Kirjoittaja Aihe: 600N perä vägää............  (Luettu 52947 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #50 : 06 Tammikuu, 2009, 20:59:48 »
Ryhdyin tänään vielä perää purkamaan, sain innoitteen tuosta toisesta topicissa jossa oli ollut kardaani kiero...
Noh purin pois ja sitten tutkin "vara" kardaaniin, se oli kiero... noh koneessa paikoillaan ollut oli myös kiero, pyörittelin pöydillä ja seinillä niin muutama millon nousi aina keskeltä... laitoin uuden tilaukseen, saa nähdä vaikuttaako vai sainko sen solmuun irrotellessani  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #51 : 10 Tammikuu, 2009, 13:51:28 »
Päivitystä tilanteeseen.
Eilen sain suoran kardaanin paikoilleen, tänään kävin kokeilemassa.
Gyrolla on 3 kerrosta biltemanihmeteippiä.

Nyt perän leijuttelu vägäys on suht vähäistä, välillä vähän heilahtelee.
Mutta kun kääntää perää niin ei pysähdy kuin seinään vaan pomppaa vähän takaisin.
Gain arvo 78% radiossa, jolla sai parhaan tuloksen. 95 perää tekee pientä vägäys liikettä paikoillaan ja kun perää heilauttaa niin isoa vägäystä ennekuin rauhoittuu sen hetkiseen paikaansa.
Pienellä arvolla perä on sitä kuminauhaa.

Nyt on kyllä jo kaikkai keinot varmaan koetettu ja alkaa hajoamaan, inttikin tulee mukavasti tuohon eteen  :-\

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #52 : 03 Toukokuu, 2009, 16:36:09 »
Dodiiiiin,

Lomille päästy ja simat juotu... tänään piti sitten koittaa taistella nuiden vispilöiden kanssa.
Noh 600N lähti tulille pienen taistelun jälkeen, olin onnitunut poistamaan radiosta ohjelmat joten piti vähän hakea ja vähän seosta säätää.
perä ei toimi edelleenkään, nyt uutena kardaania vähän "löysätty" (ei ole pukattu ihan perälle 0.5-1mm jätetty välystä) ja yksisuuntalaakeri vaihdettu ihan huviksi. Mutta ei...
Ensi lomille kokeilla lainata sitä 9254 tuolle pikkurekkulan gyrolle kaveiksi.
Edelleen hyviä veikkauksia otetaan vastaan.
kaasua kun pukkasi niin tuo ampaisi taivaalle kuin raketti, lämmennyt ei ollut nimeksikään tankillisella.. hyvin sormea pystyi pitämään koneen pohjalla ja infralla max lämmöt oli 60astetta palotilan kohdalla  ??? ehkä en vain osaa mitata?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #53 : 03 Toukokuu, 2009, 21:07:47 »
Onko vastarin akku joku vanha paska? Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta mulla ei toimi beltissä perä kunnolla huonolla akulla.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #54 : 27 Kesäkuu, 2009, 15:24:59 »
Noniiiiin, perä toimii paljon paremmin kun sitä käskyttää 401+9254... vielä pientä säätöä.
Joku voisi heittää tähän jotku hyvät kaasu kurvit millä lähtä kokeilee.
spektrumissa normal:

5% tyhjäkäynti
20%
35%
52%
70%


Millanen ois jees idle1?
Pitch curves
norm. -3 - +13
idle1. -13 - +13

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #55 : 28 Kesäkuu, 2009, 11:04:36 »


Millanen ois jees idle1?
Pitch curves
norm. -3 - +13
idle1. -13 - +13

Jos nuo on asteita, kuten arvelen, niin kauheat kulmat. Ei mahda motti jaksaa +13astetta pyörittää ilman, että hyytyy! +/- 10astetta pitäis piisata paremmin kuin hyvin. Normimoodissakaan et tarvi yli 9 astetta. Helpottaa kummasti loivemman leijuntakäyrän tekoa ja siten leijutusta, kun pidät lapakulmat järjellisinä. -3astetta normimoodissa on ihan yes.

Sitten kannattaisi heti alkuun nysvätä myös se Holdi ja siihen suora käyrä ja sinne voi sitten heittää tuon +13 varmuusvaraksi epätoivoiseen tilanteeseen.

muoks vielä: laita kaasukäyrä normi moodiin niin että 2. piste nostaa kierroksia reilummin ja sitten 3 piste ja 4 piste lineaarisemmin. Tarvitset sellaisen käyrän, että siellä pienemmilläkin kulmilla moottori jo kiertää kohtuudella. Jos 20% nostaa kiekat jo kohtuudella niin hyvä. Selviää kokeilemalla.

