Kirjoittaja Aihe: Kopterin perää ei saa säätöihin  (Luettu 23548 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Kopterin perää ei saa säätöihin
« : 01 Syyskuu, 2007, 21:52:36 »
Testataanpas tämän foorumin tietotaitoa, kun meni tuolla rc-harrastus.com:n foorumissa yksinpuheluksi  ;)

Eli minulla on hihnaperällä varustetun sähkökopterin kanssa sellainen ongelma, jotta en saa perään riittävästi työntöä, vaan kopteri alkaa pyörimään akselinsa ympäri. Asetukset on kunnossa (gyro ja servo toimii oikeinpäin jne.) ja aiemmin kopteri on pelannutkin moitteetta. En osaa tarkkaan sanoa, miten tämä vika on alkanut, mutta se on nyt nopeasti pahentunut, eikä kopterilla voi enää lentää. Mitään isompaa torppausta ei ole tapahtunut, mutta muita pienempiä kyllä. Hihnan olen tänään vaihtanut ja myös muutoin purkanut ja tutkinut kopterin. Peräakselissa havaitsin minimaalisen pientä heittoa, kun sitä käsissä pyöritin. Paikoillaan tuota heittoa ei huomaa.

Kopsaan tähän vielä pari aiempaa viestiäni tuolta toiselta foorumilta:

Lainaus
Kyllä tässä omassa on nyt jotain erikoista pielessä, en vain nyt tiedä missä syy. Kopteri vääntää väkisin roottorin pyörittämänä vastapäivään. Eli peräroottori ei saa riittävästi laitettua vastaan. Perää trimmaamalla ei ongelmaa saa pois. Vaikka perälapojen lapakulmat olisi maksimissa, niin tuppaa kääntämään väkisin vasemmalle (eli pyörimään akselinsa ympäri vastapäivään). Perä on hihnavedolla, joten sen kyllä pitäisi pyöriä samalla nopeudella, kuin ennenkin.

Osaako kukaan sanoa mahdollisia syitä tälle ongelmalle? Eilen koitin pitkään hakea ongelmaan ratkaisua, kuitenkin ilman tulosta. Pitänee panna kopteri osiin ja alkaa tutkimaan osa kerrallaan lävitse.

Lainaus
Tänään purin kopterin käytännössä osiin. Vaihdoin perähihnan ja muutoin putsailin, rasvailin ja tarkistin osien kuntoa. Kasatessa kannattaa muuten tarkistaa, että perä pyörii oikeaan suuntaan, itse jouduin vielä pyöräyttämään hihnaa perästä kasauksen jälkiin.

Itse ongelma, eli kopterin pyörintä akselinsa ympäri ei poistunut mihinkään... Ei tähän ole enää mitään järjellistä syytä. Peräroottori varmasti pyörii riittävällä nopeudella, myös lapakulma menee maksimiinsa. Kierroksia ei tuohon perään voi lisätä ja käsittääkseni myös lapakulmien säätö on mahdotonta? Mitä tälle voi enää tehdä?

Onko väliä, että miten peräroottori on "suunnattu". Eli jos pyrstöstä katsoo, niin pitääkö roottorin olla suorassa (90 asteen kulmassa), vaiko kallellaan vasemmalle/oikealle?
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2007, 21:54:14 kirjoittanut Samppa »

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #1 : 01 Syyskuu, 2007, 22:12:19 »
Jos hihna ei todellakaan luista, lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja tappiin asti, pääroottorin lapakulmat on oikein, gyrossa ei ruddermixiä päällä niin ei sen pitäisi kyllä kiukutella.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #2 : 01 Syyskuu, 2007, 23:07:30 »
Jos hihna ei todellakaan luista, lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja tappiin asti, pääroottorin lapakulmat on oikein, gyrossa ei ruddermixiä päällä niin ei sen pitäisi kyllä kiukutella.

