Kirjoittaja Aihe: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan  (Luettu 11200 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« : 29 Joulukuu, 2008, 04:35:00 »
Aloitan uuden viestiketjun, jossa olisi tarkoitus puida sitä miten temput (erityisesti 3D ja vauhdikas taivaslento) olisi viisainta aloittaa siirtämään simusta oikealla kopterilla suoritukseen. Olen lukenut useita tännekin linkattuja ohjeita, joissa neuvotaan 3D liikkeiden suoritusta, mutta niistä usein puuttuu stepit missä järjestyksessä kannattaa edetä, että ei torppais ihan yhtä monta kertaa kun simussa tuli torpattua ennen liikkeen oppimista :)

Käytännön esimerkkinä ihan perus selällään lentäminen. Onko 'turvallisinta' kokeilla tätä ensimmäistä kertaa noin 10m korkeudessa niin, että paikaltaan kiepauttaa selälleen kyljenkautta ja täydet negatiiviset, josta sitten laskee kunnes pysähtyy ja tuo sitten vähän alaspäin. Sitten jos jokin menee vikaan ja kopukka alkaakin vajoomaan/kääntymään väärin niin nopeesti vain kiepautus takaisin? Tässä siis oma pähkäilyni miten ylös alaisin lentoa voisin koittaa - tähän asti lennellyt vain perus taivaslentoa ja simutusta noin 50h takana, jossa perus kieputtelu sujuu.

Geneerisesti kysymyksiä olisi ainakin:
1. Mikä yleensä hyvä korkeus tehdä ekaa kertaa temppuja (suhteessa 'oikeaan' korkeuteen) - matalalla pienikin virheliike on torppi, mutta korjaukset mahdollisesti pienempiä ja asento helpompi hahmottaa?

2. Miten temput tulisi vaiheistaa ja onko hyvä tapa koittaa jotain temppua aloittaa 'vajailla' liikeillä ja tehdä noin 5-10 peräkkäisellä (kokoajan lisääntyvällä liikeradalla) liike osittain kokoajan liikettä kasvattaen -toki riippuu liikkeestä, mutta jos mietitään noita perusliikkeitä, jossa tehdään kierroksia akselien ympäri jne...

3. Onko olemassa jotain perus 'testisarjoja', joilla voi testata oman kopterin säätöjä ennen kun ottaa isompia riskejä? Voiko esim testata jotenkin lentämällä, että lapakulmat riittää pitämään kopterin ylösalaisin ja voiko jollain testata kopterin linkkien jne kestävyyttä, perän pitoa, kaasun kestävyyttä jne  ennen kun tekee sen isomman höykytysliikkeen  lopullista liikettä varten.

4. Löytyykö jostain hyviä opetusvideota 3D lentoon, kun valokuvista on vaikea nähdä ihan kokonaan miten homma tulisi suorittaa.

5. Miten tulisi tehdä kallistuksien korjailut, mikäli pöyrittää kopteria 'hullunlailla' perän avulla - tämä onnistuu huonosti simussakin, sillä riittävän nopeasti kun se pyörii niin ei näe mistään, että onko se kallistunut mille kyljelle - tuleeko korjaukset tehdä 'sykäyksittäin' aina kun kopteri on tietyssä asennossa vai tikkua pyörittäen ja näin seuraten pyörimistä?

6. Vähän off topicia heti alkuun, mutta mikäli esim perälavat irtoaa niin onko turvallisinta koittaa laskea alas se niin pienillä kierroksilla kun mahdollista (näin pyörii mahdollisimman vähän) vai laskea kierroksia ja tehdä todella nopea maahan 'painaminen' voimakkailla negatiivisillä - vai kaatuuko se näin?
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 05:20:10 kirjoittanut kamakaze »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #1 : 29 Joulukuu, 2008, 10:04:50 »
>> Aloitan uuden viestiketjun
You can discuss this in 3000 posts over three months and in the end you will be confused and full of nonsense :)
Go out and watch some people fly; you'll get an idea how to practise safely.

My own 0.02$
- no stupid risks, look for something safe that you can practise. There's a whole world full of relatively safe hovering exercises waiting... It's not easier than "3D" (whatever that means). Any fool can squeeze his eyes shut and do a flip or a loop. The difficulty comes when sh*t hits f*n and you're suddenly fighting to bring back the heli in one piece.
If anybody tells you hovering is for beginners, and he's past that stage, ask him to show you some hovered piroing figure 8s...
Definitely not easy; still, they are safe - if you get confused, hit throttle hold (practise this). The heli drops down 30 cm and nothing bad happens.

- I have to learn everything I have learned in the sim again in real life. The difference is, the second time I learn it much much faster.

