Kirjoittaja Aihe: Aligin  (Luettu 18125 kertaa)

Beginer

  • Vieras
Aligin
« : 29 Joulukuu, 2008, 20:57:00 »
Seuraavaa laitoin sitten tilaukseen.

1 x T-REX 450S GF Kit Combo,Gyro Futaba GY-401 Nupin servot 3kpl Micro Servo HS-56HB, Peräservo 1kpl Micro Servo HS-56HB

Eli olikos ihan ok paketti vai pitäskö jotain vaihella?

Tää siis olis eka oikea kopteri..
Aiemmin leikkinyt lamalla.
« Viimeksi muokattu: 19 Helmikuu, 2009, 23:05:47 kirjoittanut Beginer »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aligin
« Vastaus #1 : 29 Joulukuu, 2008, 21:00:30 »
you need
- motor (included?)
- speed controller (included?)
- pinion (included?)
- a male Dean connector for the ESC (picture). This one is probably not included.
Or whatever connectors you would like to use
- LiPo (included?) and radio.

if you have some money left over, get one Futaba 9257 for rudder and keep the HS-56 as spare.
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 21:02:58 kirjoittanut mnentwig »

Beginer

  • Vieras
Vs: Aligin
« Vastaus #2 : 29 Joulukuu, 2008, 21:03:26 »
Have Radio Futaba 6ex 2.4g faast, Etc..

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aligin
« Vastaus #3 : 29 Joulukuu, 2008, 21:18:14 »
Have Radio Futaba 6ex 2.4g faast, Etc..
so do I  :)
below settings you'll have to change (first change a program to HELI mode).
there are more, but this is a start.

EDIT: *'*%$%!! display was flashing  ::)
Channel 4 reverse, don't know; depends on how you mount the gyro.
IMG_294: channel 5!!
IMG_295: channel 6.
SWSH: 3-S
HOLD: ON
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 21:24:26 kirjoittanut mnentwig »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aligin
« Vastaus #4 : 29 Joulukuu, 2008, 21:57:18 »
Sitten vaan ku muoviosat menee kappaleiksi nupista ja perästä niin aluosia tilalle.  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Aligin
« Vastaus #5 : 29 Joulukuu, 2008, 22:32:39 »
Näin olen tehnyt minäkin, alumiinia tilalle kun muovi murtuu :)
Hyvä kopteri, onnea  harrastukselle!

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aligin
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2008, 02:16:19 »
Itse kun ekaa kopteria ostin, niin myyjä neuvoi ostamaan metalliset rattaat nupin servoille. Hän oli itse hajottanut niin monta kertaa torpeissa muoviset rattaat, ettei halunnut minun kokevan samaa tuskaa...
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aligin
« Vastaus #7 : 30 Joulukuu, 2008, 02:21:38 »
Metallirattaiden kanssa voi joutua sitten ostelemaan kuoria kun rattaat ei anna periksi niin sitten lähtee kuoret.
Kumpia sitten haluaa vaihtaa, oma valinta  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aligin
« Vastaus #8 : 30 Joulukuu, 2008, 10:36:40 »
if given the choice, metal wheels. It's a no-brainer.

Beginer

  • Vieras
Vs: Aligin
« Vastaus #9 : 30 Joulukuu, 2008, 15:21:56 »
Tänään tipahti luukusta paketti kovin oli postin "alipalkattu kuski paiskonu pakettia" No onneksi kaikki ehjänä paketin ulkomuodosta huolimatta!

Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aligin
« Vastaus #10 : 30 Joulukuu, 2008, 15:24:18 »
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Aligin
« Vastaus #11 : 30 Joulukuu, 2008, 16:05:08 »
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.

Niin se kierre kannattaa tehdä ennen sitä pikaliiman laittoa, niin ei ota päähän niin paljoa, jos menee vinoon tuo kierre ja liimat on jo reijässä:D
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aligin
« Vastaus #12 : 30 Joulukuu, 2008, 16:08:24 »
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.

