Kyllähän tuolla, kun palstaa selaa, löytyy näitä alkuvaiheen tarinoita/turinoita aika monelta. Ja aika samantyylistä näyttänyt olleen, mutta mikäpä näitä on naputellessa. Samalla tulee vähän kerrattua itelleenkin mitä tuli tehtyä, ja kun muisti on mikä on niin on jossakin tallessakin sitten... Laittakaa vaan kommenttia, jos jotain tulee mieleen, ja etenkin jos näkyy jotain aivan mettässä olevia oletuksia tai toimintatapoja seassa...
Kun ei sitä ihan kaikkea taida kuitenkaan kannattaa kokeilla ite, vaikka paljon tuleekin tutkittua ennakkoon ja sitten vasta kyseltyä... Kuten nyt, pitäisi muotoilla kysymystä aiheesta FBL, etäisesti kuitenkin kiinnostaa vaikka nämä tankoset on mekaniikkansa kautta kiinnostavampia. Mutta kun tuli vahingossa klikattua matkaan muutama halpa kolmilapanuppi, tarkoitus on rakentaa tandemi ensin noista "Eskyn jäännöksistä" mistä ei enää kolmatta Kingiä saa kasattua, ja jos se toimii niin sitten 450 palasista...
Vähän vielä FBL -nupista, sitäkin piti aikanaan kokeilla. Shuttlen kanssa. Mitään tietoa en silloin löytänyt, kun käytettävissä oli lähinnä kirjasto tiedonhakuun, ja jotakin Pienoismalli -lehden kuvia. Mutta kokeilla piti. Ja ensin tottakai ohjauksen vielä ristiin siten että eteenpäin pyytäessä lähtikin sivulle, mutta tästä oli helppo selvitä vaihtamalla parin servon piuhan paikkaa. Eikä silloisessa ratiossa ollut (Futaban F16) mitään miksauksia, dual-rateja (paitsi pyrstölle, minkä väsäsin), eikä mukana ollut mitään gyroja. Kaasu etusormella pyöritettävää nuppia käyttäen ja paniikkinappulalla kone seis, nuppi nollassa oli tyhjäkäynti eli sammutus vain nappulalla. Pysyi se suurinpiirtein siinä missä pitikin, mutta kuten tuli täältäkin luettua, oli pikkasen herkkä ja liukas liikkeissään, jotan aika hätäseen väsäsin flybarin takaisin ja jatkoin nitrometaanin polttamista perinteisemmin menoin. Kaikkee sitä onkin pitänyt kokeilla, uteliaisuuttaan, eikä onneksi näytä vielä laantuneen...
Muutama canopy löytyy kotoakin, aika tummansininen/harmaa yksi, täyskeltainen, nyt meni paikalleen Trexin vissiin vakio valkoinen parilla erivärisellä raidalla jne. Pitää noita kokeilla ja katsoa mikä näkyy taivasta vasten mukavimmin...
Vastarien telemetria -modauksesta jotakin. Ohjaimen mukana tuli yksi FS-IA6 vastaanotin, joskus vuosi-pari sitten pari lisää ja nyt keväällä kolme. Viimeisestä erästä yksi näytti vastaanottimen jännitteeksi ihan puutaheinää, viiden voltin sijaan 3,77v. Tätä kysäisin myyjältä, ei ole vielä vastannut että mitä tehdään, päivän maltoin odottaa vastausta ja sitten kuoret pois ja tutkimaan. Niinhän sinne oli lipsahtanut mittauksen jännitteenjakoon vääränkokoinen vastus, joten tinasin sen pois ja etsin trimmerillä oikean arvon, ja siinä sitten välähti että entäs jos mittaisikin jotain muuta kuin servojen/vastarin syöttöjännitettä. Välähdyksen jälkeen kokeilin mitä google kertoo, ja sieltähän löytyi vastaavaa pohdintaa, ja jopa ratkaisu samaan tapaan mitä kuvittelin...
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2402288-FlySky-Turnigy-iA6-%28and-iA6B%29-voltage-telemetry-modTuolla jotain kuviakin aiheesta ja sekalaista löpinää muutenkin jos jotain muutakin kiinnostaa. Luonnollisesti layout on päivittynyt, ja tottakai kotoa sitten löytyi kumpaakin versiota. Lyhykäisyydessään, servojen syöttölinjasta yhteys poikki mittauspiirin jännitteenjakoon, ja jos näytti ennestänkin oikein, niin sitten vaan piuha siihen katkaistulle puolelle kiinni ja tästä sitten mitattavaan paikkaan. FS-i6 ohjaimesta ei tosin saa (ainakaan ilman ohjelmistopäivitystä, en tee kun samalla hukkaisi kaikki asetukset) jännitehälyjä kuin 10 volttiin, mutta tätä voi kiertää kun kytkee vaikka balansointiliittimeen haluamaansa paikkaan mittauspiuhan. Näin saa ohjaimen huutamaan kun akun jännite laskee, ruutuahan ei ainakaan vielä pysty edes harkitsemaan vilkaista, tai kopukka on jossain ihan muualla kuin mitä muisti sen olevan, eikä varmasti lähellekään samassa asennossa...
Tässä vanhempi versio aiheesta, hentoinen mittauslinja vaan poikki, ja vierestä löytyy pädi mihin saa piuhan juotettua kiinni, jopa suht helposti ja ilman suurennuslasia. Siinä BAT -tekstin oikealla puolella on jännitteenjaon vastukset ja suotokonkka, nuo on jo inhottavan pieniä käpisteltäviä...
Ja tässä sitten uudempi versio. Kuorissa näkyy osanumerokin vaihtuneen, kertoisiko se sisällön muutoksestakin? Uudemmassa on aivan vastaava mittauspiiri, mutta levyn alapuolella. Vähän ikävämpi oli tuohon, tuntuu ettei riitä enää näppäryys sormissa eikä näkökyky silmissä. Eikä tuossa oikein ole kuin hentonen kupari mihin piuha juottaa pitäisi, mutta tuli sitten vahingossa ratkaistua samoin mitä tuolla rcgroups -sivulla, eli maatasoa pätkä poikki ja siihen irrotettuun pätkään sitten juottaa piuhan, saa lisätukea edes vähän...
Kuvista poiketen, turasin vielä kuumaliimalla piuhat kiinni piirilevyyn, ja sitten kuoret takaisin päälle. Akun plussaan sitten vastaliitin tälle, josta halutessaan voi sitten siirtää mittauksen mihin haluaa. Onpahan taas väkästelty, kaikkii kuuteen vastariin, ja kaikki tämä lähti liikkeelle vain yhden vastarin akkujännitenäytön virheellisyydestä. Se perinteinen lumipalloefekti siis pääsi käymään, eikä yllätä...