Tässä onkin jo hyvä checklist, kiitoksia vain. Jos tätä hieman käy lävitse, niin:
- hihna ei luista, tämä on varma
- lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja kulmaa pitäisi olla riittävästi. Ainakin ennen vastaava on piisannut. Otin vielä perälootan irti ja tutkin sen tarkemmin. Ei tuo akseli ole kierossa, sen ehdin jo tsekkailla. Pitää noita kulmia vielä tutkia tarkemmin.
- Pääroottorin lapakulmia on tullut säädeltyä noiden pienempien torppausten vuoksi (se lapojen välinen akseli on jo kertaalleen uusittu ja sitä ennen oiottu jonkin kerran). Nyt tuntuu, että tämä on epäily numero yksi. Illalla vielä kokeilin silleen, että säädin ohjaimesta pitch trimmin minimiin (muistaakseni, toiseen ääriasentoon kuitenkin), niin tuntui kampeaminen rauhoittuvan huomattavasti. Ainoa ongelma oli vain, ettei kopteri enää jaksanut nousta kuin sentin-pari ;)
Pitäisi hommata lapakulmamittari ja säätää nuo päälavat kohdilleen, niin olisi yksi potentiaalinen ongelmakohta vähemmän.
- Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro, josta ei taida moista mixiä löytyä. Kokeilin trimmata kopun myös kokonaan ilman gyroa, jonka olen ennen onnistunut hyvin tekemään. Nyt ei kopteria saanut balanssiin millään.

Siirrymme siis perästä keulan puolelle vian hakuun.

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #3 : 01 Syyskuu, 2007, 23:11:01 »
Jaa minkäköhän kopterin ?  ;D

Tarkista vielä kertaalleen että nuppi ja perä on yhtäpuuta kun niitä yrität pyörittää eriaikaan isänkädellä.
Onhan sulla pyörimis suunta oikein ja lavat oikein päin ?
Muoks.Noi oli jo katottu näemmä.

Peruskulma kopterin merkkiä tietämättä...katso kopukkaa takaapäin jolloin peräputki on klo 12.Pyöritä perälavat niin että toinen osoittaa suoraan ylöspäin sivusta katsoen 90 ast kulmassa peräputkeen nähden.Sitten taitat pelkän lavan eteenpäin niin että se osoittaa noin klo 1.Siitä voi lähteä sitten hakemaan sitä paremmin kohdalleen leijuttaen.
Kerro tällä tavalla mitattuna minne se lapa osoittaa kello taulussa ääriasennoissa ?
Ilman gyroa voi kanssa leijuttaa mutta melko mielenkiintoista se on  ;D

Pienennä lapakulmaa nupissa ja nosta kierroksia.

Muoks.Ei kerkeä muokkaamaan sitä mukaan kun tulee vastauksia  :P
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2007, 23:14:49 kirjoittanut Silli »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #4 : 01 Syyskuu, 2007, 23:12:27 »
Perää trimmaamalla ei ongelmaa saa pois.

Ei saa koskaan koskea perän trimmiin. Säädöt tehdään linkin pituuteen.

Lainaus
Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro

Tässä vika. Ei  "melko varmasti" tule toimimaan ;). Gy401 tai Logictech 2100T on ainut oikea valinta. Myös peräservon valinta vaikuttaa paljon. Millainen sulla on nyt kiinni?

Mikä sähkökopteri on kyseessä? Jos kyseessä trex tai minititan tai joku samantyylisellä perävedolla varustettu laite, kannattaa tarkistaa että peränvetoakselin ratas ei ole irti akselista. Eli se missä on kiinni hihnan vetoratas. Silloin oireet kasvavat vähitellen kuvailemallasi tavalla, kunnes ratas on kokonaan irti.

-op-

« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2007, 23:16:38 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #5 : 01 Syyskuu, 2007, 23:48:43 »
Mukavasti tänne on tullut vastauksia, pitää huomenissa tutkia näiden pohjalta asiaa, jos ehdin. Kopteri on noita halpoja pienehköjä häristimiä. Eskyn Honeybee king2. Mutta mielestäni kuitenkin hintaansa nähden (kaikkine päivityksineen ja varaosineenkin mennyt alle 500€) hyvä peli, ennen kuin tätä torppailin ja säätelin, niin pelasi ja leijui todella hyvin ;) (kai täälläkin saa keskustella myös halvemmista kopuista? Jos tämän kanssa innostun, niin ehkä parempaakin on tulossa).