- Ilkka
ps. onks spekstrumilla pakko ottaa tyhjäkäynti huomioon käyrissä??? Futten vehkeissä tyhjäkäynti säädetään erikseen niin että käyrän 0% vastaa tyhjäkäyntiä... Paljon suoraviiivaisempaa imho.
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2009, 11:10:35 kirjoittanut ija »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #56 : 28 Kesäkuu, 2009, 15:19:27 »
Lainaus
Jos nuo on asteita, kuten arvelen, niin kauheat kulmat. Ei mahda motti jaksaa +13astetta pyörittää ilman, että hyytyy

No ei jaksakkaan pienellä nitromäärällä ja epämääräisillä säädöillä, eikä siis ole aloittelijalle välttämättä paras mahdollinen opettelusetuppi. Mutta jos 3D kiinnostaa niin kannattaa heti säätää nupista ulos +-14, nopeammin oppii pitchin hallinnan kunnolla ja samalla moottorin säätöä. Tarkoitushan ei ole ajaa noin suurilla kulmilla pitkää aikaa kerralla vaan sykäyksittäin terävöittämään liikkeitä. Kohtuu hyvin 50:nenkin motti vetää suurilla kulmilla kun on säädöt kohdillaan. En oo paras puhuja koska en oo onnistunut säätämään mottia niin hyväksi, mutta oon nähnyt enemmän kuin usein miten paljon tehoa 50:stä on mahdollista saada moottorille turvallisissa rajoissa.

Lainaus
ps. onks spekstrumilla pakko ottaa tyhjäkäynti huomioon käyrissä??? Futten vehkeissä tyhjäkäynti säädetään erikseen niin että käyrän 0% vastaa tyhjäkäyntiä... Paljon suoraviiivaisempaa imho.

Voi tehdä niin että säätää kaasuservon liikkeen maksimiin lineaarisella kaasukäyrällä ja kaasutrimmi alhaalla, ja sitten nostaa trimmin takaisin keskelle, jolloin tyhjäkäyntiä voi muuttaa trimmillä. Ainakaan DX7:ssa ei ole erillistä valikkoa tyhjäkäynnin säätöä varten, mites homma hoituu futtessa?

Mun mielestä on kuitenkin suoraviivaisempaa, että lineaarinen käyrä vastaa kaasarin koko liikealuetta, ja tyhjäkäynnin saa säädettyä kaasukäyrän ekaa pistettä nostamalla. Ei tossa mitään vaikeaa ole, kun kaikki hoituu samalla käyrällä, eikä tartte trimmillä/erillisellä valikolla säädellä tyhjäkäyntiä.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #57 : 03 Heinäkuu, 2009, 19:34:44 »
Joo op... edistystä on tapahtunut, mutta..

Eipä tuo vieläkään täysin toimi. tyynellä leijuttelussa toimii oikein hyvin.
LTG:llä perä arpoi ja kääntäessä pomppasi takaisin, ei pysynyt kaasutuksessa kunnolla mukana jne.

GY401:lla perä pysähtyy kuin seinään, pysyy mukana kaasuttaessa... mutta pientä arpomista on kun kävin lennättämässä, tuulinen sää.
Samoin kun flippaa kopterin niin perä ei ole ihan mukana, kääntyy vähän ja on epävarma.

Differential diagnostics people, go.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #58 : 05 Heinäkuu, 2009, 13:31:34 »
Huokaus..

Laitoin aikani kuluksi ltg:n takaisin... Perä kyllä pysyi kaasutuksessa mukana mutta vägäsi tai sitten arpoi.. riippuen gainista
Ja jos leijutteli vain rauhassa niin perävaelsi kokoajan hiljaa vasemmalle.. teki pöydällä samaa servo vaeltaa toiseen reunaan itsekseen, nopeus riippuu gainin määrästä.
Olisipa mukava saada toimimaan että voi oikeasti lennellä  :-\

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #59 : 05 Heinäkuu, 2009, 18:09:52 »
No mites ne nyt ei toimi.. Onko siellä pohjoisessa jotain gyroa häiritseviä voimakenttiä  ;D. Tuus syys leirille niin katsotaan siellä säätöjä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #60 : 15 Heinäkuu, 2009, 22:53:33 »
Luultavasti,

Gy401 + 9254 komentaa

Nousu/lasku pysyy mukana
Tuulessa perä heiluu ja "arpoo"
Oikealle perä pysähtyy kuin seinään
Vasemmalle pysähtyy pehmeämmin mutta kuitenki jämäkästi
Tyynellä perä heilahtelee edestaikaisin rauhallisesti.
Pitää kuitenkin taivaslennossa perän mukana

Rate modessa parhaan mukaan driftaamattomaksi, perä parhaimmillaan gainin olessa 77% HH-modessa.
Linkki lähimmässä reijässä servopyörää.

