Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 34452 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #225 : 24 Tammikuu, 2025, 17:42:50 »

Tänään sain vähän videolle tarttumaan 600pro:n kanssa käpistelyä. Mitä nyt vastarin akkua väitti akkuvahti vajaaksi, ja oikeassahan se olikin. Tallista lähtiessä katsoin äkkiä kennojännitteet, ja kuvittelin potkua olevan tarpeeksi, vaan aika hätäseen, parissa minuutissa, laski 3,7 voltin hälyrajalle... No, pitihän se kuitenkin varovasti lentää akkua tyhjemmäksi, jotain 14 minuuttia kaikkineen, usealla laskeutumisella vastarin akkua tarkistellen. Otti kyllä sormiin, vaikka olikin nollan pinnassa lämmöt, kevyttä tuulta satunnaisilla puuskilla, ja kevyt lumisade oli muuttunut vesisateeksi, niin kaipa se oli taas olevinaan liikaa sormille...

Tuosta selvisi, kun lähti kotiin latailemaan vastarin akkua, ja lämmittelemään sormia kahvikupin ympärillä. Lisää vaatetta päälle, ja uutta yritystä, ja yllättäen pysyikin paremmin lämpöisenä. Jossain varttitunnin kohdilla alkoi tuntua taas turhan kylmältä, otin alas katsoakseni timerin tilanteen, ja sehän aloitti "loppulaskennan" eli viimeisen kymmenen sekuntia 15 minuutista piipaten. Ja vielä kerran ilmaan, ei paljoa yli minuutin kestänyt palelematta niin otin lopetellen...


Loginpätkää jälkimmäiseltä lennolta. Olihan tuo ihan tarpeeksi tyhjäksi lennetty kun 3,48Ah oli akusta kadonnut. Silti oli vielä vähän ylimääräistä storageen laittaessa, vajaa puoli ampeerituntia otti vielä pois...

Jännityksellä odotellaan minkälaiseksi kelit kehittyy. Ei sentään semmoista mitä Sumujen Saarille on tullut, mutta näyttäisi tuota tuulta olevan tarjolla sekä plussan puolella vesisateen kanssa. Ennemmin vähän pakkasta kuin vesisadetta, höttölumi on ihan hauskaa pöllytessään, tänäänkin olisi aamummalla semmoista ollut...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #226 : 27 Tammikuu, 2025, 19:00:16 »
Tänään sattui kohdalle kelpo kelit, joten pari 5Ah pötkylää täyteen ja 600 pro:n kanssa tuohon lentotoimialueelle. Ei oikein minkäänlaista tuulta, nollan pinnassa lämmöt, välillä pientä lumihöttöä ilmassa. Ikävän hämärää vaan kun varsin pilvistä oli, taivasta vasten lentäessä näkyi ihan hyvin ilman orientaation katoamisia, metsää taustalla ei sitten niin hyvin pysynytkään...

Tällä kertaa sekalaista opettelua, paikallaan leijuttaen ympäri hitaasti yrittäen pitää paikallaan ettei "valu" sivusuunnissa, välillä sitten ympäri 90 astetta kerrallaan, pysähtyen hetkeksi ja jatkaen seuraavaan pysähdykseen. Useamman kierroksen aina neljänneskierroksen pysähdyksillä onnistui parhaimmillaan tekemään, välillä taas varmuus katosi ja piti äkkiä palauttaa tutumpaan asentoon... Lisäksi pieniä pystykäännöksen poikasia, ja hidasta eteenpäin lentoa välillä nokka itseä kohtikin. Pientä oppimisen tunnelmaakin tuntuu olevan mukana...

Timerin laitoin 15 minuuttiin, ja sen piippaillessa laskeutumispaikkaa etsiessä sai melkein minuutin niihin kulumaan. Kumpikin akku siis noin 16 minuuttia lennossa, ja olivat aika nätisti 3,75 voltin kennojännitteissä erojen ollessa muutama satikka. Sormetkin tuntui kestävän  nuo lentoajat, pikkusen lämmittelyä akkua vaihtaessa, eikä jälkimmäisenkään kanssa pahemmin palellut. Tosin koppaa irrottaessa toisen lennon jälkeen tuntui kyllä olevan aika kylmänkankeaa, mutta ei niin paljoa ettei olisi vielä häirinnyt...

Ei paljoa tuntunut enää jaksamista olevan 15 minuutin kohdilla, varsinkaan toisen akun loppuvaiheessa. Pikkusen pitempi tauko, kuin se mitä akunvaihtoon kuluu, olisi ehkä paikallaan. Tai sitten kävellä kotiin vaihtamaan akkua, tuohon satametriseen kävelyyn ei paljoa aikaa tai vaivaa kuluisi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #227 : 11 Helmikuu, 2025, 16:03:42 »

Vähän väriä lapojen alapintaan, hyvin näkee eron maalaamattomaan yläpuoleen verrattuna. Jos ei muuta, niin pitää ainakin kärjet maalata yläpuoleltakin, katoaa aivan täysin lunta vasten täys valkoiset lapaset... Perälapasetkin sai väriä, hienosti piirtyy niidenkin kuva ilmaan lennossa...

