Kirjoittaja Aihe: Kopterin perää ei saa säätöihin  (Luettu 23549 kertaa)

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #50 : 06 Syyskuu, 2007, 08:39:50 »
ok. Eli kun se on perusasennossa niin se toimii normaalisti. Ja kun se on hl asennossa eli alhaalla niin silloin se koittaa gyron kanssa pitää perää siinä missä se on vai ymmärsinkö tämänkin päin honkia?..

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #51 : 06 Syyskuu, 2007, 09:47:18 »
gyro koittaa kyllä pitää perää aisoissa molemmissa asennoissa. HL- moodissa gyro vain toimii hieman eri periaatteella, tätä en lähde tarkemmin selittämään, kun menee kuitenkin jokin pieleen. Haulla löytyy juttua tuosta HL:stä (kts. myös muut foorumit). Sinun gyrossa ei ole tuota HL (tai HH)- ominaisuutta, joten itse asiassa sinällään vivun asennolla ei taida olla väliä. Se vaikuttaa kanavaan neljä, joka on sinulla vapaana. Vivulle tulee käyttöä vasta, kun hommaat HL- gyron (tai liität neloskanavaan jotain muuta).

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #52 : 10 Syyskuu, 2007, 17:52:06 »
Tänään tuli peräakseli ja hihnapyörä, joten sain kopun kasaan. Kokeilin ensin kopua vanhalla akulla, josta ei saa riittävästi virtaa ulos (1000mAh 10C, kun motin ottovirta on jatkuvalla maxteholla 13A). Vanhalla akulla kopu leijui hyvin. Lapakulmakäyrää piti hieman jyrkentää, jotta sai kunnolla korkeutta. Gyro sai hh- moodissa perän pysymään tarkasti kohdillaan.

Uudella akulla sain myös leijumaan, mutta kopu vaikutti heikkotehoisemmalta (samalla lapakulma-/kaasukäyrällä ei jaksanut leijua, kuin n. 15cm korkeudella). Lisäksi kun mitoin n. 5 minuutin katkonaisen leijuttelun jälkeen akun kennojännitteet, niin ne pyörivät n. 3,8V:n paikkeilla. Eikös tämä ole jo aika alhainen viiden minuutin kevyen leijuttelun jälkeen? edit: no hetken mietittyäni, ehkä se ei kuitenkaan ole mikään erikoisen alhainen

Joka tapauksessa vakuutuin, että minun ongelmani johtuivat liian alhaisesta nupin ja perän pyörintänopeudesta. Luultavasti tuo kiero peräakseli vaikutti sen, että kun perässä oli kierroksia, niin servo ei saanut perälapoihin kunnolla kulmaa. Nyt perälavat tuntuvat säätyvän paikoillaankin kevyemmin. Nyt kopu pysyi hallinnassa myös uudemmalla akulla.

Edelleen kopu jäi kuitenkin kaipaamaan lisää kierroksia, nykyisellään se on siedettävässä lentosetupissa (lapakulmia sen verran, että perä jaksaa pitää) mahdottoman laiska. Ilmeisesti vanhasta akusta ei saa riittävästi virtaa ulos ja uusi akku on kyrvähtänyt. Seuraavaksi kokeilen siis takuulla toimivalla akulla, josta saa ulos moottorin tarvitseman virtamäärän. Ei suorilta viitsisi ostaa uutta akkua, kun saattoihan tuo laiskuus johtua myös siitä, että uusi akku on huomattavasti painavampi.

Akun lisäksi ei lie muita potentiaalisia vikakohteita, kuin nopari ja moottori. Itse pidän kuitenkin tuota akkua nyt ykkösvaihtoehtona. Pitää vaikka töissä setviä, että löytyiskö jonkinmoista kiekkamittaria, jolla voisi mitata nupin kiekat suoraan.

Lisäystä illempaa: Latasin tuon vanhan pikkuakun täyteen ja kokeilin uudemman kerran nyt illalla. Kun pikkuakku oli täynnä pelasi kopteri jo aika mainiosti. Kierroksia otti kivasti ja kopu tuntui ihan ärhäkältä. Nopeasti tehot sitten hyytyivät akun hiipuessa. Onko siten, että 1000mAh 10C akun antovirta tippuu sitä mukaa, kuin akun kapasiteetti vähenee. Eli jos akussa on jäljellä 600mAh, niin siitä saa ulos enää 6A? Latailen vielä täyteen tuon uudemman akun ja kokeilen sillä. Akkukaupoille tässä nyt kuitenkin joutunee.

Muuten erikoinen tuo gyro. Viimeksi se toimi hl- moodissa mainiosti. Nyt taas alkoi hl- moodissa pyörimään vastapäivään rauhalliseen tahtiin (sama oliko akku täysi vai tyhjä). Kun hh:n otti pois päältä, niin kopu pelasi todella hyvin.

Lisäystä illempaa2: nyt myös uudemmalla akulla on testattu. Toimi silläkin hyvin... Nyt en ole enää ihan varma tuostakaan akusta. Olisko siellä ollut vain mekaanista jumitusta, sekä taka-akselin kieroudesta johtuvaa perälapakulmien säätöongelmaa kierroksilla. Gyron hh- moodikin alkoi taas pelaan, kun hieman muutin gainia. Hieman oli sellaista ilmiötä, että täydellä akulla kun trimmasi perän (siirsi servoa), niin akun hiipuessa alkoi perän pito taas putoamaan, vaikka muutoin potkua lentelyyn vielä oli. Ajelin tällöin ilman hh- moodia siis. Pitää vielä huomenna koittaa säätää tuo kopu kunnolla ja sitten vain kovaa käyttöä ja huonoa pitoa.
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2007, 20:46:37 kirjoittanut Samppa »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
95 Vastauksia
42624 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46
kirjoittanut Jerkku
101 Vastauksia
85138 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2011, 16:31:32
kirjoittanut Iceheart
7 Vastauksia
5444 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2012, 17:45:37
kirjoittanut mop
26 Vastauksia
10350 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2014, 21:45:50
kirjoittanut MrE
3 Vastauksia
3905 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2014, 17:40:00
kirjoittanut 338federal