Muutaman kuvatuksen kävin räppäämässä miten nelilapanen nuppi asettuu 500 Trexiin..:
Tuossa nyt sähköt asennettuna, saisihan noita vielä siistiä, mutta on nuo nyt jo siten ettei ihan rupelin väliin lipsahda... Skookumin purkki on kakspuoliteipillä, ei tuolla kangasteipillä kiinni, kangasteippi pitelee lähinnä tuota piuhanippua vähän kurissa...
Aika huomaamaton on nupin nopeusanturi, parimillinen neodyyminappi sattui just sopivaan koloseen rattaaseen, ja lukija asettui liimalla runkolevyyn kiinni. Saattaa tuosta näkyä viilatut reiätkin millä sai hammasvälyksen sopivammaksi...
On vähän siinä rajoilla että hipaiseeko camopyyn nuo linkkitangot, mutta ainakaan en vielä havainnut että olisi osunut. On tosin ikävän ahtaan olonen tuo canopy muutenkin, että jotain voisi yrittää keksiä senkin kanssa jos tuolla enemmänkin meinaisi lennellä...
Onhan tuo jo ihan jonkun kokoinen tuommoseksi, ainakin 450-kokoisten jälkeen. Alla 7½" leveä 16" vanne verrokkina...
Ja joo. Tavoista poiketen, kuvat vasta ensilennon jälkeen. Kävin hakemassa "pirunpurkin" gainia akullisen, tuossa takapihalla, sekä semmoista varovaista raja-arvon hakemista millä kierroksilla tuo moottori vielä jaksaisi mukavasti vääntää vispilän ilmaan. Loppuu potku, ei jaksa oikein vetää siten kuin tykkäisin, vaan onhan tuossa tuplamäärä lapasiakin suunniteltuun nähden. Tehokkaampi mosa matalammalla kv-luvulla on kyllä matkalla, että sieltä sitten löytynee apu tuohon...
Eka ilmaan otto meinasi värjätä kalsarit. Oli gain -asetus ihan mettässä, lähti vägäämään vähän joka suuntaan. Testivaiheessa vitoskanava potikassa, että sai pyöritellä ihan minne haluaa, vaan gainia pienentäessä asettui ihan hienosti, piti perän kurissa eikä muutenkaan enää hyppinyt miten sattuu. Lennon jälkeen lämpöisessä sitten mielenkiinnosta katselin miten asetus sattui verrattuna 450-kokoisiin 3- ja 5-lapaisiin verrattuna, ja aika liki samalla asetuksella meni näköjään tämäkin...
Ehkä tuo haluaisi vähän kovemmin nuppikierroksia, nyt tuli lennettyä 1900-2000 rpm nupissa, vähän semmoista vastaavaa laiskuutta ohjauksessa mitä pienemmässä viisilapaisena, räväkkyyttä siihen sai jos halusi, lisäämällä kierroksia, mutta mieluummin olisin nostelematta. Ei tykkää vinguttelusta, hitaampi läpättely osuu omiin korviin paremmin...
Perälapasia tuo kaipaa isompia, semmoisiakin on matkalla myös, eikä kotona ollut kuin nuo paikallaan nyt olevat vakiomittaset 65mm pitkät sekä hieman liian pitkät 105mm lapaset, 95mm olis se millä ei ihan hipase maahan, 85mm lapoja pieni kasa tulossa -josko niillä tulisi halutunlaisempi..?
Mutta joo, ehjänä sisälle. Muuten rauhallista kelinkin kannalta vaan oli väliin aika reipasta puuskaa tarjolla. Jotenkin tuntui ettei tämä olisi yhtään lähdössä tuulen vietäväksi, vähän samaa mitä venytetyssä Hurricanessa, kaksilapaisena tämä oli hyvinkin lähdössä tuulten sekaan. Kaipa ne lavat tuplattuna jotakin tekee, ja se että nyt on mekaanisen vakaimen tilalla sähköinen, joka kyllä tekee tuntumasta edelleen semmosen mistä en ihan kauhiasti vieläkään tykkää... Vaan tulipahan koelennettyä. Lapaurakin osui niin kohdilleen kuin vaan voi, siinä silmien tasolla leijutellessa ei erottanut että mikään lapa olisi poikennut toisista. Tuli tuota kyllä mittailtuakin kasatessa, että sen puolesta pitikin olla kohdillaan...