Tarkennetaan paria kohtaa. Perän trimmauksella tarkoitin nimenomaan tuota linkin pituuden säätöä, joka tässä tapahtuu siirtämällä servoa peräakselilla. Gyrossa ei ole vika, koska käsin vastaohjaamallakaan (oikealle) ei kopteri jaksa kääntyä roottorin vääntöä vastaan. Eli vaikka laittaa peräroottorille suorilta maksimikulmat, niin ei auta. Tiedän kyllä, että gyrokaan ei ole mikään häävi, ajan ja innostuksen kanssa katsotaan parempia. Peräservokin on Eskyn oma, muistakseni siinä on vain maininta 8g tms. Tällä hetkellä on itsellä vahva olettamus, että vika on lopulta noissa roottorin lapakulmissa (siis pääroottoreiden). Pitää nyt samalla sitten käydä lävitse kopterin "tasapainotusohjelma" (lapojen tasapainotus, nupin tasapainotus, sekä painopisteen säätö kohdilleen). Tuo pääakselilla oleva hihnapyörä voi olla myös yksi vikakohta, mutta aika epätodennäköinen, koska se on lukitussokalla pääakselissa kiinni (akselin läpi menevä tappi).

Aloittelija olen näissä hommissa, mutta eiköhän tässä tekemällä opi
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2007, 11:08:17 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #6 : 02 Syyskuu, 2007, 15:50:50 »
Noniin noniin... ei tämä tästä kummene. Tänään kokeilin noita pääroottorin lapakulmia säätää. Ongelma toki vähenee, kun lapakulmia pienentää, mutta tällöin ei tahdo kopteri jaksaa nousta maksimikiekoillakaan. Jos kulmat säätää siten, että kopteri nousee normaalisti, niin tuon pyörimisen vuoksi ei voi lentää. Tarkistin hihnapyöränkin ja ei se luista. On sokalla kiinni akselissa. Perän lapakulmatkin pitäis olla riittävät, eikä niitä voi enempää säätää.

Voipi olla, että menee nyt sitten kopteri talvilevolle, jonka aikana pitää käydä joka ikinen osa lävitse suurennuslasin kanssa...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #7 : 02 Syyskuu, 2007, 15:57:43 »
Ei tartte kattoa mitään osia suurennuslasin kanssa jos teet kertainvestoinnin Gy401 ja vaikka s9257 pakettiin.
Tekee Walkerastakin luultavasti mukavamman laitteen  ;).

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #8 : 02 Syyskuu, 2007, 16:16:53 »
prkl, kun ongelma ei ole tuossa gyrossa  ;D

Jos perä ei jaksa vastustaa pääroottorin vääntövoimaa, vaikka "käsin" ohjaa täysillä vastaan, niin tuskin se gyrokaan sen parempaan pystyy. Liitänpä tähän vielä yhden vertailukuvan noista peräkulmista (lavat kiristetty vain kuvaamista varten, normaalisti pääsevät lepattamaan). Vasemmalla oleva on mainiosti toimivasta kopusta ja oikealla on omastani. Ei minun silmääni ole juuri eroja.

Olen tästäkin jyrkemmillä kulmilla vielä kokeillut (niin jyrkillä, kun tuo akselilla liikkuva pidin mahtui kulkemaan).

Ja korjataanpa tässä sekin, että kyseessä ei ole Walkera kuitenkaan, vaan Honey Bee King2:

« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2007, 16:18:28 kirjoittanut Samppa »

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #9 : 02 Syyskuu, 2007, 16:44:29 »
Koita kuitenkin huvikses ottaa gyro pois välistä eli servo suoraa rudder kanavaan.
Testaa sitten nostaa kääntämällä samalla myötäpäivään. Jos viäkin lähtee vastapäivään pyörimään niin ei siellä perässä sitten vaan ole tarpeeksi kierroksia.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #10 : 02 Syyskuu, 2007, 16:48:00 »
Koita kuitenkin huvikses ottaa gyro pois välistä eli servo suoraa rudder kanavaan.
Testaa sitten nostaa kääntämällä samalla myötäpäivään. Jos viäkin lähtee vastapäivään pyörimään niin ei siellä perässä sitten vaan ole tarpeeksi kierroksia.

