Kirjoittaja Aihe: Futaba GY520  (Luettu 48010 kertaa)

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #100 : 03 Helmikuu, 2010, 11:40:39 »
Kukapa noista tietää. Mielenkiintoinen lipsahdus joka tapauksessa noin spekulatiivisessa mielessä...

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #101 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:43:32 »
CIU-2:lle on näemmä tullut Win7-ajurit.

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #102 : 08 Toukokuu, 2010, 17:48:35 »
voisko joku selittää ihan suomenkielellä miten tuo perän servo limits tehdään.
sen verta jaksoin oikeen suomentaa tuota manuskaa että sain tuon reversin tuolle tehtyä mutta tuo servo limits oli jotenki epäselvä.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #103 : 08 Toukokuu, 2010, 19:05:17 »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
GY520 ja perä alkoi kääntymään oikealle
« Vastaus #104 : 15 Heinäkuu, 2010, 00:18:00 »
Perä oli säädössä viikonloppuna (ja reilut puoli vuotta sitä ennen). Kopteri siirretty varovasti 400 km autolla (perä ei päässyt missään vaiheessa kolhiutumaan - tärinää lukuunottamatta) ja näyttää tikusta kääntämällä toimivalta, paitsi liikealueet ehkä pikkasen pielessä; taitaa aivan hivenen bindata sliderin ollessa toisessa laidassa. Nyt kumminkin perä kääntyy oikealle. Tikusta saa käännettyä vastaan (oikealle), mutta jotain on pielessä, eli ilmaan ei voi ottaa. Olisiko mahdollista, että gyro olisi jotenkin palannut tehdasasetuksille (mitenkähän tämän tutkisin)? Vai olisiko peräputki, peräkasetti tai servo liikkunut? Eikös gyron pitäisi pystyä pitämään perää, vaikka sliderin neutraali asetus ei olisikaan aivan kohdillaan, jos vain liikealueet riittävät?

Edit: Laitan nuo perän säädöt työn alle kaikkien ruuvien kireydentarkistushuollon yhteyteen.

Edit2: Kyllä ne gyron säädöt tuntuivat olevan tallella, eli eivät olleet ainakaan tehdasarvot. Vähän rajoitin liikettä lisää molemmista laidoista.
« Viimeksi muokattu: 17 Heinäkuu, 2010, 23:13:04 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #105 : 18 Heinäkuu, 2010, 21:33:04 »
Perä toimii taas. Kiitos plagve:lle, jolta sain yöllä chatissa vihjeen katsoa, onko siellä gyrossa punainen valo. Ei ollut, vaan sininen, eli gyro rate-moodissa. Radiosta ei muutokset vaikuttaneet, joten päädyin olettamukseen, että viimeviikonlopun isomman vastariakun sovittelu olisi saanut jonkin johdon irti vastarista - ja niinhän se oli, GY520:n johtoliitosboksista toinen, eli punainen servojohto oli 1,5 mm irti. Naksautin liittimen paikalleen, niin johan tuli punainen valo. Tänään testissä toimi taas hyvin.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #106 : 20 Heinäkuu, 2010, 12:29:24 »
Olis semmoinen kyssäri et mikä mahtaa olla vikana kun gy520 ei kait tunnista tuota ds480 servoa kun pistää virrat päälle vaan vasta kun otan servon irti gyron liittimestä ja laitan takaisin?
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu, 2010, 13:36:17 kirjoittanut MIKKELSONNI »

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #107 : 20 Heinäkuu, 2010, 20:09:43 »
Olis semmoinen kyssäri et mikä mahtaa olla vikana kun gy520 ei kait tunnista tuota ds480 servoa kun pistää virrat päälle vaan vasta kun otan servon irti gyron liittimestä ja laitan takaisin?

