Kirjoittaja Aihe: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022  (Luettu 4643 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« : 15 Joulukuu, 2021, 21:31:28 »
Traficom on julkaissut uuden määräyksen "Lennokin käyttäminen ilmailuun (OPS M1-32)" joka löytyy täältä: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/maaraysmuutos-lennokin-kayttaminen-ilmailuun-ops-m1-32

Meidän kannalta ei vielä vuonna 2022 käytännössä mitään ihmeellistä. Muistutuan kuitenkin lauseesta kohdassa 3.6 "Lennokista on käytävä ilmi sen käyttäjän rekisteröintinumero, tai jos rekisteröintivaa-timus ei koske kyseisen lennokin käyttäjää, nimi ja yhteystiedot."

Määräys myös liitteenä.
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2022, 20:38:18 kirjoittanut TeroS »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #1 : 13 Tammikuu, 2023, 09:46:18 »
Mites, muuttuukos nyt vuoden vaihduttua käytännössä määräysten suhteen jotain, ja jos muuttuu niin mitä?

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/lennokkitoiminta-siirtyy-eu-saantelyn-alaisuuteen-112023-alkaen

Pikkasen vierastuttaa kapulakielen lukeminen, pitäisi olla rauhallinen hetki tavata taas määräykset läpi, ja se rauhallinen hetki kun yleensä asettuu sinne kun oma vireystila on loppunut jo tunteja aiemmin... Sen verran tuli selattua, että tuolta tragicomin linkistä löytyy hienosti luvalliset lennätyskentät, sekä rajoitetut että kielletyt alueet...

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #2 : 13 Tammikuu, 2023, 11:31:12 »
Näitä EASA-juttuja on jauhettu kai jo seitsemättä vuotta kaikkine siirtymäaikoineen. Hyvä kun pääsivät lopulta maaliin! Mun kopteriharrastuksessa ei muuttunut 1.1.2023 yhtään mikään! Lennättelen haja-asutusalueen pelloilla avoimen luokan A3 statuksella kuten ennenkin. Tähän riittää että on rekisteröitynyt ja maksaa Traficomille mikä Traficomille kuuluu. Olen toki SIL-jäsenen (vakuutuksen takia). Lennokkikerhon jäsennyyttä en taida enää tarvita? - koska kerhon salliva UAS kenttä on minulle liian kaukana.
Mutta tuohon SIL16 poikkeuslupaan en koske tikullakaan! - on hirvee hädelli kerhoille virallisine sääntöineen/käsikirjatentteineen ja lennätysnäyttöineen. Tosin vaikuttaa EASA siltä osin minullekin muutosta, että että lopetin F2B-luokan stunttikisaamisen. Artikla 16 mukaan en voisi osallistua kilpailuihin edes siimalennokilla ilman SIL16 tutkintoa. Koptereilla kisataso on ollut aina liian kaukana vanhalle, joten mun "huvituttilennätykset" jatkuu edelleen... (niin kauan kun kopterit osaa tulla takaisin starttipaikalle)   ;D
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2023, 11:45:28 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #3 : 13 Tammikuu, 2023, 20:26:00 »
Yritin tuossa tavata lakitekstiä, mitä kaikkea nyt voitaisiin vaatia. Lennätyspaikan vaatimukset, jos en ihan väärin ymmärtänyt niin kaava-alueella ei paljoa saisi lennätellä. Tosin vielä luetun ja ajatellun perusteella en meinaa lopettaa tuossa tyhjällä raksajätettä sisältävällä tontilla lentämistä, ellei sitten ihan selkeätä kieltoa sille esitetä...

SIL:n jäsenyys tuli ostettua, vakuutuksen takia lähinnä. Mutta se ei mieltä lämmittänyt että vakuuttajataho on Pohjola, omat kokemukset yhtiöstä on että kaikkensa tekevät välttyäkseen korvauksista. Mielestäni ko. yhtiö on vakuutusehtojensa mukaan mulle velkaa 1,5 miljoonaa, vuoden 2004 tasolla, nyt indeksikorotusten yms jälkeen varmaan paria milliä jo lähestyy. Ansionmenetyspykälä, ikävuosille 30-65, ja nyt kun on pikkasen aikaakin vahingosta kulunut niin viivästyskorkoa menneelle 18½ vuoden jaksolle on kertynyt myös hitunen...

Mites se meni, lakia lukevilla lapsilla on paljon enemmän lukihäiriöitä, kuin Lucky Lukea lukevilla lapsilla..?

On melkoinen pykäläviidakko kyllä tästäkin saatu aikaan, mutta kun lukaisi minkälaisia säännöksiä/rajoituksia joissakin maissa on, niin kyllä täällä on vielä helppoa. On tuota tilaakin missä rellestää vähän enemmän kuin juuri missään, henkilöä kohti...

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #4 : 13 Tammikuu, 2023, 20:30:00 »
Juu, vaikka nyt on ajat muuttunu ni on kiva tosiaan muistaa että monissa muissa EU-maissa tilanne on huomattavasti tuskaisempaa. Meillä on kerrankin niin että viranomainen on "meidän puolella" harrastajakunnan erinomaisen turvallisuushistoriankin vuoksi.

Koitan muistaa raapia vähän infoa kasaan lähiaikoina tännekin.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #5 : 13 Tammikuu, 2023, 21:58:52 »
Eipä nuo nyky määräykset juurikaan omaan RC kopteri harrastukseen vaikuta. Lennätyspaikka jossa lennätä enimmäksen on  Utin lähialueela ja katto on 50m.
Mutta eipä sitä kopua sen kauempaa edes näe.
Lennokki puolella tilanne on vähän hankalampi.
Mutta siinäkin valvomattoman ilmatilan 130 tai 150m katto riittä itselle.

