Kirjoittaja Aihe: 600N perä vägää............  (Luettu 52955 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
600N perä vägää............
« : 24 Joulukuu, 2008, 14:24:06 »
Perällä
Logictech LTG 6100T + LTS-6100G

Seuraavat kokeiltu.
- Kokeiltu eri pystyvakaimia jos resonoi = ei vaikutusta
- Gain arvoja pyöritelty 51%->80%
Arvolla 51% perä on holtiton, hitaasti hyppii sivuille edestakaisin vähän sinne tänne arvaamattomasti.
Arvolla 80% vispaa paikoillaan hirveästi
Arvolla 57% Perä on paras mitä saa laitettua, hyppii edes taikaisin.. ei nopeasti, mutta ei hitaastikkaan. Kaasutteassa tällä arvolla kyllä   pysyy perä hyvin mukana.
-Käytetty perän osat irti ja kasattu uudestaan.
-Lavat vaihdettu
-Gyro kiinnitys ollut 1 teippi kerroksella, nyt on 2 kerrosta... Johdot on niputetty gyron taakse ja johdot vastarille lähtevät rungon reijästä.
Kuvat.

Perä toimii nyt kuin junan vessa, sitä käskyttää 401+9254, lokiteki taisi olla vaan liian herkkä tärinälle tai jollekkin auringonpilkuille jotka vaivasivat katiskaani
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2009, 19:31:37 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #1 : 24 Joulukuu, 2008, 17:36:29 »
Omasta kokemuksesta tuli mieleen, millaista servoteippiä? Mulla oli jotain 3M teippiä gyron alla, tuntui sisällä ihmetellessä oikein hyvältä ja sopivan joustavalta.  Ulkona kylmällä/pakkasella teippi meni todella kovaksi, jolloin ei joustanut ollenkaan ja oli juurikin samoja ongelmia kuin sinulla. Vaihdoin toisenmerkkiseen teippiin niin on toiminut erittäin hyvin jopa -10 asteessa, kylmempiä talvia ei sitten ole oikein ollutkaan niin ei ole päässyt kokeilemaan.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #2 : 24 Joulukuu, 2008, 17:39:19 »
Mutta tuota ilmenee jo kun vien sisältä kopterin ulos lämpimänä, nappaan käyntiin ja ilmaan.
Eli ei kerkeä paljon teippi paleltua, tuo on jotain rautakaupan teippiä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #3 : 24 Joulukuu, 2008, 18:28:19 »
Teimme joskus Mikan koneeseen (ropellihattu) tälläisen ratkaisun : laitoimme 1mm teräslevy palan 2 teipin väliin,,homma rauhoittui kummasti ;D . Tässä epäselvä kuvaelma aiheesta pdf:änä,,joutuu pyörittelemään kuvatusta.
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2008, 04:30:55 kirjoittanut Mikaelni »
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #4 : 24 Joulukuu, 2008, 18:31:01 »
voisi kokeilla seuraavaksi tuota :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #5 : 24 Joulukuu, 2008, 18:45:08 »
Teimme joskus Mikan koneeseen (ropellihattu) tälläisen ratkaisun : laitoimme 1mm teräslevy palan 2 teipin väliin,,homma rahottui kummasti ;D . Tässä epäselvä kuvaelma aiheesta pdf:änä,,joutuu pyörittelemään kuvatusta.
Spartanin mukana tulee tommonen. Kumpikohan keksi idean ensin...? Oikeuteen? ;D Mä ostin Spartanin kiinnityssetin muutamalla punnalla ja nyt mulla on se siinä tuleva levyn pala Solid G:n anturin alla. Paksu mukana tullu teippi  pohjalla, sit levy, sit ohuempi Biltema teippi ja sit anturi. Toinen teippi ohuempi et ei tule ihan vaahtokarkki tuosta...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #6 : 25 Joulukuu, 2008, 11:16:38 »
mietin tuossa, että vaikuttasko tuo asennuspaikkakin... olisikon parempi vai huonompi paikka tuohon gyro mountin päälle kopan alle?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #7 : 25 Joulukuu, 2008, 12:41:10 »
Hoh hoijaa, kokeilin tuota rauta patenttia.. tosin ei ollu millistä, jotain ohuempaa.. ei apua.
En teidä tekikö aikaisemmin jo tätä mutta perä vispaa oikealle kokoajan...
Eli normaali vispausta ja pikkuhiljaa oikealle :(
Olen ihan neuvoton, toimiskohan tuo GY401 paremmin tässä, tosin sille ei ole servoa, jos tuo 6100 ei pelaa sen kanssa..  ::)

