Jokohan sitä saisi aikaiseksi kirjailla, mitä tuon kanssa tuli tehtyä että ylläolevan kuvan tilanteeseen päästiin..?
Vähän lisää puusuutarointia, eli rungon alle tuleva sovitelevy uusiksi. Sai sen aiemman 20mm mittavirheen poistettua, ja sitä kautta mekaniikan oikeammalle seudulle...
Kopan yläkiinnikkeitä piti vähän muokata, kun ei sattunut ihan tarpeeksi lähellekään suunniteltua, sentään pystyi aiemmista harjoituskappaleista muokkaamaan nykyiset...
Peräputken "donitsi", hieman Kyoshon osaa muokattuna, oikeastaan kaikilta pinnoilta hiottu. Tukee samalla linkkitankoakin, sen "läpiviennissä" metalliputken sisällä nylonputkea jonka sisällä työntötanko kulkee herkästi. Muutama mutkakin työntötangossa näkyy...
Yläkiinnikkeen liimauskin oli osaksi irti, nyt karhennuksen jälkeen runsaasti epoksia kaveriksi. Josko pysyisi kiinni? Pientä hienosäätöhiontaa piti tuollekin puuosalle tehdä, että 20mm Kyoshoa leveämpi ylärunko sopi paikalleen...
Vanerinen sovitelevy altapäin, mekaniikkaan kiinnitettynä, alkuperäisillä landareiden ruuveilla. Taakse piti vielä laittaa lisälappu korokkeeksi, ilmeisesti peräputken lähtö on hieman eri korkeudella Trexin ja Caliberin kesken? Ilman tuota 3mm korotusta olisi peräputki ottanut takarunkoon kiinni ja silti olisi jäänyt parin millin korotustarve...
Ja joo, viimeistelyt tuohon levyyn tehdään kun seuraavan kerran mekaniikka käy kopan ulkopuolella. Nyt jätin viimeistelemättä, edellisen siistin ennen sovitusta, ja sitten se siistitty menikin hylkyosastolle...
Just mahtuu kikkailemalla menemään paikalleen, toinen swashin taaemmista linkkitangoista pitää irrottaa, toisen irrotuksesta ei ole hyötyä tuossa. Ilman rungon alle tulevaa sovitelevyä mahtui mekaniikka kallistumaan sen verran että sai kaikki linkit olla paikallaan, levyn kanssa ei paljoa enää kallistella...
Juuri ja juuri pääsi yläkiinnikkeen ruuvit asentamaan, kun laittoi talon kaikki pikkujatkot peräkkäin. Ja silti tulee nuo vivustot eteen haitaksi, paras olisi ollut n. 25-30cm pitkä ohut kuusiokoloavain, pitää ehkä semmoinen väsätä jos tulee enemmälti tarve mekaniikkaa irrotella..?
Vaan sinne ne lopulta kaikki meni, ruuvit sai pyörimään herkästi eli saattoi mitoitus kuitenkin jokseenkin onnistua...
Vähän hipomalla menee, mutta kuitenkin osumatta. Varmasti tuosta lähtisi semmoinen ääni ettei jäisi osuminen epäselväksi...
Puntarille laitoin, hyvin pysyi tasapainossa tuon laudankappaleen päällä. Yksittäisiä osakokonaisuuksia punniten tulos oli lähellä tuota, hetki piti pohtia että miksi ei tuon enempää yli viiden kilon, vaan painaahan se alkuperäinenkin Trexin lasikuituinen canopy jonkin verran? Pitääkin se vielä punnita, lähinnä mielenkiinnosta...
Tottakai sitä piti käydä kuvaamassa ulkonakin, pullean kopan takia vissiinkin vaikuttaa reilusti sähkökohtaa isommalta...
Peräevän kiinnitystä piti vielä vähän muokata, eli jyrsin tuonne väliin 7mm paksun alumiinipalan. Ja sattumalta löytyi just oikean mittaiset ruuvitkin tuohon...