- All the 'fools'  :) who mis-read this as encouragement to try their first flips or loops: Have someone test-fly your helicopter and push it a bit. Loops are easy BUT if the heli is set up badly, I can guarantee that you'll do the lawn-dart ... learned it the hard way myself.
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 12:39:33 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #2 : 29 Joulukuu, 2008, 15:39:57 »
Yhteen viestiketjuun ei myöskään mahdu kaikki neuvot mitä lennon harjoitteluun liittyy. Koko opettelu menee "portaittain", pitää osata tarvittavat asiat ennenkuin pääsee etenemään. Simun tärkeys harjoitellessa on se, että ei mene aikaa koneiden korjaukseen. Ei myöskään tarvitse jännittää lentämistä yhtä paljon, juuri se pulssin nouseminen ja panikointi aiheuttaa eniten virheliikkeitä. Ihan niinkuin kaikessa muussakin, harjoitustilanteessa tekeminen on helppoa mutta oikeassa tilanteessa kaikki tuntuu unohtuvan. Mitä simulla ei kannata tehdä, on liian hidas uusien temppujen opettelu. Heti kun simu toimii, kannattaa ottaa kone taivaalle ja harjoitella looppeja ja kaarroksia ja flippejä, ei siitä tule mitään jos simua käyttää vaan leijuttelun opetteluun. Ei mielestäni kannata myöskään tehdä itselleen mitään harjoitteluaikataulua, tekee niitä temppuja simulla mitkä tuntuu mielenkiintoiselta, monta toistoa peräkkäin, sitten siirtyy seuraavaan. Mielestäni oikealla koneella kerkeää tehdä leijutusharjoituksia, ja ne tuntuu lopulta helpoilta kun on simulla lentänyt taivaslentoa kuukauden verran. Kannattaa myös katsoa paljon videoita, niistä oppii miltä niiden temppujen pitäisi näyttää.

Lainaus
1. Mikä yleensä hyvä korkeus tehdä ekaa kertaa temppuja (suhteessa 'oikeaan' korkeuteen) - matalalla pienikin virheliike on torppi, mutta korjaukset mahdollisesti pienempiä ja asento helpompi hahmottaa?

Simulla silmien korkeudella, oikealla koneella niin korkealla kuin itsestä tuntuu turvallisimmalta. Temppujen harjoittelu liian korkealla vaikeuttaa oppimista koska konetta on vaikeampi hahmottaa alhaalta päin.

Lainaus
2. Miten temput tulisi vaiheistaa ja onko hyvä tapa koittaa jotain temppua aloittaa 'vajailla' liikeillä ja tehdä noin 5-10 peräkkäisellä (kokoajan lisääntyvällä liikeradalla) liike osittain kokoajan liikettä kasvattaen -toki riippuu liikkeestä, mutta jos mietitään noita perusliikkeitä, jossa tehdään kierroksia akselien ympäri jne...

Parhaiten oppii kun tekee paljon toistoja, ja riittää kun tekee samalla tavalla jokaisen toiston. Oppimisen edetessä keksii eri variaatioita, niitä on sitten helpompi soveltaa simulaattoriin kun on jo temppu muuten tuttu. Ei kannata keskittyä liian pitkään yhteen liikkeeseen, vaan harjoitella monta eri temppua yhtä aikaa. Tärkeää on harjoitella välillä perus liikkeitä kuten kaarroksia, flippailua mahdollisimman paikallaan, inverted leijuttelua ym. Kaikkein vaikeintahan on oppia korjausliikkeet eri asennoista. Mitä monipuolisemmin harjoittelee, sitä helpompi on harjoitella yhtä tiettyä liikettä myöhemmin.

Lainaus
3. Onko olemassa jotain perus 'testisarjoja', joilla voi testata oman kopterin säätöjä ennen kun ottaa isompia riskejä? Voiko esim testata jotenkin lentämällä, että lapakulmat riittää pitämään kopterin ylösalaisin ja voiko jollain testata kopterin linkkien jne kestävyyttä, perän pitoa, kaasun kestävyyttä jne  ennen kun tekee sen isomman höykytysliikkeen  lopullista liikettä varten.

On olemassa. Perän toimivuutta voi testata erilaisilla piroliikkeillä koneen ollessa oikeinpäin, äkkipysäytyksillä ym. Perän pitäisi pysähtyä kuin seinään, muuten on suurempi mahdollisuus että perä päästää irti lennossa. Sekin kannattaa muistaa että mitä vähemmän on harjoitellut, sitä tärkeämpää on että setuppi toimii hyvin, koska on paljon pitchin ja cyclicin käytöstä kiinni miten setuppi toimii. Jos temppujen timing on pielessä ja kone säädetty huonosti, on aika suuri todennäköisyys että kone joko hajoaa ilmassa tai perä päästää irti sillä väärällä hetkellä. Tehojen riittävyyttä voi koettaa heiluttelemalla pitchiä ja tekemällä äkkinousuja, koneen pitäisi reagoida melko nopeasti.

