Kirjoittaja Aihe: os 32 säätäminen  (Luettu 4849 kertaa)

Poissa peksa

  • Opetteleva torppari
  • **
os 32 säätäminen
« : 18 Tammikuu, 2009, 18:17:36 »
Vanhempaa .32 helimallia koitan ottaa käyttöön, mutta en saa pysymään käynnissä, vaan sammahtaa aivan yhtäkkiä vaan. Olen yrittänyt käyttää lähinnä pikkukaasulla ja tyhjäkäynnillä. Tuntuu, että hyvin pieni kaasuvivun liikautus lisäys lisää älyttömästi kierroksia.

Pääruuvi on noin 2 kierrosta auki ja sitä kaasutinvivun sisällä olevaa olen koittanut säätää. Nykyisen mallin manuaalissa on kuva oikeasta perussäädöstä sillekin, mutta tässä mallissa on hiukan erilainen tämä säätö.

Ei ole oikein kokemusta polttomoottoreista (<1200 cm3), joten siihen piikkinhän tämä tietysti menee.
HK 450
Futaba FC-18

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #1 : 18 Tammikuu, 2009, 18:21:50 »
Onko tulppa ehjä ja kone saa fuilia? Sammuuko kone käytyään hetken tyhjäkäyntiä vai sillon kun nostat kaasua?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa peksa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #2 : 18 Tammikuu, 2009, 18:25:05 »
Kyllä tulppa pitäis ehjä olla ja nestettäkin menee. Saan sen siis suht helposti käyntiin. Sitten vaan yhtäkkiä sammahtaa, siis käytyään hetken tyhjäkäyntiä. Tuntuu, että käy pidempään, jos pitää kaasua kovemmalla.
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2009, 18:34:12 kirjoittanut peksa »
HK 450
Futaba FC-18

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #3 : 18 Tammikuu, 2009, 18:35:34 »
Olisiko alaneula hiukkasen turhan rikkaalla?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa peksa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #4 : 18 Tammikuu, 2009, 18:47:35 »
Miten työnjako menee pääneulan ja alaneulan välillä ? Vaikuttaako alaneula ikäänkuin pääneulan asettamissa raameissa ?
HK 450
Futaba FC-18

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #5 : 18 Tammikuu, 2009, 18:58:12 »
Riippuu vähän moottorista, joissakin enemmän ja joissakin vähemmän. En tiedä tuosta sinun ossista miten tarkalleen toimii. Yleensä alaneula vaikuttaa täydellä kaasulla kaasun vasteeseen ja kierrosten tasaisuuteen. En ole moottori expertti vielä, toivottavasti joku jolla on samanlainen moottori osaa auttaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #6 : 20 Tammikuu, 2009, 11:58:33 »
Se tyhjäkäyntiruuvi on tosi herkkä eli pienikin säätö vaikuttaa paljon. Liian rikkaallahan se kuulostaisi olevan joten aavistus (jotain1/8)
kiinnipäin sitä neulaa. Tämä moottori on kyllä kunnossa ollessaan helppo säädettävä kunhan muistaa ettei ruuvaa liikaa kerrallaan. Kun käy varmasti tyhjäkäyntiä kuumenematta ja kestää rykimättä kaasun noston on alapuoli kohdallaan.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #7 : 23 Helmikuu, 2009, 20:41:38 »
Jatketaan tähän ketjuun... kaverilla on kans OS 32:nen, joka polttaa tulppia. Ollaan sitä yhdessä ihmetelty, kun käyttäytyy niin oudosti. Viimeksi kävi hyvin tyhjäkäyntiä (tuntuu muutenkin pyörivän tyhjäkäynnillä melkein millä säädöillä vaan), mutta kun nosti ilmaan ja antoi reippaammin kaasua niin sammu ja oli ilmeisesti polttanu tulpan. Mitkä on tuossa kaasarissa ne "perussäädöt" molemmille ruuveille (pääneula ja se tyhjäkäyntiruuvi)? Tärkeämpi olisi tietää paljonko sen tyhjäkäyntiruuvin tulisi olla auki, että olisi oikealla alueella. Kone on ollu paloina ja näyttää ihan ok kuntoiselta.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #8 : 23 Helmikuu, 2009, 21:54:31 »
Laihallehan se menee jos tulppa palaa mutta kuulostaa kyllä tosi oudolta tuollainen käytös. Kolmekakkonenhan ei varsinaisesti ole mikään tehomoottori, pikemminkin päinvastoin joten yhä oudommalta kuulostaa tuollainen...Tehdassäätö jä voi yrittää etsiä vaikka manuaalista joka löytyy O.S sivuilta. Kaasuttimessa on jokin kirjaintunniste minkä kautta saa oikean manuaalin esille. Sen verran vielä että nämä on rookie moottoreita joten jos se ei helposti säätöjään löydä niin jotain muuta on pielessä mikä ei säätämällä parane. Tuo tulppien polttaminen ei kyllä terveeltä kuulosta, jotain irtonaista siellä taitaa liikkua pinnoitteita tai jotain.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

olavi

  • Vieras
Vs: os 32 säätäminen
« Vastaus #9 : 01 Maaliskuu, 2009, 12:53:14 »
Os 32 tulpan polttaminen johtuu yleensä sylinterinkannen ja sylinterin välisestä ilmavuodosta.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa sylinterinkannen kiinnitysruuvit etteivät ole löysällä, kiristys yleensä auttaa.
Kaasarin säätäminen ei auta jos, pakoputken liitos moottorin välistä vuotaa. Laipat oltava suoria.
Epoksia ohut kerros pakoputken laippaan, sormella liika pois ja kiinnitys välittömästi, ei vuoda enää. Irtoaa tarvittaessa helpolla
ei tarvitse käyttää voimaa, nykäisee vain putkesta. Samat oireet isommassakin moottorissa jos kyseiset asiat eivät ole kunnossa.
32 Ossin pääneula 1.5 kier,auki tyhjäkäynti 2.5kier,auki . Jos kaasua nostettaessa pyrkii röpeltämään niin tyhjäkäyntiruuvia hivenen kiinni,
jos sammuu niin ruuvia hivenen auki.

Lennokasta kevättä kaikille Olli

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
93 Vastauksia
48781 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2008, 18:49:03
kirjoittanut Belt pilot
0 Vastauksia
2062 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2009, 13:03:57
kirjoittanut Sammy
16 Vastauksia
14763 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2011, 16:26:42
kirjoittanut kopu95
13 Vastauksia
7923 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2011, 20:49:52
kirjoittanut Falconi
8 Vastauksia
5379 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2011, 18:06:11
kirjoittanut Vispilä