Tänään pääsin säätelemään lisää ja kokeilemaan. Eli ei muuta, kuin pientä trimmausta, lapauran säätö ja ulos. Yllättäen sitten ulkona Belt vain lähti kallistumaan leijutuksesta selälleen päin ja kohti, joten tehot pois, väistöä ja sitten tehoja lisää, mutta eipä se siitä enää ilmaan päässyt vaan rapsaisi yhden hampaan rattaasta poikki. Elevator-servon sähköosa sanoi sopimuksen irti. Rattaissa ei mitään vikaa.
Pääattaan ja servon vaihdon jälkeen aloin tarkastamaan mekaanisia säätöjä...
Taustalla oli se, että tein mekaaniset säädöt käyttäen kakkoslähetintä, jossa vielä tavalliset patterit (tyhjenivät säädön aikana). Gyron säädössä ja lennätyksessä käytin ykköslähetintä, jossa LiPo-akku. Lähettimen vaihdon jälkeen ei tullut tarkastettua nupin servojen mekaanisia säätöjä tarkemmin. Eipä tullut mieleen, että keskitykset voivat olla hieman eri eri lähettimellä (siis tämmöisillä halpaversioilla)...
B-mallin HH-gyron sain toimimaan asetuksilla NORM, gain = 80 %, limit = 10 % (
tästä katsoin ohjetta). Gyro samalla paikalla, kuin alkuperäinen. Säädin gyron vetämällä Beltin nippusiteillä kiinni kameranjalkaan (tämä oli laiskuutta, kun ei jaksanut lähteä etsimään pyörivää pöytätasoa). Kameranjalka naruilla kiinni painavassa esineessä. En suosittele kokeilemaan samaa (tai ainakin pitää tarkastaa todella tarkasti, miten kopteri jalustassa liikkuu).
No, nyt sitten molemmat Beltit säädetty samalla lähettimellä. Trimmit aileron & elevator -säädöt tehty mekaanisesti, eli radiosta trimmit keskellä kummallakin Beltillä. Helppo vain vaihtaa kidettä.
Kummallista vaan, että tuntuu paljon helpommalta leijuttaa muovista ja perusgyrolla varustettua. En tiedä onko se vain sitä, että siihen on tottunut vai jotain muuta. Antaako muovi sopivasti periksi, että ohjausliikkeet menevät pehmeämmin perille. Muoviversio on tosin todella hyvin trimmissä kaikin tavoin, perää tarvitsee korjailla todella vähän. Sisällä leijuttelin ilman harjoitusjalaksia.
Alumiiniversio HH-gyron kanssa vaatii ehdottomasti harjoitusjalakset. Tuntuu enemmän temperamenttiselta. Olisiko sitä, että on tottunut ohjailemaan paikallaanpysymiseksi, mutta nyt sitten nuo ohjausliikkeet menevätkin herkemmin perille ja liikkeet saisivat olla vähäisempiä. Vaikea mennä sanomaan. Jotenkin kumminkin tuohon muoviseen versioon perusgyrolla luottaa enemmän ja sillä voi lähteä ulos ihan ok, kun taas toinen vaatii vielä totuttelua.
Hyvää uutta vuotta (kiinalaista)! "Ilmatorjunta" häiritsi täällä ulkolennättelyä tänään. Pauketta jatkuu pari viikkoa.