Mitäpä sitä tuulisina sadepäivinä muuta tekisi, kuin aloittelisi pykäämään skaalakoppaan täytettä..?
Tuommoinen pikkukasa palikoita tuli lunastettua, siitähän sitä on hyvä lähteä kehittelemään...
Kokeeksi laitoin 5-lapanupin sekä 4-lapaisen perän jo hyvin lentäneeseen kolmilapakopteriin. Skookumin hoitaessa vakautukset. Oli vaan aika järkyttävä lennettävä noilla muovisilla skaalalapasilla, kaikki tarkkuus katosi ja ohjauskomennot tuli reilulla viiveellä...
Testasin myös kuitulapasilla, ihan eri lennettävä tuli niillä. Samaten kun laittoi 6S -akku/nopari/moottoripaketin 3S:n sijaan, niin sai nuppikierrokset paremmin hallittaviksi ja lämmöt pysyi merkittävästi pienempinä...
Seuraavana olikin sitten mekaniikan sovittelua koppaan. Tyhjällä "GT Pro" -rungolla hain mekaniikalle seutuja mihin pitäisi lähteä asettelemaan, lähinnä siis päärupelin pituussuuntaista paikkaa käytin lähtökohtana. Kuvahakua googelilla, ja sieltä vakoillen että pääakseli olisi taaemman sivulasin puolivälin tietämillä...
Peräputken läpivientiin tein finnfoamista sovitteen, jossa 12mm reikä peräputkelle ja 6mm reikä ohjaustangolle. Tuossa kuvassa on pikkasen liian edessä koko paketti, niin ei paljoa näy putkesta...
Sitten vaan ylimääräistä kamaa pois, eli peräputken vinotuet ja vaakaevä, perärupeli kaikkine kilkkeineen, ja vielä peräservon asentoa kääntäen semmoseen suuntaan että voisi hyvällä tuurilla vielä sisälle sopia...
Tuossa kohtaa tuli jo Mieleen, että voisi riipaista sähköosat tuosta rungosta irti, ja kasata romut Pro:n runkoon. Ehkä vielä teenkin sen, olisi kaikkineen sirompi ja kevyempi, peräservolle saa telineen runkoon eli pois putkelta ja rungon alapintakin olis valmiiksi tasanen. Hetki vielä taistelua tuon kanssa, niin alkaa suunnitelma muuttua toiseen runkoon päin...
Vielä laskutelineitä irti, niin pitäisi alkaa sopimaan koppaan...
Ja joo, sopii. Akkujen paikkaa tuli vähän haettua, kokeiltua että mihin painopiste asettuisi erilaisilla sijotteluilla. Helpottaisi kyllä tässäkin kapeampi runko... Olisi kyllä ollu sata jänistä, jos olisi suostunut akut mahtumaan "puulattian" alle, yhden akun sinne kyllä saisi...
Ikävästi jää akut näkyviin sivulaseistakin, mutta siinä on jo ihan tarpeeksi haastetta että saa nuo ylipäätään sisään sopimaan. Helpottaisi vaan kovasti, jos jaksaisi yhdellä akulla lentää, vaan kokeilut ilman koppaakin antoi ymmärtää ettei ainakaan siinä moottorissa riittäny voima millä kolmelapanuppia lensin, ja kovasti kuumenee kaikki akuista moottoriin asti, kun taas tupla-akulla pysyi kaikki selkeästi viileänä...
Kopan keulapalakin sopii hyvin, ja oikeastaan koko ohjaamon osa näkyisi noin asetellen jäävän tyhjäksi. Jos vaikka intoontuisi väsäämään kevytrakenteista ohjaamoakin joskus tuonne. Siis jos pysyy lentokelpoisena eikä tule torpattua pahasti...
Roikottelin kokeeksi nupista, ja näyttäisi uhkaavasti painopiste asettuvan halutulle suunnalle. Ja vielä jos tulee runko vaihdettua, niin sillä asettuisi vielä vähän helpommin ja paremmin..?
Peräkasetti näkyi asettuvan vallan hienosti tuohon. Ja jos olisi tarvinnut upottaa syvemmälle, niin finnfoamia on onneksi helppo kairata...
Jonkinlainen pystyevä pitää vielä väsätä, alkuun ainakin siksi ettei perälapaset osu maahan laskeutuessa, ja onhan se ulkonäkötekijäkin. Harmittavasti tuosta kopasta on vaan kadonnut johonkin matkalle, perään liittyvät palikat, sekä asennusosat millä mekaniikan olisi saattanut saada helpommin kiinnitettyä. Nyt nekin kaikki pitää tekasta tyhjästä...
Siitä se projekti lähti käyntiin. Mekaniikkahan tuli jo koelennettyä eli toimivaa tekniikkaa on menossa koppaan. Olisi kyllä toinenkin "pirunpurkki", joka osaisi vakauttaa menoa, voisi sille tehdä asetukset jotka sopisi skaalakoneelle paremmin. Servojakin olisi olemassa, eli kyllä tässä alkanee kertyä jo ihan riittävästi hyviä syitä tehdä tuo sirommalle rungolle. Helpottaisi montaa asiaa, vaan nyt kuitenkin tietää että palikat on mahdollista saada sisälle sopimaan...