Kirjoittaja Aihe: Kopterin de-icing?  (Luettu 4963 kertaa)

mrsaila

  • Vieras
Kopterin de-icing?
« : 25 Tammikuu, 2009, 17:44:57 »
Oletteko törmänneet lapojen johtoreunan jäätymiseen?
Tänään Hyvinkäällä oli kostea keli ja noin -1C pakkasta. 5min ajon jälkeen kopteri alkoi vaatimaan lisää kierroksia koneeseen pysyäkseen edes leijunnassa. Heti en löytänyt ongelman aiheuttajaa, vasta kun aloin laittaa vehkeitä pakettiin, niin huomasin lapojen etureunoissa olevan jäässä noin 1mm paksuudelta.

Löytyykö hyviä vinkkejä miten voisi estää jäätymisen talvikelissä?





Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #1 : 25 Tammikuu, 2009, 19:09:03 »
1:1 lentokoneissahan jos on oikein kylmä talvi niin siipien päälle ruiskutetaa jotain ainetta joka estää jään muodostumista. Jos vaikka lähelläsi on jonkinlainen ilmailukerho niin voisit soittaa sinne ja kysyä että mitä ainetta he käyttävät ;)
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #2 : 25 Tammikuu, 2009, 20:01:56 »
Oikeissa lentokoneissa käytetään Jäänpoistoaineita ja Jäänestoaineita. Jäätä ja huurretta ei saa olla lentoon lähtötilanteessa missään kohti konetta (pari poikkeustakin löytyy, esim. polttoainetankkien kohdat, runko [eri konetyypit]).

Noita litkuja et varmaan ihan helpolla saa mistään mihinkään rc-kopteri käyttöön, eikä koptereissa yleensäkkään mitään jäänestoaineita käytetä.

Ainut koptereiden jäänesto on lämpö.
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2009, 20:04:02 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

mrsaila

  • Vieras
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #3 : 25 Tammikuu, 2009, 20:12:22 »
Miten olisi urea? Ennen vanhaan autojen tuulilasit pyyhittiin kuulemma kusella ettei ne jäätyisi.  :o
No jaa taidetaanpa urea-rakeita käyttää nykyäänkin esimerkiksi portaiden sulattamiseen jäästä.

Taisipa tänään olla extreme keli rc-harrastamiseen.

Poissa A-K

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #4 : 26 Tammikuu, 2009, 10:08:04 »
1:1 lentokoneissahan jos on oikein kylmä talvi niin siipien päälle ruiskutetaa jotain ainetta joka estää jään muodostumista. Jos vaikka lähelläsi on jonkinlainen ilmailukerho niin voisit soittaa sinne ja kysyä että mitä ainetta he käyttävät ;)

Se lentokoneissa käytetty neste jolla suojataan siivet lentoonlähtöä varten, kuoriutuu pois siiven päältä tietyssä nopeudessa ennen kun kone nousee taivaalle. Eli kun olet saanut kopun ilmaan niin neste on todennäköisesti hävinnyt lavoista. Vaihtoehtoja voisi olla lavan johtoreunojen lämmitys. Joskus on myös rakennettu koneita joissa siiven johtoreunassa on pieniä reikiä josta "valuu" spriitä johtoreunalle ja näin estää jäätymisen. Taitaa olla näiden kopterien mittakaavassa aika haasteellinen toteuttaa käytännössä.

-AK
T-Rex 600 ESP *Scorpion HK-4025-1100  *CC Phoenix ICE 100
T-Rex 600E GF + TT
T-Rex 500 GF + TT
Futaba 12FG 2.4GHz
Phoenix RC

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #5 : 26 Tammikuu, 2009, 19:33:51 »
Näinhän se on. Sitä Jäänestoa tarvitaan vain lentoonlähtötilanteessa. Kun tassut irtoo maasta ja nopeutta n.130kts pitäis nesteen olla jo melkein kokonaan ja poistunut.

Niin ja ureaa käytettiin ennen kiitotien sulattamisessa. Nykyään ei kun viherpiipertäjät sai kiellettyy sen..
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #6 : 26 Tammikuu, 2009, 20:26:35 »
Miten olisi urea? Ennen vanhaan autojen tuulilasit pyyhittiin kuulemma kusella ettei ne jäätyisi.  :o
No jaa taidetaanpa urea-rakeita käyttää nykyäänkin esimerkiksi portaiden sulattamiseen jäästä.

Taisipa tänään olla extreme keli rc-harrastamiseen.

Tuota kopterin päälle kusemista en suosittele. Onpa tällä foorumilla kyseisen toimenpiteen suorittamisesta otettujen kuvien julkaisustakin tullut pieni polemiikki... 8)

Off topic, taas. Kiitos ja anteeksi...
Nada

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #7 : 26 Tammikuu, 2009, 23:54:34 »
Eli johtopäätöksenä, ko. toimenpidettä ei ainakaan kannata kuvata....kannattaa suosiolla odottaa kesää, johan tuolla ulkona näpitkin jäätyy.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

olijchr

  • Vieras
Vs: Kopterin de-icing?
« Vastaus #8 : 26 Maaliskuu, 2009, 18:09:47 »
Oletteko törmänneet lapojen johtoreunan jäätymiseen?
Tänään Hyvinkäällä oli kostea keli ja noin -1C pakkasta. 5min ajon jälkeen kopteri alkoi vaatimaan lisää kierroksia koneeseen pysyäkseen edes leijunnassa. Heti en löytänyt ongelman aiheuttajaa, vasta kun aloin laittaa vehkeitä pakettiin, niin huomasin lapojen etureunoissa olevan jäässä noin 1mm paksuudelta.

Löytyykö hyviä vinkkejä miten voisi estää jäätymisen talvikelissä?



Glykoli on hyvä vaihtoehto jään poistoon sekä estoon. K-Raudasta saa. Kannattaa laimentaa veteen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
15883 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 19:36:09
kirjoittanut TeroS
42 Vastauksia
23380 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 08:52:52
kirjoittanut HeliFlyFinland
9 Vastauksia
6896 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
5 Vastauksia
5602 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2018, 08:21:29
kirjoittanut tontsa
8 Vastauksia
2003 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Syyskuu, 2022, 21:04:13
kirjoittanut monsku