Taisi vastaus löytyä kyseiseen ongelmaan. Luin ulkomaalaisilta foorumeilta ettei tuo kyseinen servo oikein toimi futen gy520:sen kanssa.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Futaba GY520 ongelmaa
« Vastaus #108 : 25 Elokuu, 2010, 11:54:14 »
Lennättelykaverilla on ongelmia GY520 kanssa. Kopperi on ebay 450 pro ja gyro perinteisesti peräputken kiinnikkeen päällä. Gyro toimi ihan ok alussa, mutta nyt alkanut pirottaa kun heittää selälleen. Pari kertaa on jo tullut alas heinikkoon ihan perusflipissä. Viimeksi alkoi pyöriä sivukautta flipatessa. Pyöri pari kierrosta ja sai muljautettua oikein päin, jolloin pyörintä lakkasi.

Gyro ostettu ihan kotimaasta uutena ja vähän käytetty. Ei torppailtu pahemmin ja nekin aina pehmeälle heinäpellolle matalata ja hiljaa. Onko gyro rikki, vai voiko olla jokin muu syy esim asetuksissa tai säädöissä? Kuten sanottua, uutena ei tehnyt moista. Säätöihin ei ole perehtymällä perehdytty. Aikaisempi kopteri hänellä oli CopterX 450, gyrona GY401 ja se kehitti saman ilmiön vanhemmiten. Kumpikin gyro toimii taivaskurvailussa ihan hyvin vieläkin.
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2010, 12:17:00 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #109 : 25 Elokuu, 2010, 12:06:43 »
Kuulostaa kaukaa haetulta eikä sovi "kehittyi vähitellen"-kuvaukseen, mutta eihän radiossa ole esim. collective -> rudder -miksausta? Käytännössähän radiosta voi tehdä miksauksen joka antaa käskyjä perälle vasemman tikun ylös-alas -liikkeiden mukaan. Käytettiin/käytetään rate-moodissa ajellessa, mutta HH-moodissa aiheuttaa kontrolloimatonta pirottamista. Ja tämä miksaus on siis täysin mahdollista tehdä vain miinuskulmillekin, eli perä alkaa saamaan "korjauskäskyä" vasta selälleen ja miinuskulmille mentäessä.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #110 : 25 Elokuu, 2010, 12:25:51 »
Ei pitäisi mitään miksauksia olla käytössä. Radiona Flysky TH9x ja siinä ei ainakaan oletuksena ole mitään miksauksia päällä. Ongelmaan pitää ruveta perehtymään, mutta melko mystiseltä vaikuttaa sekin, että edellinen gyro eri kopterissa teki ihan saman homman vanhemmiten. Selitys on varmasti yksinkertainen, sillä ei noin pieneen koneeseen voi isoa vikaa tulla. Vielä kun keksisi, mistä johtuu moinen. Näppivirhettäkin on epäilty, mutta se ei näillänäkymin ole syynä. Radion tikkujen potikatkaan eivät "miksaa", sillä kopteri ei spinnaile normimodella vasen tikku alaviistossa eikä myöskään pitch pumpeissa idleupilla.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #111 : 25 Elokuu, 2010, 13:14:50 »
Niin lisätään sen verran, että mitä itse olen pari kertaa nähnyt, perä ei lähde pyörimään hullun lailla, kuten jos reverse kytkin on väärässä asennossa tai tikku laidassa, vaan perä lähinnä menettää pidon kokonaan. Luonnehtisin tilannetta enemmän muljahteluksi kuin varsinaiseksi pirottamiseksi. Pitää testata ihan kädessä vielä se, että esim tippuuko gyro pois hh modesta, kun kopterin kääntää ylösalaisin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #112 : 25 Elokuu, 2010, 16:40:16 »
Itsekkään en usko että gyrossa mitään vikaa on, ehkä kiinnitys tai sitten kopterin mekaniikassa jotain.. selällään jokin osa alkaa kanittamaan ja sotkemaan perän liikettä tms... tai aiheuttaa tärinöitä josta gyro ei pidä(kiinnitys)..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #113 : 25 Elokuu, 2010, 19:21:19 »
Tuli vaan mieleen, että muistaakseni radion gainia joutui tiputtamaan aika paljon edellisen kopterin jäljiltä. Prossa perä vispasi aika herkästi. Interneetistä lueskelin, että pro-miehillä on ollu peräongelmia riesaksi asti, mutta yleensä tuota vispausta, josta ei tahdo päästä eroon itkemälläkään. 1m4s0_ taisi muistaakseni joskus puhella täälläkin ebay pron peräongelmista.

