Pientä päivittelyä tänne...
Meni tosiaan olotila hieman hiljaiseksi loppukesästä, vähän nyplännyt näitä olemassaolevia ettei ihan unohtuisi. Hobbykingistä ostettu Turnigyn laturi, joka toimi puolet ensikokeilusta ja lähti tutkittavaksi, palautui tuossa eräänä päivänä postilaatikkoon. Oli yritetty toimittaa, vaan ei otettu vastaan, joten palasi kotiin. Tuosta sisuuntuneena, kurkistin sen sisälle, ja kuten epäilin, oli vain yksi pikkunen komponentti rikki. Virtamittauksen shuntti, semmoinen 0,036 ohmin pintaliitoskikkare, yhden watin tehonkestolla ja kun äkkiä laskin mitä 6 ampeerin virralla tehoja tuohon jää, niin menee vähän yli eli 1,3 wattiin. Ei siis ihme, että paloi poikki, kun tottakai ekassa testissä ajoin täydellä virralla kahta akkua samaan aikaan täyteen... Kotoa löytyi riittävän lähelle, eli 0,05 ohmiin kolmen watin vastus, tinasin paikalleen ja muuten toimi kuten pitää mutta "yllättäen" virta-arvo oli tuon samaisen n. 30% pielessä, jännitteet näytti suht oikein ja osasi jopa lopettaa latauksen kun akut oli täynnä...
Tuosta on pieni vääntö vielä, kuulemma pitäisi tehdä uusi reklamaatio, kun entinen on käsitelty loppuun kun ei tuote saapunut heidän mielestään perille. Nyt tosin meinasi käsittelijä että "tehdään semmoinen ratkaisu ettei tarvitse enää mihinkään lähetellä". Toisaalta ei harmita jos muutaman kymmenen sentin osalla saa kuitenkin tuon ehjättyä, toisaalta harmittaa kun tuli sitten tilalle ostettua toinen. Tosin parempi, joka osaa storageenkin akut varata, ja paljon muutakin. Mutta on sitten varalaturina, kevyeen kenttäoperointiin kykenevä kun omaa sekä 12v että 230v syöttömahdollisuudet...
Mitäs sitten noilla täytetyillä akuilla? Helpoin, tai ei ehkä helpoin mutta kuitenkin kätevin, oli purkaa niistä varaukset taivaalle. Samalla tuli testattua kylmän vaikutus akkuihin, ekaksi useamman vuoden vanha pikkasen pehmeäksi pullistunut mikä kesäkelissä vielä toimi suht hyvin ja kapasiteettiakin oli. No sehän hyytyi heti ekan minuutin aikana, jännitevahti huutaa kuin oikohöylä. Kesti kuitenkin lentää halutusti lähtöpaikalle eli lumen päällä olevalle levylle, vaikka selkeästi rupeli pyörikin haluttua hitaammin. Tuskin paljoa kolmea minuuttia kauemmin oli kaikkineen ilmassa, vaan pitihan se toinenkin akku sitten kokeilla. Tämä oli kolmisen vuotta vanha, pullistelematon yksilö. Tällä kesti sitten lentää kymmenkunta minuuttia ennen ensiparkaisua, lopussa selkeästi nopeammin tuli hyytymää kuin tuossa vanhassa, storageen ladatessa kuitenkin oli vielä vähän purettavaa eli ei liian tyhjäksi tullut kuitenkaan tätä jälkimmäistä ajettua. Ensimmäinen taitaa jatkossa löytää tiensä tyhjennyksen kautta kierrätykseen, ellen sitten kokeile käytännössä miltä LiPo -palo näyttää...
Kokeeksi lensin ihan aidolla Trexillä, ja hämmentävästi se taas tuntui pysyvän näpeissä miten pitikin. Toki vain pientä leijuttelua pihassa, mutta usko alkaa palautua että voi isommallekin areenalle lähteä kokeilemaan ja opettelemaan jälleen.
Kylmyys ei sen pahemmin tuntunut muuten vaikuttavan, ei pakkasta tosin ollut astetta enempää eikä tuullut ollenkaan. Silti näpit ei tykkää tuosta ollenkaan, ensin kokeilin ohuiden hanskojen kanssa joissa on jonkinlainen kumipinnoite sormissa, tuntuma tikkuihin ihan hukassa. Hanskat pois, ja taas pystyi sen kymmenminuuttisen lentämään, mutta pieni pelko kyllä tuli että entäs kun pakkasta kuitenkin on seuraavan puolen vuoden jaksolla ihan useasti? Villasormikkaat joista leikkaa etusormen ja peukalon päät irti? Jotain valokuvaajien käyttämiä käsineitä, vaimolla on jonkinlaisia kun omaa kylmät sormet ja kuvaa pitkin vuotta aika ahkerasti, itse itselleen on sopivia tehnyt mutta kehuu että "on pikkasen työläitä kutoa ne". Eli katsotaan mitä armas J. Pukki toimittaa..?
Ainiin, testasinhan tuossa joskus kuukausi takaperin noutamani "kiinanihmeen" eli vastaavan HK:n millainen on hallussa ollut jo neljä vuotta. DX7:ssa oli sille ohjelmakin olemassa, kuten E-Fliten microllekin, kyllähän nuo molemmat lentää kuten pitääkin. Hieman hakusassa Spectrumin nappulat, on vähän eri paikoissa mihin on Flyskyn kanssa oppinut, mutta ei sen kanssa isompia tilanteita saanut aikaan. Lentotilojakin on kolme Flyskyn kahta vastaan, siinä olisi jo syytä riittävästi päivittää ratiota, mutta sitten pitäisi haalia ripakopallinen vastareita mitkä tottelee Spectrumia. Tämä sit ohjaa kyllä Gauiakin, joka tuli noudettua, varovasti siihen ajelin asetuksia, ja vielä varovaisempaa kokeilua, vaan eipä tullut tutkiessa havaittua että pääakseli onkin kiero eli lievää suurempaa täristystä kierroksia lisätessä (en huomannut ilman lapoja pyöritellessä), ja lapojen kanssa sitten olikin jotain liikaa ja ilmeisesti vanha hapertunut muovi otti nupissa itteensä. Katkesi lavanpitimestä se osa mihin työntötangot tulee kiinni, olisi tuossa uusi nuppikin kaikkineen mutta kokeeksi sitten tilasin käyttämättömän alumiininupin tilalle. Kunhan vielä akselin vaihtaa suoraksi, niin saa tuotakin kokeiltua jossakin vaiheessa...
Kyllä tämä tästä, elämä ainakin toistaiseksi voittaa. Pikkujoulut houkuttelisi, vaan pitää jättää väliin kun ei kroppa kestä oikein pitempää aikaa vielä istua autossa. Ehkä ensi vuonna sitten, muutenkin tekee mieli lähteä ihmettelemään mitä muut näiden kanssa tekee...