Kokeilinkin tuota jo (viestissä kaksi maininta: - Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro, josta ei taida moista mixiä löytyä. Kokeilin trimmata kopun myös kokonaan ilman gyroa, jonka olen ennen onnistunut hyvin tekemään. Nyt ei kopteria saanut balanssiin millään.). Eli laitoin servon suoraan vastariin ja sitten noustessa ohjaus myötäpäivään.

Varmasti kierrosten lisäys olisi ratkaisu ongelmaan, mutta miten ihmeessä se on teknisesti mahdollista?  :-\

Kovin paljoa ei edes välttämättä tarvitsisi lisää kiekkoja. Kopu toimii nyt siten, että noustessa kampeaa kovasti, kun nostaa jollekin korkeudelle ja lopettaa nousemisen, niin kampeamineen hellittää ja kääntyminen oikeallekin onnistuu. Mutta sitten voi alkaa taas kampeamaan vasemmalle. Riippuen hieman oikean ohjaustikun liikkeistäkin. Aiemmin tämä ongelma oli sillai lievempi, että saattoi pelata kohtalaisesti leijuttaessa, mutta sitten yhtäkkiä saattoi lähteä kääntymään vastapäivään. Nyt ei uskalla enää nostaa montaa senttiä maasta. Voi olla, että joudun tämän tutkimaan ja sumplimaan itse, netin yli varmasti hankala sanoa ongelmasta mitään. Voisin videopätkän tietenkin kuvata.
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2007, 16:53:07 kirjoittanut Samppa »

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #11 : 02 Syyskuu, 2007, 16:52:09 »
Sulla taitaa olla taas se lavanpitimiä yhdistävä akseli väärä, kun liikutat perän lapakulmia paikallaan, moottorin pyörimättä niin kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta peräroottorin pyöriessä keskipakovoima vetää/työntää tms ;D  niitä lapoja ulospäin, nyt jos akseli on väärä niin lavanpitimet/lavat ei pääse vapaasti liikkumaan vaan vivut joustavat tai servo puutuu.

"Älä koskaan tee tätä kotona"  -vinkki:
Ota vipu irti servosta ja sido se max lapakulmien kohdalle, nyt kunnon ote kopterista ja koittamaan mihin suuntaan se kampeaa.
90 -kokoisessa polttiksessa tähän temppuun vaaditaan jo miestä...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #12 : 02 Syyskuu, 2007, 18:30:14 »
prkl, kun ongelma ei ole tuossa gyrossa  ;D

Jos perä ei jaksa vastustaa pääroottorin vääntövoimaa, vaikka "käsin" ohjaa täysillä vastaan, niin tuskin se gyrokaan sen parempaan pystyy. Liitänpä tähän vielä yhden vertailukuvan noista peräkulmista (lavat kiristetty vain kuvaamista varten, normaalisti pääsevät lepattamaan). Vasemmalla oleva on mainiosti toimivasta kopusta ja oikealla on omastani. Ei minun silmääni ole juuri eroja.

Olen tästäkin jyrkemmillä kulmilla vielä kokeillut (niin jyrkillä, kun tuo akselilla liikkuva pidin mahtui kulkemaan).

Ja korjataanpa tässä sekin, että kyseessä ei ole Walkera kuitenkaan, vaan Honey Bee King2:

Ei varmasti olekkaan, vaikka se gyro onkin haitarista ;) ...
Revo-mix eli rudder-mix ei ole gyron vaan RADION säätö. Jos käytät headinhold/headinlock/AVSC tilaa niin revo pois päältä, jos rate-tilaa niin revoa päälle. Jos sulla on ne mukana tulleet radiot joissa takana on pitkä rivi dippikytkimiä katso ettei revo ole luiskahtanut päälle, muuten gyro hupsii vaikka kuinka koitat sitä ojentaa.

