Kirjoittaja Aihe: 600N perä vägää............  (Luettu 52962 kertaa)

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #75 : 17 Heinäkuu, 2009, 22:09:34 »
Jotenkin tuntuu että säädöt,on pielessä.
Itsellä 401/9254 ja hyvin pelittää.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #76 : 17 Heinäkuu, 2009, 22:42:59 »
Mekaaninen setup pielessä ei muutaku se kuntoon ni pelaa mulla huomenna sama homma 611 kanssa eli ilman HH leijjutukseen ja trimmillä keskelle ettei kopteri pyöri kumpaakaan suuntaan. sitte mittaat sieltä peräakselilta siihen slideriin tönärillä paljon se väli, kun se on tiedossa ni trimmi keskelle HH päälle ja servopyörä keskitettynä 90 asteen kulmassa mittaat että on sama väli siinä sliderin välissä jos ei ni siirrät servoa siten että on. Noin sain toimimaan 401 90 FREYAssa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #77 : 18 Heinäkuu, 2009, 17:26:59 »
Noniin,

Tuota egen konstia koetin..
Kumma kun mitä tahansa tekee niin gainin saa nostaa 80 eikä tahdo siltikään vägätä, mutta arpoo.
No asiaan, rate modessa perä pysyy ihanasti suht paikoillaan, mitä nyt liikkuu kun kierrokset muuttuu vähän jne.
HH päälle, niin perä vieläkin välillä arpoilee 10cm alueella ja kääntyy aika usein oikealle kun kopteria kallistaa oikealle... leijutuksessa...
Idlellä perä on parempi, pientä heiluntaa on sentti sinne tai pari tänne... tässäkin perä käänty joskus oikealle kun kallistaa. Tuo kääntyminen tosin vissiin on normaalia joka vehkeessä tietyssä pisteessä?
Ainakin simulaattorissa kopteri on kohta nokka itteen päin jos vaa cyclailee sillä.

Taivaalle pitäs lähteä koettamaan niin näkis paremmin leijutuksen vasta tuossa pihalla voin todeta.

Edit:
Nyt on taivaallakin koetettu, ihan siedettävä.. pysyy mukana eikä häiritse lentelyä. Riittänee tällähetkellä.
« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2009, 19:01:49 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #78 : 19 Heinäkuu, 2009, 01:42:22 »
Noniin,

Tuota egen konstia koetin..
Kumma kun mitä tahansa tekee niin gainin saa nostaa 80 eikä tahdo siltikään vägätä, mutta arpoo.


Sen verran hassulta ongelmalta kuulostaa, että pakko kysyä: oletkos saanut radiollasi toimimaan mitään gyroa? (sori, jos tuli ilmi aikaisemmin, en lukenut läpi koko threadiä)

Tuli meinaan mieleen, että jospa sulla on rudder tikun potikka rikki ja radio antaa häröä sivariin: ei ole ihme jos hyvä gyro vähän heiluttelee perää, kun radio käskee sen tehdä niin! Myös pätkivät johdot yms mahdollisia sekä vastarin että radion päissä.

- Ilkka

...tosin tuohon kallistukseen liittyvänä voisi olla että gyron sensori on vihannes: yksi piezo elementin kiinnitys murtunut tms. kokeiles lainaten jonkun toisen samanlaista gyroa!
« Viimeksi muokattu: 19 Heinäkuu, 2009, 01:44:14 kirjoittanut ija »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #79 : 19 Heinäkuu, 2009, 01:51:51 »
sama gyro(401) toimi oikein hyvin 450 rekkulan kyydissä, ei ongelmaa(samoilla radioilla)
Sen suurimmaksi osaksi tuossa tänään selvitin että flippailussa perän kääntyminen on oma vika kun kaasua survon niin kampean välillä vähän sivulle. Ja phoenixin kalibroinnissa palkit on ihan ok, ettei mitään ylimääräistä kanavista tule ulos..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #80 : 26 Heinäkuu, 2009, 21:48:35 »
Nyt näyttää siltä että perän häiriöt aiheuttaa moottorin käynti, epätasaisuus ja hyytyminen jne...
Selvitellää josko niitä nuppeja sais jotenki säädeltyä :S

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #81 : 26 Heinäkuu, 2009, 22:04:11 »
Nyt näyttää siltä että perän häiriöt aiheuttaa moottorin käynti, epätasaisuus ja hyytyminen jne...
Selvitellää josko niitä nuppeja sais jotenki säädeltyä :S
Ai onko siellä mottorissä jotain säätönuppejakin...? :o Kahvia!!!
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #82 : 26 Heinäkuu, 2009, 22:36:30 »
Nyt näyttää siltä että perän häiriöt aiheuttaa moottorin käynti, epätasaisuus ja hyytyminen jne...
Selvitellää josko niitä nuppeja sais jotenki säädeltyä :S
Ai onko siellä mottorissä jotain säätönuppejakin...? :o Kahvia!!!

Juuu on :)
Ei vaan, käy epätasaisesti... hyytyy jne, perän liikkeet on kytkeytyneet koneeseen kun kuuntelee ja katselee :D
selvää pässinlihhaaa, NOT. Saa nähdä selviääkö  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #83 : 27 Heinäkuu, 2009, 09:11:10 »
Itsellä ilmenee samaa kun kone on liian rikkaalla.
Perä nytkähtelee kun moottori ei käy tasaisesti.
Pääneulaa kiinni vaan reilusti (seuraa lämpöjä).
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #84 : 27 Heinäkuu, 2009, 15:21:13 »
Nooniiin, alkaa löytyä perän ongelmaanki vastaus tuolta moottorista... leijutellessa jo paljon rauhallisempi ja pysyy jopa pitempiä aikoja paikoillaan :)
Paljoko pidätte hyvänä lämpönä koneelle?
~100 astetta
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2009, 15:23:52 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #85 : 27 Heinäkuu, 2009, 15:28:19 »
Nooniiin, alkaa löytyä perän ongelmaanki vastaus tuolta moottorista... leijutellessa jo paljon rauhallisempi ja pysyy jopa pitempiä aikoja paikoillaan :)
Paljoko pidätte hyvänä lämpönä koneelle?
~100 astetta
Mä en koskaan saanu ajettua OS 50:stä niin laihalla et lämpö ois noussu 100 asteeseen. Kone olis sillon ollu liian laihalla ja siksi tehoton. Sillonkin ku 50:sessa OS:ssa oli Carbsmart kiinni, niin laitoin sen rajaamaan 90 asteeseen. Siinä olis ollu vaihtoehtoja jopa 130 asteeseen asti. Nykyään .90 YS käy tulpan vierestä enimmillään noin 85 asteessa lennon aikana idle2:sella. Hyvin on potkua.

Ehkä ne lämmöt on vähän korkeampia siellä 3D Masterseissa Espanjassa, jossa oli 40 astetta ulkona...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #86 : 27 Heinäkuu, 2009, 23:28:46 »




Tässä videota ongelmasta, vinkkejä?
Neuloille ei ole vielä löytynyt paikkoja, huomenna jatkuuu setvintä jos ilmat sallii.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #87 : 27 Heinäkuu, 2009, 23:43:35 »
Sulla ei taida olla noissa perän "tukikepeissä", eli tail boom supporteissa välitukea?

Kannattanee kokeilla laittaa vaikka teipillä ne yhteen. Sähköteippiä kun vetää muutaman kierroksen  niiden ympärille siten, että se vetää tukia hieman toisiaan kohti, niin pitäisi mahdollisen resonoinnin pienentyä. Tukien resonointi ainakin voi aiheuttaa ongelmia ja tuo on helppo testata teipillä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #88 : 27 Heinäkuu, 2009, 23:46:51 »
Tuokin on jo testattu, rautalangalla kiedoin ne yhteen kun huomasin itsekkin että siinä voisi olla osittain syypää juttu.. mutta ei  :-\

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #89 : 05 Lokakuu, 2009, 20:34:22 »
Minkälaisia käänteitä tää stoori on saanut vai onko homma jo ratkennut? täällä ois samantyyppinen vägäysongelma sähkökuussatkun kanssa. Gyron normimodessa säädetty ettei vie kumpaakaan suuntaan, mutta vägäys jatkuu. Ehkäpä pitäis saada kierroksia lisää nuppiin, mutta vähän arveluttaa. Gainin lisäys vähentää vägäystä mutta tuntuis oudolta noostaa sitä yli 80% Servoteipin lisäämiset yritetty, servoarmin pallolinkkiä ois tarkotus huomenna koittaa siirtää lähemmäksi keskustaa...
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #90 : 05 Lokakuu, 2009, 20:37:47 »
Gainin lisäys vähentää vägäystä

Miiiiitä? Yleensä gainin lisäys aiheuttaa vägäystä ja vähentäminen luistamista... Pallolinkin siirtäminen tosiaan saattaa auttaa ilmeisesti GP750:n kanssa paljonkin.
Nada

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #91 : 05 Lokakuu, 2009, 20:40:02 »
Omat vägäilyt suurimmaksi osaksi on luultavasti johtunut moottorin epätasaisesta käynnistä ja pätkimisestä.
Selviää ku moottoriin tulee uudet osat. Jos ei auta niin etsintä jatkuu.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #92 : 05 Lokakuu, 2009, 21:11:05 »
Lainaus
Gainin lisäys vähentää vägäystä mutta tuntuis oudolta noostaa sitä yli 80%

Eikös tähän nyt liittynyt sellainen homma, että nostit kierroksia samalla? Koetas pitää kierrokset samana ja sitten muuttaa gainia. Perän kohtuu hidas heilahtelu edes taas on myös eri asia kuin vägäys, joka tarkoittaa nopeaa väpätystä. Hidas heilahtelu voi johtua liian matalasta gainista, ja silloinhan gainin nosto auttaa asiaa.

