Elikkä kaikki ostaa suosiolla hyvän gyron ja peräservon
Jep, tämän ohjeen mukaan mennään , mutta vanhan hipin sisällä asuvaa pientä insinööriä uteloittaa onko hyvän ja huonon ero aivan perustekniikassa eli piezo vastaan SMM vai onko kyse enempi softajutuista tai säätömahdollisuuksista.
Kopteri(t) on jo tilattu, mutta sähköosien kanssa vielä pähkäilen. Pitäis varmaan vääntäytyä joskus katsomaan lennätystä ja lennättäjiä livenä, niin edes näkisi mihin ryhtymässä ja voisi samalla esittää nämä tyhmät kysymykset. Vaikka tätä sivustoa kovasti lukee ja on saanut paljon tietoa niin on kuitenkin aika hankala hahmottaa jonkun käytännön asian merkitystä tai vaikeutta aloittelijalle. Otetaan esimerkiksi kopterin säätäminen. Täältä on jäänyt käsitys, että useimmat ensikertalaiset hoitavat homman yhdessä jonkun kokeneen kanssa. Mites sitten mun kaltaiset epäsosiaaliset vanhatpierut, joille on aika iso kynnys mennä pimputtaan jonkun ventovieraan (toistaiseksi) ovikelloa ja alkaa ruikuttaan, että kaveri käyttäisi omaa aikaansa jonkun tumpelon kopterin säätämiseen?
Myöskään ei ole vielä mitään käsitystä lennättämisen vaikeudesta. Mites kauan / montako kopteria arvon herroilta on mennyt ennen kuin pystyy nätisti leijuttaamaan tai kaartelemaan rauhallisesti taivaalla? Ihmettelen vaan kovasti tänne ladattuja videoita, joissa muuan itämaan tietäjä paiskoo kopteria kuin se olisi ADHD:n vaivaama Maija Mehiläinen.
Noh jos ostaa hyvän gyron niin alottelijalle aika sama minkä niistä ostaa, niinku sanoin noiden "hyvien" gyrojen erot tulee lähinnä sitten vaikeimmissa tempuissa ja juuri noissa säätömahollisuuksissa, voi joku kohtuu huonokin gyro pitää ihan hyvin perää kevyessä lennossa ja leijuttelussa mutta sitten se tulee paljon kalliimaks ostaa se kunnollinen gyro kun se rimpula ekan kerran pettää ja sentakia on puskassa koko vehje. Foorumilta selviää monia käyttäjien suosittelemia gyroja, niinkun tuossa muutaman mainitsin (Logitech, futaba 401, Spartan) ja on niitä monia muitakin.
Kopterin säätämisessä on kyllä oma hommansa, ja mä en ite ois kyllä osannu välttämättä ekalla kerralla säätää (kiitokset sepolle) sitä ilman apua ja osaankohan vieläkään? tuskin. Mutta eikai se mahotonta ole, kunhan kysyy sitten apua täältä foorumista, chatista, tai vastaavasta, ohjekirjasta ne ei tosiaan ilmene.
Itellä oli tossa lentämisessä aluks vaikeinta se että uskalsi ottaaa kopterin ilmaan, ei oo itellekkään kauheesti lentotunteja vielä kopterilla kertyny ku on talvi, elikkä taitotaso on ihan leijuttelijan luokkaa, simulaattori kannattaa hommata ehottomasti, ilman sitä voisin väittää että tulee hyvin kalliiks kokoajana torppata se kopteri kun ei oo perus suunnatkaan hallussa