Entäs moottori? Onko vielä hiiliharjallinen vakio? Jos on, niin se on muistaakseni 6v moottori 12v jännitteellä akulla -> harjat kuluu nopeammin kuin ehdit kysyä "mitkä harjat?".
kone ei kierrä tarpeeksi->joudut lisäämään lapakulmaa-> perästä loppuu puhti.
Lääkkeeksi harjaton moottori ja säädin....

Onhan hihna oikein päin että perä pyörii oikeaan suuntaan?

Me ollaan vaan totuttu siihen että kun joku tulee noitumaan kun Walkera tai ESky ei toimi niin se johtuu liian edullisesti tuotetuista elektroniikoista, juuri siksi Vispilä1 on niin halukas vaihtamaan sen sinun gyrosi ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #13 : 02 Syyskuu, 2007, 20:18:13 »
Radiossa on gyro mode- kytkin, jolla saa gyron hl-, tai rate- moden päälle. Muuta säätöä ei tietääkseni ole (revo-mixiä). Pitää tämäkin varmistaa. Moottori on 3100kv:n harjaton, joka mielestäni tosin ottaa kiekkoja vähemmän, kuin alkuperäinen harjallinen. Hihna on nyt oikeinpäin. Ensikasauksella lipsahti väärinpäin, mutta tämän huomasin jo maassa pyörittäessä ja käänsin hihnan.

JariN:n veikkaus lavanpitimiä pitävästä akselista voi olla pian vaikka oikea. Tässä on tuo pääroottorin lapoja pitävä akseli mennyt jonkin kerran solmuun, mutta perälapojen välistä akselia en ole tarkistanut. Ojaakin tällä on tullut kaivettua, joten voi olla mahdollista. Seuraavaksi operaatioksi otan sen irti ja tarkistan.

Myönnän, että tässä on varmasti elektroniikka eri planeetalta kuin laatupeleissä, mutta toistaiseksi on ollut ongelmaa vain gyron kanssa (alkuperäinen hajosi, jonka korvasin tällä hl- mallilla). Suoraan uutena tämä lensi tosi vakaasti ja leijutus oli mahtavan helppoa. Törmäyksiäkin tämä on kestänyt aika hyvin ;D

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #14 : 02 Syyskuu, 2007, 21:17:51 »
Sen verran pitää ottaa kantaa, että kuvissa lapakulmat ovat antosuuntaan. Ota kuva peristä siten, että lapakulmaa on estosuuntaan. Tämä kuitenkin on se suunta jossa se ongelma yleensä on.

Kannattenee vielä tarkistaa, että kun lockissa käännät perää nupin pyörimiessuuntaan, niin gyro tosiaan torppaa perälavat laitaan (estosuuntaan). Jos näin ei tapahdu, niin ei varmasti perä pysähdy kun nuppiin tulee voimaa.

Kierroksista kun ihmettelit, niin kun nuppiin tulee lisää kierroksia -> perään tulee lisää kierroksia monta kertaa enemmän. Lisää kierroksia = lisää voimaa. Perään voimaa tulee siis suhteessa monikertainen määrä verrattuna nuppiin. Tässä siis selitys miksi kierrokset auttavat löysään perään (;D).

Pitipä purkaa tuo perä. Perälapojen pitimien välissä ei olekaan akselia, vaan ne on suoraan peräakselin päähän tulevassa murikassa kiinni. Itse akseli on muuten suora, mutta hihnapyörän puoleisessa päästä on silmillä katsottuna hieman kierossa. Akselia on vaikea oikaista, kun ei tuota hihnapyörää taida saada irti (eikä ainakaan pitävästi takaisin kiinni). Liitteenä kuva akselista irrallaan.

