Terve kaikille! Uusi (??) harrastaja ilmoittautuu mukaan!
Olen aiemmin harrastanut lennokkeja, pääasiassa kevyitä puistolaitteita, noin vuodesta 2000 lähtien. Muutamana viimevuotena harrastelu on jäänyt todella vähälle, mutta joka vuosi on ainakin kerran jotain lennätetty
. Viimeisinä neljänä vuotena olen lennätellyt pääasiassa ilmakuvaukseen suunniteltua lennokkia, jonka designistä lisää linkistä
http://lennokit.net/showthread.php?t=26884 . Olenpa tuolla myös FPV:tä kokeillut, mutta mystisten häiriöiden takia lähinnä lyhyinä vilkaisuina näyttöön.
Täytyy tähän väliin todeta, että on varsin hämmentävää näin muutaman vuoden jälkeen katsella RC-liikkeiden hintoja ja tuotevalikoimaa. Silloin kun harrastuksen aloitin (ja siitä ei nyt kovin kauaa ole!), ei lipoja yksinkertaisesti ollut. Jotkut rohkeat toki purkivat Li-Ion akkuja Nokian akuista ja muut seurasivat touhua kauhulla. Kun parasta piti itsellekin saada, tilattiin porukalla Kokam 1020 kennoja (1020 mAh, maks. purkuvirta ~2A
) kovaan hintaan. Seuraavaksi tulivat harjattomat moottorit. Mytron R280 tai jopa R400 olivat tietysti parhaat kaikista. Hintaa 100 € ja painoa niin paljon että hyvä kun moottori itseään liikutti. Koska hinnat olivat kovat ja saatavuus rajoitettu, piti moottoreita käämiä itse romppuasemien moottorien pohjalta, mikä olikin varsin viihdyttävää puuhaa. Tietenkin myös säädin tarvittiin. Jos innostus ei riittänyt säätimen rakentamiseen ITSE, piti tyytyä Hacker Master tuotteisiin (18 A säädin, 100€). Myös laturiin oli syytä panostaa ("Sehän on elinikäinen sijoitus"). Orbit Microlader 6.2 hintaan 230 €, Nykyään enemmän ominaisuuksia saa 23 €:llä. Täytyy kyllä myöntää, että Orbit on aina tehnyt sen mitä on luvannut ja on edelleen käytössä. Balancer-liittimen puuttuminen tosin ehkä hieman haittaa käyttöä.
Kopterin hankkimiseen päädyin, kun alkuviikosta hobbykingin mainos lävähti silmille nettiä selatessa. Toki tuotekehitys maksaa, mutta onhan se nyt aina ollut selvää, että lennokki/kopteri -sarjojen hinnoissa on reippaasti ilmaa. Eihän tuollainen suora kopionti varmasti Alignilla miellytä, mutta harrastajamääriin sillä on varmasti todella iso merkitys. Ehkä lopulta Alignillekin siis päätyy harrastajien euroja. Kopterien halpa hinta siis sokaisi lennokkimiehen ja kopteri oli siis saatava.
Tilasin alkuviikosta hobbykingiltä seuraavanlaisen paketin:
-HK450GT
-2215 helimoottori + 11T pinioni
-HK401B Gyro
-Turnigy Plush 40A
-Turnigy 2200 mAh, 20C, 3S.
-HXT900 nupille
-HK922MG perälle
-..ja sekalaisia hiluja, lapakulmamittari, harjoitusjalakset, pallolinkkipihdit yms.
Osaako kukaan sanoa HK 922MG:n käytöstä perässä? Ilmeisesti ko. servo on kuitenkin mainostettua hitaampi? Olisin tilannut nupillekin samat servot, mutta paketin paino tuli juuri vastaan. Tilasin kuitenkin ylimääräisen HXT900:en ja ratassarjan. Toimiiko HK922MG perässä hyvin HK401-gyron kanssa?
Toinen ongelma koskee Multiplex Cockpit MM:n käyttämistä koptereissa. Vakaa aikomus on siis saada kopteri ilmaan tällä lähettimellä, mutta netistä lötyy erittäin vähän tietoa em. radiosta kopterikäytössä. Ohjelmaversio V2.2 kyllä ilmeisesti tukee 120' CCPM:ää, mutta apua radion kanssa on varmasti vaikea löytää. Myöskään mitään ihmeempiä kaasukäyriä tuolla ei varmasti tehdä. Lennokkikäytössä olen kyllä ollut radioon todella tyytyväinen ja Multiplexin funktionaalinen design on aina miellyttänyt silmää. Toisaalta on helpotus huomata, että Turnigyn radion saa tarvittaessa alle satasella kotiin.
Foorumia olen jo selaillut, mutta kysymyksiä tulee varmasti lisää kun kopteri saapuu kotiovelle.