Kirjoittaja Aihe: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki  (Luettu 8632 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« : 19 Joulukuu, 2008, 23:41:09 »
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=40705

Tuossa lisää juttua, lennokki porukan järjestämä. Aijon mennä paikalle aiheuttamaan pahennusta ja tuimia katseita. Halli on mahtava, olisipa kopteri piireissä mahdollisuus pääkaupunki seudulla noin hienoon sisälennätys paikkaan. Täällä kun on lennokki harrastajia 95% ja kopteri 5%.
« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2008, 12:45:18 kirjoittanut juza »

z0tis

  • Vieras
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #1 : 20 Joulukuu, 2008, 01:40:05 »
tuollahan mahtus lentää isompaaki vekotinta :)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #2 : 25 Joulukuu, 2008, 17:42:28 »
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=40705

Tuossa lisää juttua, lennokki porukan järjestämä. Aijon mennä paikalle aiheuttamaan pahennusta ja tuimia katseita. Halli on mahtava, olisipa kopteri piireissä mahdollisuus pääkaupunki seudulla noin hienoon sisälennätys paikkaan. Täällä kun on lennokki harrastajia 95% ja kopteri 5%.

Hei!

Kävikö kukaan lennättämässä Otahallissa viime sunnuntaina? Kelpuutettinko kopteristeja joukkoon?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #3 : 25 Joulukuu, 2008, 18:12:24 »
I was there. It's always fun, and there is a lot of "traffic".
200/250 size is OK, 450 size depends on how many helis show up and how they fly. Check the lennokit.net thread for details.
 

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #4 : 25 Joulukuu, 2008, 19:26:57 »
I was there. It's always fun, and there is a lot of "traffic".
200/250 size is OK, 450 size depends on how many helis show up and how they fly. Check the lennokit.net thread for details.
 

Ok.

I'll be there on Sunday! Do I need to have some insurance documents with me?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #5 : 25 Joulukuu, 2008, 20:39:56 »
no, but some indoor shoes with white soles come in handy ...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #6 : 27 Joulukuu, 2008, 11:55:32 »
I think bigger helis may also be OK, as long as you hover in a corner.
Check this:
http://www.lennokit.net/showpost.php?p=462931&postcount=19

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #7 : 27 Joulukuu, 2008, 23:29:30 »
update: take an insurance documents (i.e. SIL card) with you. Please check the Lennokit.net thread above for the coptercorner.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #8 : 28 Joulukuu, 2008, 12:56:45 »
Tuli tänään sitten herättyä jo puoli kahdeksan aamulla ja lähdettyä Otahalliin.

Seitsemännen akun kohdalla yritin "maalia" mutta tuli ylärima. Eli Rex 250 törmäsi jalkapallomaalin metalliseen ylärimaan. Kuului aika napakka kilahdus ja lapojen silppua lensi ympäri hallia.
Viidentoista minuutin korjauksen jälkeen oli vaihdettu lepatus- ja pääakseli, lavat ja yksi linkki. Eikun takasin ilmaan. Jossain välissä meni myös yksi pari landareita poikki.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #9 : 28 Joulukuu, 2008, 13:15:42 »
My EP 200 lost power for unknown reasons and fell 2 m down, straight out of inverted hover.
Nothing actually broke, but I think the heli still has a bit of a (rotor)headache  ;D

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #10 : 28 Joulukuu, 2008, 13:33:25 »
Tässä yksi ja ainoa video jonka kuvasin. Hallin valaistus muuttaa värit jotenkin hassusti.


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Ilmakuoppia Otahallissa ???
« Vastaus #11 : 28 Joulukuu, 2008, 22:03:42 »
Gauini käyttäytyi tänään Otahallissa perin kummallisesti:

Hallin pohjoispäädyssä, yleensä kesken loivan kaarroksen, kopteri menetti ainakin 4-5 kertaa erittäin nopeasti 1,5 -2 metriä lentokorkeutta. Tuntui, kuin tehot olisivat hävinneet kokonaan tai lapakulmat olisivat äkisti menneet nollille. Muiden koneiden surinoilta oli vaikea kuunnella tarkasti, mutta minusta vaikutti, että roottorin kierrokset eivät pudonneet samalla. Pari kertaa pudotus pysähtyi 20-30 cm päässä lattiasta ja pari kertaa seurauksena oli tasajalka-alastulo laskutelineelle. Outoa!!!

Voisiko hallin ilmastointi vaikuttaa asiaan? Mietin myös, onko lähettimeni (DX6i) kunnossa. Nykyinen kopterini - kuten myös edellinen - tekee silloin tällöin sykäyksenomaisen pompun ylös- tai alaspäin. Pompun korkeus on noin 20 cm. Sama ilmiö toistuu säännöllisesti käyttäessäni lähetintä Phoenixissä. Minulla ei ole kokemusta muista lähettimistä "oikeiden" koptereiden kanssa, mutta vanha Eskyn ohjain, jota käytin ennemmin Phoenixin kanssa ei koskaan tehnyt vastaavia sykäyksiä.

