Kirjoittaja Aihe: Stabilointitangon pituus  (Luettu 5724 kertaa)

Belt pilot

  • Vieras
Stabilointitangon pituus
« : 31 Joulukuu, 2008, 21:26:28 »
Ei kukaan ole kokeillut mitä stabilointitangon pituuden muutos vaikuttaa kopterissa ?
Äkkiseltään vois kuvitella pituuden lisäyksellä olevan tasapainottava merkitys !?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #1 : 31 Joulukuu, 2008, 21:35:57 »
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin. Taitaa samalla myös herkentää keskialuetta, tällöin kone olisi lyhyemmällä tangolla vakaampi (tästä en ole täysin varma). Painon lisääminen tankoon vakauttaa ja hidastaa kääntymistä, mitä kauemmas kauemmas nupista painot laittaa sitä enemmän vaikuttaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #2 : 31 Joulukuu, 2008, 21:45:18 »
kaikkea on kokeiltu ja riippuu kopterin nupin rakenteesta se millaisen vaikutuksen sillä saa aikaan. Niitä aeromystiikan ym hienouksia mm delta3 miksauksen suhdetta ym ;)   Kokeilemalla voi hakea sitä itselleen sopivaa...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #3 : 31 Joulukuu, 2008, 22:02:33 »
Lainaus
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin
Uskottava se on, ei sillä, mutta kun en ymmärrä :(
Painon lisääminen stabbareihin lisää "hitautta"/vakautta, mutta stabbaritangon pidentäminen taas nopeuttaa... Miten helkutissa!?!. Onko jollain linkkiä johonkin umpitekniseen dokumenttiin aiheesta? Voisi koittaa lukea hitaasti ja monta kertaa.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #4 : 31 Joulukuu, 2008, 22:16:12 »
Lainaus
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin
Uskottava se on, ei sillä, mutta kun en ymmärrä :(
Painon lisääminen stabbareihin lisää "hitautta"/vakautta, mutta stabbaritangon pidentäminen taas nopeuttaa... Miten helkutissa!?!. Onko jollain linkkiä johonkin umpitekniseen dokumenttiin aiheesta? Voisi koittaa lukea hitaasti ja monta kertaa.

No, se pidentäminen lisää vipuvartta, kun ohjausliike poikkeuttaa stabbarilapaa, pitemmällä varrella vaikutus on tehokkaampi....painon lisäys taas vakauttaa, se lisää "hyrrävaikutusta" ...jotenkin noin ehkä? 

Käytännön kokemukset on mulla myös ollu juurikin noin kun Vispilä kirjoitti, eri geometrialla varustetulla nupilla vaikutus voi olla toinenkin, kuten Anssi kirjoitti.

Ne nuppien geometriat, delta-miksaukset ym., ei muuten välttämättä ole asioita mistä kopteriharrastus pitää aloittaa, niihin kannattaa oikeastaan paneutua vasta kun homma on muuten hallussa, silloin niistä saa enempi irti....mä en ainakaan viäläkään käsitä niistä juuri mitään, joka päivä vähempi ja vähempi.... ???
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #5 : 31 Joulukuu, 2008, 22:21:35 »
Niin.. Yritän tässä päässäni miettiä tota nupin toimintaa ja sitä miten stabbarinlapa haukkaa ilmaa kummallakin puolella. Siihen lisään tuon 90 asteen ennakon joka tuossa norminupissa näyttää olevan ja liikkuva kopteri ja ja ja...
sulake palaa päästä.. jos miettis mielummin avaako rommi vai gini pullon. Eli ei hyviä vaihtoehtoja jäljellä

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #6 : 31 Joulukuu, 2008, 22:25:01 »
Niin.. Yritän tässä päässäni miettiä tota nupin toimintaa ja sitä miten stabbarinlapa haukkaa ilmaa kummallakin puolella. Siihen lisään tuon 90 asteen ennakon joka tuossa norminupissa näyttää olevan ja liikkuva kopteri ja ja ja...
sulake palaa päästä.. jos miettis mielummin avaako rommi vai gini pullon. Eli ei hyviä vaihtoehtoja jäljellä


Ei kannata miettiä liikoja... avaa se rommi, Paras vaihtoehto tällä hetkellä  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #7 : 31 Joulukuu, 2008, 22:33:51 »
Näinhän se taitaa olla. Tieto(R), lisää tuskaa ja Gini on outoa ainetta sellaisenaan.
Kippis!

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Stabilointitangon pituus
« Vastaus #8 : 31 Joulukuu, 2008, 22:44:33 »
Kippis vaan, mä avasin viskin kun rommi näky olevan loppu....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3316 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2008, 17:05:30
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2913 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2009, 13:03:47
kirjoittanut Trnquill
19 Vastauksia
10146 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
4751 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Helmikuu, 2010, 20:21:52
kirjoittanut Picofly
6 Vastauksia
4390 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Marraskuu, 2013, 19:40:18
kirjoittanut Karski