Lapakulmat on helppo tarkistaa 3D:ssä lentämällä, koska on yhtä paljon kulmia kumpaankin suuntaan. Jos kone nousee täydellä pitchillä yhtää nopeasti kumminkin päin, on lapakulmat lineaariset. Tällä tavalla testaaminen vaatii tietenkin lentotaitoa, että koneen saa alaskin yhtenä palana.

Lavan kärjestä katsomalla näkee kyllä helposti riittääkö lapakulmat pitämään koneen selällään, jos lapa kääntyy suunnilleen yhtä paljon kumpaankin suuntaan, on kaikki hyvin. Saman näkee myös lapakulmamittarilla.

Lainaus
4. Löytyykö jostain hyviä opetusvideota 3D lentoon, kun valokuvista on vaikea nähdä ihan kokonaan miten homma tulisi suorittaa.

Ultimate heli 3D with Alan Szabo Jr. DVD. Tämä on erittäin hyödyllinen video, tosin siitä näkee vaan suunnilleen miten tikkuja pitää liikuttaa. Ei kannata olettaa että videon katsomalla osaa samat temput  :). Parhaat opetusvideot on muiden harrastajien lentovideot, niistä saa inspiraatiota harjoitella samoja liikkeitä simulla.

Lainaus
5. Miten tulisi tehdä kallistuksien korjailut, mikäli pöyrittää kopteria 'hullunlailla' perän avulla - tämä onnistuu huonosti simussakin, sillä riittävän nopeasti kun se pyörii niin ei näe mistään, että onko se kallistunut mille kyljelle - tuleeko korjaukset tehdä 'sykäyksittäin' aina kun kopteri on tietyssä asennossa vai tikkua pyörittäen ja näin seuraten pyörimistä?

Sykäyksittäin, jos kone on suorassa niin ei luonnollisesti tartte tehdä korjauksia. Perän pyöriessä cyclic tikkua pyörittämällä kone lähtee flippaamaan, mikä ei ole tavoite jos yrittää leijutella. Korjausliikkeiden suuruudeen ja ajoituksen oppii harjoittelemalla, mahdotonta kertoa sanoin. Pitkälti kiinni hahmottamiskyvystä. Tätäkään ei voi oppia jos ei ole perusasiat hallussa.

Lainaus
6. Vähän off topicia heti alkuun, mutta mikäli esim perälavat irtoaa niin onko turvallisinta koittaa laskea alas se niin pienillä kierroksilla kun mahdollista (näin pyörii mahdollisimman vähän) vai laskea kierroksia ja tehdä todella nopea maahan 'painaminen' voimakkailla negatiivisillä - vai kaatuuko se näin?

Jos perälavat irtoaa matalalla, hold päälle ja varovainen laskuyritys. Jos korkealla, holdi päälle vaikkei osaisikaan autorotaatiota. Tämä sen takia, että ilman perälapoja ei ole rungon kierron estävää vastavoimaa ja kone lähtee pyörimään jos on tehot päällä. Ja se muuten pyörii kovaa, suuret vahingot tulee jos yrittää ottaa alas tehot päällä. Holdi päällä on mahdollisuus koettaa autorotaatiota.

Taivaslentoa opetellessa oikealla koneella, on hyvä oppia ensin leijuttelu joka asennossa ennen taivaalle siirtymistä. Ensimmäinen taivaslentoliike on monella pystykäännös, se on hyvä tapa aloittaa. Ensimmäisenä "3D" liikkeenä voi koettaa flippiä, josta on aika suuri todennäköisyys selvitä ilman torppia jos vaan pitchin käyttö on edes lähellä tarvittavaa. Silmukassa on suurempi todennäköisyys kuristaa kone liian suurilla kulmilla tai vetämällä kone pohja edellä naapurin peltoon. Näiden liikkeiden jälkeen tulee selällään leijuttelu, knife edge ja tictoc.


-op-
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 15:43:05 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #3 : 29 Joulukuu, 2008, 16:56:28 »
Itse olen hinkannut simulla ensin homman kuntoon ja sitten siirtänyt sitä oikealle, mutta niinkuin Markus sanoi se pitää oikeasti oppia uudestaan. Opettelu on vain huomattavasti nopeampaa.

Toinen asia mikä vaikeuttaa huomattavasti oikealla lentoa on "jännäkakka". Kun ensimmäistä kertaa kokeilee uutta ilmassa, niin siitä on rentous kaukana ja brain fartteja tulee normaalia enemmän. Sitten kun rentouden saa mukaan kuvioon ja pystyy toimimaan oikeasti sillä tasolla mitä osaa niin sen saa siirrettyä nopeasti reaalimaailmaan.

