Kirjoittaja Aihe: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600  (Luettu 4808 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #25 : 23 Tammikuu, 2025, 15:35:02 »

Govin asetusten hakua, nyt vastaa mukavammin kierrosten muutoksiin. 14 minuuttia näkyi logissa olevan moottori käynnissä, nätisti pitää kierrokset pyydetyissä 900/1000 RPM, ja jotenkin muutenkin mukavammin käyttäytyi kun kokeeksi laitoin 600mm lavat. Perä jumii satunnaisesti, ehkä pitää koko työntötankohässäkkä rakennella uusiksi, nyt on turhan paljon mutkia joista pääsee joustamaan...

Jäi akkuun vielä joutilaita elektrooneja tuon 14 minuuttisen jälkeenkin, login mukaan oli kulunut 3,6Ah eli ihan turvallisella alueella oltiin vieläkin. Eli eiköhän tuolla sen vartin ihan hyvin pysy ilmassa, varmaan parikymmentä minuuttiakin mutta tuolloin alkaa olla hieman turhan tyhjäksi päästetty...

Kokeeksi kävin toisella 600 Räxällä sataman jäällä, sinne pitää kyllä tämänkin kanssa mennä kunhan saa perän mekanismin ratkaistua. Ja tuli kyllä huomattua että isompi on parempi, vaikkei isoa eroa olekaan venytettyyn Hurricaneen niin selkeä ero oli ainakin näille silmille. Hienosti kyllä tuo kymmensenttinen puuterilumi pöllyääkin...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #26 : 24 Tammikuu, 2025, 20:33:28 »
Peukulla, pinsetillä vai sekaotteella?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #27 : 24 Tammikuu, 2025, 21:26:57 »
Peukulla. Pinsettiä kokeillut, menee silläkin, mutta peukkuote on jotenkin sopivampi. Pinsettiotteella on kyllä tarkempi ohjattava, mut taitaa tuo opittu ote olla peruja jostain reilun neljänkymmenen vuoden takaa kun ekaa RC-autoa ajeltiin kotona... Pinsetin kanssa pitäs opetella vipusten käyttö uusiksi, lentotilaa ja throttle holdia kun tulee käytettyä etusormilla...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #28 : 29 Tammikuu, 2025, 23:06:42 »
Veistelin uutta työntötankoa, paremmin reititettynä ja vähemmillä mutkilla. Edellinen versio jousti ihan reilusti, kun tuli väänneltyä tanko vailla täyttä ymmärrystä, ei sitä oikein mikään tukenut etteikö olisi päässyt joustamaan. Nyt loppuu servosta vääntö ennen tangon myötäämistä, joskopa tuo toimisi hitusen paremmin...

Peräkasettia paikalleen ihmetellessä, jotenkin näytti jotain olevan oudosti. Vaan ei sitä outoutta kauaa tarvinnut etsiä, yks asentaja oli näköjään laittanut perälapaset viime maalauksen jälkeen väärinpäin. Eiköhän tuossakin ole jotain syytä heikompaan perän pitoon, selviää kun saa taas nippuun ja ilmaan..?

Sattuuhan noita. Ja vähän luvattoman helposti tässä kun on rupeli putken vasemmalla puolella ja pyörii toisinpäin kuin muissa. Oli kyllä alkuun ihmetellessä hieman pöllämystynyt tunnelma, enempiä ajattelematta kun pyöritti käsin nuppia niin mieli väitti perärupelin pyörivän oikeaan suuntaan mutta lavat meni terävä puoli edellä. Piti hetki pohtia, kunnes sai muistilokerosta kaivettua että tässä tosiaan taaempi lapa menee ylöspäin oikeinpäin pyöriessään...

Vastarin vaihto siirtyy sit koelennon jälkeiseen aikaan, kun nyt menee sitten perän gain asetus tutkittavaksi. Kun tuntui ettei piisaa mikään, vaan ehkä tuo lapojen väärinpäin olo vaikuttaa ettei vaan ollut pitoa. Ja kun DX7:ssa ei ole ylimääräistä propo -kanavaa, joka taas FlySky:stä löytyy, niin sillä sitä on helpompi haarukoida arvoa kohdalleen kun ei tarvi valikon kautta prosenttilukemaa säätää...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #29 : 31 Tammikuu, 2025, 15:35:51 »



Työntötangosta tuli tuommonen. Hieman aiempaa tukevammin kiinni ja vähemmillä mutkilla...


Tuo oli ainoa kuva entisestä, vähän kuitenkin muotoja siitä näkee. Turhan isoja sivuttaisia siirtymisiä, ja aivan liian pitkiä välejä tukematta mutkiin nähden...

Pikkasen kutittelisi lähteä kokeilemaan, ei vaan enää tälle päivää ehdi akkuja latailemaan että valoisan, tai edes hämärän rajamaille, ehtisi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #30 : 03 Helmikuu, 2025, 17:32:31 »
Pikkupakkasessa pientä testailua. Jumii perä edelleen, välillä tosin pehmeästi seuraa ohjausta, välillä ei vaan nokka lähde kääntymään oikealle -kunnes sitten reilulla nytkäyksellä kääntyy. Sen jälkeen taas tovin seuraa ohjausta kunnes jumihetki taas saapuu...

Asetuksiakin kävin läpi, imaisin vanhaan pikku-IBM:ään Brainin ohjelman, ja sillä sitten tallissa ihmettelyä. Ei tarvii enää irrottaa lapoja ja kantaa ylös, että pääsee asetuksia säätämään. Vaan ei sieltä ainakaan äkkiselleen löytynyt syytä, eikä apuja, tuohon häiriöön...

Testilennolla takapihalla meinasi tulla sitten lentoturmatutkintaan aineistoa, kun perä lopetti kokonaan yhteistyön, onneksi ei kovin nopeasti lähtenyt pyörimään mutta oli siinä oma operaationsa saada halutusti ja ennenkaikkea hallitusti ilman vahinkoja alas. Servopyörästä irtosi linkkipallon ruuvi, korkkasi kierteineen muovista irti...

Osasyynä tuolle varmasti oli tässä viimeisessä muutoksessa, kun laitoin uuden linkkipallon pään. Joka oli nyt kokeillessa aika tahmea, herkistelemällä sen sai kyllä herkäksi mutta tahmeana varmasti kiersi itseään irti. Loput sitten nitkuttaessa, eli muovit muruiksi... Uudelleen kiinnitin, tällä kertaa M2 -läpipultilla nyloc -mutterin kanssa, eiköhän tuo nyt pysy. Servopyöräänkin kairasin M2-kierteen...

No, auttoiko käytökseen? Juuei. Edelleen tahmaa, mutta ei heti vaan hetken leijuttelun jälkeen...

Otin sitten kulmavivun irti peräkasetilla, ja oli kyllä kylmänä yllättävän tahmea slideri akselilla. Kokeeksi WD40 suihkaus, heti herkistyi, jarrucleanerilla puhtaaksi ja kummasti herkistyi vielä lisää. Harmittavasti tuossa touhutessa vaan ulkovalot ehti sammua, siirtyy testaukset jollekin toiselle päivälle...

Jännä ettei edes säikäyttänyt tuo työntötangon irtoaminen. Ehkä sitä vaan oli sen verran varuillaan muutenkin, odottaen että jotain kuitenkin tulee tapahtumaan..?

Tulihan tuossa pohdittua sitäkin, että pitäisköhän koelentoja suorittaa ilman skaalakoppaa...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #31 : 06 Helmikuu, 2025, 16:15:51 »
Mitäs jos ton peräkasetin linkin/kulmavivun kääntäisi alapuolelle? Tietty kasetin slaideri kääntyisi myös, ja tanko suoristuisi.

Kaikki öljyt linkeistä kannattaa jättää pois, koska öljy kerää kaiken pölyn. Voit tehdä ylimääräisestä linkkipallosta hyvän avartimen, ku jollain terävällä vedät muutaman skraadun palloon, ja sillä avarrat itse linkkiä.

Myös peräputkien tukia, josta linkkitanko menee läpi, niin voi hieman avartaa sopivalla poralla. Itse en käyttäisi edes 0,5mm poraa. 0.2mm voisi olla ensiapu.

Mä muistaakseni tein 700 Allun+Heliartistin tigru-skaalakopalle kolme tukea tönärille, joista kaksi lyhensin. Liittäminen tapahtui ohuella rst rautalangalla, punotulla siimalla ja epoksilla. Ei työntötanko kumminkaan ymmärrä että se menee viritetyn tuen läpi. ;)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #32 : 06 Helmikuu, 2025, 18:43:47 »
Oli tuolle joku syykin, miksi en alapuolelle sitä saanut. Koko kasetti kun on ylösalaisin, että sai rupelin vasemmalle puolelle, niin noilla osilla ei vipusta saisi alapuolelle tekemättä koko vipua uusiksi. Olisi kyllä jyrsin tallissa, just tuon kokosille osille käypänen, että jos oikein käy ärsyttämään niin sitten tekasee toimivat osaset...

600 pro:n peräkasetti olisi ehkä paremmin käännettävissä. Ei vaan tuon takia viitsi toimivasta hyvin lentävästä osia ottaa, ellei sitten ostaisi koko kasettia minkä tuohon laittaisi? No, koelentokeliä odotellessa...

Oli tuossa jotain öljyä käytetty, olikohan jotain teflon-kuivavoiteluainetta, vaan kaikki kun puhdisti pois niin herkistyi ihan reilusti. Taisi vähän takkuilla kun siihen tuota öljyä laitoin, vaan pitkään oli tahmaamatta eli olisiko kerännyt sitten pölyä ja pakkasessa tahmaantui vähän lisää..? Seuraava lento on kyllä kuivaksi puhdistettuna, sittenpähän senkin tietää...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #33 : 07 Helmikuu, 2025, 14:39:12 »
Juuei toimi. Tai siis, pääosin toimii kuten kuuluukin, vaan satunnaisesti jää jumittamaan josta taas seuraa hidas pirotus ilman ohjauksen vastetta. Tosi leppoisa, etenkin takapihan ihan liian pienessä tilassa suoritettuna...

Maassa ei jumita mikään, ja ihan tolkun voimalla yrittää kyllä vääntää vaikka pitää käsin lavasta kiinni. Eikä jousta vivustokaan enää. Kokeeksi otin ilmaan rate-modessa, pystyy sitä näköjään niinkin leijuttelemaan, ja hienosti kyllä reagoi ohjaukseen kun ei jumita mutta yrittää kiusata siinäkin modessa...

Notta perä taas osiksi, mekaniikka kopasta ulos, landarit kopan sovitelevyn tilalle ja testausta kasaamisen jälkeen. Onhan tuohon nyt syy löydyttävä, joku mitä en vaan ole vielä huomannut kun aloitti tuon oireen lentotauon jälkeen. Mitään Brainin asetuksiakaan ei tullut muutettua kuin vasta oireen ilmaannuttua, mekaaniselle puolelle oletan tuon vian kuuluvan...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #34 : 08 Helmikuu, 2025, 12:37:53 »
Ei näköjään pitäisi pitää nettiyhteyttä toimivana yön pimeinä tunteina. Lähti tilaukseen pari ratkaisuvaihtoehtoa, vasenkätinen kulmavipu ESP:n peräkasetille Alilta että saa alapuolelle vipusen, ja pro:n kaltaiset osat mitkä pitäisi käydä ESP:n kasettiin päivitysosina Tanskasta...

Eihän tuossa muuten mitään, vaan aina tuntuu parin kympin kikkareen mukaan tarttuvan vähän muutakin, melko yllättäen nelinkertainen loppusumma taas maksettuna...

Jos nyt yrittäisi tehdä peräosaston kunnolliseksi, kun kovin mielellään ei tuota koppaa tuhoaisi. Eiköhän noista nyt jotenkin saa kasailtua toimivan, kun aikanaan palikat saapuu..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #35 : 13 Helmikuu, 2025, 12:28:37 »
Laitoin osiksi, samalla tunnustellen mistä kaikkialta pitäisi huoltaa tässä osia odotellessa. Peräosat Tanskasta on kuulemma jo lähellä, vievät seurannan perusteella pakettia noutopisteelle. Pääsee sitten ihmettelemään miten sen peräosaston rakentaisi tällä kertaa...

Huomio kiinnittyi hieman välystä kehittäneeseen pääakseliin, tarkemmin sen alalaakeriin. Nupista heilutellen selkeästi liikkuu runkoon nähden, ei pelkästään tunnu vaan näkyy liike vetorattaan ja rungon välillä. Nuppi akseleineen pois, alempi laakeri helpommin irrotettava, pieni välys siinä mutta isompi laakerin ja akselin välillä. Digitönärillä löytyi viitisen satkua ohuempi akseli siitä laakerien kohdilta, kaipa se on vaan kulunut, nelilapanuppia asentaessa en laittanut uutta akselia vaan vanhalla paljon lennetyllä akselilla kasasin. Uusi odottaa kyllä asentumistaan jo vieressä. Ylempi laakeri tuntuu vähän väljältä myös, mutta rohiseekin selkeästi ja sormella pyörittäessä tuntuu pykäliä. Menee kyllä nuo molemmat vaihtoon, ja onneksi näyttää olevan ihan standardikamaa mitoiltaan, vastaavia löytyy heti laakerikaupasta...

Jospa nyt yrittäisi käydä kaikki muutkin paikat vielä kerran läpi, ja katsoisi että on varmemmin kunnossa ennen seuraavia lentoja. Eikä hätäilisi koppaan asentamisen kanssa, vaan suorittaisi testilennot illman skaalakoppaa ja sitten kun varmasti tuntuu olevan kunnossa niin palauttaisi kopan...

Kuvia tulee, kun saa uusia osia asennettavaksi, purkuvaiheesta taitaa jokaisella olla kokemusta miltä pilkkominen näyttää..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #36 : 20 Helmikuu, 2025, 20:44:32 »
Etenee kun saa etenemään...


Toinen sivulevy tuli uusi, samaten koko pyrstön ohjaushässäkkä, Rotordisk Tanskassa, muutama hassu päivä meni niiden matkalla. Midlandilta Sumujen Saarilta slideri, kun olikin milliä isommilla laakereilla, kuusi päivää klikkauksesta ja osat kotona. Pääakselin laakerit Ylivieskasta, vuorokausi tilauksesta niin oli paketti lähipostissa. Peräkasetille siis tuommoinen "päivitysosa" jotta vanhaan saa modernin ohjauksen, reippaasti tukevamman ja tarkemman. Pikkusen piti jyrsimellä pyyhkästä siivua pois, että mahtuu työntötanko kulkemaan raapimatta laakeripesään...


Matkalle ohjari, jyrsimellä löytyi alumiinikappaleen sisältä moinen. Työntötanko tuli tekastua myös, alkuperäinen 2mm teräslanka sisällä, kutistesukkaa koko matkalle ja muutaman sentin välein pikkupätkät, jotta sai sopivan nahkeantarkan 4mm hiilikuituputken sisälle. Pätkä 6mm pneumatiikkaletkua haarukkaan, vähänniinkö laakeriksi...


Lennetty, säädetty "pirunpurkkia", lennetty lisää, ja nyt on ekaa kertaa vimpan päälle tarkka tuon pyrstön ohjaus. Lisäksi nuppikierrosten lukema on vakaampi, kun tuli aikani kuluksi tekastua vetorattaan juurelle kiekko 3mm polykarbonaattilevystä, heijastavaa teippiä puoleen kierrokseen ja mustaksi toinen puoli. Nätisti näkyy ohjaimen näytöllä lukemat, jos vaan ehtisi katsoa lennossa, jalakset maassa pelonsekaisin tuntein ruutua katsoen ja ei näy enää yli kymppitonnin harhakierroslukuja...

Ihan huomaamatta tuli pidettyä reipas vartti ilmassa, ja vielä jäi ampeeritunteja lämmöksi muutettavaksi. Pääakseli tuli myös uusi ja se sai uudet laakerit, ei enää ole kummia välyksiä eikä rohise, alempi laakeri oli aika pykälillä kulkeva... Ja sitten tarvitsisi vain paketoida takaisin kopan sisälle tuo...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3651 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2008, 15:21:40
kirjoittanut Iski
1 Vastauksia
2795 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2009, 12:49:18
kirjoittanut turnippi
14 Vastauksia
13518 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2023, 18:14:45
kirjoittanut JasuT
3 Vastauksia
14308 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2012, 16:07:03
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
4203 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2016, 18:44:12
kirjoittanut JBear