EDIT:
Voisiko joku ystävällinen sielu käydä hakemassa biltemasta sitä kehuttua teippiä ja lähettää tännepäin?
Alkaa loppumaan tuo oma palateippi kun on tässä kikkaillut  ;D
YV:tä jos joku asuu bilteman kupeessa ja joutaisi tekemään moisen tempun, tarkemmin yv:llä
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2008, 12:44:07 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #8 : 25 Joulukuu, 2008, 12:53:19 »
Mä en nyt muista... oliko sulla joku video josta näkyy se perän käyttäytyminen?

Mietin vielä sitä kopterin rungon tärinää, kun joutuit moottorin irrottamaan jne sen kytkimen takia ja säädötkään ei taida vielä olla ihan kohdillaan. Herkät gyrot ei tykkää, jos kone tärisee paljon... en tosin tiedä tuosta kyseisestä gyrosta. Mulla jossain vaiheessa tärisi aika paljon kopu, tyhjäkäynnilläkin canopy värisi aika voimakkaasti, mut 401 kesti sen hyvin. Otin moottorin irti ja laitoin uusiksi sen koko fan mountin jne. Sain tärinää vähenemään reilusti. Nyt on kohtuu hyvä vaikka vielä parempi vois olla. Solid G on käsittääkseni herkkä tärinälle kanssa, mutta sekin nykyisellään pelaa hyvin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #9 : 25 Joulukuu, 2008, 13:10:42 »
tuo ei värise oikeastaan ollenkaa tyhjäkäynnillä, eikä ilmassakaan... silmin nähtävästi/korvin kuultavasti :D
Ei ole kunnon videota siitä perästä, otin taas tuon gyron irti ja suunnitelen miten sen saisi hyvin kiinni..
Mitenhän tämä nyt ratkeasi  :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #10 : 25 Joulukuu, 2008, 13:17:11 »
Oletko normi modessa perän säätänyt että ei lähde minnekkään pyörimään kopteri? . Onko sinulla kaikki gyron keskitykset+yms siellä boxissa ok. tuo aparaatti toimi itselläni ok, ainoa muutos mitä on siitä tilanteesta on nämä: irroitin gyron peräputken kiinnittimestä jotta mahtui paremmin pahvilaatikkoon /täällä on paljon lämpöisempää kuin siellä "Lapissa". Onko kardaani kunnolla paikoillaan,,että ei ole laakerin tukikumi pois paikoiltaan?
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #11 : 25 Joulukuu, 2008, 13:22:01 »
Oletko normi modessa perän säätänyt että ei lähde minnekkään pyörimään kopteri? . Onko sinulla kaikki gyron keskitykset+yms siellä boxissa ok. tuo aparaatti toimi itselläni ok, ainoa muutos mitä on siitä tilanteesta on nämä: irroitin gyron peräputken kiinnittimestä jotta mahtui paremmin pahvilaatikkoon /täällä on paljon lämpöisempää kuin siellä "Lapissa". Onko kardaani kunnolla paikoillaan,,että ei ole laakerin tukikumi pois paikoiltaan?

Voisin tehdä vielä sen tässä aikani kuluksi että puran koko perän kaikkineen ja ajatuksen kanssa kokoan, sitten vielä tuo mekaninen gyron säätö käydä läpi... sitä en ole tainnut tehdä, 401 ainakin piti perän HH modella paikoillaan viakka sitä ei mekaanisesti säätänytkään.
Noh ehkä myöhemmin olemme viisaanpia, alan hommiin.
Tuon gyron manuaali oli kyllä vaikea, pitää vielä tavata sitä sitten.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #12 : 25 Joulukuu, 2008, 13:38:51 »
Ohjeethan luetaan yleensä tosiaan vasta lopussa kun mikään ei enää auta ;D  ,toivotaan että saat  koneen kuntoon .
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #13 : 25 Joulukuu, 2008, 14:03:54 »
miten tuolta putken sisältä saa tuon saamarin jutun pois :D
Laakeri sieltä tuli muttaei tuu mikä lie kumi systeemi :(