Mitä tullaan lapakulmiin. Juuri tässä kuvan osoittamassa suunnassa perälavat vastustavat pääroottorin aiheuttamaa vääntövoimaa. Perälavathan pyörivät vastapäivään ja pääroottori taas myötäpäivään. Eli tässä olisin hieman eri mieltä, vaikkakin hieman epäröiden tietäen kuitenkin JKokkalan ammattitaidon näissä asioissa. ;D Kopterin nuppiin lyödessä kiekkoja korjaa gyro tätä lyömällä juurikin kuvan mukaiset kulmat perälapoihin. Jos laitan gyron toimimaan toisinpäin, niin kopteri alkaa pyörimään vielä holtittomammin.

Noista kierroksista ihmettelin sitä, että miten niitä voisi lisätä entisestään. Eli kun aiemmin tällä välityssuhteella on perän kiekat riittäneet, niin miten niitä nyt yhtäkkiä taikoisi lisää suhteessa pääroottorin kiekkoihin. Pitäisi vaihtaa isompaa hihnaratasta pääakselille, jollaista ei taida olla saatavilla.

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #15 : 02 Syyskuu, 2007, 21:40:02 »
Vaihda tuo peräakseli uuteen.
Pienikin vipatus nimenomaan akselin juuressa on iso vipatus akselin päässä.
Ei tuo akselien oikominen oikein onnistu kotikonstein.
Et saa sitä suoraksi,vaikka se ehkä siltä saattaa näyttää.
Vaihda samoin se ed. oikomasi lepatusakseli.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #16 : 02 Syyskuu, 2007, 21:53:11 »
Tilasinkin jo tuon peräakselin ja lepatusakselin hobbypeoplesta. Vaihdoinkin tilauksen leluja.net:iin, kun hobbypeoplella toimitus olisi kestänut liki kuukauden. Leluja.net:stä tulee perinteen mukaan päivässä. Peräakselin mukana tulee myös se pääakselille tuleva hihnapyörä. katsotaan nyt sitten miten näiden vaihto vaikuttaa käytökseen. Tähän voi jokunen päivä mennä, palaan sitten asiaan tulosten kera.

Ainakin tähän honeybeehen saa varaosia hyvin monestakin paikkaa, eivätkä ole kalliita.
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 14:56:54 kirjoittanut Samppa »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #17 : 02 Syyskuu, 2007, 22:53:24 »

OFFTOPIC: ;D katsokaapa tarkkaan kummin päin tuossa mainoskuvassa perä pyörii... ;D joko optinen harha tai sitten perä pyörii oikeasti väärinpäin ;D

BTW, tuo perä näyttää olevan aika pitkälle zap400 pohjautuva, ja sitä ei saa säätöihin edes GY401:llä ;)
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2007, 22:58:35 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Humppe

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #18 : 02 Syyskuu, 2007, 23:27:55 »
Noista kierroksista ihmettelin sitä, että miten niitä voisi lisätä entisestään.

Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.

Kopteria ja radiota senkummemmin tuntematta vaikea sanoa mitä käytännössä pitäisi tehdä  ???


Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #19 : 03 Syyskuu, 2007, 07:28:35 »
No tuossa kuvassa on perälavat eripäin, mitä ne oikeasti uutenakin ovat, liekkö sitten joku hieman eri malli tuo  ;D Noista eskyn kuvista ja ohjeista on tosin ollut juttua netissä, tahtovat olla hieman virheellisiä/puutteellisia.

Kyllä se perä pyörii sivulta (lapojen puolelta) katsoen vastapäivään. Niin se on ollut uudesta asti. Pääroottori taas pyörii suoraan ylhäältä katsoen myötäpäivään.

Tässä pari video, joista tuo on havaittavissa:
(ihan alussa, pitää katsoa aika tarkkaan)
http://www.youtube.com/watch?v=9LNQZbLL4Tg&mode=related&search= (n. 17 sekunnin kohdalla näkyy selvästi)

En ala tässä kiistelemään ilman parempaa tietoa, joten varmistakaapas ammattilaiset pari juttua.

