Moikka,
Koska on niin kiva osallistua joka sopan hämmentämiseen, niin kerrotaan täällä omista kokemuksista. Rakensin huhtikuussa itselleni uuden Freay Evo F3C:n. Siinä tuli mukana ihan normaali evon mukana tuleva freyan kakkosratas ja siihen se muovinen autorotaatiohubi, siis se jolla kukaa itseään kunniottava jannu ei täällä voi lentää. Pitää olla alumiininen hubi ja jyrsitty kakkosratas. Mutta persaukisena kun ei ole varaa laittaa harrastuksiin niin paljoa kuin haluaa, niin tuumasin keväällä lentäväni sillä orginaalilla sen aikaa kunnes on varaa laittaa muutama kymppi alumiiniseen hubiin ja jyrsittyyn kakkosrattaaseen. Ilmeisesti sitä vaadittavaa rahaa ei ole ollut koska ei vieläkään minun kopterista sitä settiä löydy. Tai toinen syy on se, että tuon orginaalin osan kanssa ei ole ollut ongelmia. Laskin nopeasti, että olen huhtikuun jälkeen lentänyt noin 20 - 22 gallonaa. Eli about 120 - 130 lentoa kesän aikana.
Viikko sitten ennen SM-kisoja ajattelin, että vaihdan autorotaatiolaakerin varmuudeksi sinne muovihubiin jottei se vaan kisoissa laukea. Kun sain sen laakerin sieltä ulos, niin hämmästyin todella paljon. Siinä laakerissa ei näkynyt mitään halkeaman alkuja tms. jonka takia se laakeri olisi alkanut laukeamaan. Eli sillä laakerilla olisi ollut varmastikin kymmeniä lentoja vähintään vielä edessä. No vaihdoin laakerin nyt kuitenkin uuteen koska avasin sen setin jo. No se autorotaatiolaakerin hinta on 20€ joten jos sen kerran kesässä vaihtaa, niin ei siitä konkurssiin mene. Yhden tuollaisen yberlaakerin hinnalla saa ostettua aika paljon noita tavislaakereita ja muuta kivaa... Toki jos autorotaatiotaidot on vähän niin ja näin, niin sitten kyllä ymmärrän, että tekisi mieli varmistaa selustaa tuollaisella laakerilla. Mutta esimerkiksi Jukka voi kertoa kokemuksistaan täällä, että miten monta kertaa hän on tehnyt esimerkiksi tänä kesänä rotaation siksi kun autorotaatiolaakeri on pettänyt ihan kokonaan vs. moottori on sammunut kesken flippingpullbackin jne...
--
Timo