Kirjoittaja Aihe: Seuraavaa kopteria miettiessä  (Luettu 8364 kertaa)

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Seuraavaa kopteria miettiessä
« : 09 Tammikuu, 2009, 12:39:28 »
Olen alkanut harkitsemaan vähän vakavammin jonkun Walkera 4#3B:tä ja Piccoloa isomman ja CP-kopterin hankkimista. Katselin ensin (niin kuin varmaan kaikki samassa tilanteessa olevat) jotain Belt CP:tä, mutta foorumia selailleena ajattelin sitten kuitenkin unohtaa sen. Seuraava malli olisi esim. Blade 400, jonka mukana saisi kohtuullisen hyvän ohjaimen suhteellisen edulliseen hintaan. Toisaalta kotoa löytyisi toimiva Multiplexin Royal Evo 9 ja Schulzen alpha 835 vastari, joita varmaan voisi hyödyntää kopterissakin. Niinpä riittäisi, että ostaisi jonkun T-Rex 450:n tai Mini Titanin servoilla ja gyrolla (sekä tietysti pari akkua + laturi). Vaatimuksena olisi oikeastaan vain se, että kopteria ei tarvitsisi heti aluksi alkaa päivitellä millään viritysosilla ja että varaosia saisi helposti ja nopeasti (ja edullisesti). Ja rakennussarja olisi ehkä ítselleni parempi vaihtoehto kuin RFT-paketti.

Kysymys kuuluukin: onko kenelläkään kokemusta tuosta Schulzesta tai MPX:n radiosta kopteroinnissa? Radiosta kyllä löytyy CCPM-miksauksia ja kaasukäyrät ja lentomoodit saa määriteltyä aika hyvin, joten uskoakseni sillä pääsisi hyvin ainakin alkuun. Tietysti 2,4 GHz toimisi varmaan luotettavammin kuin 35 MHz, mutta kun hyvä radio olisi jo valmiina niin ei viitsisi välttämättä ostaa uuttakaan.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #1 : 09 Tammikuu, 2009, 17:41:39 »
Kyllä täälläkin löytyy kokemusta multiplexin radion kanssa touhuamisesta MUTTA itse en enää alkaisi samaan puuhaan. Syy on siinä, että aloitellessa muiden apu on joskus oikein valaisevaa ja tällainen yhdessä säätäminen vaikeutuu huomattavasti kun radiot on näinkin eksoottiset. Tietenkin jos olet sinnikäs ja tekniikkataituri niinkuin Esa ;) niin ei mitään ongelmia ole. Mutta jos osaamistaso on vielä kehittymässä niin harkitse muitakin vaihtoehtoja. Lennokkipuolelle saattaa Evon saada vielä kivasti myytyäkin.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #2 : 09 Tammikuu, 2009, 18:01:59 »
Tuo IFS-moduli olikin uusi tuttavuus, pitääpä pitää mielessä. Tosin hintaa näyttäisi olevan 139 euroa (ainakin tuolla ja sillä saisi melkein jo DX6i:n. Olen tosiaan tykästynyt evooni ja ohjelmointipuolikin on tullut tutuksi, kun olen käyttänyt sitä useamman pienen kopterin (piccolo fp ja hirobo xrb) ja omien depron-lennokkien sekä simulaattorien kanssa. Ainoastaan juuri ccpm-säätely on vielä kokeilematta.

Trex-store myisi pakettia
T-REX 450SE NEW V2/Black (3K Carbon Blades) (sis. akku, moottori, esc ja alumiinisalkku 8) )
+ 3kpl Micro Servo HS-56HB
+ Hitec Gyro HG-5000+Hitec peräservo HSG-5083MG
+ Lipo-Laturi New Lithium Battery Balance Charger RCC-4CX
= 662 euroa

Tosin tuossa on mukana vain yksi akku ja laturikin taitaa olla sieltä halvemmasta päästä. Jostain ulkomailta voisi toki saada edullisemmin, mutta tuo voisi tulla vähän nopeammin ja jotenkin sitä mieluummin asioisi kotimaiten firmojen kanssa, jos hintaeroa ei ole aivan kamalasti.

Sitten taas jonkun Blade 400:n saisi Englannista radioineen kaikkineen jollain 310 eurolla (+postit). Mitään kauheaa 3d:tä en tuolla kuitenkaan ajelisi, joten vähän halvemmallakin voisi tulla toimeen. Harmi ettei näitä pääse missään kokeilemaan ennen ostamista...
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #3 : 09 Tammikuu, 2009, 19:15:02 »
Tuo IFS-moduli olikin uusi tuttavuus, pitääpä pitää mielessä. Tosin hintaa näyttäisi olevan 139 euroa (ainakin tuolla ja sillä saisi melkein jo DX6i:n.

Nyt kun punnan kurssi on alhaalla, saisi DX6i ja DX7 todella edullisesti Englannista. Esimerkiksi täältä näyttäisi saavan DX6i:n ja vastarin havemmalla kuin tuon IFS-modulin:
http://www.revolutionmodels.co.uk/acatalog/Hi_Tec.html



« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2009, 21:29:13 kirjoittanut Picofly »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #4 : 09 Tammikuu, 2009, 20:42:08 »
Trex-store myisi pakettia
T-REX 450SE NEW V2/Black (3K Carbon Blades) (sis. akku, moottori, esc ja alumiinisalkku 8) )
+ 3kpl Micro Servo HS-56HB

Tuossa kannattaa huomata että salkku on se jossa kopteri toimitetaan (siihen ei mahdu edes Gaiu 200 koottuna). Itselläni on HS-56HB:t nupissa - ne on ihan OK, mutta rattaat niihin ovat kiven alla. Hintaero HS-65 on mitätön ja se tuntuu olevan suositumpi. Mukana tuleva akku kelpaa ainakin ihan hyvin leijutteluun.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #5 : 10 Tammikuu, 2009, 00:38:14 »
>> siihen ei mahdu edes Gaiu 200 koottuna
it fits if you push a bit harder  ;D
65MG is a good choice. Buy them abroad and buy some as spares - the price difference is worth it.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #6 : 10 Tammikuu, 2009, 13:36:41 »
Multikeksin radiota en suosittelisi aloittelijalle vaikka oppiihan kaikkea käyttämään kun opettelee, kuitenkin pääsee helpommalla ja halvemmalla DX7:lla tai 7C:llä, joihin lisäksi saa kevyitä ja laadukkaita vastareita halvalla ympäri maailmaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #7 : 11 Tammikuu, 2009, 10:21:31 »
Kokeilin tuota ccpm-moodin ohjelmointia tekemällä ohjaimeen uuden helikopterimallin ja kyllähän se aika selkeältä vaikutti. Liikeradat ja suunnat sai säädettyä suht helposti, ainakin omasta mielestäni. Voisi siis lähteä ainakin liikkeelle sillä, että jos päädyn T-Rexiin tai Mini Titaniin, pärjäisin ainakin aluksi nykyisellä radiolla. Toisaalta tuo Blade 400 kiinnostaisi myös eikä vähiten hinnan puolesta. Sitä ei ole ihan kauheasti haukuttukaan, toisin kuin jotain Eskyn vehkeitä. Enää pitäisi saada "hallitus" vakuuttuneeksi siitä, että tarvitsen vielä yhden kopterin...
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #8 : 11 Tammikuu, 2009, 18:57:49 »
Enää pitäisi saada "hallitus" vakuuttuneeksi siitä, että tarvitsen vielä yhden kopterin...
Pari linkkiä nupista irti, niin kopteri näyttää kovin pahalta kun lavat sojottaa sinne tänne.... Sitten puhutaan miten varaosat on kalliita ja uudet sarjat jopa halvempia... Ja eikun MiniTitanin tilaus vetämään ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #9 : 24 Maaliskuu, 2009, 17:32:21 »
Jatketaan vanhaa säiettä, kun aihe on edelleen (taas) sama.

Päädyin siis lopulta Blade 400:een ja olen lennätellyt sitä sisällä ja ulkona pitkin kevättalvea. Ajatukset ovat kuitenkin jo jossain muualla ja olen alkanut harkitsemaan pikkuveljen hankkimista Bladelle. Ideana olisi päästä paremmin lennättelemään takapihalla ja lähiniityillä. Bladeakin lennättää melkein missä vaan, mutta vielä pienempi olisi ehkä vielä joustavampi.

Vaihtoehtoja olisi ainakin muutama: T-Rex 250, Gaui EP200 V2 (TT, FES tai vakio), ehkä jossain vaiheessa myyntiin tuleva HK250 ja CopterX 200, joka tosin lienee vähän harvinaisempi kone markkinoilla. Muitakin lienee myynnissä, mutta on sitten eri asia, kannattaako niitä edes harkita. Gauiin saisi osia Suomestakin, mutta se ei toisaalta ole ennenkään ole ollut ratkaiseva tekijä kopteria valittaessa. Pikku-Reksin suhteen olen lukenut perä- ja ruuviongelmista, mutta nekin ovat ratkaistavissa pienilä päivityksillä. Muista ei ole vielä mitään kuvaa. Olisihan 450:tä pienemmässä luokassa siten vielä se eräs Kingi, jota saisi halvalla vaikka mistä :) Ja vielä pienemmässä päässä Walkeran 4G3...

Gauia voisi lukemani mukaan lennättää myös 2s akuilla. Onkohan joku kokeillut Eskyn 2s 800 mAh akkuja, kun niitä olisi jo muutama valmiiksi. En hae mitään 3d-tehoja vaan ihan kevyttä pörräystä enimmäkseen (toivottavasti) oikein päin. Tosin parin uuden akun hinta ei Gauin kohdalla tunnu lopullisen paketin hinnassa kovin paljon.

Tietysti yksi vaihtoehto olisi pysyä suht hyvässä 450-kokoluokassa ja tilata pari HK-450-kittiä ja edukkaat sähköt. Voisin käyttää siinä Bladen akkuja, joten siinäkin säästäisi hiukan.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Pertti

  • Vieras
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #10 : 24 Maaliskuu, 2009, 17:52:30 »
Lukemani mukaan nuo pikkukopterit ovat melkoisia katastrofeja aloittelijan käsissä sillä ne tarvitsevat paljon tarkemmat säädöt kuin 450-kokoiset.
En kylläkään tiedä millaiset lento-/säätötaidot sinulla on.

Itse pysyisin tutussa ja turvallisessa 450-kokoluokassa ja ostaisin vaikka 10 uutta 450-kokoista ;D.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2009, 17:54:38 kirjoittanut Pertti »

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #11 : 24 Maaliskuu, 2009, 18:06:27 »
Nuo 250 kokoluokan kopterit on melko tuuliherkkiä kapistuksia, eli ottaisin vähintään 450 kokoluokan kopterin ulkokäyttöön.
Ei tarvitse sitten murjottaa kun joka päivä tuulee 8) Vaikka onhan tuolla hentaalla nähty että lentää ne kovallakin
tuulella(Gauit) osaavissa käsissä :o

Gauia voisi lukemani mukaan lennättää myös 2s akuilla.

Gauiu vakio kunnossa on tarkoitettu 2s pakoille, En muista voiko heittää suoraan 3s pakan vai pitääkö päivittää jotain?!(nopari??)
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #12 : 24 Maaliskuu, 2009, 18:15:07 »
...En muista voiko heittää suoraan 3s pakan vai pitääkö päivittää jotain?!(nopari??)
exactly. You risk overheating with the stock ESC - not so much the ESC but the BEC.
Also the GAUI stock motor needs to go - either Z-power / Tonic / Toxic 3300 on 15 teeth, or kV 4800 on 12, if I remember correctly.
The new Outrage 3s 850 mAh "brick" packs don't even get warm, where the old 800 mAh packs got so hot you couldn't hold them.

I flew it for 1 1/2 years on 2s. It works just fine and is less difficult to set up.
Probably the chance to get T-Rex 250 spares from Finland is higher than finding GAUI, I'd keep that in mind. My heli-of-choice right now would be the Beam 450 from Vertical.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2009, 18:18:55 kirjoittanut mnentwig »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #13 : 24 Maaliskuu, 2009, 19:35:13 »
Itse pysyisin tutussa ja turvallisessa 450-kokoluokassa ja ostaisin vaikka 10 uutta 450-kokoista ;D.

Enhän minä toki Bladea ole mihinkään hävittämässä, lähinnä haen täydennystä kokoelmaan. Bladea voisi edelleen lennätellä isommilla kentillä ja tuulisella säällä ja pienempi olisi enemmän tyynen sään ja takapihalla/lähiniityillä pörräämistä varten. Säätöpuoli tuossa tietysti vähän arveluttaa. 450-kokoisen kopterin saa helpommin lentämään ja isommat sähköosatkin ovat vähän edullisempia, tai ainakin valinnan varaa on enemmän.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Seuraavaa kopteria miettiessä
« Vastaus #14 : 24 Maaliskuu, 2009, 21:11:27 »

Enhän minä toki Bladea ole mihinkään hävittämässä, lähinnä haen täydennystä kokoelmaan. Bladea voisi edelleen lennätellä isommilla kentillä ja tuulisella säällä ja pienempi olisi enemmän tyynen sään ja takapihalla/lähiniityillä pörräämistä varten. Säätöpuoli tuossa tietysti vähän arveluttaa. 450-kokoisen kopterin saa helpommin lentämään ja isommat sähköosatkin ovat vähän edullisempia, tai ainakin valinnan varaa on enemmän.

Valinta riippuu paljolti siitä, missä aiot kopteriasi lennättää.

Tuuliherkkyys on tietysti pikkukopterin miinuspuolia mutta ainakin kaupungissa asuvalle pieni koko ja hiljainen ääni ovat pelkkää plussaa. Lähetin, kopteri, ja akut mahtuvat kätevästi olalla kulkevaan jumppakassiin. Hiljaista ja vaarattoman kokoista pikkukopteria voi myös lennellä puiston laidalla ilman, että poliisit kutsutan heti paikalle. Oma Flybarless-Gauini on ihan kohtuullisen lennettävä myös tuulessa, vaikka tarkkana täytyy tietysti olla.

Aika pitkälle makuasioita nämä ovat loppupeleissä...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5406 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2011, 21:53:02
kirjoittanut Vetsku
26 Vastauksia
19802 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2013, 21:45:49
kirjoittanut bluevan
96 Vastauksia
50087 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
9 Vastauksia
5013 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Huhtikuu, 2013, 09:38:30
kirjoittanut jkkmobile
13 Vastauksia
12825 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2015, 01:06:25
kirjoittanut Xcopter