Kolmas asia mikä helpottaa simulla harjoittelua, mutta hidastaa oikeaa harjoittelua on se että simulaattorissa on alla ideaalinen kopteri. En tiedä olenko säätänyt huonosti kopterini, mutta itsellä ainakin kopterit eivät sinne suuntaan aina mene mihin niitä käskyttää (nupin epälineaarisuuksia yms.) ja tämä on juurikin todella vaikeaa harjoitteluvaiheessa.
Esimerkkinä Tic-Toc. Todella helppoja simulaattorilla, mutta oikeassa maailmassa tuntuu että kopu vaatii korjausta koko ajan. Lisäksi samanlainen kaasunkäyttö ei tunnu toimivan oikeassa maailmassa. Jokatapauksessa parempi se on, että simussa on se helpompi kone, sillä tietää miten sen pitäisi toimia ja siihen voi sitten niitä korjauksia ottaa mukaan. Tarkennetaan vielä että en ole säätänyt simussa kopteriani toimimaan huonommin (tämäkin onnistuu) vaan lentänyt valmiilla konfiguraatioilla

Yleensä sen kyllä huomaa koska on aika ottaa joko oikealla kopterilla lentoa (simuttelu tylsää) tai sitten simulla lisätunteja (rajat saavutettu oikealla kopterilla).

Tässä mun 2 senttiä.

-

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #4 : 29 Joulukuu, 2008, 23:56:12 »
Kiitos oikein hyvistä ja hyödyllisistä vastauksista!

Tarkennuksena vielä, että en tosiaan itsekään ajatellut, että leijutus taito on joku perustila, jonka jälkeen tulee edetä jonnekin '3D temppuihin'. Halusin vain saada tästä ketjusta yleishyödyllisen yleisesti ja lentäjät on kait eri tasolla ja mikäli ei osaa muuta kun vähän leijuttaa niin taivaslento on seuraava selkeä askel kuitenkin 'eteenpäin' ja siitä sitten voi alkaa välillä tehdä myös monimutkaisempia temppuja sekä ns. 3D temppuja, jotka vaativat paljon suurempaa kopterin hallintaa - toki pitää palata parantamaan leijutus taitoja aina välissä, että voi edetä seuraavalle tasolle. Oma tilanteeni (joka ei varmasti ketään kiinnosta ) on tällä hetkellä se, että osaan oikealla kopukalla leijuttaa (kaikkiin suuntiin kohtuullisesti - huonoiten vasemmalla kyljellä vaeltelee aika pahasti, mutta ei torppaannu sentään) ja ajaa perus taivaslentoa nokan suutaisesti kahdeksikkoa jne, vaikka en toki aina saa pidettyä konetta ihan sillä korkeudella missä haluan, mutta en peruslennossa torppaile pahemmin. Simussa onnistuu taivaslento jo kohtuu hyvinkin. Voin lennellä kymmeniä minuutteja ilman torppeja tai isompia tahtomattomia korkeusvaihteluja. Torpit tulee lähinnä aina jos PC tökkää lähellä maata kun kopterin collision box (lähellä maata)  tulee käyttöön RF4.5: ssä tai jos kopukka karkaa  vähän liian kauas enkä näe enää asentoa. Tästä syystä haluaisin ruveta harjoittelemaan enemmän oikealla kopterilla kun olen kyllästynyt kun simussa kopteri katoaa yhdeksi pisteeksi niin helposti. Tempuista simussa onnistuu jotenkuten räpeltäen flipit ja loopit (myös sarjassa jotenkin hallinnassa eteenpäin), piruetit ja rollit (myös jotenkin sarjassa eteenpäin) ja inverted leijutus. Tällä hetkellä hion temppuja niin, että saisin tehtyä niitä paremmin paikallaan ja hallitummin ilman korkeus vaihteluja. Tuntuu vain, että jo radion pienet asetus muutokset pakottaa opettelemaan temput uudestaan (enää ei korkeus pysy muuten niin hyvin samana), joten tekisi mieli koittaa jotain oikeastikin :)

Video vinkki vaikutti hyvälle - pistin saman tien tilaukseen! Mielestäni en saa oikein mitään irti (ainakaan vielä tällä tasolla) siitä, että katson kun joku Vispilä tai Szabo pyörittelee kopteria, kun oma peränhallinta on aivan eri tasolla - ilmeisesti minun tulee keskittyä simuttelussa nyt peräedellä lentelyyn näin alkuun vai mikä on paras tapa saada nostettua perän hallintataitoja sille tasolle, että voin haaveilla noita kieputuksia? Ajattelin tehdä kahdeksikkoja peräedellä näin aluksi, kun sekään ei vielä suju kovin hyvin - näettekö, että pitäisi enemmin opetella jotain muuta? Oikealla kopterilla ajattelin lennellä vielä hetken taivaslentoa (vaikka kuukauden vielä) ja pikkuhiljaa alkaa koittaa noita perus temppuja sitten kun tuntuu siltä, että en torppaile leijunnassa ja kahdeksikoissa missään asennossa normaali olosuhteessa.

En oikein tajunnut Vispilän vastausta 5. kohtaan - Tarkoitin tilannetta kun pyöritetään konetta hullunlailla peränympäri - mikäli kierros nopeus on jotain 3-5kierrosta sekunnissa niin miten tuossa ehtii seurata missä asennossa kopteri on tehdäkseen asento korjauksia (mikäli tulee tahtomattomia kallistuksia) ? Onko tähän jotain hyvää ajattelu tapaa millä pääsee kiinni - tuntuu, että en millään ehdi katsoa asentoa jos reaktioaikana on 20ms ja kopteri tekee 3-5 kierrosta sekunnissa niin kun tiedän, että se on 'tuossa' asennossa ja nyt pitäis korjata asentoa 'noin', niin kopteri on tehnyt jo 1-1.5 kierrosta ja on ihan eri asennossa :) Siis tuleeko sitä vain ennustaa, että se on nyt tuossa asennossa puolen kierroksen päästä se on 'noin' ja sitten komentaa jo etukäteen se suunta mitä tarvitaan sen reaktioajan jälkeen vai miten se tulisi ajatella? Vai tuleeko oikeaa tikkua vain alkaa pyörittää (pyrkiä pitämään sama nopeus kun koneella) ja 'seurata' kopterin liikettä - mikäli aloitti pyörittämisen väärään aikaan niin huomaa virheellisen suunnan mihin kallistaa ja sitten korjata tuota omaa rytmiä. Toivottavasti tajusitte kummallisen selitykseni :) Olen yrittänyt tätä seurata noista videoista, mutta kun minulla ei ole ollut mitään kunnnon opetus videota niin en ole saanut kiinni. Simun tutoriaaleista en tuohon saanut mitään vastausta.

Olen lapulma mittarilla tarkistanut, että kulmien pitäisi olla riittävät (11+ ja 9-) - ihan täysin symmetrinen se ei ole, mutta miten minun tulisi korjata kulmia kun en saa nupista lisää kulmia - linkit ottavat kiinni, jos kasvatan liikealuetta. Olen säätänyt linkkien pituudet T-Rexin ohjekirjan mukaan ja vähän vaihtanut pituuksia, että saisin lisää kulmia (ottivat linkit kiinni muuten tuollakin asetuksella) - tein kopteri oppaan mukaan siis noita linkin säätöjä kun kulmat eivät ihan täyttyneet - Pitääkö siis vielä säätää lisää negatiivisia peliin? Alempana olisi enemmän tilaa, mutta ylhäällä nuppi ottaa kiinni ja se rajoittaa noi kulmat tohon.

Pitäisi varmaan livenä käydä katsomassa kokeneempien lennätystä jossain vaiheessa, niin saa varmaan jotain oppia. Pelkään vain, että mulle käy kuten noiden videoin katselussa 'hyvin kaveri vetää', mutta jos en näe tikkujen liikettä niin en saa mitään irti omaan lentooni
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2008, 00:01:08 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #5 : 30 Joulukuu, 2008, 00:13:38 »
En oikein tajunnut Vispilän vastausta 5. kohtaan - Tarkoitin tilannetta kun pyöritetään konetta hullunlailla peränympäri - mikäli kierros nopeus on jotain 3-5kierrosta sekunnissa niin miten tuossa ehtii seurata missä asennossa kopteri on tehdäkseen asento korjauksia

Ymmärsin kyllä. Tarkoitin vastauksella, että ei ole tarvetta tehdä jatkuvia korjauksia.

Lainaus
tuleeko korjaukset tehdä 'sykäyksittäin' aina kun kopteri on tietyssä asennossa vai tikkua pyörittäen ja näin seuraten pyörimistä?

Vastasin lähinnä tuohon kysymykseen, jos sitä tikkua pyörittää, kone lähtee flippaamaan. Kyseessä silloin siis piroflippi. Jos tarkoitus on pitää kone oikeinpäin perän pyöriessä, riittää aivan minimaaliset sykäyksittäiset korjausliikkeet silloin tällöin. Mitä enemmän on lentänyt, sitä paremmin osaa tehdä korjauksia nopeassa pirossa. Alussa pitää aloittaa hitaasti, muuten ei tule mitään. Luulen että yli 5 kierrosta/sec piroihin ei kellään riitä reaktioaika, niitä tehdään usein lyhyen aikaa ja annetaan koneen mennä sinne minne menee. Sitä paitsi pyörivä liike taitaa vähän vakauttaa leijuntaakin.

Lainaus
Olen lapulma mittarilla tarkistanut, että kulmien pitäisi olla riittävät (11+ ja 9-) - ihan täysin symmetrinen se ei ole, mutta miten minun tulisi korjata kulmia kun en saa nupista lisää kulmia - linkit ottavat kiinni, jos kasvatan liikealuetta.

Ensin sinun pitää saada swashin liike mahdollisimman isoksi säätämällä swashin kolmea linkkiä. Siis, jos swash ottaa ylhäällä kiinni vaikka alhaalla olisi tilaa, lyhennät linkkejä. Jos tila loppuu ensin alhaalta, pidennät linkkejä. Sitten lisäät radiosta pitch liikealuetta kunnes on sopiva. Manuaalissa näkyy vain oletusarvot, eivät pidä usein paikkaansa. Lopuksi säädä lavanpitimien lyhyitä linkkejä että saat yhtä paljon kulmia kumpaankin suuntaan. CCPM säätöohjeessa on step by step ohjeet tuohonkin.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.0


-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2008, 02:11:57 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2008, 02:19:30 »
Itse en mitään moisia sääntöjä itselleni ole antanut, simussa räpellän sitä mikä tuntuu kiinnostavalta/mukavalta harjoitella, oikealla teen sitä mitä lystää, leijuttelut ja taivaslennot ja flippailut sekaisin  ::)
En tiedä hidastaako moinen oppimista jotenkin, itse olen ainakin saavutuksiini tyytyväinen  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #7 : 06 Tammikuu, 2009, 18:56:40 »
Voitteko vielä valaista kun en ole ihan varma miksi se on niin oleellista, että kulmat ovat täysin samat molempiin suuntiin (aineesta on paljon ohjeita, mutta syytä en ole tähän löytänyt). Onko syynä vain 'tuntuma', että pitäis leijua/mennä kovaa samassa tikun asennossa riippumatta siitä kummin päin kopteri on vain mikä on syynä?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #8 : 06 Tammikuu, 2009, 19:26:10 »
Voitteko vielä valaista kun en ole ihan varma miksi se on niin oleellista, että kulmat ovat täysin samat molempiin suuntiin (aineesta on paljon ohjeita, mutta syytä en ole tähän löytänyt). Onko syynä vain 'tuntuma', että pitäis leijua/mennä kovaa samassa tikun asennossa riippumatta siitä kummin päin kopteri on vain mikä on syynä?

Puhutko nyt simulaattorista vai Livestä? :D
Periaatteessahan sen pitäisi samoilla kulmilla leijua molemminpäin, jos on lineaariset käyrät, throttle tikku tietenkin 0 alapuolell samanverran ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #9 : 06 Tammikuu, 2009, 19:45:41 »
Ideana se että kopteri toimii samalla tavalla riippumatta siitä kummin päin lentää. Kulmat on täysin samat tikun keskikohdan kummallakin puolella (lineaarinen lapakulmakäyrä). Ja sen seurauksena leijuu oikeinpäin ja selällään tikun ollessa yhtä kaukana keskikohdasta. Vastaavasti kaasukäyrä säädetään suhteessa vääntöön, tavoitteena tasaiset kierrokset riippumatta tikun asennosta. Eli toisinsanoen pitchin ollessa keskellä ei saa olla enempään kierroksia kuin täydellä pitchillä ja päin vastoin. Governöörit on sitä varten että saadaan nuppiin mahd. vaihtelematon nopeus koko lennon ajaksi. Pelkällä kaasukäyrällä ei saa ehkäistyä kierrosten nousua kun kone tulee negatiivisilla kulmilla nopeasti alaspäin.

Lainaus
Puhutko nyt simulaattorista vai Livestä?

Mitä väliä? Kummassakin pätee samat säännöt :).


-op-
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2009, 19:53:56 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #10 : 06 Tammikuu, 2009, 21:05:02 »
Lainaus
Lainaus
Puhutko nyt simulaattorista vai Livestä?

Mitä väliä? Kummassakin pätee samat säännöt  :).

Kysyin lähinna ratkaisun kannalta, simullaattorin kyseiset ongelmat voi johtua siitä kalibroinnista tms...  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #11 : 06 Tammikuu, 2009, 21:06:16 »
Aidosta puhuin - yllä oli juuri puhetta siitä kun minulla ei ole ihan symmetriset kulmat livenä ja Vispilä siihen vastasikin - kiitos taas kaikille aktiivisuudesta! :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #12 : 17 Tammikuu, 2009, 22:53:48 »
Tässä tälläinen lauantai-illan simuvideo, jos ei musiikki miellytä tai haluaa kattoa muuten rauhassa niin alempana sama video ilman musaa  :). Kommentoikaa ja kysykää jos on kysyttävää.





-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #13 : 17 Tammikuu, 2009, 23:19:00 »
Hyvän näköistä kepitystä - musiikkia en viitsi arvostella kun se on niin makuasia :P Musaan liittyen, tiedättekö kukaan harrastaako/osaako joku kopteristi vetää musan tahtiin liikkeitä - olen noiden maailman parhaimmistonkin kisa juttuja katsellut ja mua on jäänyt hämäämään kun kukaan ei yritä tehdä musan tahdissa (esim jos musa soi kentällä) teräviä liikkeitä tai vastaavaa - enkö ole vain nähnyt oikeita videoita vai onko tämä liian vaikeaa parhaimmillekin?

Olisko sulla Vispilä jotain hyvää vinkkiä miten vois alkaatreenata tota Funnelia (sun videossa 1:30 kohdalla) - noi muut perustemput hoituu simussa, mutta en useista yrityksistä huolimatta ole saanut mitään tuntumaa tohon funneliin (normi tai inverted). Ensin mikä noista Funnelin variaatioista olis helpoin, jonka voisin ehkä joskus oppia, että en tahkoa turhaan esim nokka maatakohden jos se on vaikeampi kun perämaatakohti. Näetkö, että mikäli mulla on näin suuria vaikeuksia tehdä Funnelia niin mulla on esim. peräedellä lentäminen tai joku muu perus juttu liian huonolla tasolla ja ongelmat funnelin kanssa vois johtua siitä ja turha tahkota päätä seinää funnelin kanssa ennen kun korjaan perusongelman? Ongelma on nimittäin siinä, että saan vain tuurilla kopterin tuohon asentoon pyörimään pystyakselin ympäri - yleensä se alkaa kiertää liikeakselia hyvin nopeasti pois suorasta ja sitten tullaan kovaa ja maahan - yritykseni on muutamaa tuuri onnistumista lukuunottamatta ollut tähän menessä ihan luokattomia eikä kopteri pysy vain koko kierrosta samassa asennossa - ehkä se on rikki :) Onko mahdollisesti olemassa jotain apuliikettä jolla vois saada parannusta tohon funneliin?

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #14 : 17 Tammikuu, 2009, 23:23:10 »
Saman ongelmat luonnollisesti tuon Pie Dish kanssa joka on muuten sama, mutta liike on isompi ja ongelmat vielä isommat luonnollisesti sen kanssa :D

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #15 : 17 Tammikuu, 2009, 23:24:11 »
Oliko toi musa jotain "uutta" Megadeath kamitsua?

Aika vauhdikasta tuo sun lennätys, kyllä sut vois jo noilla skilleillä laitta 3Dmasterssiin;) sääli vaan että nuo kansalliset karsinnat olis aika vaikea tai turha järjestää. Olisko mahdollisuutta osallistua johonkin pm kisoihin ja sitä kautta tai näiden videoiden levitys johonkin freakkiin tms foorumiin.

Olipas taas vuodatusta "projekti" Vispilä Masterssiin uppimiseks
 
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #16 : 18 Tammikuu, 2009, 11:22:07 »
1. Musaan liittyen, tiedättekö kukaan harrastaako/osaako joku kopteristi vetää musan tahtiin liikkeitä - olen noiden maailman parhaimmistonkin kisa juttuja katsellut ja mua on jäänyt hämäämään kun kukaan ei yritä tehdä musan tahdissa (esim jos musa soi kentällä) teräviä liikkeitä tai vastaavaa

2. Olisko sulla Vispilä jotain hyvää vinkkiä miten vois alkaatreenata tota Funnelia

1. Et oo varmaan nähnyt niitä parhaita videoita, esim. Szabo ja Lukas Riva lentää musan tahtiin todella hyvin, erityisen hyvä on Lukaksen Ircha 2008 video. Musan tahtiin lentäminen on aika haastavaa varsinkin jos on nopea tempo, silloin pitää olla siirtymät sulavia ja kaikki temput hyvin hallussa. 3DM:ssä kun oltiin niin jäi vähän sama vaivaamaan, jotkut lensi Flight to music ohjelman ikäänkuin musaa ei olisi ollutkaan.

2. Funnelia kun harjoittelee niin on hyvä olla hallinnassa suoraan lento nokka ja perä edellä oikein ja väärinpäin. Tietenkin voi oppia ilmankin mutta nuo on niin perus asioita että kuuluu opetella ennen 3D liikkeitä. Varmasti helpottaa funnelinkin harjoittelua. Ittelle oli alussa helpointa tehdä funnelia roottori ulospäin perä alaspäin vastapäivään pyörien. Vähän aikaa sitten opettelin simulla nuo muutkin tavat, mm. nokka alaspäin ja myös kahdeksikot, helpottaa lentämistä todella paljon kun voi tehdä helpommin siirtymiä.

Oliko toi musa jotain "uutta" Megadeath kamitsua?

Megadethin "Tornado of Souls" ja "Washington is Next!". Sattuvat olemaan ainoat kaksi mielestäni hyvää hevi kappaletta mitä olen kuullut, lähinnä kuuntelen Hiphoppia.

-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #17 : 03 Toukokuu, 2009, 13:11:10 »
Mikä toi simu on millä vispilä lentää?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #18 : 03 Toukokuu, 2009, 21:06:38 »
Reflex XTR


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #19 : 22 Kesäkuu, 2009, 18:13:22 »
Jee!!! Eilen illalla sain siirrettyä ekaa kertaa piroflipin simusta reaalimaailmaan. =)=) Nyt kun on alla ennenkokemattoman hyvä kopteri (trex 600n) kunnon varustuksella uskalsin ekaa kertaa kokeilla piroflippiä ja muutaman kokeilun jälkeen sain menemään kolme kierrosta paikallaan menettämättä korkeutta. En kylläkään uskaltanu kokeilla matalammalla kun 30m korkeudessa. Tuota oon vaan aikasemmin kokeillu ilmaisella heli sim simulaattorilla mutta yllättävän mukavasti se kuitenki onnistu ihan oikeella kopterilla. Pitää vaan harjotella lisää ja uskaltautua vähän matalammalle =) (Kunnes torppa tulee vastaan)  8)
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Jamake

  • Vieras
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #20 : 23 Kesäkuu, 2009, 00:57:03 »
Hienostihan se lentää, liiankin hienosti.. Nakertaa tuon oman kopterin kanssa kun se ottaa tuuleen niin herkästi, hieno kesken tempun ruveta korjaamaan sivulta päin tulevaa tuulenvirettä joka vie kopteria väärään suuntaan sivuttain ja vielä mahdollisesti peräkin luistaa jonkin verran. Kun sitä on mahdotonta saada leijumaan vaikkapa 50x50 sentin alueen sisällä, mutta kuitenkin jos se tarttuu tuuleen niin ääriasennot ovat liian lussuja eikä sitä saa pidettyä tarpeeksi napakasti kontrollissa silloinkaan. En kuitenkaan ala vielä laittamaan expert modea päälle vastaanottimesta ;D

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #21 : 23 Kesäkuu, 2009, 09:30:54 »
Hienostihan se lentää, liiankin hienosti.. Nakertaa tuon oman kopterin kanssa kun se ottaa tuuleen niin herkästi, hieno kesken tempun ruveta korjaamaan sivulta päin tulevaa tuulenvirettä joka vie kopteria väärään suuntaan sivuttain ja vielä mahdollisesti peräkin luistaa jonkin verran. Kun sitä on mahdotonta saada leijumaan vaikkapa 50x50 sentin alueen sisällä, mutta kuitenkin jos se tarttuu tuuleen niin ääriasennot ovat liian lussuja eikä sitä saa pidettyä tarpeeksi napakasti kontrollissa silloinkaan. En kuitenkaan ala vielä laittamaan expert modea päälle vastaanottimesta ;D

Mikäs se sellainen mode oikein on?!? Myivätkö mulle bugisen 14MZ kun eivät asentaneet tuota expert modea ollenkaan tehtaalla - se pitää ilmeisesti ihan harjoittelemalla sitten hommata siihen. Olenkin jo pitkään miettinyt miksi mun ohjain ei tee niitä temppuja mitä esim Vispilän ohjain tekee joka lennolla - varmaan joku vika siinä...  :P

Pertti

  • Vieras
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #22 : 23 Kesäkuu, 2009, 09:38:59 »
Taitaa kyse olla quarkin ohjaimesta, josta saa valittua "lentotilan".
Expert-tila on varmaan, että on kaikki liikeradat täysillä.

Ihan mutu-tuntumalla mennään, korjatkaa jos/kun olen väärässä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #23 : 23 Kesäkuu, 2009, 10:56:39 »
Itse haistan tuossa kamakazaazaza viestiässä huumoria :D
Joo kyllä se joku semmonen vipustaakkeli  on, idlen tapainen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jamake

  • Vieras
Vs: temppujen siirtäminen simusta reaali maailmaan
« Vastaus #24 : 23 Kesäkuu, 2009, 16:49:01 »
Jep Quarkissa on tuollainen, pitää dippikytkimistä säätää päälle. Harmittaa kyllä, kun ottaa tuuleen niin helposti, että ei juuri leijuttelua ihmeellisempää uskalla vielä tehdä :-\

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3134 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2011, 12:19:41
kirjoittanut Olli.
12 Vastauksia
9313 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2011, 21:06:09
kirjoittanut Luigi Cravatto