistymistä? Ei ole Häkkisen Mikat eikä Kimi Räikköset itkeneet, että ärvötin kun suomessa on 8kk vuodesta karting radat lumen peitossa. Ei ole nekään kaverit junnuina karting aikoinaan autojaan saaneet. Ei se mikään itku auta vaan pitää vaan olosuhteista huolimatta puskea sinne maailmalle.
Se on aivan oikein, ettei mitään sponssikamoja saa ainakaan kovin nopeasti valmiiksi rakennettuina. Kyllä jokaisen maailmalle haluavan pitää itse tietää siitä tekniikasta melko paljon, eikä se tietotaito tule muutaman kopterin rakentamisen ja korjaamisen jälkeen. Eikä nyt tarvi alkaa itkemään, että kyllä niitä koptereita on torpattu ja kasattu. Vaan meinaan käyttö ja huoltokokemusta lähtien siitä mitkä osat toimii missäkin hyvin. Miten usein painelaakerit pitää rasvata ja jos kopteri tärisee, niin tuleeko se nupin kumeista, laakereista vai mistä. Tuota tietoataitoa ei tule kuin monen vuoden omakohtaisella huoltokokemuksella.
Sillä ei juurikaan ole vaikutusta loppupelissä lentääkö talvella eri kopterilla kuin kesällä. Pääasia on se, että lentää ja kehittyy koko ajan. Toki ne on tuntumaltaan erilaisia eikä hallissa voi tehdä niitä juttuja mitä ulkona. Mutta sen asian kanssa vaan pitää elää ja sen hetken tarjoamista mahdollisuuksista pitää ottaa kaikki ilo irto. Vispilä sen on ilmeisesti osannut tehdä oikein. Sinä Mika nyt olet käsittänyt purkautumiseni aivan väärin. Ei se ole mitenkään suunnattu vain Joensuulaisia kohtaan. Vaan mun tärkein pointti on se, että jos joku pääsee siihen asemaan, että kaveria pidetään paikkakunnalla jumalasta seuraavana hemmona, kuten Vispilä siellä Joensuussa. Niin tuollainen lahjakkuus ei jättäisi hommaa siihen ja tyytyisi olemaan joku paikallinen guru. Sellaisella jätkällä on selkeästi lahjoja enempi mitä muilla ja niitä pitäisi kehittää. Jos niitä haluaa kehittää, niin silloin on todella vaarallista alkaa ajattelemaan, että nyt oon jo aika hyvä. Tai jos kaverit hokee sitä. Olen ihan varma, että suomestakin voi löytyä tulevaisuudessa 3D mastersin voittaja kun asenne ja kaverin lahjat ovat oikeat. Totta kai aina pitää kehua ja kannustaa, mutta on ihan helvetin tärkeää puuttua heti puutteisiin lennossa tai ohjelmasuorituksessa jotta kehitys voi jatkua. Uskon myös, että kavereilla jotka ovat nähneet maailman kärkikuskien lentävän 3D-lentoa saattaa olla hieman parempi kyky arvostella suomen tasoa verrattuna heihin jotka tunnustavat etteivät tiedä lajista mitään.
Tiedätkö muuten miksi kopterikilpailuissakin on yleensä vähintään 3 tuomaria ja normaalisti 5 tuomaria. Siihen on muutamakin syy, mutta yksi syy on se, että jokainen heistä luulee tietävänsä miten joku asia pitää lentää jonka mukaan he sen arvostelevat. Ruotsissa viime viikonloppuna kisojen arvostetuin tuomari osallistui itse eurosport luokkaan, ei millään kovin hyvällä menestyksellä. Siinä nähtiin, että sitä voi lentää kuin pullopersesika, mutta silti voi olla jonkin sortin käsitystä asiasta miten asiat pitäisi taivaalla tehdä. Joten ei kannata alkaa tuomitsemaan porukkaa koskaan lentotaitojen tai heidän antamien ohjeiden mukaan. On aivan totta, että fiksuimmat tyypit pysyvät yleensä hiljaa, niin on taas tälläkin kertaa koska niin kovasti kirjoitan. Minusta kuitenkin on hyvä silloin tällöin vähän ehkä tarkoituksellisesti provosoidenkin repiä pakkaa auki jottei hiljaiseläjät vahingossa jäisi junnaamaan paikoilleen. Lainaan Nokian talouspäällikkö Rick Simonsonia hieman, kaveri sanoi, että muutos on hyvä. Muutoksessa pystyy aina kehittymään ja pitää pysyä valppaana. Hän myös tokaisi loistavan lauseen, bad news is good news. Tällä hän tarkoitti sitä, että hyvät uutiset ovat itsestään selvyyksiä eikä niistä tarvitse raportoida. Mutta ne huonot, ne kertoo että jotain tapahtuu ja siihen voidaan reagoida. Tällöin se huono asia voidaan kääntää vielä hyväksi kun siihen reagoidaan oikein.
Jos tältä pohjalta tutkiskelee tätä, niin voi kysyä itseltään eikä täältä foorumilta muita, että onko tuossa Keräsen kritiikissä nyt mitään järjenhiventäkään. Jokainen harrastaja voi sitä funtsia itse. Joensuussa ehkä funtsitaan, että herra Keränen on ihan ulkona kartalta. Mutta sitten taas vaikkapa Jyväskylässä joku aloitteleva 3D kuski saattaa hoksata, että tosiaan oma lento menee joskus vähän kaarteluksi jne. ja siellä jamppa saattaa alkaa miettimään tämän kritiikin pohjalta, että miten saisi ylimääräiset kaartelut korvattua omassa suorituksessaan tms. Joku toinen taas saattaa innostua kokeilemaan lentoa musiikin tahdissa jne. tällöin pieni piikki persuksiin antoi ehkä parille kuskille uutta poweria treenaamiseen jne. Vähiten tästä hyötyvät ne jotka keskittyvät ajatusteni lyttäämiseen ja omiensa puolustamiseen, niin tosiaan he hyötyvät tästä jotka suu vaahdossa vain yrittävät todistaa miten väärässä ja rasittava tyyppi olen.