Tietysti voisi kokeilla vielä lyhentää servon armia ja laittaa lisää gainia, jotta gyro saa hiukan enemmän "auktoriteettiä". Minkä mittaisella armilla lentelette? Rikkinäiseen gyroon en minäkään ensimmäisenä uskoisi. Viimeksi kun itse näin, eka flippi meni ihan hyvin, mutta toisessa perä alkoi sekoilemaan ja alas tultiin. Joku parametri on liian rajoilla luulisin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #114 : 25 Elokuu, 2010, 20:11:53 »
Ittellä copterX pro:ssa 520+s9257 ja hienosti toimii, välillä on kovassa vauhdissa perä paukutellu mutta gainilla oon saanu pois.
Eipä tuossa helposti tönäriä lyhennellä kun servon teline on kiinteä, edellyttäisi servon siirtämistä peräputkeen.
Gyrossa vaimennuksena teippi+teräslevy+teippi. Onkos siinä kopussa kierroksia riittävästi?
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #115 : 25 Elokuu, 2010, 20:19:16 »
Eipä tuossa helposti tönäriä lyhennellä kun servon teline on kiinteä, edellyttäisi servon siirtämistä peräputkeen.
Gyrossa vaimennuksena teippi+teräslevy+teippi. Onkos siinä kopussa kierroksia riittävästi?


Servo ( Amig "peräservo") on peräputkella. Moottori align 450M ja 13 piikkinen eturatas. Eikös sillä varvia pitäisi ihan sopivasti tulla?
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #116 : 25 Elokuu, 2010, 20:21:30 »
Joo tuossa kloonissa oli ilmeisesti joku tärinä josta gyro ei innostunut... itse sain sen kuntoon vaimennuksella ja kun vähän sormeili gyroa usb murkulan läpi. Kardaanista ne kiukuttelut tulee jostain.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #117 : 25 Elokuu, 2010, 20:42:19 »
Lainaus
Eikös sillä varvia pitäisi ihan sopivasti tulla?
No pitäshän siitä tulla, ootteko kokeillu toisella servolla?
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #118 : 25 Elokuu, 2010, 22:38:49 »
Voisiko sitä vaikka vähän ravistella selällään ja katsella ledin väriä, jotta pysyykö punaisena (ettei vain olisi gain-signaalikarvassa jotain pätkimistä)?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #119 : 25 Elokuu, 2010, 23:13:26 »
En tiedä millainen tuo amig-peräservo on, mutta itsellä on rekussa perä viimeinkin aika hyvässä iskussa.

Pari juttua joita tullut tehtyä ja joista itse huomasi olevan hyötyä.
-Vaihdoin isomman pinionin (muistaakseni 13) ja kasvaneiden nuppikierrosten takia perä alkoi toimia paremmin kuin ennen
-Laitoin vihdoin ja viimein tuon chinese modin, ja vaikutus oli todella suuri. Perä jaksoi pitää paljon paremmin ja loppu ylimääräiset nykimiset selälleen heittäessä
-Chinese modauksen teon yhteydessä tuli samalla irroitettua linkki peräservolta ja käsin koittamalla huomasi ettei linki liikkunut aivan kevyesti. Silikoniöljyä peräakselille ja liikuttaminen sujui kevyesti.
-Viimekertaisen torpin yhteydessä meni rattaat tosta hitecin 56 tai 65 hb'stä ja vaihdoin tilalle digiservon. Vaikutus oli taas huikea, perän toiminta parani todella paljon vielä entisestän, stopit on napakoita ja täydellä pitchillä ylös ajaessa perä pysyy juuri siinä missä se lähtöhetkellä on ollutkin, aiemmin kun tuo tuppasi heittämään sivulle toistakymmentä senttiä ja palasi sitten alkuperäiseen paikkaansa kun kulmia laski tai nousu nopeus saavutti huippunsa.

Omalla kohdallani chinese mod ja digiservon toiminnan ero analogiseen on ollut tiedossa, mutta laiskuuttani en viitsinyt vaihtaa (toimihan se noilla vanhoillakin kilkkeillä ilman modeja :D)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #120 : 26 Elokuu, 2010, 11:11:34 »
Voisiko sitä vaikka vähän ravistella selällään ja katsella ledin väriä, jotta pysyykö punaisena (ettei vain olisi gain-signaalikarvassa jotain pätkimistä)?

Näyttäisi siltä, että valo on punaisena kun kopteri paikallaan. Kun kopteria kiertää ylhäältä katsottuna vastapäivään, gyro vilkuttaa punaista ja myötäpäivään kierrettäessä sinistä. Tikkua liikuttaessa vilkkuu violetti. Suomenkielinen kopteri wikistä löydetty ohje ei kerro tästä mitään, eikä tehtaan oma englanninkielinenkään oikein yksiselitteisesti.
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2010, 11:40:22 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

JCA

  • Vieras
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #121 : 26 Elokuu, 2010, 11:16:34 »
Voisiko sitä vaikka vähän ravistella selällään ja katsella ledin väriä, jotta pysyykö punaisena (ettei vain olisi gain-signaalikarvassa jotain pätkimistä)?

Näyttäisi siltä, että valo on punaisena kun kopteri paikallaan. Kun kopteria kiertää ylhäältä katsottuna vastapäivään, gyro vilkuttaa punaista ja myötäpäivään kierrettäessä sinistä. Tikkua liikuttaessa vilkkuu violetti. Suomenkielinen kopteri wikistä löydetty ohje ei kerro tästä mitään, eikä tehtaan oma englanninkielinenkään oikein yksiselitteisesti.

Samaa tekee mulla, on kuulemma ihan normaalia vuoletin vilkkuminen tuolle Gyrolle. Syytä en ole saanut tietää, mutta ei se lentoakaan haittaa.
Itsellä X5:n perällä Gy520 + SH-1290MG

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #122 : 28 Elokuu, 2010, 15:13:07 »
Joo, siis tarkoitin, ettei mee pidemmäksi aikaa siniseksi, joka sitten taas indikoisi sen gain-signaalikarvan kontaktihäiriötä, eli että gain-asetus menisi liian pieneksi ja joutuisi rate-tilaan.
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2010, 21:29:22 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #123 : 28 Elokuu, 2010, 15:28:32 »
Resetoitiin gyro ja tehtiin asetukset alustapitäen uudelleen manuaalia tiukasti seuraten. Tuo sinisen ja punaisen vilkuttaminen kopteria eri suuntiin kierrettäessa taitaa olla normaalitoimintaa. Flyskyn gainin säätökin taisi pähkäilemällä ja kokeilemalla avautua. Siitä on nyt ilmeisesti maailman ensimmäinen selkokielinen (toivottavasti) ohje toisessa säikeessä.

Hiekkakentällä perä toimi paremmin kuin vissiin milloinkaan tähän mennessä, mutta flipata ei vielä uskaltanut. Pitää etsiä pehmoisempi alusta varuilta, jos alkaa tehdä vielä omiaan. Toiveissa on että nyt pelaa.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba GY520
« Vastaus #124 : 31 Elokuu, 2010, 20:36:54 »
Juu nyt perä toimii hyvin taas. Vastaanotin otti lisäksi häiriötä noparista ja heilutteli satunnaisesti nuppiservoja. Nopari siirretty kauemmas ja häiriöt loppuivat. Olivat melkein vastakkain alunperin. Kiitokset kaikille jelppineille. Lopullinen syy on edelleen vähän mysteerio.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
GY520 kaupanpäälle

Aloittaja tuupola Gaui

2 Vastauksia
2708 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2009, 10:26:10
kirjoittanut tuupola
1 Vastauksia
2025 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2009, 21:38:20
kirjoittanut mibe
11 Vastauksia
4223 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2010, 22:07:21
kirjoittanut Maikko
9 Vastauksia
5515 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2009, 17:15:15
kirjoittanut Mikka
19 Vastauksia
8152 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2010, 21:56:43
kirjoittanut JCA