Taas vartti Päijänteellä, luntakaan ollut kuin viitisen senttiä mihin landarit upottaa, sen verran tiukkaa kuitenkin ettei pöllyä. Jotenkin taas ote hukassa, kun on toista viikkoa taukoa tämän kanssa. Kylmä ja tuuli on pahasta, ja kostea ilma, vaikkei tänään ensinmainittuja ollutkaan just mitään niin silti oli vartti tiukassa sormien kanssa...

Pitää nuo lavat vielä käyttää irti ja tarkistaa tasapainotus maalauksen jälkeen. Skaala-kuussatasen lapoja maalaillessa huomasin että ohutkin kerros kyllä vaikuttaa lapojen painoon, ja viimeistelyn sai maalaamalla kärkiin hentosen kerroksen lisää kevyimpien kohdalla. Samalla kun värjää lapojen päät niin katsoo ensin kumpaan pitää saada lisää painoa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #228 : 24 Helmikuu, 2025, 17:05:49 »
Parit akulliset piti käydä tyhjäämässä, tuulesta ja sen puuskista huolimatta. Jäi vaan "kentältä" kuvat ottamatta, vaan eipä se edellisistä olisikaan poikennut. Lunta maassa edelleen, tamppasin vähän aiemmin tampattua aluetta, niin siinä pystyi hienosti "välimallin" Hurricanella operoimaan. Eikä kaatunut tuulessa laskeutuessakaan, kummallisen rentouttavaa oli "tankosella" pyöritellä tuulessa...


Tuossa tuota fleetiä. Yläkertaan niitä vielä muutama riittää, puolenkymmentä 450 Räksän kokoista muutaman Honeybeen kanssa...


Ja nuo pikkusen isommat vielä erillään. 600 ESP ja Pro Räksät ja Caliber 700. Skaalakoppa tyhjillään, sen sisältö on tallissa askarteluosastolla, ja palautuu tuonne lähiaikoina sekin. Vielä tutustumista sen Brainin kanssa, jos vielä saisi pikkusen paremmin perän pitämään pitch-pumpissa, säätöjä kokeillen ja kopua heilutellen verraten käytöstä eri säädöillä. Tiedä sitten pitäisikö valjastaa joku pienempi Brain -testipenkiksi vielä..?

Vähän tuli pohdittua tuota FB vs. FBL ja tulin tulokseen että tankosesta tykkään tuntumaltaan, verrokkina vasta Skookum, Gpro, Spartan ja Brain. Onhan nuo kaikki vallan vakaita ja yllätyksettömiä, mutta se pieni ero tuntumassa on kuitenkin tankosen hyväksi. Minun mielestä noin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #229 : 10 Maaliskuu, 2025, 18:03:35 »



Tulipas taas kelit. Sakean lumisateen tauolla, ja lumitöiden puolivälissä, piti käydä vähän leikkimässä Hurricanella. Pari akullista ilmassa, vajaa kahdeksan minuuttia kumpikin, eikä storageen ladatessa mennyt yhteensäkään pariasataa milliampeeria enempää...

Kivaa vaihtelua jatkuvaan reippaaseen tuuleen vielä reippaampien puuskien kanssa. Pikkunen "platta" tuli tampattua, muuten olisi kyllä uponnut hienosti nuoskalumeen...

Edittiä: Huomasin tuota videota katsoessa, että servolla on koko ajan pientä liikettä. Vissiin sitä korjaa jatkuvasti, ajattelematta, tekee niitä korjauksia mitä FBL tekisi jos semmoinen tässä olisi, vaan tankomeiningillä mennään...
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2025, 18:10:39 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #230 : 14 Maaliskuu, 2025, 17:54:34 »
Meinasin saada torppitarinaa tälle päivää, yllätti 600pro rupelin kerätessä kierroksia. Muutenkin "lievä LHS" siinäkin, ja alle tonnin nuppikierroksia kerätessä, lähti kallistumaan voimakkaasti eteenpäin. Vähän jo lunta lapaset pölläytti, mutta siitä selvisi kun tuuppasi nousukomentoa samalla yrittäen palauttaa vaateriin koko keksintöä. Nousi nätisti, eikä sitten loppuakullisella ollut mitään sen ihmeellisempää...


