Kirjoittaja Aihe: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95  (Luettu 451680 kertaa)


Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #451 : 08 Heinäkuu, 2009, 00:54:52 »
Miten tuo Turnigy 40A plush-noparin governor-toiminto pitäisi vaikuttaa?

Mistä tietää jos kopterin säädöt on sillä tavalla pielessä että se puoltaa jonnekkin päin?
Tuo kun tuntuu olevan aina menossa johonkinpäin, onneksi aika rauhallisesti.

Mitä virkaa niillä stabbarilapojen akselissa olevilla painoilla on?
Moi

Governor-toimintoa ei juurikaan käytetä sähkökoptereissa. Sen tarkoitus on pitää kierrokset haluttuna rasituksesta riippumatta.

Säätöjen ollessa pielessä siten, että aiheuttaavetämistä johonkin suuntaan, huomaat kopterin pyrkivän kallistumaan aina samaan suuntaan. Säätöjä on aika paljon ja niiden aiheuttamat murheet ilmenee eri tavoin. Viime talvena olil yksi kopteri, jota sisälennätyksessä koelennettiin JariN tai Ropelihatun toimesta, jossa ilmeni outoa ravistusta kierroksia kerätessä. Syyksi selvisi positiivinen lapakulma, jota oli liikaa kierroksiin nähden ja aiheutti tärinää.

Stabbarissa olevilla painoilla saadaan kopterista rauhallisempi kallistusten osalta. Painot ulkokehällä = rauhallisempi kopteri, painot nupissa kiinni/ilman painoja = nopeammin reagoiva kopteri.
Reagointinopeutta haetaan myös kevyemmillä stabbarin lavoilla ja stabbarin tangon pituutta lisäämällä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #452 : 08 Heinäkuu, 2009, 12:29:32 »
Governor-toimintoa ei juurikaan käytetä sähkökoptereissa. Sen tarkoitus on pitää kierrokset haluttuna rasituksesta riippumatta.

Jos säätimestä löytyy toimiva govi niin kannattaa sitä hyödyntää sähkökoptereissakin. Isoissa sähkökoptereissa sitä käytetään lähes poikkeuksetta. Toinen vaihtoehto on ajella 100-100-100 tyylisellä käyrällä. Huonoin vaihtoehto on ajella sähkökonetta 100-90-85-90-100 tyylisellä käyrällä. Siitä ei seuraa muuta kuin perän vipatusta ja muita ongelmia. V-käyrät pitäs jättää polttiskoptereihin.

Toinen juttu onkin jos säätimen govi ei ole kovin hyvin toimivaa mallia. Silloin voi olla ongelmia esim. kierrosten seilailun kanssa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

tuupola

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #453 : 08 Heinäkuu, 2009, 14:43:48 »
käytetään lähes poikkeuksetta. Toinen vaihtoehto on ajella 100-100-100 tyylisellä käyrällä. Huonoin vaihtoehto on ajella sähkökonetta 100-90-85-90-100 tyylisellä käyrällä. Siitä ei seuraa muuta kuin perän vipatusta ja muita ongelmia. V-käyrät pitäs jättää polttiskoptereihin.

Eikö 100-100-100 käyrällä kierrosnopeus nouse kun on pienemmät kulmat ja perälle olisi hyvä jos kierrosnopeus pysyy kokoajan samana?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #454 : 08 Heinäkuu, 2009, 14:50:29 »
Riipuu tietnekin motista, että jaksaako se vääntää ja pitää kierrokset samana :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Casull

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #455 : 08 Heinäkuu, 2009, 18:56:36 »
Eli govin pitäisi toimia vakionopeudensäätimenä kierrosluvusta riippumatta?
Jos, niin turnigyn näkemys govista on kaikkea muuta kuin toimiva.
Jo pelkästään peräropellin lapakulmamuutokset nollasta täysille laskee kierroksia yllättävän paljon.
Tämä tapahtuu siis kopterin ollessa maassa ja kierrosten noin puolivälissä.

Mitenkäs jos minä nyt menen ja laitan kaasukäyräksi 100-100-100 niin sehän nappaa täydet kierrokset heti kun vastariin virrat tulee?
Vai tarkoitetaanko tällä käyrällä throttle hold-tilaa?
(vai mikä se oli kun kierrokset on kokoajan pohjassa riippumatta vasemman tikun asennosta...)
HK450 FBL, 7C FASST, GY520+s9257, 3x HS65MG, Medusa-MR-028-040-3400, Phoenix 35, SK-360

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #456 : 08 Heinäkuu, 2009, 19:03:45 »
Mitenkäs jos minä nyt menen ja laitan kaasukäyräksi 100-100-100 niin sehän nappaa täydet kierrokset heti kun vastariin virrat tulee?
Vai tarkoitetaanko tällä käyrällä throttle hold-tilaa?
(vai mikä se oli kun kierrokset on kokoajan pohjassa riippumatta vasemman tikun asennosta...)

