Kirjoittaja Aihe: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600  (Luettu 4241 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #25 : 23 Tammikuu, 2025, 15:35:02 »

Govin asetusten hakua, nyt vastaa mukavammin kierrosten muutoksiin. 14 minuuttia näkyi logissa olevan moottori käynnissä, nätisti pitää kierrokset pyydetyissä 900/1000 RPM, ja jotenkin muutenkin mukavammin käyttäytyi kun kokeeksi laitoin 600mm lavat. Perä jumii satunnaisesti, ehkä pitää koko työntötankohässäkkä rakennella uusiksi, nyt on turhan paljon mutkia joista pääsee joustamaan...

Jäi akkuun vielä joutilaita elektrooneja tuon 14 minuuttisen jälkeenkin, login mukaan oli kulunut 3,6Ah eli ihan turvallisella alueella oltiin vieläkin. Eli eiköhän tuolla sen vartin ihan hyvin pysy ilmassa, varmaan parikymmentä minuuttiakin mutta tuolloin alkaa olla hieman turhan tyhjäksi päästetty...

Kokeeksi kävin toisella 600 Räxällä sataman jäällä, sinne pitää kyllä tämänkin kanssa mennä kunhan saa perän mekanismin ratkaistua. Ja tuli kyllä huomattua että isompi on parempi, vaikkei isoa eroa olekaan venytettyyn Hurricaneen niin selkeä ero oli ainakin näille silmille. Hienosti kyllä tuo kymmensenttinen puuterilumi pöllyääkin...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #26 : 24 Tammikuu, 2025, 20:33:28 »
Peukulla, pinsetillä vai sekaotteella?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #27 : 24 Tammikuu, 2025, 21:26:57 »
Peukulla. Pinsettiä kokeillut, menee silläkin, mutta peukkuote on jotenkin sopivampi. Pinsettiotteella on kyllä tarkempi ohjattava, mut taitaa tuo opittu ote olla peruja jostain reilun neljänkymmenen vuoden takaa kun ekaa RC-autoa ajeltiin kotona... Pinsetin kanssa pitäs opetella vipusten käyttö uusiksi, lentotilaa ja throttle holdia kun tulee käytettyä etusormilla...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #28 : 29 Tammikuu, 2025, 23:06:42 »
Veistelin uutta työntötankoa, paremmin reititettynä ja vähemmillä mutkilla. Edellinen versio jousti ihan reilusti, kun tuli väänneltyä tanko vailla täyttä ymmärrystä, ei sitä oikein mikään tukenut etteikö olisi päässyt joustamaan. Nyt loppuu servosta vääntö ennen tangon myötäämistä, joskopa tuo toimisi hitusen paremmin...

Peräkasettia paikalleen ihmetellessä, jotenkin näytti jotain olevan oudosti. Vaan ei sitä outoutta kauaa tarvinnut etsiä, yks asentaja oli näköjään laittanut perälapaset viime maalauksen jälkeen väärinpäin. Eiköhän tuossakin ole jotain syytä heikompaan perän pitoon, selviää kun saa taas nippuun ja ilmaan..?

Sattuuhan noita. Ja vähän luvattoman helposti tässä kun on rupeli putken vasemmalla puolella ja pyörii toisinpäin kuin muissa. Oli kyllä alkuun ihmetellessä hieman pöllämystynyt tunnelma, enempiä ajattelematta kun pyöritti käsin nuppia niin mieli väitti perärupelin pyörivän oikeaan suuntaan mutta lavat meni terävä puoli edellä. Piti hetki pohtia, kunnes sai muistilokerosta kaivettua että tässä tosiaan taaempi lapa menee ylöspäin oikeinpäin pyöriessään...

Vastarin vaihto siirtyy sit koelennon jälkeiseen aikaan, kun nyt menee sitten perän gain asetus tutkittavaksi. Kun tuntui ettei piisaa mikään, vaan ehkä tuo lapojen väärinpäin olo vaikuttaa ettei vaan ollut pitoa. Ja kun DX7:ssa ei ole ylimääräistä propo -kanavaa, joka taas FlySky:stä löytyy, niin sillä sitä on helpompi haarukoida arvoa kohdalleen kun ei tarvi valikon kautta prosenttilukemaa säätää...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #29 : 31 Tammikuu, 2025, 15:35:51 »



Työntötangosta tuli tuommonen. Hieman aiempaa tukevammin kiinni ja vähemmillä mutkilla...


Tuo oli ainoa kuva entisestä, vähän kuitenkin muotoja siitä näkee. Turhan isoja sivuttaisia siirtymisiä, ja aivan liian pitkiä välejä tukematta mutkiin nähden...

Pikkasen kutittelisi lähteä kokeilemaan, ei vaan enää tälle päivää ehdi akkuja latailemaan että valoisan, tai edes hämärän rajamaille, ehtisi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #30 : 03 Helmikuu, 2025, 17:32:31 »
Pikkupakkasessa pientä testailua. Jumii perä edelleen, välillä tosin pehmeästi seuraa ohjausta, välillä ei vaan nokka lähde kääntymään oikealle -kunnes sitten reilulla nytkäyksellä kääntyy. Sen jälkeen taas tovin seuraa ohjausta kunnes jumihetki taas saapuu...

Asetuksiakin kävin läpi, imaisin vanhaan pikku-IBM:ään Brainin ohjelman, ja sillä sitten tallissa ihmettelyä. Ei tarvii enää irrottaa lapoja ja kantaa ylös, että pääsee asetuksia säätämään. Vaan ei sieltä ainakaan äkkiselleen löytynyt syytä, eikä apuja, tuohon häiriöön...

Testilennolla takapihalla meinasi tulla sitten lentoturmatutkintaan aineistoa, kun perä lopetti kokonaan yhteistyön, onneksi ei kovin nopeasti lähtenyt pyörimään mutta oli siinä oma operaationsa saada halutusti ja ennenkaikkea hallitusti ilman vahinkoja alas. Servopyörästä irtosi linkkipallon ruuvi, korkkasi kierteineen muovista irti...

Osasyynä tuolle varmasti oli tässä viimeisessä muutoksessa, kun laitoin uuden linkkipallon pään. Joka oli nyt kokeillessa aika tahmea, herkistelemällä sen sai kyllä herkäksi mutta tahmeana varmasti kiersi itseään irti. Loput sitten nitkuttaessa, eli muovit muruiksi... Uudelleen kiinnitin, tällä kertaa M2 -läpipultilla nyloc -mutterin kanssa, eiköhän tuo nyt pysy. Servopyöräänkin kairasin M2-kierteen...

No, auttoiko käytökseen? Juuei. Edelleen tahmaa, mutta ei heti vaan hetken leijuttelun jälkeen...

Otin sitten kulmavivun irti peräkasetilla, ja oli kyllä kylmänä yllättävän tahmea slideri akselilla. Kokeeksi WD40 suihkaus, heti herkistyi, jarrucleanerilla puhtaaksi ja kummasti herkistyi vielä lisää. Harmittavasti tuossa touhutessa vaan ulkovalot ehti sammua, siirtyy testaukset jollekin toiselle päivälle...

Jännä ettei edes säikäyttänyt tuo työntötangon irtoaminen. Ehkä sitä vaan oli sen verran varuillaan muutenkin, odottaen että jotain kuitenkin tulee tapahtumaan..?

Tulihan tuossa pohdittua sitäkin, että pitäisköhän koelentoja suorittaa ilman skaalakoppaa...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3624 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2008, 15:21:40
kirjoittanut Iski
1 Vastauksia
2778 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2009, 12:49:18
kirjoittanut turnippi
14 Vastauksia
13365 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2023, 18:14:45
kirjoittanut JasuT
3 Vastauksia
14283 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2012, 16:07:03
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
4187 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2016, 18:44:12
kirjoittanut JBear