Tuosta tampatulta lumelta nousua suoritin, kuten muutaman kertaan "välikokoisella" Hurricanella tässä lähiaikoina. Pikkusen uutta höttöä pinnassa, olisko antanut jalaksen alla lumi periksi, ja siitä sitten lähtenyt porautumaan maata etsien..? Ikuna millään pienemmällä ei tuollaistakaan ole päässyt tapahtumaan, eikä lapojen hidastumista odotellessa kaatamista -jonka oon jo pariin kertaan onnistunu tällä ja kertaalleen nelilapanuppisella kuussatkulla, onneksi ilman skaalakoppaa se suoritus, sen verran korkeampi kaikkineen että olisi saattanut painovoima pitää huolen silpun syntymisestä...

Huomasin tuossa semmoisen hauskan, etten ole tämän vuoden puolella lentänyt ollenkaan tuota vähän venytettyä Hurricanea pienempiä. Kertaalleen jo meinannut LHS -450 Räksällä kokeilla, mutta jäi meinaamisen asteelle se, pari akullista enemmän venytettyyn Hurricaneen, toistakymmentä sitten toiseen Hurricaneen sekä 600 poroon. Kymmenkunta toisella kuussatkulla, joista vain pari skaalakopan kanssa... Ei vaan nuo pienemmät tunnu enää omilta...

Keli oli lähtiessä kohdillaan, pari astetta pakkasen puolella, ei tuulta ja aurinko esillä. Muutaman minuutin lentelyn jälkeen keli vähän muuttui, tuuli alkoi yltyä pysyen 2-3 m/s lukemissa 6 m/s puuskien kanssa, aurinko piiloutui pilvien taakse ja höttöluntakin lähti putoilemaan. Välillä näki että hiutaleet tulee ihan vaakasuoraan, ja muuttaa suuntaa ihan satunnaisesti. Vartin kohdalla timeri muistutti olemassaolostaan, siitä vielä minuutin hain tuntumaa ennen laskeutumista, ja akkuun jäi vielä purettavaakin storageen tyhjentäessä. Eli olisi pitempäänkin pysynyt ilmassa, mutta tuossa alkoi olla jo hitunen liikaa tuota keliä näille sormille. Hupaisaa laskeutuessa, kun ei hold -vipusta tunne ollenkaan, piti vaan luottaa että vipu kääntyy kun antaa sormelle komentoa, ja kyllähän sen äänestäkin huomaa että moeni komento perille. Ilman tuulta olisi luultavasti onnistunut palelluttamatta sormia...

Jotenkin kivan perusselkeä verrattuna Hurricaneihin, kaipa se pieni lisäkoko sekä -paino tekee tehtävänsä. Pari kiloa Hurricanea enemmän, lapasissa 50mm lisää. Ihan sujuvasti tuli taivaalla itseäkin kohti, ekoilla kerroilla pientä epävarmuutta mutta sitkeästi kun lenkkiä heitti niin varmuudesta alkoi se epä katoamaan. Tulisi vaan se kesä, niin pystyisi pitempiä aikoja viettämään kentällä, tai sitten pitää vaan väsätä joku huppu, WarmTX taitaa olla loppuunmyyty tuote...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #231 : 18 Maaliskuu, 2025, 15:19:07 »
Akullisen 600pro:lla kävin läpsyttelemässä. Semmoinen joutilas hetki, ja kelikin kohdillaan, niin äkkiäkös sitä yhden akun latailee. Vähän varovasti kuulostellen tekeekö kevätjuhlaliikkeitä spoolatessa, vaan nätisti pysyi ilman häslinkiä. Mikä lie sitten edellisellä kerralla oli, että yritti kaataa ittensä kierroksia keräillessä..?

Puuskia oli lähes tyynen tuulen seassa, just semmosia mukavia mitkä pitää kivasti hereillä muttei aiheuta turhia jännityksiä. Jotain pystyvirtauksia välillä, ihan hitaimmilla nuppikierroksilla meinasi maankuori kohota turhan nopeasti, vaan ei kuitenkaan kovin lähellä hankea tullut käytyä. Paitsi kun tuli tarkoituksella leijuteltua ihan pinnassa, välillä jalaksia hankeen upotellen, mut se oli tarkoituksellista leikkimistä se...

Kommenttia tuli sitten kotoakin, kun vaimo parin vintiön kanssa kärrytteli kotia kohti, kuulemma läpytys kuului yllättävän kauaksi. Ei tarvinnut ihmetellä mihin olin karannut, ääni paljasti ja välillä mäennyppylän takaa näkyikin. Jos ei olis tiennyt mistä se ääni tulee, niin olisi saattanut tovin ihmetellä että mistä se ääni oikein lähtee...