Niin se kierre kannattaa tehdä ennen sitä pikaliiman laittoa, niin ei ota päähän niin paljoa, jos menee vinoon tuo kierre ja liimat on jo reijässä:D
Mut sitte se kierre on jo löysempi, kun on kerran irrotettu... pitää luottaa itseensä ;D.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aligin
« Vastaus #13 : 30 Joulukuu, 2008, 16:10:35 »
Metallirattaiden kanssa voi joutua sitten ostelemaan kuoria kun rattaat ei anna periksi niin sitten lähtee kuoret.
Kumpia sitten haluaa vaihtaa, oma valinta  :P

Mulla on ollut MG:t ensin 450 rexässä ja nyt MT:ssä. On tullut kovastikin tonttiin eikä ole mennyt kuoret eikä rattaat.

Beginer

  • Vieras
Vs: Aligin
« Vastaus #14 : 30 Joulukuu, 2008, 21:55:41 »
Heh,ne muoviset osat meni nyt kasatessa rikki... Repii hiuksii prkl...Swash plate halkesi "Kyllä halkesi" Siinä sellanen muovinen kotelo missä se pyörii läks yks pallo linkki ja halkesi irti poikki. No osat pantu trex storeen tilaukseen nyt otin ne metalliset.. Osia odotellessa puran pahimmat paineet lamaan ???

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aligin
« Vastaus #15 : 30 Joulukuu, 2008, 22:23:03 »
Joo...been there done that  ;D

Momentti ei ole ystävä tässä hommassa. Kun kasaat nuppia niin muoviin tulevia ruuveja
ei tarvitse kiristää tiukkaan. Kiristyksen jälkeen tarkista että vivut liikkuvat herkästi siis oikeasti herkästi.
Jos kanittaa niin ruuvia vaan löysemmälle.

Metallinuppi (versio 1) on mielestäni vielä kimurantimpi kasata kuin muovinen. Ruuvit pitää oikeasti jättää
lukitteen kanssa löysälle jotta vivut liikkuvat herkästi.

Sinällään harmi että Alingin ei ole holkittanut niitä vipuja (eli hieman laakeria leveämpi holkki ruuvin ja laakerin välissä).
Tällöin voidaan kiristää vähän tiukempaan ilman että vipu kanittaa. Muistaakseni kuussatasessa on holkit
...itselläni on mutta en muista varmaksi...lievä lentotauko menossa.....ai mikä on kopteri

Kaikki liikkuvat vivut ja keinut herkäksi niin hyvä tulee.

EDIT: muoviosat on ihan hyviä alkukikkailuun, metalliosat kestää kyllä mukavasti rankaisua....

Antti
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Beginer

  • Vieras
Vs: Aligin
« Vastaus #16 : 31 Joulukuu, 2008, 04:54:36 »
kumpaas suuntaan ton taka rootorin pitäs pyäriä? nyt jos päälavasta pyörittelee kellon suuntaan ni taka lavat menee keulaa kohti. Taisi mennä se hihna väärin?

Mielestäni laitoin niinkuin kuvassa mutta voi olla et pääsi pyärähtään >:(


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aligin
« Vastaus #17 : 31 Joulukuu, 2008, 06:19:27 »
just toisinpäin :p
Perääkohti kun pääroottori myötäpäivään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aligin
« Vastaus #18 : 31 Joulukuu, 2008, 08:48:31 »
Niistä pyörimissuunnista:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=roottienpyorimissuunta

Tuolta voi löytyä muutakin hyödyllistä infoa kopteria kasaavalle.

Beginer

  • Vieras
Vs: Aligin
« Vastaus #19 : 31 Joulukuu, 2008, 11:45:13 »
Kiitos avusta asia ratkesi,hihna meni nurin päin!

Kumma kyllä että ohjeessa juuri noin päin neuvottiin :-\

Miten tuo moottori kytketään kun siinä on vaan johdot missä ei liitimiä,Mukana tuli jotakin liitimiä mutta en keksi miten ne tulisi kiinitää? myöskin nopeudensäädin on ilman liitimiä mihin akku tulisi kiinni! deans liitin narttu ja uros mulla on mutta nekin vissiin tarttis kolvata.. Kolvataanko noi moottorin johdot kiinni niihin liittimiin vai onkos siinä joku aligin oma systeemi?

Tää on kun opettelis pyörällä ajamaan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aligin
« Vastaus #20 : 31 Joulukuu, 2008, 12:40:35 »
Ei kolvaat vain, lämmitä sitä liittintä ja täytä se vaikka tinala, työnnä se kuorittu moottorin johto sitten sinne sulaan tinaan ja se jämähtää sinne. Itseltäni katkesi moottorin johto niin jouduin sen korjaamaan

Laita nopariin uros deans liitin, akkuihin aina naaras niin ei tule oikosulkuja akkuihin säilytyksessä/kuljetuksessa.

Kannattaa katsoa sitten tarpeeksi lämpimäksi kolvi ettei tarvitse sen kanssa tuskailla.


Ota ensin johtojen päät ja laita niihin tinaa, siis kuorit ja sen jälkeen lämmität ja laitat tinaa.
Sitten moottorin liittimet, lämmitä, täytä tinalla, lämmitä, työnnä moottorin johdin liiittimeen irrota kolvi anna jäähtyä.. toista tämä kunnes kaikki on tinattu :D

Sama deansin kanssa, ensin johtimeen tinaa, vähän deansiin tinaa niin lämpö siirtyy paremmin... sitten lämmitetään että tina on sulaa joka puolelta ettei tule kylmiä juotoksia. kolvi irti ja joto jämähtää.
Tarkista sitten miten päin akussa on deans liittimen + ja - ettei mene ristiin  ;)
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2008, 12:44:19 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aligin
« Vastaus #21 : 31 Joulukuu, 2008, 12:42:43 »
Kaikki liittimet kolvataan kiinni. Moottorien liittimien kolvausta voi helpottaa poraamalla sopivan reiän puupalikkaan ja laittamalla liittimet siihen pystyyn kolvauksen ajaksi. Sitten sulata tinaa liittimen sisälle ja paina johto kiinni ylhäältä päin samalla lämmittäen liitintä kolvilla. Ja muista kutistesukka. Moottoriin tulee uros liittimet, säätimeen nartut.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aligin
« Vastaus #22 : 31 Joulukuu, 2008, 13:12:58 »
http://www.aaroncake.net/electronics/solder.htm
^Minä olen aina tehnyt niin, että laitan johdon ja liittimen yhteen, ja pyydän vaikka kaveria pitämään ne pihdeillä yhdessä. Sitten kolvilla lämpöä molemmille. Kun on sopivan lämmin (kolvia n. 5sek.) lisätään tarpeeksi tinaa. Kolvi veke ja annetaan tinan jähmettyä. Minusta tuon tinan lisääminen ennen kuin johto on paikallaan sattaa tuottaa vain kylmäjuotoksia (= paljon vastusta ja irtoaakin helpommin esim. torpissa) Ja sit kannattaa kattoo etei laita likaa lämpöä. Ite käräytin lipo liialla lämmöllä.
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Aligin
« Vastaus #23 : 31 Joulukuu, 2008, 13:23:29 »

Kuvassa erilainen liitin, mutta näin. Johto tosin kannattanee juottaa liittimen mukaiseen asentoon, eikä vinoon.

Ja täältä löytyy Finlesin videomanuaali liittimien juottamisesta. Vaatii rekisteröitymisen, jonka video löytyy helpoti täältä nimellä Soldering Bullet (Motor) Connectors 101 (50 Megs)
Videon suora osoite on:


Tuolta löytyy myös Deans-liittimille omaa ohjeistusta.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aligin
« Vastaus #24 : 31 Joulukuu, 2008, 13:24:55 »
>> Kun on sopivan lämmin (kolvia n. 5sek.) lisätään tarpeeksi tinaa. Kolvi veke ja annetaan tinan jähmettyä
Yes, that's the correct way to solder.
- Re-heating "old" tin is not good, because the flux has already gone.
- Putting a cold wire into molten tin isn't that good either (because the flux only lasts for a couple of seconds before it burns out)

In practise, putting some tin on each surface beforehand will probably be forgiven  :)

The point is, put the parts together, heat them both, apply fresh solder, heat a little bit more and then let it cool down without moving.

Since it would have been too easy: Most people still use leaded solder, because it's easier to handle. But the pre-tinned wire ends use leadless solver (according to "law", ROHC directive=Reduction Of Hazardous Chemicals).
Unfortunately, the two types of solder don't mix.

I can only encourage people to invest once into a decent soldering iron and good electronics solder. In other words, not the 5.50 € junk from K-Rauta.
It's difficult enough to do soldering properly without practise. With the wrong soldering iron and solder, it's next to impossible.
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2008, 13:39:09 kirjoittanut mnentwig »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2200 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2009, 09:37:52
kirjoittanut Beginer
2 Vastauksia
2507 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:38:01
kirjoittanut makopa