edit: lähtihän se ku pukki reunoista irti... :p

edit2:
Vinkkiä miten tuon kumin/laakerin saa oikeaa kohtaan tuonne putken, kun ei pysy kardaanissakaan tuo laakeri että sen perustella saisi :S
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2008, 14:10:30 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #14 : 25 Joulukuu, 2008, 14:13:32 »
Laakeri pitää olla liimattu kardaaniin kiinni kun takaisin laitat ja liukastetta kehiin kun tunget systeemin takaisin(tiskiainetta+vettä)  ;) . Alumiiniperäputkeen tuo homma menee helpommin takaisin ja apuna käytetään kardaani paketin muoviputkea .

Ps: katso että et sotke laakeria pikaliimalla kokonaan ja lue Alignin ohjeet että mihin kohtaan kuuluu laakeri tulla. 2/3 keppiä muistaakseni

EDIT. Hyppää autoon ja aja joutessai tänne niin laitetaan kuntoon ;D samalla käyt Raision Bauhausissa
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2008, 14:15:29 kirjoittanut Mikaelni »
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #15 : 25 Joulukuu, 2008, 16:53:40 »
Kasassa, taisi yksi syy ainakin löytyä... nyt kun rupesin gyroa tutkimaan.
HH modessa kanittaa pikkuhiljaa sivulle niinkuin olisi trimmiä päällä... olen nollannut kaikki asetukset radiosta jotka tuota voisi aiheuttaa, ei apua... missä vika? :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #16 : 25 Joulukuu, 2008, 18:25:23 »
Keskitä perä niin että ei valu kummallekaan puolelle. Sitten HH päälle ja toimii.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #17 : 26 Joulukuu, 2008, 12:57:59 »
NOniin tehty, suht vaikea saada keskelle ku kierrokset muuttuu niin lähtee vaeltamaan, no sain sen niin että pysyy paikoillaan tietyllä kaasulla ja leijuu.
Noh HH päälle, ja vägäys parantunut hieman... mutta ei kokonaan, eli välillä pysyy paikallaan ja välillä sitten väpättelee vähän ja kohta uudestaan... gain arvon laskeminen vaan pahentaa sitä että muuttaa sen heittelyn laajemmaksi ja arvaamattomaksi... suuremmilla arvoilla väpää paikallaan ja perä kääntää niin pysähtyy kuin seinään ja vispaa.

Onko tässä nyt vaan tuo värinä kyseessä... pitäisikö irroittaa moottori ja yms ja koittaa saada ne hyvin niin että tärinä vähenisi... vai pureutua paremmalla teipillä gyron kiinnitykseen?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #18 : 26 Joulukuu, 2008, 22:41:34 »
Oletko tarkistanut, että perälavanpitimiä yhdistävä akseli on suora? Lavanpitimien laakerit kunnossa?

En edes tuon isomman Alignin perän rakennetta paremmin tunne, joten en tiedä edes sen osanimikkeitä, Hariboissa ainakin vääntyy melko pienestä kosketuksesta ja aiheuttaa joskus kuvaamiasi ongelmia.

Pöydällä liikuteltaessa kaikki tuntuu olevan kunnossa ja liikkuvan herkästi, mutta kierroksilla, kun keskipakovoima "repii" lapoja/pitimiä voimakkaasti ulospäin, ne takertelee ja peräservo joutuu korjaamaan jatkuvasti "yli" että saa haluamaansa liikettä aikaan perässä.

Toivottavasti edes joku ymmärsi ontuvan selityksen, omien kokemusteni perusteella vaan ollut monella salaperäisten peräongelmien syynä.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #19 : 26 Joulukuu, 2008, 22:50:45 »
Oikein ymmärrettävää, mutta se tuntuu hassulta että kun ei tuota ole torppailtu eikä pahemmin kosketeltu maahan...
Mitä nut 1-2 senttiä lunta kaivanut kun laskeutui, se tuskin vielä mitään vääntää? ^^
Noh keskiviikkona saa osat postista niin voi jatkaa taistelua.
Untill then... vielä otetaan ehdotuksia vastaan niin voi sitten kokeilla kaikki  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #20 : 26 Joulukuu, 2008, 23:28:29 »
Koitas viälä siirtää tuo kuvissa näkyvä johtomötikkä gyron kyljestä muualle, gyro on herkkä magneettikentille ja tuokin voi niitä tehdä....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #21 : 26 Joulukuu, 2008, 23:40:40 »
Teinpä muuten sen jo päivällä, jätin gyrolle menevää johtoa vapaaksi niin ei välity suoraan värinät sitäkään kautta... toivottavasti tämä ongelma alkaa aukeamaan tästä  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #22 : 26 Joulukuu, 2008, 23:50:04 »
Jos arvata pitää ni radio/gyron säätö ongelma. Mekaanisen keskityksen uskoisin olevan ok. Oothan katsellut inntenetinmäeltä juutuupistä ne logitech 2100 säätövideot? Niistä sain itse hyvän ymmärryksen gyron säätöön.

