Jatketaanpas vanhaa säiettä...
Uudet akselit ovat kyllä suoria mutta kaikissa joita olen tutkinut hihnapyörä viipottaa enemmän tai vähemmän. Olen nyt saanut EP200 perän heilumisen loppumaan lähes kokonaan ja gyron gainiakin sai kasvatettua ja liian suureksi se muuttui vasta n. 75% arvolla lähettimessä ts. 50% HH-gain. Silloin tällöin esiintyy vielä lyhyt nopeasti vaimentuva parin kolmen edestakaisen heilahduksen transientti, maksimiamplitudi alle sentin johon gyron gainin säätö ei tunnut vaikuttavan ollenkaan. Epäilyksen alla on nyt tuo vispaava hihnapyörä. Eipä tuo enää pahasti häiritse, mutta olisi mukava saada ylimääräinen heilahtelu pois.
Vanhemmissa akseleissa valkoista muovia oleva hihnapyörä ei ole valmiiksi paikoillaan ja se ei ennen asennusta tunnu olevan kiero. Reikä on noin 1,9mm ja akseli 2,0mm ja ainkin se hihnapyörä johon yhden akselin naputtelin paikoilleen vispasi asennuksen jälkeen. Onko ideoita miten hihnapyörän saisi suoraan? Auttaako jos muoviosaa lämmittää ennen asennusta? Laajeneeko se lämmittäessä?
Minullakin on pyrstöroottorin akselissa vipattava hihnapyörä mutta en ole huomannut, että se mitenkään erityisesti haittaisi perän toimintaa. Perä toimii Gyrobot 700:n kanssa hyvin ja on varsin tärinätön vaikka hihnapyörä vipattaakin aika tavalla.
Jos perä tuntuu täristävän, niin yleensä auttaa lapojen tasapainotus. Itse olen tasapainottanut lavat kahden maitolasin ja pyrstölapojen ruuvinreikään työnnetyn 1,5 mm hiililuitutangon pätkän avulla. Tukevammat Tail Boom supportit on myös hyvä ja helppo keino poistaa pyrstön tärinöitä. Minulla on MicroHelin valmistamat olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Tukevien tail boom supoprtien kanssa voivat pyrstölavatkin olla vähän epätasapainossa eikä tunnu missään.
Perän satunnainen heilahtelu on ainakin minun tapauksessani aina johtunut Tail Rotor Sliderin ja Bell Crankin asemoinnista. Pakkaskeleillä satunnaista väpätystä aiheutti myös hihnan löystyminen (tai siis tail boomin kutistuminen pakkasessa).
Pyrstöroottorissa ei saa olla juurikaan välystä, mutta ei myöskään kitkaa. Bell Crank pitää olla tiukasti kiinni Tail Pitch Sliderin yläpuolelle menevässä ohjaimessa niin että ne liikkuvat yhtenä parina. Tail Pitch Sliderin yläreunassa kulkeva pinni ja Bell Crank käänetään keskenään sellaiseen kulmaan, että Tail Pitch Slider ei pääse heilumaan jos pyrstöroottorin lavoista kääntää. Kun välykset on näin poistettu, kiristetään Bell Crankin ruuvi tiukalle. Muovinen Bell Rank luistaa vähitellen väärään asentoon ja välykset kasvavat, mistä johtuen CNC Bell Crank on suositeltava päivitys.