Pakko myöntää, että joskus on sydäntä särkevää olla kriittinen. Ruotsissa Juho lensi tosi hienoja lentoja ja voitti minut kahdella kierroksella. Onhan se selvää kun ei tällainen vanha paska enää mitään uutta opi. On paljon helpompi kehua kaveria hyvin lennetystä kierroksesta ja taputella selkään, mutta miestä vaatii sekin, että kehujen jälkeen antaa sen välittömän palautteen siitä mikä meni pieleen ja mitä pitää parantaa lennossa. Kehittyminen ja menestyminen vaatii aina nöyryyttä hyväksyä omat mokansa ja tarttua kriittiseen palautteeseen. Tiedän omasta kokemuksesta sen, että tuntuu tosi pahalta saada kriittistä palautetta, mutta se on ainoa asia jolla pystyy parantamaan asioita. Olisi kauhea karhunpalvelus jos vaikka mun treenikaverit vaan jatkuvasti kehuisi, että hyvin menee jne... vaikka lennän kuin pullopersesika. Onneksi nyt n hieman silmää sen verran, että näen suurimman osan mokistani itsein, on ne sen verran järkyttäviä mokia. Aina ei riitä sekään, että kerrotaan kaverille, että pieleen meni tuokin liike. Joskus ainakin minun kohdallani auttaa kun saa apua joukkuekavereilta suorina ohjeina miten joku asia pitää lennossa tehdä jottei kyseistä virhettä tule. Jos joku ei ole tähän valmis, niin voi oikeastaan unohtaa tulevaisuuden siellä kansainvälisillä 3D-kisoissa. Tällöin on sitten tosiaan parempi keskittyä ihan vaan harrastamiseen harrastuksen eikä kilpailemisen vuoksi.
Lajissa kuin lajissa on havaittu, että kilpaileminen parantaa menestystä koska kilpaileminen edellyttää jatkuvaa itsensä ja välineidensä kehittämistä. Harrastetaan tilassa jossa ei ole varaa jäädä kahville jos haluaa menestyä. Tämän takia kannustan porukkaa kilpailemaan 3D:ssä myös suomessa, ymmärrän hyvin jos kilpaileminen ei kaikkia kiinnosta. En tiedä onko Vispilä haaveillut lentävänsä joskus kilpaa 3D-mastersissa tai Aasian rahapalkinnoin kuorrutetuilla 3D-kutsukisoissa. Mikäli on, niin uskon, en tiedä vaan tosiaan uskon että kilpaileminen Suomessa ja ehkä Ruotsinkin 3D kisoissa auttaa merkittävästi pääsemään tähän tavoitteeseen. Siksi kannustan kaikkia jotka haluaa suomesta maailmalla menestyvän 3D-pilotin osallistumaan 3D-kisoihin suomessa ja näin ollen edesauttaa luomaan kilpailuiden tuoman kehitysympäristön näille tähtikuskeillemme.
Valitettavasti menestyminen kopterikisoissa vaatii myös lahoja. Pelkkä treenaaminen ei riitä, siitä on omakohtaista kokemusta. Treenillä pääsee tietylle tasolle, mutta sitten totaalinen lahjojen puuttuminen stoppaa homman tai ainakin hidastaa sitä merkittävästi. Näin ollen olen itsekin siinä tilanteessa, että turha tässä on enää haaveilla mistään maailman topteniin pääsemisestä. Mutta suomessa on porukkaa jotka siellä voivat joskus olla. Kilpaileminen edistää heitä ja osallistun kisoihin sitten vaikka edistääkseni näiden nuorten lupausten matkaa maailmalle.
Mutta eiköhän tässä nyt ole itse kullekin jonkun verran pohdiskeltavaa. Aivan varmasti joku löytää tekstistäni lauseen joka ottaa päähän. Jotain ehkä vain ärsyttää tyylini ja haluaisi sen takia alkaa jostain lausahduksestani kitisemään. Siinä vaiheessa kuitenkin toivon, että mietit sitä, että mahtaisiko jossain Suomessa olla harrastaja joka voisi saada jotain sellaista irti tekstistäni mikä kehittäisi hänen omaa harrastustaan. Jos tulet siihen johtopäätökseen ettei sellaisia harrastajia varmastikaan ole. Niin mieti seuraavaksi. Että jos vastaat tänne, niin onko ehkä joku harrastaja joka saa jonkun piristysruiskeen viestistäsi. Jos tulet siihen johtopäätelmään, että viestisi olisi kuitenkin päänaukomista minulle, niin kannattaa ilman muuta avautua. Se keventää vähintäänkin mieltä. Mutta kannattaako se tehdä julkisesti koska yksityisviestilläkin asian voi minulle kertoa.
Tästä samasta syystä, en nyt enää tule kirjoittamaan tähän säikeeseen, mutta jos joku tosiaan haluaa minun kanssa asiasta väitellä ja toivoo että keskustelen asiasta hänen kanssaan, niin ei kiusata muita ja käytetään yksityisviestejä. Toki tämä on varmasti sivullisten mielestä ihan huvittavaakin seurattavaa tiettyyn rajaan asti. Nämä vaan yleensä meinaa karata käsistä.
Mutta sen pidemmittä puheitta, kauniita unia ja mukavaa kotimatkaa kiekkoleijonille.
--
Timo