Onko muille sattunut vastaavaa?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #12 : 28 Joulukuu, 2008, 22:37:50 »
Arvaus vain, mutta voisiko sun radiosta olla kaasutikun potikka rikki tai johto vaurioitunut? Ei voi olla radiolinkki ongelma jos simulla tekee samaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #13 : 28 Joulukuu, 2008, 23:15:34 »
Arvaus vain, mutta voisiko sun radiosta olla kaasutikun potikka rikki tai johto vaurioitunut? Ei voi olla radiolinkki ongelma jos simulla tekee samaa.

-op-

Pitääpä seurata tilannetta tarkasti. En ole tähän asti huolestunut, koska aikaisemmin tehot eivät ole kadonneet kuten tänään kävi.

jarkko_h

  • Vieras
Vs: Ilmakuoppia Otahallissa ???
« Vastaus #14 : 29 Joulukuu, 2008, 16:32:25 »
Gauini käyttäytyi tänään Otahallissa perin kummallisesti:

Hallin pohjoispäädyssä, yleensä kesken loivan kaarroksen, kopteri menetti ainakin 4-5 kertaa erittäin nopeasti 1,5 -2 metriä lentokorkeutta. Tuntui, kuin tehot olisivat hävinneet kokonaan tai lapakulmat olisivat äkisti menneet nollille. Muiden koneiden surinoilta oli vaikea kuunnella tarkasti, mutta minusta vaikutti, että roottorin kierrokset eivät pudonneet samalla. Pari kertaa pudotus pysähtyi 20-30 cm päässä lattiasta ja pari kertaa seurauksena oli tasajalka-alastulo laskutelineelle. Outoa!!!

Voisiko hallin ilmastointi vaikuttaa asiaan? Mietin myös, onko lähettimeni (DX6i) kunnossa. Nykyinen kopterini - kuten myös edellinen - tekee silloin tällöin sykäyksenomaisen pompun ylös- tai alaspäin. Pompun korkeus on noin 20 cm. Sama ilmiö toistuu säännöllisesti käyttäessäni lähetintä Phoenixissä. Minulla ei ole kokemusta muista lähettimistä "oikeiden" koptereiden kanssa, mutta vanha Eskyn ohjain, jota käytin ennemmin Phoenixin kanssa ei koskaan tehnyt vastaavia sykäyksiä.

Onko muille sattunut vastaavaa?


Terve,
Ilmastointi voi tehdä tepposet jos takaseinän jokin luukku on jäänyt vahingossa raolleen. Luukut ovat isoja (näkyvät eka viestin kuvasta) ja sieltä tulee kuutiokaupalla alas kylmää ilmaa. Edellisinä vuosina luukut ovat jääneet auki pari kertaa. Huomasimme asian, kun hitaammat mallikoneet meinas raollaan olevan luukun kohdalla tulla kenttään. Eli jos epäilette ilmavirtausta, niin tarkastetaan luukut.

Silti luukku ei selitä simulaattorin pomppuja. Mulla on ollut kerran Multiplex Evoista potikkaan menevä kaapeli poikki ja siivekkeet satunnaisesti täräyttivät toiseen reunaan. Ongelma esiintyi muutaman kerran satunnaisesti (luulin radiohäiriöksi) ja paheni sitten aivan yhtäkkiä. Kone meinas tulla kenttään ja maassa ollessaan siivekkeet väpätti edestakaisin hervottomasti ja rauhoittuivat kaapelista taittamalla.

/Jarkko
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 16:40:02 kirjoittanut jarkko_h »

jarkko_h

  • Vieras
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #15 : 12 Tammikuu, 2009, 18:51:43 »
Picofly,

Joko syy kaasun "heilumiseen" selvisi?

Spectrumien potikoissa on ollut ongelmia lennokkipuolella. Kannattaa katsoa:
http://lennokit.net/showthread.php?p=465160#post465160
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2009, 18:56:10 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #16 : 12 Tammikuu, 2009, 20:31:12 »
Picofly,

Joko syy kaasun "heilumiseen" selvisi?

Spectrumien potikoissa on ollut ongelmia lennokkipuolella. Kannattaa katsoa:
http://lennokit.net/showthread.php?p=465160#post465160

Ei selvinnyt vielä.

Ongelma ei ole uusiutunut Otahallin jälkeen. Kallistuisin ilmavirtausten suuntaan koska olen kokenut joskus samanlaisia korkeudenmenetyksiä tehtyäni nopeita käännöksiä vastatuulesta myötätuulen suuntaan.