Tuohon pitää kyllä jotenkin askarrella vielä pikku pätkä kotelointia, nätisti vaikuttaisi mahtuvan oletetun peräputken jatkeen sisälle koko kulmavaihde ja osin myös kulmalinkki. Tekisikö jonkinlaisen muotin ja kävisi vedätyttämässä polykarbonaatista katteen, vai opettelisiko "hyvänhajuisia hommia" eli lasikuidun kanssa leipomista...
Painopisten tuntui jäävän hieman turhan taakse aiemmissa kuvissa näkyvän 2S 1900mAh vastarinakun kanssa, kokeeksi laitoin 3S 2200mAh pötikän tilalle niin laskutelineputkien eteenpäin siirron kanssa näin sai painopisteen just pääakselin kohdalle. Joskus pienestä kiinni, ja nuo landarin putket painaa kuin synti...
Tässä vaiheessa sitten otin lentotuntumaa, jälleen ahtaalla takapihalla vaikka vannotin itselleni etten enää siinä tämänkokoisilla leikkisi. Aika paljon tuntuu lisäpaino vaikuttavan, ollenkaan niin herkästi halua enää irrota maasta, toki nuppiin kun lisäsi kierroksia niin kyllä se sieltä kivuttomasti edelleen irtoaa. Perä on jotenkin paljon laiskempi, haitanneeko tuo reilummin perärupelia peittävä evä sitten niin merkittävästi? Säädöt taitaa kuitenkin olla aika lähellä hyvää, kannoin vielä yläkertaan ja kytkin läppäriin Brainin, vähän lisää liikerataa perälle yms pientä hierontaa. Ja peräservon keskikohdan tarkempaa hakemista, se kun varmasti on hieman siirtynyt tässä touhutessa...
Tehoja tuo tuntuu pyytävän selkeästi lisää, eli sille tehokkaammalle moottorille tuli oikeasti tarve. Kunhan matkalla olevat pinionit saapuu, niin sitten vaihdan moottorin ja lyhennän välitystä samalla. Saa kaasun asetuksen paremman hyötysuhteen alueelle, 55-60& asetukselta 80% lähimaastoon. Lisääntynyt tehontarve näkyi myös noparin lämmössä, yli 60 astetta tässä nollakelissä leijutellessa, aiemmin parikymmentä astetta viileämpänä pysyi. Eikä varmasti helpota tuo koppa päällä mikä vähentää ilman virtausta jäähdytykselle, tässä kun on kaikki ikkunatkin paikallaan. On se pikku puhallinkin kyllä jo odottamassa, jos tarvetta jäähdytyksen parannukseen tulee...
Löytyi siinä säädellessä semmoinenkin, että lähellä ääriasentoja ottaakin swashin taaemmat linkkitangot koppaan kiinni. Seurausta siitä, että "piti" säätää nollakulmille reilusti keskiasennosta ylöspäin, ja tässäkin taas päädyin tulokseen 10-11mm pitäisi saada swashia alaspäin, eli joko katkaista pääakselia tai pitentää linkkitankoja. Jälkimmäinen onkin perin kätevää DFC-nupin kanssa, siksi sellaista seuraavaksi kokeillaankin...
Tuommoiset 10mm väliholkit sain tekaistua. Mallauksessa lähinnä vastaava löytynyt ruuvi, jonnekkin ovat kadonneet M3x20 kuusiokoloruuvit. Vain pari uppokantaruuvia löytyi, saa niilläkin selville tuliko toimiva...
Tuosta näkee paljonko se 10mm vaikuttaa. Swash kun putoaa samalla sen 10mm alaspäin, niin loppuu se koppaan osuminen. Yritän huomisella kaupunki-kauppareissulla löytää ruuvit, niin pääsee kasaamaan tuolta osin loppuun. Toisaalta, pääakselin lyhentäminen, ei sekään mikään paha rasti pitäisi olla, katkaisu ja yhden reiän poraaminen, tekisi ehkä ulkonäöllekin jotain kun koko nuppi laskeutuisi sen 10mm alaspäin..?