No tuossa kuvassa on perälavat eripäin, mitä ne oikeasti uutenakin ovat, liekkö sitten joku hieman eri malli tuo
Noista eskyn kuvista ja ohjeista on tosin ollut juttua netissä, tahtovat olla hieman virheellisiä/puutteellisia.
Kyllä se perä pyörii sivulta (lapojen puolelta) katsoen vastapäivään. Niin se on ollut uudesta asti. Pääroottori taas pyörii suoraan ylhäältä katsoen myötäpäivään.
Tässä pari video, joista tuo on havaittavissa:
(ihan alussa, pitää katsoa aika tarkkaan)
http://www.youtube.com/watch?v=9LNQZbLL4Tg&mode=related&search= (n. 17 sekunnin kohdalla näkyy selvästi)
En ala tässä kiistelemään ilman parempaa tietoa, joten varmistakaapas ammattilaiset pari juttua.
Kun kopterini pääroottori pyörii myötäpäivään, niin sehän aiheuttaa runkoon vastakkaisen väännöt, eli kopteri pyrkii pyörimään vastapäivään. Takaa katsoen perä pyörii vasemmalta oikealle. Eli peräroottorin pitää "työntää perää" vasemmalle. Käsittääkseni työntö on voimakkaampaa, kun lavoissa on paljon kulmaa. Jos lavat ovat ns. suorassa, niin työntö on huonointa. Kaikkia näitä kopteritermejä en hallitse, mutta käsitin termit antosuuntaan ja estosuuntaan siten, että antosuunnassa perälavat vastustavat vähiten pääroottorin aiheuttamaa vääntöä, jolloin kopteri kääntyy käytännössä tämän väännön ansiosta. Taas estosuunnassa peräroottori puskee pääroottorin aiheuttamaa vääntöä vastaan ja kääntää kopteria toiseen suuntaan. Menikö päättelyni sinne päinkään? Jos leading edge on se "edellä menevä" sivu lavasta, niin se tosiaan on vasemmalle ylhäältä katsoen.
Uskoisin mielelläni teitä tuosta lapojen väärinpäin olemisesta yms. yms., mutta kun alunperin ovat olleet näinpäin ja toimineet oikein mainiosti
Kun ensikertaa kasasin, minulla tosiaan meni tuo perän pyörimissuunta väärinpäin (lavat oli kuitenkin pyörimissuuntaan nähden oikeinpäin). Tällöin tuo kuvani suunta tosiaan oli antosuunta ja se toinen suunta estosuunta. En hoksannut muutoin toiminnassa eroa. En sitten tiedä, että miksi tämä perä on suunniteltu vastapäivään pyöriväksi. Käänsin lavat ja suunnan toisinpäin. Kokeilkaa vaikka omassa kopussa kääntää peräroottorin pyörimissuunta ja nuo perälavat toisinpäin, niin anto-/estosuunnat vaihtaa paikkaa, jonka tosin tiedätte kokeilemattakin..
Varmaan herättää osalla närää, kun tällainen noob tulee tänne kinaamaan
Sillä tässä laitan näitä omia päätelmiä ja hieman "kinaankin", ettei ainakaan jää itselle mitään vääriä käsityksiä. Eli oikokaan vain siltä osin, kun puhun potaskaa. Tuosta perän ja pääroottorin pyörimissuunnasta olen kuitenkin varma.
Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.
Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan
Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).