Katsoin lähettämäsi linkin läpi. Minulla ei ole ollut vastaavia ongelmia. Aina silloin tällöin kopteri tekee 10-20cm korkuisen "pompun". Ko. ilmiön huomaa varsinkin simulaattorissa, missä yhtäjaksoiset lentoajat ovat pidempiä kuin oikeassa elämässä. Pomput tulevat harvakseltaan, ehkä noin 10-30 minuutin välein. Olen tähän asti uskonut, että ilmiö johtuu tietokoneestani eikä lähettimestä mutta mene ja tiedä...

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #17 : 12 Tammikuu, 2009, 20:44:30 »
Mun mielipide:
Jos lennät vastatuuleen, niin noste aivan toinen kuin myötätuuleen.
Jos ajattelee oikean kopterin käyttäytymistä !

Mitäs veikkaat seuraavaan...Jos lennät oikealla kopterilla vastatuuleen, niin miten eroaa kun käännyt ja lennätkin myötätuuleen  ::) 8) ? Nouseeko vai laskeeko kopu samoilla kierroksilla/lapakulmilla ja miten vasta/myötätuuli vaikuttaa aitoon kopteriin ! ? Esim. vauhti  :D Siinäpä kymsys  ;D

IK
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #18 : 12 Tammikuu, 2009, 21:56:29 »
Mun mielipide:
Jos lennät vastatuuleen, niin noste aivan toinen kuin myötätuuleen.
Jos ajattelee oikean kopterin käyttäytymistä !

Mitäs veikkaat seuraavaan...Jos lennät oikealla kopterilla vastatuuleen, niin miten eroaa kun käännyt ja lennätkin myötätuuleen  ::) 8) ? Nouseeko vai laskeeko kopu samoilla kierroksilla/lapakulmilla ja miten vasta/myötätuuli vaikuttaa aitoon kopteriin ! ? Esim. vauhti  :D Siinäpä kymsys  ;D

IK

Hmm...

Enpä osaa arvata. Minua ei ole vielä päästetty oikean kopterin puikkoihin kokeilemaan. ;)

Olin siis kuvitellut, että Otahallin ilmastointi teki hallin pohjoispäätyyn katosta alaspäinsuuntautuvan ilmavirtauksen joka olisi vaikuttanut hetkellissti roottorin nostovoimaan vähän samaan tapaan kuin ilmakuopat. Failsafeen kopteri ei ainakaan mennyt, koska silloin olisi olisi pudottu takuuvarmasti lattiaan saakka. En jaksanut pohtia pidemmälle, koska ongelma ei ole sen jälkeen enää toistunut.


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #19 : 25 Tammikuu, 2009, 14:59:39 »
Picofly,

Joko syy kaasun "heilumiseen" selvisi?

Spectrumien potikoissa on ollut ongelmia lennokkipuolella. Kannattaa katsoa:
http://lennokit.net/showthread.php?p=465160#post465160

Lensin tänään kahdeksan akullista Otahallissa ja näytti varsin selvältä, että hallin ilmanvaihto ja pyörteily oli syypää äkillisiin viime lennätyskerran korkeudenmenetyksiin. Otahallin pohjoispäädystä löytyi tänään pari kolme spottia, jossa oli jarkuvasti voimakkaat ilmavirtaukset. Nyt kun pyörteilyihin osasi varautua, ei niiden kanssa ollut mitään erityisiä ongelmia. Ennakoivalla kaasun lisäyksellä lentäminen sujui kaikin puolin ok.

Missähän muuten olivat muut kopterinomistajat tänään?

Olin Otahallin ainoa kopteristi. Myös lennokkipuolella oli hiljaista ja ilmatilaa oli jaossa ruhtinaallisesti. Pääsin lentämään reilun tunnin käytännössä yhteen putkeen. Maassa piti olla vain akunvaihtoja varten.
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2009, 18:33:29 kirjoittanut Picofly »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #20 : 25 Tammikuu, 2009, 20:35:18 »
Henttaalla olin klo 12-16. Paikalla oli myös kuusi muuta kopterin lennättäjää.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #21 : 27 Helmikuu, 2009, 23:30:08 »
Ensi sunnuntaina taitaa taas olla lennätystä.

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Otahallin sisälennätykset s2008-k2009, Helsinki
« Vastaus #22 : 27 Helmikuu, 2009, 23:41:55 »
Kaikki ulos nauttimaan hyvästä ilmasta,jos
säätiedotus pitää paikkanssa.
Paikkahan on ESPOON HENTTAA

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2088 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2008, 22:18:01
kirjoittanut mnentwig
3 Vastauksia
3093 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2009, 14:43:51
kirjoittanut ropellihattu
1 Vastauksia
2458 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Joulukuu, 2012, 09:03:35
kirjoittanut jkkmobile
9 Vastauksia
5909 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2014, 13:27:19
kirjoittanut jnsfi
0 Vastauksia
2806 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2014, 15:52:08
kirjoittanut kokamintti