Kun kopterini pääroottori pyörii myötäpäivään, niin sehän aiheuttaa runkoon vastakkaisen väännöt, eli kopteri pyrkii pyörimään vastapäivään. Takaa katsoen perä pyörii vasemmalta oikealle. Eli peräroottorin pitää "työntää perää" vasemmalle. Käsittääkseni työntö on voimakkaampaa, kun lavoissa on paljon kulmaa. Jos lavat ovat ns. suorassa, niin työntö on huonointa. Kaikkia näitä kopteritermejä en hallitse, mutta käsitin termit antosuuntaan ja estosuuntaan siten, että antosuunnassa perälavat vastustavat vähiten pääroottorin aiheuttamaa vääntöä, jolloin kopteri kääntyy käytännössä tämän väännön ansiosta. Taas estosuunnassa peräroottori puskee pääroottorin aiheuttamaa vääntöä vastaan ja kääntää kopteria toiseen suuntaan. Menikö päättelyni sinne päinkään? Jos leading edge on se "edellä menevä" sivu lavasta, niin se tosiaan on vasemmalle ylhäältä katsoen.

Uskoisin mielelläni teitä tuosta lapojen väärinpäin olemisesta yms. yms., mutta kun alunperin ovat olleet näinpäin ja toimineet oikein mainiosti ;D

Kun ensikertaa kasasin, minulla tosiaan meni tuo perän pyörimissuunta väärinpäin (lavat oli kuitenkin pyörimissuuntaan nähden oikeinpäin). Tällöin tuo kuvani suunta tosiaan oli antosuunta ja se toinen suunta estosuunta. En hoksannut muutoin toiminnassa eroa. En sitten tiedä, että miksi tämä perä on suunniteltu vastapäivään pyöriväksi. Käänsin lavat ja suunnan toisinpäin. Kokeilkaa vaikka omassa kopussa kääntää peräroottorin pyörimissuunta ja nuo perälavat toisinpäin, niin anto-/estosuunnat vaihtaa paikkaa, jonka tosin tiedätte kokeilemattakin..

Varmaan herättää osalla närää, kun tällainen noob tulee tänne kinaamaan ;) Sillä tässä laitan näitä omia päätelmiä ja hieman "kinaankin", ettei ainakaan jää itselle mitään vääriä käsityksiä. Eli oikokaan vain siltä osin, kun puhun potaskaa. Tuosta perän ja pääroottorin pyörimissuunnasta olen kuitenkin varma.

Lainaus
Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.
Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 08:43:22 kirjoittanut Samppa »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #20 : 03 Syyskuu, 2007, 09:11:23 »
Tässä joitain yleisiä huomioita...

Jos sulla on mekaniikka kunnossa ja säädöissä, niin silloin gyro ei ole tykännyt jostain maa-planeetasta otetusta näytteenottokeikasta.

Peräroottori pyörii 4-5 kertaa nopeammin kuin pääroottori. Ja se kyllä pitää perän suunnilleen paikallaan jos saa oikeat ohjauskäskyt. Ja ohjausmekaniikka saa välitettyä ne.
Jos peräakseli on mutkalla, niin se saattaa haitata tai estää ohjausmekaniikan toimintaa.

Ota päälavat pois ja katso että ohjaako perä kunnolla silloin. (tietty jollain liukkaalla alustalla)


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #21 : 03 Syyskuu, 2007, 09:49:59 »
En sitten tiedä, että miksi tämä perä on suunniteltu vastapäivään pyöriväksi.

Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).
Se vakiokone on muistaakseni Mabuchi 370 joka on 3000kv:n motti
Ehirobo.com, ja sieltä 4200kv moottori paikoilleen... ;D

Perät pyörii yleensä niin että lapa menee edestä ylös (eli vastapäivään lapojen puolelta katsottuna) koska silloin  nouseva lapa joutuu pääroottorin ilmanvirtaan -> suurempi ilmanopeus=enemmän tehoa.

Jätä gyro kokonaan välistä, ja kytke radiosta se gyro-mode ratelle, se on todennäköisesti se revo-mix. Nyt koita saako koneen aisoihin, jotkin halvat gyrot menevät lämpötilan muuttuessa sekaisin oikein kunnolla.

Tuo Seppomikaelin konsti on kanssa ihan hyvä, voit testata toimiiko perä yleensäkkään...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #22 : 03 Syyskuu, 2007, 11:02:23 »
Odottelen tuon uuden peräakselin ennen jatkotestejä, kun koko perä on nyt purettuna. Muutoin testaisin tuota Seppomikaelin konstia heti kun töistä selviän kotiin. Uskon vahvasti, että minulla on mekaniikkapuolella tämä ongelma. Peräakselin, lepatusakselin ja etuhihnapyörän lisäksi taidan vaihtaa nyt varulta pääakselinkin, kun moinen osa on hyllyssä ja kun sen joutuu nyt kuitenkin irroittamaan. Nykyisessä pääakselissakaan ei silmin nähden näy kieroutta, mutta sen olen jo oppinut, että silmillä on vaikea katsoa näiden akseleiden kuntoa. Pitää pyöritellä irrallaan tasaista pintaa vasten, tai akkuporaan irtonaisena kiinnittämälläkin kierouden huomaa helposti.

Ilman gyroakin on nykykunnossaan kokeiltu, eikä perää saanut sen kummemmin hallintaan.

Mutta mahtavasti täältä on löytynyt tietotaitoa ja mikä mukavinta tietoa jakavia ihmisiä ;D

Eiköhän oppi tämänkin säädön myötä kartu. Jatkossa, kun jo jotain voi sanoa osaavansa, niin saatanpa siirtyä parempiinkin vehkeisiin ;)
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 11:04:01 kirjoittanut Samppa »

Humppe

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #23 : 03 Syyskuu, 2007, 11:18:24 »
Lainaus
Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.
Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).

Eli, jos oikein tulkitsen, tuon testin perusteella on perän lapakulmat jo maksimissa, kopteri lähtee pyörimään eikä voima riitä nousta maasta?  Tällöin vaikuttaisi, että joko akku ei anna tarpeeksi virtaa tai harjallisesta moottorista on karvat loppu (olettaen, että se on joskus lentänyt noilla mekaanisilla asetuksilla).

KV:ta ei kannata sokeasti kasvattaa; jos moottoria ajetaan alikierroksilla, pomppaa virrat ja lämmöt turhaan ylös. Apua oikean kV:n haarukointiin esim. täältä: http://www.helitown.com/Pinion.html tai täältä: http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #24 : 03 Syyskuu, 2007, 11:49:46 »
Eli, jos oikein tulkitsen, tuon testin perusteella on perän lapakulmat jo maksimissa, kopteri lähtee pyörimään eikä voima riitä nousta maasta?  Tällöin vaikuttaisi, että joko akku ei anna tarpeeksi virtaa tai harjallisesta moottorista on karvat loppu (olettaen, että se on joskus lentänyt noilla mekaanisilla asetuksilla).
KV:ta ei kannata sokeasti kasvattaa; jos moottoria ajetaan alikierroksilla, pomppaa virrat ja lämmöt turhaan ylös. Apua oikean kV:n haarukointiin esim. täältä: http://www.helitown.com/Pinion.html tai täältä: http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm.

Jos pääroottorin lapakulmia kasvattaa, niin kopteri nousee iloisesti, mutta lähtee pyörimään akselinsa ympäri vastapäivään (vaikka peräroottorin lapakulmat olisi maksimissaankin). Jos (pääroottorin)lapakulmia pienentää, niin kopteri ei oikein jaksa nousta, mutta perä pysyy kutakuinkin aisoissa. Akusta pitäisi irrota tälle moottorille riittävästi virtaa. Akku on 1800mAh 16C akku (eli virtaa pitäis saada liki 29A), joka on uudehko ja ehjä. Moottori on 3100kv harjaton, joka ottaa virtaa max 13A. Moottorin pitäisi mitoitukseltaan olla tähän sopiva (valmistajan oma päivitysmotti)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
95 Vastauksia
42624 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46
kirjoittanut Jerkku
101 Vastauksia
85138 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2011, 16:31:32
kirjoittanut Iceheart
7 Vastauksia
5444 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2012, 17:45:37
kirjoittanut mop
26 Vastauksia
10350 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2014, 21:45:50
kirjoittanut MrE
3 Vastauksia
3905 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2014, 17:40:00
kirjoittanut 338federal