Pikkusen ropausta tälle päivälle. Jostakin tuli mieleen kokeilla, minkälainen tulisi 450 kokoisesta, jossa kolmelapaiset rupelit ja Skookum pitämässä kuria liikkeille, että entäs jos tähän laittaisikin 6S-akulle tarkoitetun moottorin jota ajaisi kuitenkin 3S-akulla? Vähän isompaa välitystä, joka onnistui kätevästi slanted -rattailla, ja kun palikat sai paikoilleen asettumaan niin heti takapihalle kokeilemaan. Kivasti tuntui siinä "lopun edellä" olevalla akulla lilluttelu, ja kaasukäppyrää tuli hieman muokattua mukavammaksi, niinpä sitten neljään hyväkuntoiseen akkuun elektrooneja ja nurtsikentälle hakemaan tuntumaan... Siinä akkujen latautumista odotellessa huomasin, että tästähän oli ryöstetty canopyn kiinnikkeet. Olikohan niin että meinasin sitä MD500 koppaan sijoitella, mutta lähdinkin PRO:sta sitä rakentamaan, ja siinä yhteydessä olisi tullut irroteltua ne? Kaikkea ei voi vaan muistaa, onneksi semmoiset kiinnikeet löytyi helposti niin sai senkin korjattua...
Kivan hiljainen tuosta kyllä tuli noilla keinoilla, ja vaikka nuppikierrokset* korvalla kuunneltuna putosikin aika paljon, niin sama herkkyys ja vakaus tuntui säilyvän mitä aiemmalla kokoonpanolla. Tuulenpuuskiakin alkoi orastava sade kehittelemään, muttei niin paljoa että olisi isommin haitannut. Väliin sekalaista päämäärätöntä lentelyä, välillä taas leijuttelua eri asennoissa ja hidasta etenemistä. Akkuvahti näytti heräävän noin 12 minuutin lentelyn jälkeen, joka akulla aika lähelle samaa luokkaa näkyi kestävän. Ei isoa eroa lentoajassa, enemmän vaikuttanee se miten lentää, kuin moottori-nuppikierros -muutokset...
Ei vaan meinaa silmät pysyä mukana tuon kokoisen kanssa, vähänkin kauemmaksi niin tuntuu orientaatio helposti katoavan. Vaikka on fluorisoivaa väriä canopyssä ja lapasissa, niin ei paljoa taustalle tarvitse muuttujia niin kummasti katoaa. Jopa taivaslennossa, kun ei kopikan asento muutu mitenkään, tulee epävarmuutta että mitenkäpäin se siellä taivaalla on. Ilman paniikkia kuitenkin onneksi noista selvisi, mutta jokseenkin epämukavaa kun pääsee tapahtumaan. Pitäis kai käydä optikolla tarkistuttamassa näkö, että pitääkö jo vajaan puolentoista vuoden jälkeen korjata arvoja, vai miksi ei vaan meinaa nähdä...
Pitää varmaan jatkaa vaan isommilla lentelyä, ne ei katoa ollenkaan niin herkästi...
* Laskea nuo nuppikierrokset kuitenkin piti. Rattaat 121/15, moottori 1800kv, akku 3S eli 11,1v, kaasukäppyrässä leijutuksessa 73% -> nimellisesti noin 1800RPM joka kyllä laskee aika reilusti akun tyhjentyessä. Siksipä toisessa lentotilassa onkin vajaa 10% enemmän kaasukäppyrässä, tuoreella akulla mun makuun kiertää liikaa mutta paras terä kun akusta on poistunut niin ollaan taas mukavammalla alueella...
Edittiä, tarkistuslaskenta. Muistin pinionin hammaslukemat väärin, ei ollut 15 vaan 12 hammasta. Tuosta laskettuna, "ykköslentotilassa" 1400-1500 RPM ja "kakkosessa" vajaata 1700 RPM. Ilmankos kuulostikin kivalta korvaan... Ja selittänee sen että ykköstilassa akun vajaantuessa ei ihan jaksa pitch-pumpissa perää pitää, mutta ei niin paljoa etteikö tikulla voisi tilannetta korjata, just sillai hentosesti pettää että selkeästi lähtee perä liikkeelle muttei häiritsevästi kuitenkaan...
Kai tämä kolmelapainen on sitten ainakin lähelle "oikea LHS" kun pysyy kurissa vielä 1400 RPM lukemilla..?