Ideoita?
ps. Kokeilin huvikseni ltg2100 servoakin tuohon, oli aivan kauhea... tosin en kummemin perehtynt sen asenteluun.
Miten 2100 polkee 9254 servon kanssa?


edit:

Aikani kuluksi ruuvailin ltg6100 paikoilleen ja säätelin tuon helifreak jannun videon mukaan tuon, ei hyvä... aikalailla sama touhua kuin gy401 kanssa, eli jostain muualta nyt pitää vikaa hakea kuin gyron kiinnityksestä tai gyrosta itsestään.

6100 kanssa:
flippailussa perä poukkoilee edestakaisin, kunnes kopu on selällään niin rauhoittuu.. silti pientä arpomista.
Leijunnassa välillä on paikoillaan, mutta suurimmaksi osaksi arpoo.. tuuli ottaa kumpaankin gyro asennukseen ikävästi.
Pystyy taivaslentoa lentämään ilman yllätyksiä.
Perä pysähtyy vasemmalle hyvin, mutta oikealle pomppaa ~10cm takaisin.

TT- kardaani on vaihdettu, yksisuuntalaakeri on vaihdettu.
Perä lapoja ei ole vaihdettu, sabin jotku hiilikuituräpylät (vähän rispaantuneet reunasta)
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2009, 14:34:16 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #61 : 16 Heinäkuu, 2009, 14:34:44 »
Kellään ei ideoita?  :-\

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #62 : 17 Heinäkuu, 2009, 01:31:53 »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa vyr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #63 : 17 Heinäkuu, 2009, 11:05:12 »

Linkki lähimmässä reijässä servopyörää.

Ideoita?


Ymmärsinkö oikein että sinulla on peräservolla mahdollisimman pieni servovarsi. Vai mitä tarkoitit?

En ole lukenut tätä ketjua alusta. Mutta vain ihan aloittelijana ihmettelen, jos tuon tekstistäsi käsittämällä tavalla lyhyellä servovarella ohjaat. Itse ajattelen, että jos nopeaa servoa haluaa hyödyntää, kannattaa valita pisin varsi jotta ohjausliikkeet servon kulman muutoksista ovat mahdollisimman tehokkaat. Ihan maalaisjärjellä ajatellen tuntusi vipuvarren lisääminen kaksinkertaiseksi tarkoittavan samaa kuin olisi kaksi kertaa nopeampi servo ohjaamassa (ainakin pienillä vipuvarren kulmien muutoksilla)?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #64 : 17 Heinäkuu, 2009, 11:15:11 »
Ihan maalaisjärjellä ajatellen tuntusi vipuvarren lisääminen kaksinkertaiseksi tarkoittavan samaa kuin olisi kaksi kertaa nopeampi servo ohjaamassa (ainakin pienillä vipuvarren kulmien muutoksilla)?
Teoria on oikea ja toimii tiettyyn pisteeseen asti kyllä, kunnes välityksen suhteen käy niin, että servon ei tarvitse pyörähtää kovinkaan paljoa ja perän slideri on jo kulkenut koko käytettävissä olevan matkansa. Tässä aletaan sitten menettää servon resoluutiota.

Muistelen kuitenkin, että mulla oli 600N+401+9254 kombinaatiolla aika pitkä servovarsi (tyyliin 14-17mm). Paljonko sulla Sami on limit asetus 401:ssä?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #65 : 17 Heinäkuu, 2009, 12:30:27 »
600N+gy401+s9254 = linkin voi laittaa neljäsakaraisen armin viimeiseen reikään ilman että gainia tarttee laskea liian matalalle. En nyt muista paljon se oli milleinä, jotain 19mm varmaan.



-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #66 : 17 Heinäkuu, 2009, 12:54:52 »
Ihan maalaisjärjellä ajatellen tuntusi vipuvarren lisääminen kaksinkertaiseksi tarkoittavan samaa kuin olisi kaksi kertaa nopeampi servo ohjaamassa (ainakin pienillä vipuvarren kulmien muutoksilla)?
Teoria on oikea ja toimii tiettyyn pisteeseen asti kyllä, kunnes välityksen suhteen käy niin, että servon ei tarvitse pyörähtää kovinkaan paljoa ja perän slideri on jo kulkenut koko käytettävissä olevan matkansa. Tässä aletaan sitten menettää servon resoluutiota.

Muistelen kuitenkin, että mulla oli 600N+401+9254 kombinaatiolla aika pitkä servovarsi (tyyliin 14-17mm). Paljonko sulla Sami on limit asetus 401:ssä?