Esim. dx7:ssa on kolme lentotila vaihtoehtoa, normi, idle1 ja idle2. Normilla käyrä lähtee nollasta, idleillä taas kaasu huutaa kokoajan. Voihan sen 100-100-100 käyrän vaikka normiinkin laittaa, mutta sitten pitää muistaa käynnistää holdi päällä. Tuossa tapausessa on soft startti pakollinen, muuten lähtee hampaat.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Casull

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #457 : 08 Heinäkuu, 2009, 19:17:45 »
Kiitos vastauksista!  ;D
HK450 FBL, 7C FASST, GY520+s9257, 3x HS65MG, Medusa-MR-028-040-3400, Phoenix 35, SK-360

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #458 : 08 Heinäkuu, 2009, 20:12:20 »
Mitenkäs jos minä nyt menen ja laitan kaasukäyräksi 100-100-100 niin sehän nappaa täydet kierrokset heti kun vastariin virrat tulee?
Vai tarkoitetaanko tällä käyrällä throttle hold-tilaa?
(vai mikä se oli kun kierrokset on kokoajan pohjassa riippumatta vasemman tikun asennosta...)

Esim. dx7:ssa on kolme lentotila vaihtoehtoa, normi, idle1 ja idle2. Normilla käyrä lähtee nollasta, idleillä taas kaasu huutaa kokoajan. Voihan sen 100-100-100 käyrän vaikka normiinkin laittaa, mutta sitten pitää muistaa käynnistää holdi päällä. Tuossa tapausessa on soft startti pakollinen, muuten lähtee hampaat.
Ja jossain vaiheessa sormet :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Casull

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #459 : 08 Heinäkuu, 2009, 23:40:40 »
Tuossa aiemmin puhelin kopterin vänkäämisestä johonkin suuntaan.
Nyt on tunteroinen leijuttelua takana.

Eli tuo härveli tuntuu olevan muuten yllättävänkin vakaa mutta se pyrkii kokoajan vasemmalle.
Korjasin trimmillä niin että lentelyharjoitusta pystyi jatkamaan.
Mitä nupista pitäisi säätää?
Swashplatea kallistaa servolta tulevia linkkejä säätämälläkö?

Toinen hieman mystisempi vaiva, kopteri leijjuu aika voimakkaasti oikealle kallistuneena, noin ehkä 3-5 astetta.
Näin siis siitäkin huolimatta että se pyrkii lentämään vasemmalle.
Kaikki muut osat ovat mielestäni täysin kopterin keskilinjalla, paitsi vastari, se on vasemmalla puolella rungossa kiinni liian lyhyiden johtojen vuoksi.
Kopterin alla parikymmensenttisten hiilikuitutikkujen päissä pingispallot, nämäkin ovat silmämääräisesti symmetrisesti.
Nuo viritykset tekisi mieleni heittää pois, mutta kallistuminen on niin voimakasta etten uskalla.

Kolmas ongelma on perän valuminen jompaan kumpaan suuntaan sen mukaan kuinka täysi akku on.
Korjasin tuotakin trimmillä kun väsyin jatkuvaan peräservon säätämiseen...
Sillä sen sai ihme kyllä todella vakaaksi.

Perässä on siis gy520 ja HS65 muovirattailla.
HK450 FBL, 7C FASST, GY520+s9257, 3x HS65MG, Medusa-MR-028-040-3400, Phoenix 35, SK-360

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #460 : 09 Heinäkuu, 2009, 00:07:15 »
Vinossa leijuminen on normaalia, johtuu peräroottorista.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #461 : 09 Heinäkuu, 2009, 18:12:04 »
Eli govin pitäisi toimia vakionopeudensäätimenä kierrosluvusta riippumatta?

Govin tarkoitus on pitää kierrokset tasaisena >rasituksesta< huolimatta. Ei se kuitenkaan pysty luomaan tehoa tyhjästä. Eli govi toimii hyvin vain silloin, jos kopterin sähkösetuppi (akut ja motti) on tarpeeksi ylimitoitettu. Huonoilla akuilla kone hyytyy govin korjausyrityksistä huolimatta, eikä liian pienitehoinen mottikaan pysty pitämään kierroksia tasaisena rasituksessa. Sähkökopterissa govi ei ole yhtä tarpeellinen kuin polttiksessa, koska sähkömoottori ei voi mennä yhtä rajusti ylikierroksille kuin polttomoottori.

Huolimatta siitä, onko kone polttis vai sähkö, govi tarttee tarpeeksi pelivaraa toimiakseen. Sähkökoneissa pinjoni pitäisikin valita siten, että ~80-90% kaasukäyrällä nupissa olisi halutut kiekat leijuttaessa. Silloin govi voisi tarvittaessa ottaa käyttöön ylimääräiset 10-20% tehosta pitääkseen kierrokset rasituksen alla sopivana. Govin kanssa koneesta on mahdollista saada parempaa tasaista suorituskykyä kuin 100-100-100 käyrällä ajaessa, mutta se taas asettaa lisävaatimuksia setupille.

Lainaus
Eli tuo härveli tuntuu olevan muuten yllättävänkin vakaa mutta se pyrkii kokoajan vasemmalle.
Swashplatea kallistaa servolta tulevia linkkejä säätämälläkö?