Millasella kaasu % tuo ilmenee? onko kaasu auki yli 70% entä yli 95%? Oma shuttleni teki aikanaan kaikennäköstä perän nyppyyttämistä liian vähällä kierrosmäärällä ja sitten kun tuli liikaa jenkaa nuppiin ni taas alko uus erilainien pomptustärinä mikälie.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #23 : 27 Joulukuu, 2008, 00:10:55 »
Olen katonut sen videon.
Olisiko 40-50% kaasua, kun leijunnassa... laitoin sen verran lisää että nokan ylös alas vaappuminen loppui.
Kaasukäyrä on nyt
5-26-44-62-75

Vilkasen vielä sen videon tuolta jos aukeis jotain.

Vilkasin tuon... tuo ei laita tuossa gyrolle mitään kanavaa... eli tuo gearin travel adjust ajaa saman kuin että olisi se gyro sens valikko... Am I right?
Ja tuollahan nyt on käsittääkseni vastarissa gain piuha gear kanavassa?
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 00:25:53 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #24 : 27 Joulukuu, 2008, 00:44:15 »
DX7 ratiossa on juurikin niin että jos ei haluu ni voi jättää sieltä model valikosta sen gear kohdan gear asetukseen ja aux2 kohdan aux2 asetukseen. Sitten käytät gearintravel adjustista sitä miten paljon haluut gainia. + arvo = HH päällä    - arvo = rate moodi...

Ite käytän tuolla tapaa. Miksi, siksi että haluan käyttää sitä yhtä kytkintä rudderin dual rateen. Miksi, siks että pitää olla "säätövaraa". Throttle holdi mulla itellä on aux2 numikassa. Moni on mulle sanonu että se pitäs pistää sinne missä lukee että Rudd. D/R  /  Hold. Mut pari muuta kannattajaa on tälle poikkeavalle tavalle että "ittellenihän mä asetuksia teen".

Se mitä ajan takaa on että ehkä kantis vähä nostaa kaasua, sitä voi normi modessa DX7 radiossa tehä helposti ku tönää sitä hoover throttle trimmiä ylöspäin. Mut muista kattella ensin sitä kurvia mitä se radio piirtää. Eli mee valikoissa sinne normimoden kaasukurviin ja kokeile mitä se trimmi tekee. huomaa että maksimiarvoo se ei säädä olleskaan.

Itse käytän kaikissa vehkeissä normimodessa jotain luokkaa 0-50-60-70-80, tai 0-55-75-85-95  kaasukurvia. Jopa siinä polttis sukkulassa joka tuli torpattua taannoin.
En minä tiedä paljonko sitä kaasua pitää olla auki tolla kyseisellä vehkeellä, millon riittää teho sopivasti, ja paljo pitää olla kierroksia nupissa.

Jotenkin etäisesti kuullostais siltä toi koko ongelma et gyro on väärin säädetty, ja liikaa/liian vähän gainia radiosta, yhdistettynä liian pieniin kierroksiin. Tää on se maku mikä mulle jää kun luin uudestaan tän koko säikeen.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
600N

Aloittaja seppomikael « 1 2 ... 8 9 » Align Nitrokopterit

213 Vastauksia
122712 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2015, 16:12:15
kirjoittanut Dutchman
600N kasaaminen

Aloittaja mikakoivikko « 1 2 » Align Nitrokopterit

27 Vastauksia
15533 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2008, 21:23:05
kirjoittanut ropellihattu
11 Vastauksia
4684 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 16:27:18
kirjoittanut 1m4s0_
37 Vastauksia
13627 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 23:11:59
kirjoittanut kamakaze
19 Vastauksia
8188 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen