Kirjoittaja Aihe: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista  (Luettu 5114 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« : 10 Tammikuu, 2009, 14:50:23 »
Torppasin joulun alla kopterin aika pahasti kun yhtä-äkkiä kone vain tuli alas ja jäi vaivaamaan mistä tippuminen johtui. Kone tuli 60-80m alas sellaisella vaihdilla, että ruumiin avaus ei enää paljon kertonut syytä :)

Tänään lentelin onneksi matalammalla, kun samanlainen ilmiö kävi ja sain onneksi tehtyä hätälaskun. Maassa kopteria tarkastaessa huomasin, että hampaat olivat lähteneet päärattaasta. Mistähän ihmeestä moinen voi johtua?!? Lentelin hyvin rauhallista taivaslentoa, rattaat oli säädetty paperin palalla mittaamalla sopivalle tiukkuudella ja mitään jäykkyyttä tai vastaavaa ei kopterissa tuntunut. Myöskin kopteri oli säädetty tosi tärinättömäksi kun tämän torppikorjauksen jälkeen ihmettelin perän hyppimistä ja säädin kaikki tarkasti kuntoon. Tämän hajoamisen jälkeenkin näyttää olevan välys hampaissa ihan sopiva, joten se tuskin oli liian tiukka tai löysä ennen hajoamista. Keksiikö joku syyn mikä olisi voinut kyseinen ongelman aiheuttaa ja nyt pani tosiaan epäilemään, että viimeksi kun torppasin joulun alla (eka torppi) niin syy oli sama homma - kopteri oli silloin vain niin kaukana, että en kuullut ääntä tai muuta mistä olisi voinut vakuuttua mikä oli vialla. Silloin viimeksi luulin, että kantama loppui, mutta kun kantamaa oli yli 600metriä (ainakin ilman moottorin tärinöitä) seuraavana päivänä testatessa, niin tuskin se oli kantamassa ongelmaa - varmaan sama hammasongelma.

Minulla oli aijemmin kopterissa vakio suorahampaiset vakio pinionilla (siis tuossa pahassa torpissa) . Nyt minulla oli vinorattainen pääratas ja  samalla suhteella oleva (onko se 11/177 vai mikä tuossa) vinohampainen. Molemmat rattaat olivat alignin tuotantoa - onko olemassa jotain kestävämpiä rattaita ja mikä voisi olla syy, että minulla paukkuu noita rattaita tähän tahtiin :)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #1 : 10 Tammikuu, 2009, 16:28:56 »
Onko moottorin laakerit ehjät?

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #2 : 10 Tammikuu, 2009, 16:42:02 »
En ole katsonut vielä - tuli itselleni myös mieleen, että voisiko ongelma olla siinä, että itse moottorin akseli olisi kiero ja se aiheuttaisi ongelmia - luulisi sen vain aiheuttavan värinöitä...


Ilmeisesti moottorin laakerien tarkistamiseen ei ole mitään muuta konstia kun avata koko motti (siis toki se on ainoa tapa varmistua, mutta mitään vihjeitä ei voi saada mistään?)

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #3 : 10 Tammikuu, 2009, 16:53:00 »
Motti kouraan heiluttele akselia, ei heti tarvii avaamaan alakaa...

-jari-
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #4 : 10 Tammikuu, 2009, 16:54:55 »
Sopivan kokosen kuusiokoloavaimen laittaa pinjonin reikään ja heiluttaa sillä.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #5 : 10 Tammikuu, 2009, 18:22:00 »
Tai miksei suoraan moottori irti, akku kiinni ja pyörimään? Siitähän sen parhaiten näkee onko akseli vino. Luulen että näissä moottoreissa on kyllä kohtuu kovat akselit ja että katkeavat ennemmin kuin vääntyvät.

Rikkinäinen laakeri pitää erilaista ääntä kuin ehjä, kannattaa koetaa pyörittää moottoria täysillä kierroksilla kädessä.

Sähkökoneiden päärattaan hajoaminen johtuu yleesä liian suuresta välyksestä, kylmästä ilmasta ja nopeasta lapakulmien muutoksesta, klapin pienentäminen saattaa auttaa. Huonona puolena moottorin laakerit kuluu nopeammin.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #6 : 10 Tammikuu, 2009, 22:23:20 »
Ei 600E saa lapakulmilla rattaita rikki. Olen rankaissut 600E nyt yli vuoden ja päärätas on kestäny. Karkkis on rikkonut omasta kuussatasestaan nyt neljä moottoria, viimesin oli NEU joka kesti "jopa" 20 akkua. Myös neusta meni laakerit. Sillä oli vinohampainen ratas, mulla ollut koko aika suorahampainen. Mulla on vain yksi moottori hajonnut, sisuskalut irtosi.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #7 : 10 Tammikuu, 2009, 22:31:11 »
Kiitos vastauksista - klappia ei ole käytännössä yhtään. Mielestäni ilma oli tänään kohtuullisen lämmin (ainakin lämpimämpi kun monena muuna kertana) ja mielestäni tein vielä kohtuullisen rauhallisia kulma muutoksia. No pitää varmaan koittaa sitä olisko laakeri paskana - kannattaako tohon vakio mottiin vaihtaa laakeria vai meneekö ennemmin uuden motin hankintaan jos on rikki laakerit?

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #8 : 10 Tammikuu, 2009, 22:37:20 »
Ei taida tosiaan vakio moottorissa riittää puhti rattaan hajottamiseen, ainakaan perus liikkeissä. Paremmalla setupilla ja isoilla kulmilla voi saada rattaan helpostikkin rikki.

Kyllä voi vaihtaa vakiomottiinkin laakerit, varovasti vaan ja hätäilemättä ettei hajoa sisuskaluja. En kyllä oikein tajua miten rikkinäinen laakeri voisi rikkoa päärattaan?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #9 : 11 Tammikuu, 2009, 00:51:49 »
Jos moottorin laakeri on rikki, väljä ja akseli kulahtanut ja heiluu miten sattuu. Hammasvälys on sillon kanssa mitä sattuu. Rikkinäisellä laakerilla moottorin akseli heiluu ainakin millin. 600L ja XL ei ole mikää älytön ero tehossa, mulla ollut molemmat. Säätimenä Kontronik ja 6S 5000-6000mAh Poluquest.

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #10 : 11 Tammikuu, 2009, 00:57:22 »
Lainaus
En kyllä oikein tajua miten rikkinäinen laakeri voisi rikkoa päärattaan?
Voi se silleen mennä kun välys on hieman liian iso mut vielä pitää ja kun menee laakeri ,pääsee pinioni klappaamaan ja välys tulee
niin isoksi että "sutaisee" hampaat sileäksi.. On tuostakin omakohtaisia kokemuksia kun noita v*t** moottoreita
meni tosiaan neljä :'(   No, ens kesäks hommaan nitron niin katotaan monet laakerit saan siitä menemään ???
En jaksa enään leikkii noitten sähkömoottoreiden kanssa kun en tajuu miks ne ei mulla kestä...

Jaa, juza kerkeskin jo vastaamaan :P
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #11 : 11 Tammikuu, 2009, 11:33:41 »
Testasin moottorin niin, että otin päärattaan pois ja pyöritin konetta tyhjiltään. Minkäänlaista klappia ei ollut havaittavissa. Mieleeni tuli että laakeri vika voisi korkeilla kierroksilla 'leikkauttaa' moottorin välillä kiinni ja näin voisi hyvin hajota hampaita kun kone tarraa yhtä-äkkiä kiinni. Kuitenkin kone on hyvin uusi eikä tosiaan tuossa ole viitteitä muutenkaan siitä, että kone olisi rikki, joten minun tarvinnee etsiä vikaa muualta? Tuleeko hyviä ehdotuksia? :)

Omituista tuossa ongelmassa on se, että rattaat ovat lähteneet hyvin pieneltä alueelta - eli ei ole mikään 2 sentin sutaisu vaan rattaita on poikki 1.5 akselin leveyden matkalta 3 eri kohtaa ja yhdestä isommasta 3 sentin alueelta on myös kaikki pois, mutta tämä taisi mennä vasta maassa kun annoin varovasti kierroksia ja katsoin mikä siinä oli vialla (ennen kun näin risat hampaat). Aikaisemmin katsoin, että päärattaaseen kertyi ylänurkkaan vähän mustaa jälkeä, joka viittaisi siihen, että pinjon otti kiinni epätasaisesti, mutta tarkastelelin tuota kosketus pintaa paperilla ja silmämääräisesti eikä tälläistä ollut havaittavissa. Nyt äsken uudelleen kasauksen yhteydessä vielä tarkistin, että pinion on täysin suorassa rattaan kohdalta. Mietin myös pitäisikö vaihtaa tuohon toinen pinjoni. minulla olisi noita vinoja myös 12 hampaalla, joka voisi vähän rauhoittaa voimia, kun vääntö huononisi.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #12 : 11 Tammikuu, 2009, 15:05:43 »
moottori oli kiristetty ettei se säässyt liikkumaan pukissa? Liikuskellut vähän siin2 ja napsinut hampaita sieltä täältä

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #13 : 11 Tammikuu, 2009, 15:08:26 »
Kiitos ideasta, mutta tosiaan olen sen kiertänyt ihan raivo tiukkaan - koitin äsken sitä kiristää lisää, mutta ei onnistu (menee enemmin kuusari poikki) :)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex 600E - hampaat lähtee päärattaista
« Vastaus #14 : 17 Helmikuu, 2009, 19:22:17 »
Vaihdoin 12 hampaisen ja sillä alkoi pelittää eikä ole nyt 10 lennolla tippunut yhtään hampaita - saa nähdä sitten miten jatkossa, mutta en varmaan laita enää sitä vanhaa takaisin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
6364 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Toukokuu, 2009, 22:14:42
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
2958 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Toukokuu, 2011, 21:55:17
kirjoittanut kopterifriikki
23 Vastauksia
12843 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2011, 12:56:05
kirjoittanut Trnquill
11 Vastauksia
4456 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2012, 08:09:16
kirjoittanut Falconi
26 Vastauksia
10186 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2014, 21:45:50
kirjoittanut MrE