Jos ottasit videopätkän koneesta, niin voisi olla helpompi sanoa onko nupin kiekat kohdillaan ja mitä kannattaisi tehdä perän säätöjen kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #93 : 06 Lokakuu, 2009, 09:35:17 »
Lainaus
Gainin lisäys vähentää vägäystä mutta tuntuis oudolta noostaa sitä yli 80%

Eikös tähän nyt liittynyt sellainen homma, että nostit kierroksia samalla? Koetas pitää kierrokset samana ja sitten muuttaa gainia. Perän kohtuu hidas heilahtelu edes taas on myös eri asia kuin vägäys, joka tarkoittaa nopeaa väpätystä. Hidas heilahtelu voi johtua liian matalasta gainista, ja silloinhan gainin nosto auttaa asiaa.

Jos ottasit videopätkän koneesta, niin voisi olla helpompi sanoa onko nupin kiekat kohdillaan ja mitä kannattaisi tehdä perän säätöjen kanssa.


-op-

Joo, hitaaksi heilahteluksi sitä kyllä kutsuisin ennemminkin. Muistuttaa kyllä aika paljon tuota 1m4s0_ :n videota. Pienemmällä gainilla liike on isompaa, suuremmalla pienempää. Palaan asiaan kun olen testannut siirtää pallolinkin paikkaa, ja kokeilen myös laittaa perälavat todella löysälle..
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #94 : 06 Lokakuu, 2009, 17:45:36 »
Joo, eli seuraavanlaiset toimenpiteet on tullut kokeiltua:

- gyroteippiä kokeiltu laittaa toinen kerros (vähän erilaatuista), gyro sijaitsee peräpuomin kotelon päällä
- Perä säädetty ihan normaalisti (servoarmi keskellä normimodessa, ylempi lapa aluksi n 5 asteen kulmassa osoittaen vaakaevän kärkeen..)
- Leijutusta 49%lla, ja peräpuomin siirtelyä kunnes ei lähde pyörittämään kumpaakaan suuntaan (on muuten pienestä kiinni!)
- perälapoja löysätty niin että tipahtaa kun siirtää "yläasentoon"
- servon palloa siirretty eka ylös ja sitten ihan alimpaan --> eipä suurta vaikutusta (6 sakarainen servoarmi)

Elikkä 50-55 gainilla heiluttaa 30 cm, sitten kun gainia lisää niin heilumisalue pienenee, 100% Gainilla (kokeiltu sekin :D !)on jo aika pientä
Kierrokset vähentää vähän heiluntaa (esimerkki: leijuntamoden gaini 75%, kierrokset melkein tapissa alkaa olla jo aika siedettävä)

ja gyroskooppina tuo Align GP750

Ideoita?
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #95 : 06 Lokakuu, 2009, 17:47:04 »
Pystytkö koettamaan toisella servolla, jos olisi nykyinen rikki?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #96 : 06 Lokakuu, 2009, 17:49:44 »
Pystytkö koettamaan toisella servolla, jos olisi nykyinen rikki?


-op-

Toki tuosta 500:sta vois irrotella tuon 9257 futten, mutta sen perä toimii loistavasti niin ei viittis mennä sotkemaan sen säätöjä :D

Tuossa 600ssa on siis ihan brand new Align 650 peräservo.

Toisaalta oli escikin paskana jo tullessa että eipä noista tiedä...
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #97 : 06 Lokakuu, 2009, 17:53:50 »
Laita 500 merkki servon paikasta putkeen.
Eihän se kummemin mene sekaisin jos sen servon vaan lainaat siitä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #98 : 06 Lokakuu, 2009, 17:57:20 »
Laita 500 merkki servon paikasta putkeen.
Eihän se kummemin mene sekaisin jos sen servon vaan lainaat siitä.

Joo kai se on tuo kokeiltava kohtapuolin. Enemmän kyllä itse epäilen tuota gyroa...
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N perä vägää............
« Vastaus #99 : 06 Lokakuu, 2009, 17:59:40 »
Lainaus
Laita 500 merkki servon paikasta putkeen. Eihän se kummemin mene sekaisin jos sen servon vaan lainaat siitä.

Mitäs sinne merkkejä suhrailemaan, saahan sen servon irti ilman kiinnikkeiden irrottamista putkesta.

Mutta s9257:aa en laittaisi 600:seen, on vaan turhan pieni niin isoon koneeseen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
600N

Aloittaja seppomikael « 1 2 ... 8 9 » Align Nitrokopterit

213 Vastauksia
122715 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2015, 16:12:15
kirjoittanut Dutchman
600N kasaaminen

Aloittaja mikakoivikko « 1 2 » Align Nitrokopterit

27 Vastauksia
15534 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2008, 21:23:05
kirjoittanut ropellihattu
11 Vastauksia
4684 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 16:27:18
kirjoittanut 1m4s0_
37 Vastauksia
13627 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 23:11:59
kirjoittanut kamakaze
19 Vastauksia
8189 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen