Käsittääkseni hihnan kireys ei pitäisi vägäystä perälle tehdä. Tietävämmät kertoo oikeasti vaikuttaako, omissa en saanut kireyttä vaikuttamaan tuolla tavalla, kireä syö akkua ja vie suorituskykyä, löysällä saa "majavan kurkkaamaan kalsareihin" kun äkillisemmissä perän liikkeissä pärähtää tyhjää ja ihan ei ohjaus seuraa tikun komentoja...
Muutama mitä mieleen tulee, jotka voisi aiheuttaa:
-jäykkä toiminta välillä servo-vivusto-perälavat
-väljäksi kulunut servo (parikin yksilöä tuli ajettua loppuun)
-linkkitanko menee mutkalle eli linjausvikaa tangolla
-epämääräiset välykset takanupilla
-gyron gain, halpisgyroille ennemminkin kuin "oikeilla"
-epäsopiva vipusuhde eli linkkipallon etäisyys servon akselista servon ominaisuuksiin nähden
-harjoitustelineet. Pallot tikkujen päässä vastustaa liikettä, tikut joustaa, lähtee oskilloimaan. Mulla oli alkuun 450 kokoisessa sählypallot 10mm lasikuitutankojen päässä, jo pelkkä pallojen poisto rauhoitti käytöstä, telineet pois niin käytös muuttui paljon helpommaksi hallita
Pientä lisähelpotusta laskutelineiden kanssa sain, kun tuli muutamaan laitettua pykälää isomman telineet. 500-kokoisesta 450 kopuun, 500 kokoiseen 600 telineet, painaahan ne vähän enemmän mutta vähentää (ainakin henkisesti) laskeutumisessa kaatamisen riskiä...
Jos tuo video oli toisen akullisen lentoa, niin oppimiskäppyrä on aika paljon omia suorituksia jyrkempi. Noin kymmenesosassa lentomääriä tuollainen hallinta. Pitkään meni itselläkin että leijutellessa mentiin aika laajalla alueella, nykyään joku 400 lentoa myöhemmin, pysyy jopa 450 varsin pienellä alueella. Eilen viimeksi piti käydä puuskatuulessa fiilistelemässä 3-lapaisella 450-kokoisella, välillä leijutellen n. 10 sentin korkeudella ja siitä sitten hentoisen maakosketuksen kautta takaisin ylemmäksi. Pitäisi kyllä joskus siitäkin yksilöstä videota ottaa, lähes äänetön poislukien se mitä lavoista kuuluu, hitaat kierrokset "slanted" hammaspyörät, pientä suhinaa lähinnä pitää...