Kyllä, swashin pitää olla vaakatasossa lapakulmista huolimatta. Jos kone kallistuu vaikka swash on täysin suorassa, niin ongelma on painopisteessä. Pienet painopisteestä tai mekaanisen säädön epätäydellisestä johtuvat ongelmat saa korjattua trimmillä. Jos trimmiä joutuu käyttämään yli puolen välin, niin sitten kannattaa säätää swashin linkkejä.


-op-
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2009, 18:17:15 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Casull

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #462 : 09 Heinäkuu, 2009, 19:01:07 »
Kiitos taas kovasti!
Tämän kopterin kanssa uudenoppimistahti on yllättänyt minut lähes täysin.  :)
HK450 FBL, 7C FASST, GY520+s9257, 3x HS65MG, Medusa-MR-028-040-3400, Phoenix 35, SK-360

Poissa Bastard

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Petri Mähönen RC-Kopterit Ry
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2009, 21:29:55 kirjoittanut Bastard »
Kaik on myyty...!

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #464 : 09 Heinäkuu, 2009, 22:12:04 »
Houkuttaisi tilata ihan vaan vaikkei ole aikomustakaan rakentaa, ehkä tuosta jotain voisi käytää Protoksessa varaosina...on ihmismieli jännä, vaikka ei tosiaan mitään aikomusta eikä tarvetta, niin silti pelkän hinnan takia tekisi mieli tilata, taidan kuitenkin onnistua hillitsemään itseni ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #465 : 09 Heinäkuu, 2009, 23:21:48 »
Houkuttaisi tilata ihan vaan vaikkei ole aikomustakaan rakentaa, ehkä tuosta jotain voisi käytää Protoksessa varaosina...on ihmismieli jännä, vaikka ei tosiaan mitään aikomusta eikä tarvetta, niin silti pelkän hinnan takia tekisi mieli tilata, taidan kuitenkin onnistua hillitsemään itseni ;)

Täällä meinaa olla vähä sama ongelma :D
Pitää yrittää hillitä, 250 menee kyllä heti tilauksee.. pari kittiä :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #466 : 11 Heinäkuu, 2009, 12:16:41 »
sopisko tuo hxt900 gyron servoksi ihan vain aloittelijan leijuttamis harjoituksiin ja tietäisikö joku mistä löytäisi kitti version manun?

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #467 : 11 Heinäkuu, 2009, 12:56:18 »
sopisko tuo hxt900 gyron servoksi ihan vain aloittelijan leijuttamis harjoituksiin ja tietäisikö joku mistä löytäisi kitti version manun?

Muistaakseni damulqulla oli kyseinen servo joskus perässä, kait se siellä jotenkin ainakin toimii.

rexin manuaali ->
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Kaapo

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #468 : 11 Heinäkuu, 2009, 12:58:07 »

Tazr

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #469 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:45:06 »

Kaapo

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #470 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:56:40 »
Eipä tule minulle:D Vaan muksuille :P

Poissa peksa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #471 : 12 Heinäkuu, 2009, 10:18:22 »
450-kysymys: pyrstöroottorin lavat ei ole kohtisuorassa lapoihin, pitäskö olla? Muistaakseni puomin molemmissä päissä lukitusnapit pakottaa tuohon asentoon.
HK 450
Futaba FC-18

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #472 : 12 Heinäkuu, 2009, 13:12:24 »
Jos nyt tarkoitat että eivät ole ihan 90 asteen kulmassa päälapojen kansa.. eli rungon myötäisesti.
Se putki pääsee vähän kääntymään siinä vaikka siellä etupäässä on se lovi, takahubissa ei mielestäni ole mitään joten sitä pyörittämällä pitäisi saada ainakin kohdalleen... tarpeeksi kireälle sitten tietenkin ettei pyöri sitten myöhemmin väärään asenttoon ja tule yllätyksiä :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #473 : 12 Heinäkuu, 2009, 13:19:43 »
Jos nyt tarkoitat että eivät ole ihan 90 asteen kulmassa päälapojen kansa.. eli rungon myötäisesti.
Se putki pääsee vähän kääntymään siinä vaikka siellä etupäässä on se lovi, takahubissa ei mielestäni ole mitään joten sitä pyörittämällä pitäisi saada ainakin kohdalleen... tarpeeksi kireälle sitten tietenkin ettei pyöri sitten myöhemmin väärään asenttoon ja tule yllätyksiä :)

On siellä takana myös ohjaus.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit $35.95
« Vastaus #474 : 12 Heinäkuu, 2009, 14:46:34 »
Kertokaas joku et mikä edullinen servo kandeis pistää perälle kun tuo hxt 900 on varmaan liian hidas jopa ihan aloittelijalle?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3060 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2009, 21:52:33
kirjoittanut another_finn
117 Vastauksia
87003 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Helmikuu, 2011, 06:21:38
kirjoittanut Mikaelni
33 Vastauksia
16334 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2009, 23:11:59
kirjoittanut Juhis
20 Vastauksia
12237 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2010, 14:23:12
kirjoittanut jartse
7 Vastauksia
6525 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2011, 21:17:24
kirjoittanut mika66