Toisaalta onko tällaiset rajoitukset tarpeen?
Väitän että yli 90% Suomen ilmatilasta on sellaista, että lennokilla ei pysty törmääään lentokoneeseen vaikka kuinka haluaisi.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #6 : 15 Tammikuu, 2023, 17:50:17 »
Eihän ne Suomessa olekaan sinällään tarpeen kun turvallisuushistoria on todella hyvä, mutta me ollaan se lapsi joka meni EU:n pesuveden mukana kun tuli EU:n alainen sääntely.

PS: Korkorajat on 120m ja 150m, ei 130m ja 150m.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #7 : 15 Tammikuu, 2023, 22:21:51 »
Kiitoksia tuosta yhteenvedosta. Nyt on ymmärrettävämmässä muodossa, kaikki samassa paikassa ja karsittuna semmoiset pois mitkä ei meihin isommin vaikuta. Nyt kun luki koonnin läpi, niin uskaltaa kepeämmin mielin lennätellä entisessä paikassakin..!

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #8 : 02 Marraskuu, 2024, 12:18:45 »
Vastaan tuli tuommoinen uutinen..:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010804914.html

Otsikkona "Suomen ilmatilaa muutetaan". Vähän asiaa avattu, mutta ainakin miun silmiin aika yleisellä tasolla, mutta onko tuossa taas pelkona että harrasteilmatilaa tultaisiin rajoittamaan vielä vähän lisää? Toivottavasti ei, ainakaan pahasti...

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #9 : 04 Marraskuu, 2024, 21:02:36 »
Saattaahan tuo mennä parempaakin suuntaan.
Esim.
Oikeiden koneiden minimi korkeutta nostetaan ja täten saadaan drone puolelle enemmän liikkumatilaa.
Lainaus artikkelista "Selkeyttä kaivataan erityisesti valvomattoman, niin sanotun alailmatilan käyttöön. Alailmatilassa liikkuvat miehittämättömät koneet, kuten dronet, sekä lentokoneet, joille ei anneta lennonjohtopalvelua.

– Miehittämätön ilmailu on tulevaisuutta, ja siihen kohdistuu tarpeita niin sotilas- kuin siviilipuolella. Sitä varten pyritään vapauttamaan ilmatilaa kuitenkin niin, että se on turvallista, sanoo Kerke."

Vaan tuon vasta aika näyttää, eli itse en vielä yhden uutisoinnin perusteella lähtis vehkeitä myymään.
Ainakin edellisellä kerralla, kun määräyksiä rukattiin niin harrastajia kuunneltiin laji kohtaisesti ilmeisen hyvin. Ja hyvin harrastajat myös otti kantaa asioihin.




Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #10 : 04 Marraskuu, 2024, 22:01:37 »
En usko että muuttaa tilannetta ainakaan lyhyellä tähtäimellä tämän alalajin kohdalla:

- PV:n tilapäisiä kieltoalueita on aina ollut, ei paljoa ole häirinnyt?
- Meidän lajin lennätyksen paikat on pääsääntöisesti lennätyspaikkoja
- Taas, meidän lajin korot eivät yleensä ongelmia, kts myös kohta 2 eli lentopaikoilla kiinteät korot. (Taitaa Paattinen olla ainoita jossa kopteristikin rikkoisi korkoa "alituiseen")

Jos lennättelee muualla kuin jonkin yhdistyksen/kerhon lentopaikoilla on Flyk (https://flyk.com/en  entinen Aviamaps) aivan ehdoton. Esim juuri PV:n tilapäiset rajoitukset ja -alueet näet sieltä reaaliaikaisesti.

En siis ole huolissani millään tasolla :)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Uusi OPS-M1-32 alkaen 01.012022
« Vastaus #11 : 05 Marraskuu, 2024, 10:52:34 »
Tuota uutista lukiessa, ensivaikutelma oli kyllä ettei todennäköisesti isommin tule vaikuttamaan. Mutta silti jäi pieni pelonsekainen kaiherrus, noista "norsunluutornissa viisaita päätöksiä" tekevät kun on toisinaan arvaamattomia, ja irti todellisuudesta. Ei sentään semmoista kaikkien lennätettävien demonisointia mitä joku vuosi takaperin oli, nyt toki tuntuu tuon itänaapurin käytös aiheuttavan helposti kieltämisen lietsontaa, ja epäilyä että tässäkin harrasteessa oltaisiin vain pahat mielessä...

Toivotaan parasta..!

Vaan tuon vasta aika näyttää, eli itse en vielä yhden uutisoinnin perusteella lähtis vehkeitä myymään.
Toivottavasti tosiaan ettei myyntiin tule runsaasti kalustoa, etenkään halavalla. Kun alkaa olla vähänniinkö nurkat täynnä edellisen myyntiryntäyksen ansiosta...

Tosin kummasti pyrkii kutittelemaan Shuttlen hankinta. Jos sovelias tulisi vastaan, niin pitäisi kai semmoistakin kokeilla, ja muistikuviin verraten ihmetellä oliko se oikeasti niin helpon vakaa kuin mitä mielikuva siitä jäi... Ajatukset on kyllä jo hieman pitemmällä, 2T pärinät ei kiinnosta, niin muutos joko sähköksi tai 4T koneelle. Sitä jo valmiiksi ajattelee lisähaasteet, ennen minkäänlaisia hankintoja...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
9129 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 18:24:56
kirjoittanut Sammy
6 Vastauksia
3819 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2011, 20:51:56
kirjoittanut kaardian
1 Vastauksia
2661 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2012, 17:59:40
kirjoittanut Luigi Cravatto
75 Vastauksia
27612 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2021, 18:47:11
kirjoittanut Slowari
0 Vastauksia
3512 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2023, 17:53:00
kirjoittanut TeroS