Hmm, melkeen maksimi... hassua vaikka pallo on ollut lähellä servoa niin limit silti nuin iso..( vai oliko tässä se että mitä isompi arvo sitä vähemmän limittiä on  ::) ), gyro ei nyt siis ole paikoillaan... viimes kyllä säädelty 600 selässä joten luultavasti se arvo mihin on päädytty vähän yli 120.
Servo linkki on nyt 10-15mm päässä keskustasta (ltg6100).
« Viimeksi muokattu: 17 Heinäkuu, 2009, 12:56:54 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #67 : 17 Heinäkuu, 2009, 13:29:22 »
Lainaus
hassua vaikka pallo on ollut lähellä servoa niin limit silti nuin iso..

Mitä lähempänä linkkipallo servoa, sitä suurempi limit.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #68 : 17 Heinäkuu, 2009, 13:51:41 »
Lainaus
hassua vaikka pallo on ollut lähellä servoa niin limit silti nuin iso..

Mitä lähempänä linkkipallo servoa, sitä suurempi limit.


-op-

Eli just vastapäin mitä oma ajatusmaailmani antoi ymmärtää. Mutta ei nyt ollut ratkaiseva tekiä tässä ongelmassa :D

Arvauksia?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #69 : 17 Heinäkuu, 2009, 14:28:53 »
Oon huomannu että jos sen servon pään linkin pistään liian lähelle sitä keskustaa, niin käy niin että vaikka olis kuinka hätänen servo se ei kerkiä korjaamaan rajuja liikkeitä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #70 : 17 Heinäkuu, 2009, 16:02:50 »
Gyro irti, peräservon vipu irti, linkkitangot ja pallot irti, kaikki irti. Säädät linkit uusiksi ohjeen mukaan, laitat gyron uudestaan kiinni, keskittelet servon, laitat sen linkkipallon siihen 3-4 reikään ja säädät leijunnassa uusiksi. Joskus koko homman rakentaminen alusta auttaa...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #71 : 17 Heinäkuu, 2009, 16:19:25 »
Gyro irti, peräservon vipu irti, linkkitangot ja pallot irti, kaikki irti. Säädät linkit uusiksi ohjeen mukaan, laitat gyron uudestaan kiinni, keskittelet servon, laitat sen linkkipallon siihen 3-4 reikään ja säädät leijunnassa uusiksi. Joskus koko homman rakentaminen alusta auttaa...

Muuten hyvä hieno idea mutta kokeiltu jo parikin kertaa :D

Lisää?  :-\


Voisko lavoilla ja pitimillä olla vaikutusta, nuissa align muovisissa ttuntuu olevan jonkin moista klappia... tosin kyllä nuo muilla vissiin toimii? :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #72 : 17 Heinäkuu, 2009, 21:28:25 »
Klappia perän tönärissä/palloissa/linkeissä?

Sitten vielä. Perän painelaaakerit, muut laakerit perästä, akselit perästä, ne uusit. Laita hyvää rasvaa ja paljon sinne painelaakereille. Ja tarkastat perän lavanpitimet/perälavat ettei ole yhtään klappia mutta niin että perslavat kääntyy vaakatasosta alas omasta painostaan. Ei tuo ole sähköistä johtuva vika. Ja se 6100 on parempi kuin 401. Mekaniikassa on vika. Kato silti ettei sulla ole revolution miksausta päällä mankassa. Myös perälavat kannattaa tasapainottaa.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #73 : 17 Heinäkuu, 2009, 21:49:02 »
Linkityksessä ei ole yhtään klappia, uudet perälavat on tulossa jota täytyy koettaa.
Nuissa muovisissa lavanpitimissä on ehkä vähän välystä, kaikissa on?(voiko joku 600nitron omistaja tarkastaa omaa muoviperäänsä?). selvästi heiluu lavat/lavanpitimet kun linkiston laittaa jumiin ja nitkuttelee... :S

Itsekkin lähtisin hakemaan nyt ratkaisua ihan perältä.
Vinkkejä miten saan tankkiin nitroa kun pumppu on karkuteillä?  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #74 : 17 Heinäkuu, 2009, 21:57:08 »
Kyllähän siellä perässä pientä klappia pitääkin tuntua ja tuntuukin.
Eihän se muuten olis kovin herkkä toimimaan.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
600N

Aloittaja seppomikael « 1 2 ... 8 9 » Align Nitrokopterit

213 Vastauksia
122709 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2015, 16:12:15
kirjoittanut Dutchman
600N kasaaminen

Aloittaja mikakoivikko « 1 2 » Align Nitrokopterit

27 Vastauksia
15531 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2008, 21:23:05
kirjoittanut ropellihattu
11 Vastauksia
4684 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 16:27:18
kirjoittanut 1m4s0_
37 Vastauksia
13626 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 23:11:59
kirjoittanut kamakaze
19 Vastauksia
8188 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen