Nonii, HK:lla muutama leijuttelu/pitch pump lento lennetty. Kolme akullista kerkesin lennellä ennen ekaa torppia. Lavat, lepari, pääakseli, laipaari, perä, peräputki, peräputken tuet, pystyevä, pohjalevyn pari ruuvi korvaketta ja servon kiinnityskorvake hajosi. Sen kummemmin kopteria purkamatta tilasin hk:lta leparin, perän, päälavanpitimet, peräputken tuet ja peräservon. Loput osat olin jo tilannut etukäteen varastoon. Pakettia odoteltiin noin viikko. Kopteria kasatessa huomasin että eihän tuossa peräsetissä tullutkaan tuota kulmavipua, ainut osa ite perässä mikä akselin lisäksi hajosi. En jaksanut enempiä odotella joten tilaus t-rexstorelle. Sepä sattu just sopivasti t-rexstoren kesäloman ekalle päivälle, mun perus tuuria. Sen paketin saavuttua ja perän korjattuani rupesin miettiin leparin ja pääakselin vaihtoa. Pääakselin kun olin saanut vaihdettua ja leparinki melkein kokonaan niin huomasin että sehän on tasan 10mm liian pitkä. Olin tilannut poron leparin kun tässä gt:sä on kuulemma kans se 4mm paksu lepari. On todellakin joo 4mm paksu, mutta vain 41mm pitkä tosin kuin poron 51mm. Ja taas t-trexstorelle tilausta.
Noh, tänään sain tuon sitten kuntoon. Ja tietenki sitte koko päivän on satanu, sateentota hetkeä odottelemaan. Sitten kun ei enää satanut, niin laitoin lähetin akun lataukseen vähäks aikaa. Jos vähä odottais etta maa imisisi enimmät vedet. Sitten kun olin ladannut vähän itteäni ja akkua, pihalle katsomaan, ja taas sataa tihuttaa. Menin kuitenki pieneen sateesen pihalle leijuttelu pomputteluja tekeen. Kopteri tuntuu entistä epävakaammalta kun uusi laipaari on muutaman sentin lyhyempi, epätasapainoja en ole käyttänyt ollenkaan. Otin sitte kopun käteen ja vähän kokeilin mitenkä se vetää ja tärisee yms kun antaa vähän tehoa. Yhtäkkiä kopteri nytkähti vähän ja veto loppui mutta ääni pysyi samana. Otin tehot pois ja peräroottori pysähty lähes heti vaikka pääroottori pyöri vielä jonkun aikaa. Mitä ihmettä, eihän sen pitäs tehä tuota koskaa. Otin sitten kopua nupista kiinni ja nuppi nous sentin verran. Sisälle sitten kuivailee kamoja ja ihmettelee ilmiötä. Päärattaan ja akselin välinen ruuvi oli katkennu kahesta kohtaa. Tuossa kun tosiaan vaihoin päärattaan ja sen mukana ilmeisesti tulleella ruuvilla laitoin ton kiinni, se ruuvi oli erilainen kuin alkuperäinen. Alkuperäinen oli musta ja uusi mikä katkesi oli kirkas.
On ilmeisesti parempaa lujuusluokkaa tuo musta. Mitä nuo kirkkaat on, onko ne jotai 8.8 vai räkärauta 1.0? Entä nuo mustat, 12,9 , semmosia mustia oon nähny? Kertokaa tietävämmät. Voiko väristä päätellä jotai?
Eli varokaa nuita hk:n ruuveja, ei kirkkaita kriittisiin paikkoihin!