Timerin vinkaistessa, aattelin vielä vähän päälle pörrätä. Ja menikin ihan pieni hetki, nelisen minuuttia vartin piippailun jälkeen. Eikä vieläkään ollut akku liian tyhjäksi ajettu, 3,72v kennojännitteet näkyi akkuvahdissa ja sittemmin laturissa storageen lataillessa. Eli hyvinkin pystyy parikymmentä minuuttia ilmassa pitämään, kun ollaan plussan puolella...

Ja pitääkö olla huolissaan, kun kuussatku alkaa tuntua pieneltä..? ::)

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #232 : 19 Maaliskuu, 2025, 08:51:00 »
Selkeesti on Jasu suuremmat voimat nyt kyseessä ja ne osoittavat uuden Logo 700:n suuntaan 8)
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #233 : 27 Maaliskuu, 2025, 12:55:14 »
Onko tämä taistelua tuulimyllyjä vastaan, kun keksin lähteä ulkoiluttamaan pikkutirriäistä? Siedätyshoitoa isomman haavelua vastaan tai jotain..?


Toissapäivänä lähdin kokeilemaan, miten on akut talvehtineet, olleet puolisen vuotta koskematta storageen latailtuna. Aiemmin oli yhdestä Genssistä karannut yhden kennon sisäiset vastukset taivaisiin, ei suostunut laturi enää yhteistyöhön, eikä kestänyt mitään purkaakaan. Toinen pikkuakkujen sarjasta oli pahasti aloittanut pullistelun, yritin sen lataamisen jälkeen päästää savuna ilmaan mutta aika vaimea pössähdys oli. Loput seitsemän osoitti toiminnallisia merkkejä, ja mikäs onkaan sen kätevämpi tapa purkaa lataukset kuin pyöritellä rupeleita...

Vähän meinasi olla kuraista takapihalla, pystyevä aivan kurassa ja näkyy sitä levinneen puomia pitkin melkein eteen asti. Vain kerran meinasi kaivautua saveen, spoolatessa, vahingossa löytyi hyvin pehmonen paikka minne landarit yritti sukeltaa. Jännä tunne kun yrittää nostaa niin kuormitus lisääntyy eikä mitään tapahdu, kunnes sitten kerrasta reippailla kulmilla hyppää muutaman metrin... Tuultakaan ei ollut edes kahdeksaa sekuntimetriä, kivoja puuskia tuossa takapihalla, välillä tuli aika reiluja yllättäviä korkeusmuutoksia, puuska kun pyörähtää talon avulla pystyvirtaukseksi, lähellä maankuorta muutamaan kertaan käytiin mutta ilman kosketuksia selvisi...


Kokeilin sitten tänään toista canopyä, semmoinen kun kulkeentui yhden osakasan, vai oliko kopterin, mukana. Onkohan tuo joku Eachine E180 koppa, ei ihan samanmuotoinen, mutta vähän isompi ja pikkusen kynsisaksilla alareunaa silputen sai hyvin istuvan. Hämmentävästi vaan tosi äänekäs omaansa verrattuna, vähän on paksumpaa muovia tuo, eikä ikkunan kohdalla ole semmoista verkon tapaista, mutta lähes ärsyttävä ääni tuon kanssa lähtee. Pitää kokeilla, vaimenisiko palasella EPDM -kumimattoa, semmoista liimalla varustettua kun jäi Rangen lämppärikotelorempasta yli...

Ei vaan meinaa tuommonen vihreä-harmaa -yhdistelmä taustasta erottua, lunta vasten hyvin mutta talon seiniä, ajoneuvoja sekä muuta ryönää vasten yritti kadota. Sekä puiden väriin, ei kiva, paljoa paremmin ei erottunut tuo valkoinen vaaleanvihreällä värillä olevakaan. Vaan eikös tuosta selvitä yleensä aika helposti..? Lisää väriä maailmaan, tämän talven teemana ollut se...


Tuossa vielä lennon jälkeen kuvattuna, ei tänäänkään osannut puuskat aikaistaa remonttia. Hitusen vakaamman oloinen kyllä tuolla kopalla, varmaan pienikin painon lisääminen tämänpainoisessa vaikuttaa heti. Tai sitten vaan oli maltillisempia puuskia tänään..?


Suhauttelin sitten alareunaan uusia värejä, ensin keltaista pohjille pari kerrosta ja sitten ohut huntu pinkkiä, lopputulos ainakin etäisesti taas oranssia imitoi. Kunhan tuo nyt tovin vielä kuivahtaa, niin pitää kyllä pari akullista käydä katsomassa vaikuttiko näkyvyyteen minkä verran...

Ei vaan ole optikolle saanut vielä aikaa kysyttyä, niin värjätään vermeet niin että näkyisi vähän paremmin. Vaan on tuo kyllä pieni ja kevyt, 200 grammainen liki viisikiloisen jälkeen, melkoinen ero käytöksessä -ja tilantarpeessa...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
22416 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
17169 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4035 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9663 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
14366 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu